Педагогічна практика
Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 8.053.00.O.009
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: д. психол. н., проф. Галян Ігор Михайлович
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: ІНТ. Здатність продукувати нові ідеї, розв’язувати значущі комплексні проблеми професійної та/або дослідницько-інноваційної діяльності у сфері психології, застосовувати методологію наукової та педагогічної діяльності, а також проводити власне наукове дослідження, результати якого мають наукову новизну, теоретичне та практичне значення.
ЗК 3. Здатність генерувати нові ідеї (креативність).
СК 1. Здатність виокремлювати, систематизувати та прогнозувати актуальні психологічні проблеми, чинники та тенденції функціонування й розвитку особистості, груп і організацій на різних рівнях психологічного дослідження.
СК 4. Здатність здійснювати науково-педагогічну діяльність у вищій освіті.
СК 5. Здатність оцінювати рівень власної фахової компетентності, саморозвиватися і самовдосконалюватися протягом життя, підвищувати професійну кваліфікацію, бути професійно мобільним.
СК 6. Здатність застосовувати нові технології та інструменти, сучасні цифрові технології, бази даних та інші ресурси, спеціалізоване програмне забезпечення у науковій та викладацькій діяльності.
Результати навчання: Проходження педагогічної практики передбачає оволодіння здобувачами освіти третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти такими результатами навчання:
РН 1. Мати передові концептуальні та методологічні знання щодо обраної для дослідження проблеми у сфері психології / на межі предметних галузей, а також дослідницькі уміння, достатні для проведення наукових і прикладних досліджень на рівні світових досягнень з психології.
РН 2. Розуміти загальні принципи та методи психології, а також методологію наукових досліджень, застосувати їх у власних дослідженнях у сфері психології та у викладацькій практиці.
РН 3. Виокремлювати, систематизувати, розв’язувати, критично осмислювати та прогнозувати значущі психологічні проблеми, формулювати і перевіряти гіпотези, визначати чинники та тенденції функціонування й розвитку особистості, груп і організацій на різних рівнях психологічного дослідження.
РН 7. Розробляти та реалізовувати наукові та/або інноваційні проєкти у сфері психології, які дають можливість переосмислити наявне та створити нове цілісне знання та/або професійну практику і розв’язувати значущі наукові та прикладні проблеми психології з урахуванням соціальних, економічних, етичних і правових аспектів.
РН 8. Визначати свої професійні можливості та завдання підвищення професійної кваліфікації й професійної мобільності.
РН 10. Організовувати і здійснювати освітній процес у сфері психології, його наукове, навчально-методичне та нормативне забезпечення, застосувати ефективні методики викладання навчальних дисциплін.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Професійна педагогіка
Методологія підготовки наукових публікацій
Методика викладання психології у вищій школі
Короткий зміст навчальної програми: У процесі проходження педагогічної практики для здобувачів освіти третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти передбачено такі види діяльності:
навчально-методична: ознайомлення із структурою та напрямами діяльності закладу вищої освіти; особливостями побудови навчальних планів, моделювання графіків навчального процесу та складання розкладу; ознайомлення із плануванням та організацією навчального, наукового та методичного процесу у закладі вищої освіти; ознайомлення з функціональними обов’язками, напрямами діяльності вченої ради інституту, кафедри теоретичної та практичної психології; відвідування лекційних (2 заняття), семінарських / практичних/лабораторних викладачів випускової кафедри (2 заняття) з подальшим їх педагогічним аналізом; розробка планів-конспектів та текстів 1 (однієї) лекції, конспектів 2 (двох) семінарських / практичних /лабораторних занять, та їх проведення; відвідування навчальних занять колег та участь у їхньому обговоренні.
науково-дослідницька: робота з науковими джерелами у контексті виконання компаративного аналізу формування окремих компетентностей здобувачів освіти за конкретною спеціальністю в одній із країн світу, особливостей підготовки фахівців; збір та аналіз первинної інформації, підготовка документів, написання тез доповіді або наукової статті.
