Психологія творчості та винахідництва

Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 8.053.00.M.015
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: Лещинська Олена Альбертівна, доктор психологічних наук, професор кафедри, доцент
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою навчальної дисципліни є формування у аспірантів здатності: аналізувати фундаментальні теорії і концепції, відомості про закономірності виникнення та розвитку інновацій у процесі наукової та технічної діяльності; виявляти особливості застосування когнітивних процесів у творчій діяльності; відстежувати вплив психічних властивостей особистості на процес творчої діяльності та її ефективність; виявляти закономірності творчої самореалізації особистості у науковій та технічній сферах; розробляти психологічно обґрунтовану систему впливів на розвиток творчих якостей особистості; виявляти вплив ситуаційних факторів на ефективність творчої діяльності.
Завдання: ІНТ. Здатність продукувати інноваційні наукові ідеї в різних психологічних галузях, розв'язувати складні наукові та науково-педагогічні завдання й проблеми та впроваджувати отримані результати у практичну діяльність, проводити психологічні наукові дослідження на замовлення стейкхолдерів у особі фізичних і юридичних осіб на регіональному, національному й міжнародному рівнях. ЗК 2. Здатність до представлення та обговорення результатів своєї наукової роботи українською та іноземною мовою в усній та письмовій формі, а також до повного розуміння іншомовних наукових текстів з відповідної спеціальності, застосування сучасних інформаційних технологій (презентація наукових результатів). ЗК 3. Здатність до управління науковими проєктами та/або складення пропозицій щодо фінансування наукових досліджень, реєстрації прав інтелектуальної власності, застосування сучасних інформаційних технологій ЗК 5. Здатність діяти відповідально та свідомо, працювати в групі науковців для розв’язання спільних завдань на основі етичних засад, з дотриманням норм академічної доброчесності. ФК.1. Здатність осмислювати концептуальні та методологічні знання в галузі психології, розуміти теоретичні та практичні проблеми сучасної психологічної науки. ФК.2. Здатність до оволодіння психологічної термінології досліджуваного наукового напряму. ФК 4. Здатність збирати, опрацьовувати та критично оцінювати наукову інформацію з різних джерел та використовувати її в дослідженнях з дотриманням академічної та професійної доброчесності. ФК. 6. Здатність до розробки та реалізації дослідницьких завдань в різних наукових парадигмах. ФК. 8. Здатність до розробки та реалізації креативних, інноваційних ідей та прийняття рішень у професійній сфері діяльності. ФК. 9. Здатність критично аналізувати, оцінювати та застосовувати традиційні та інноваційні інформаційно-цифрові технології у викладанні й формуванні особистого професійного бренду. ФК. 11. Здатність здійснювати професійну та особистісну самоосвіту, проектувати подальший освітній шлях та професійну кар’єру.
Результати навчання: ЗН 2. Знати основні вітчизняні та закордонні психологічні концепції, парадигми, теоретичні та практичні проблеми сучасної психології. УН 3. Продукувати нові вміння, навички і методи психологічних та соціально-психологічних досліджень і психологічної практики, за їх допомогою розв'язувати нагальні психологічні проблеми, які розширюють і переглядають існуючі психологічні знання. УН 4. Працювати в групі науковців для розв’язання спільних дослідницьких завдань, дотримуватися норм академічної доброчесності, етичних норм та принципів наукової діяльності та міжособистісної взаємодії. КОМ 1. Здійснювати спілкування діловою науковою та професійною мовою з науковою спільнотою та громадськістю в певній галузі наукової та/або професійній діяльності. КОМ 3. Презентувати результати своїх досліджень на наукових заходах, використовувати українську та/або іноземну мову (в першу чергу – англійську) у науковій, інноваційній та педагогічній діяльності. АіВ 1. Вміти діяти відповідально та свідомо, на основі етичних засад, з дотриманням норм академічної та професійної доброчесності АіВ 4. Проявляти повагу до мультикультурності та різноманіття, демонструвати толерантність щодо релігійних, расових та гендерних приналежностей.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Філософія і методологія науки
Короткий зміст навчальної програми: Програму навчальної дисципліни «Психологія творчості та винахідництва» складено відповідно до освітньо-наукової програми третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти за спеціальністю 01 Освітні та педагогічні науки. «Психологія творчості та винахідництва» належить до дисциплін, що формують загальнонаукові компетентності та універсальні навички дослідника за вибором аспіранта. «Психологія творчості та винахідництва» – галузь наукової психології, яка вивчає психологічні закономірності творчої діяльності, що виявляються у сферах науки і техніки. Творчою діяльністю вважається така, яка передбачає інновації - створення якісно нових ідей або речей, іще невідомих людству, або вдосконалення тих, що вже існують. Предметом навчальної дисципліни є складові творчої діяльності, які спонукають, скеровують, регулюють і реалізують креативність як властивість особистості. Навчальну базу дисципліни «Психологія творчості та винахідництва» становлять знання отримані при вивченні різноманітних курсів, що спрямовані на розкриття загальних закономірностей і механізмів творчих процесів в професійній діяльності. Курс має виражену інтегративну й прикладну спрямованість. У його основу покладені сучасні уявлення про феномени творчості та винахідництва в різних галузях людської діяльності. Курс дає можливість поглибити та інтегрувати знання, отримані при засвоєнні інших дисциплін: філософія і методологія науки, управління науковими проектами та професійна педагогіка. Безпосереднє практичне значення навчальний курс «Психологія творчості та винахідництва» має для підготовки особистості аспіранта до самостійного наукового пошуку та створення свого власного наукового продукту або технічного винаходу. Даний курс сприяє формуванню креативного дослідницького мислення й закріпленню професійних етичних установок майбутнього фахівця.