Опис: 1. Відвідування лекційних занять.
2. Відвідування практичних/семінарських занять.
3. Підготовка і проведення лекційних занять.
4. Підготовка і проведення практичних занять.
5. Підготовка і проведення виховного заходу.
6. Підготовка звіту про проходження практики.
7. Захист звіту про проходження практики.
Методи та критерії оцінювання: Підведення підсумків педагогічної практики здобувачів освіти третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти здійснюється під час підсумкової конференції на кафедрі теоретичної та практичної психології. Оцінка за проходження практики виставляється за результатами виконання всіх передбачених завдань, про виконання яких звітує аспірант. До уваги керівником практики також береться якість оформлення звітної документації.
Критеріями оцінювання результатів педагогічної практики є:
– виконання програми практики;
– рівень сформованості професійної та науково-дослідної компетентності здобувача освіти;
– рівень сформованості професійних цінностей і ставлення, прояв професійно значущих якостей;
– якість виконання всіх завдань та видів роботи під час проходження практики;
– якість та своєчасність здачі підсумкової документації.
Підсумки проведення педагогічної практики аспірантів обговорюються на засіданні кафедри теоретичної та практичної психології.
Критерії оцінювання результатів навчання: Підсумковий заліковий контроль включає урахування всіх видів діяльності здобувача освітньо-наукового рівня доктор філософії під час проходження практики, а саме:
1.Відвідування лекційних занять провідних науково-педагогічних працівників кафедри та аналіз відвіданого заняття (2 заняття) за схемою.
Максимальна оцінка – 5 балів.
2.Відвідування семінарських / практичних, лабораторних занять провідних науково-педагогічних працівників кафедри та аналіз відвіданого заняття за схемою (2 заняття).
Максимальна оцінка – 5 балів.
3.Підготовка плану-конспекту і проведення лекції за обраною темою:
-Визначення триєдиної мети лекції – 2 бали
-Актуалізація знань – 3 балів;
-Аргументування методів викладу навчальної інформації – 2 бали;
-Висновки – 2 балів;
-Подача завдання на самостійну роботу – 1 балів;
-Володіння майстерністю викладу навчальної інформації, візуальний супровід –10 балів.
Максимальна оцінка – 20 балів.
4.Підготовка плану-конспекту і проведення семінарського / практичного/лабораторного/ заняття за обраною темою:
-Визначення триєдиної мети практичного заняття – 1 бали;
-Обґрунтування вибору методів педагогічної взаємодії для досягнення мети – 2балів;
-Висновки, виставлення оцінок – 2 бали;
-Підготовка дидактичного матеріалу і володіння майстерністю проведення заняття –10 балів.
Максимальна оцінка – 15 балів за 1 проведене заняття.
Максимальна оцінка (два практичних заняття) – 30 балів.
5.Підготовка і виконання виховного заходу:
-Підготовка сценарію виховного заходу – 5 балів.
-Проведення виховного заходу – 5 балів.
Максимальна оцінка – 10 балів.
6.Виконання індивідуального завдання відповідно до теми дисертації (індивідуально-дослідна робота):
-Обґрунтування актуальності, об’єкту, предмету та мети індивідуального завдання 2 балів;
-Логічність побудови, підбір дослідницького інструментарію, встановлення зв’язків між змінними та відмінностей за гуртуючими ознаками у процесі дослідження, якість оформлення індивідуального завдання – 8 балів.
Результатом виконання індивідуального завдання є рукопис наукової публікації.
-Оформлення результатів НДР у формі наукової публікації – 15 балів.
Максимальна оцінка – 25 балів.
Підготовка звіту і захист практики: Максимальна оцінка – 5 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Галян І.М. Галян О.І., Психологія професійної діяльності педагога: теоретико-емпіричний аналіз: монографія. Львів: В-во «БОНА», 2022. 220 с.