Опис: Тема. Психологічні теорії творчості. Екзистенціалістська теорія М.Бердяєва. Філософське розкриття проблем творчості. Три епохи Божественного одкровення. Трагедія творчості за Бердяєвим М. Психоаналітична теорія творчості. Вчення про сферу несвідомого психічного як основу творчого процесу. Поняття «витіснення, «компенсація, «заміщення», «сублімація, «ідентифікація» і т.п. в психології творчого процесу. Критика психоаналітичної теорії творчості. Теорія бісоціації Кестлера А. Дві стадії творчості, інкубація, пошук та бісоціальний акт, інсайт. Біхевіористична теорія творчості. Об’єктивний підхід до розуміння творчості. Тема. Психологічна характеристика творчого процесу. Поняття про творчий процес, етапи. Інсайт як центральна ланка рішення проблеми. Критерії виділення стадій творчого процесу в психологічних теоріях творчості: Пономарьова Я.О., Енгельмайєра, Г.Уоллеса, Г.Сельє та ін. Типи творців та стилі творчої діяльності. Аналіз логіки та інтуїції у впізнанні істини. Роль натхнення у перебігу творчого процесу. Фактори, які утруднюють творчий процес. Методи вивчення творчого процесу. Тема. Психологія творчої особистості. Характерні риси творчої особистості. Творчий потенціал. Проблема здібностей до творчості. Творчі задатки. Поняття про творчі здібності, рівні: обдарованість, талант, геніальність. Фактори, що впливають на рівень творчих здібностей. Психогенетика креативності. Зв’язок між геніальністю та психічним здоров’ям. Творчість та тривалість життя. Тема. Стимулювання та умови творчої праці. Поняття про стимулювання творчості. Шляхи подолання внутрішніх та зовнішніх бар’єрів творчої діяльності. Загальні: створення необхідних умов на робочому місці, поліпшення взаємовідносин у колективі; уважне ставлення до творчих спеціалістів. Спеціальні: розширення знань робітників з одночасним формуванням критичного ставлення до інформації; консультації; обговорення результатів роботи з іншими спеціалістами. Поняття про психологічний клімат у творчому колективі. Особливості керівництва творчим колективом. Тема. Генезис здібностей та обдарованості (таланту). Психогенетика про вродженість та успадкованість здібностей та таланту. Вплив культурно-історичної епохи на появу генія. Цілеспрямований розвиток творчих здібностей. Методи активізації творчого мислення: тренінг мозкового штурму при роботі з дітьми; тренінг навичок морфологічного аналізу; тренінг фантазії і уяви; тренінг класичних видів мислення. Тема. Психологія наукової творчості Наука як особлива сфера творчої діяльності. Структура наукового знання. Особливості наукових відкриттів. Парадигма та дослідницька програма. Науковий пошук та розгадування пазлів. Наукова революція. Мультипарадигмальність науки. Явище методологічної кризи та її засоби. Методологічний плюралізм. Інсайт у науці. Евристичне значення наукової теорії. Дивергентне та конвергентне мислення вченого. Тема. Психологія технічної творчості. Психологія винаходу і винахідництва. Особливості завдання у технічній творчості. Триакт за П.Енгельмейером: бажання, знання, вміння. Геніальність, талант і старанність як найважливіші якості технічного винахідництва. Роль інсайту в технічному винаході. Раціональна сторона технічної творчості. Стратегіальний підхід до технічної творчості. Тема. Теорія вирішення винахідницьких завдань Історія започаткування теорії вирішення винахідницьких завдань. Логіка розвитку технічних систем як визначальна у даному підході. Винахід як вирішення винахідницького завдання та розвиток технічної системи. Програма алгоритму вирішення винахідницьких завдань. Покроковий аналіз завдання з метою пошуку головного протиріччя. Визначення фізичних протиріч. Ідеї парних прийомів, веполів (комплексів прийомів), стандартів – поєднань прийомів та фізефектів, що обумовлюють сильні вирішення.