2. Наскрізна педагогічна практика: навч.-метод. посіб.; 3-е вид. доп. і переробл. / за ред. А. А. Сбруєвої. Суми: Вид-во СумДПУ іменіА. С. Макаренка, 2019. 335 с.
3. Педагогічна практика аспіранта. Методичні рекомендації щодо проходження педагогічної практики здобувачів освіти третього (освітньо-наукового) рівня за спеціальністю 011 Освітні педагогічні науки, галузі знань Освіта / Педагогіка. / Укладачі: Н.В. Мукан, Т.М. Горохівська, Л.В. Дольнікова. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2022. 72 с.
4. Педагогічна практика: рекомендації до проходження аспірантами педагогічної практики / Є. А. Настенко, Л. Д. Добровська,Г. А. Корнієнко. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2018. 80 с.
5. Булах І. С. Психологічні аспекти міжособистісної взаємодії викладачів і студентів: Навчально-методичний посібник. Київ: НПУ, 2002. 114 с.
6. Галян О. Апробовані моделі розвитку суб’єктності особистості учнів як емпірична верифікація результативності гуманітарно-орієнтованого освітнього середовища. Молодь і ринок. 2018. № 12 (167). С.12–18.
7. Галян О. Суб’єктність особистості: ретроспектива поглядів та перспектива втілення в педагогічний процес. Психологія особистості : науковий журнал. 2017. № 1 (8). С. 56–70.
8. Галян О., Борисенко З. Практична підготовка майбутніх психологів: як забезпечити набуття професійних компетенцій. Проблеми гуманітарних наук: Збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Психологія. 2020. Вип. 47. С. 9-21.
9. Гладуш В. А., Лисенко Г. І. Педагогіка вищої школи: теорія, практика, історія. Навч. посіб. Дніпропетровськ, 2014. 416 с.
10. Іващенко В.П., Приходько В.В., Ясев О.Г. Розвиток комунікації між викладачами і студентами у навчальному процесі. Дніпропетровськ: НМетАУ, 2009. 30 с.
11. Кайдалова Л.Г., Н.В. Шварп, Н.Б. Щокіна. Педагогічна майстерність викладача вищої школи: метод. реком. Х.: НФаУ, 2014. 32с.
12. Коваль О. Методичні вказівки до практикуму з дисципліни «Педагогіка та психологія вищої школи». Тернопіль: ТНЕУ, 2016. 20 с.
13. Коваль О. Курс лекцій з дисципліни «Педагогіка та психологія вищої школи». Тернопіль: ТНЕУ, 2016. 85 с.
14. Максименко С.Д. Педагогіка вищої медичної освіти: підручник / С.Д. Максименко, М.М. Філоненко. Київ : Центр учбової літератури, 2014. 288 с.
15. Бойко-Бузиль, С. Л. Горбенко С.Л., Кущенко І. В., Лапко А. Г., Супрун М.О. Методика викладання психології у вищій школі: навч. посіб. Київ: Атіка, 2012. 272 с.
16. Нагаєв В.М. Методика викладання у вищій школі: методичні вказівки до практичних і семінарських занять. Харків: ХНАУ, 2015. 28 с.
17. Ортинський В.Л. Педагогіка вищої школи. Київ: Центр учбової літератури, 2009. 472 с.
18. Подоляк Л.Г. Психологія вищої школи: Навчальний посібник для магістрантів і аспірантів. К.: ТОВ “Філ-студія”, 2006. 320 с. https:// http://surl.li/orlxmy
19. Стражнікова І. Педагогіка вищої школи: навчально-методичний посібник. Івано-Франківськ: НАІР, 2018. 120 с.
20. Теорія та практика змішаного навчання: кол. монографія. / за ред. В.М. Кухаренка. Харків: «Міськдрук», НТУ «ХПІ», 2016. 284 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).