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання результатів навчання студента здійснюється відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої в Національному університеті «Львівська політехніка», згідно з Положенням про рейтингове оцінювання досягнень студентів. Підсумкова оцінка з навчальної дисципліни складається з оцінки ПК результатів навчання упродовж семестру та оцінки результатів навчання при проведенні контрольного заходу під час СК. Практичні заняття проводяться з основних, найбільш важливих тем та розділів психології творчості. На основі активної форми навчання засвоюються технології розвитку власного творчого потенціалу науковця та самостійного виконання творчої, винахідницької діяльності. Самостійна робота планується як форма навчання, що має на меті надання допомоги у вивченні запропонованої літератури, у пошуках відповідей на проблемні питання курсу, оволодінні практичними завданнями курсу. Ця форма роботи є основною для студентів.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання результатів навчання студента здійснюється відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої в Національному університеті «Львівська політехніка», згідно з Положенням про рейтингове оцінювання досягнень студентів. Підсумкова оцінка з навчальної дисципліни складається з оцінки ПК результатів навчання упродовж семестру та оцінки результатів навчання при проведенні контрольного заходу під час СК. Практичні заняття проводяться з основних, найбільш важливих тем та розділів психології творчості. На основі активної форми навчання засвоюються технології розвитку власного творчого потенціалу науковця та самостійного виконання творчої, винахідницької діяльності. Самостійна робота планується як форма навчання, що має на меті надання допомоги у вивченні запропонованої літератури, у пошуках відповідей на проблемні питання курсу, оволодінні практичними завданнями курсу. Ця форма роботи є основною для студентів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Адельгейм Є. Естетичний трактат І.Франка і проблеми психології творчості // Франко І. Із секретів поетичної творчості. – К.: Радянський письменник, 1969. Бідюк О. Психоаналіз мікрообразів художнього тексту (творчість Ліни Костенко): монографія. – Луцьк : Твердиня, 2009 Вознесенська О. Використання арт-технологій в сімейній психотерапії // Простір арт-терапії: Зб. наук. ст. / ЦІППО АПН України, ГО "Арт- терапевтична асоціація"; Редкол.: Семиченко В. А., Чуприков А. П. та ін. – К.: Міленіум, 2007. – Вип. 1. – С. 5-19. Здібності, творчість, обдарованість: теорія, методика, результати досліджень / За ред. В.О. Моляко, О.Л. Музики. – Житомир: Вид-во Рута,2006. – 320 с. Карпенко Н. А.Психологія творчості: навч. посібник / Н. А. Карпенко. – Львів: ЛьвДУВС, 2016. – 156 с. Клепіков О.І. Творчість: істина, краса, благо / О. Клепіков. К.: Наукова думка, 1991. 274 с. Клименко В.В. Психологія творчості. Навчальний посібник. – К.: Центр навч.літ, 2006 Кузьменко, В. В. Розвиток індивідуальної та колективної творчості студентів політехнічного коледжу [Текст] : навчально-методичний посібник / В. В. Кузьменко, Н. В. Забабуріна. – Херсон : [ТДС], 2012. – 80 с. – ISBN 978-966-8915-35-2 : 15,00 Лещинська О. А.Психологія творчості та винахідництва : навчальний посіб- ник / О. А. Лещинська. – Івано-Франківськ : Симфонія форте, 2022. – 216 с. Лобас В. Деякі аспекти психології науково-технічної творчості // Вісник ТДТУ. – 1996. - No1. – ст.. 125-131. – (Філософія). Міщиха Л.П. Творчий потенціал особистості у період пізньої дорослості.Монографія Івано-Франківськ.:Гостинець,2007. Піхманець Р. Психологія художньої творчості: теоретичні та методологічні основи. – Київ: Наукова думка, 1991. Психологічне дослідження творчих перцептивних процесів на різних вікових рівнях: монографія [В.О.Моляко, І.М.Біла та ін.] За ред. В.О.Моляко Кіровоград: Імекс ЛТД, 2012. ± 210 с. Рибалка В.В.Психологія розвитку творчо обдарованої особистості К.: Інформаційні системи, 2010. Роменець В. А. Психологія творчості: Навч.посібник. – К.:Либідь, 2001 Роменець В.А. Психологія творчості. [Електронний ресурс]: навч. посібник / В.А.Роменець ± К.: Либідь. Режим доступу:www. Pidruchniki. Шрагіна Л.І. Технологія розвитку креативності. – К.: Шкільний світ, 2010 Федій О.А. Естетотерапія. – К.: Центр Навчальної Літератури, 2012 Юнг К.Г. Психологія і поезія // Слово. Знак. Дискурс. Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. – Львів: Літопис, 1999 Яланська С. П. Психологія творчості: навчальний посібник /С. П. Яланська. – Полтава : ПНПУ імені В.Г. Короленка, 2014. –180 с. Malinowski B. Magic, Science and Religion and Other Essays. N. Y., 1955. 1aylor C. W. Cultirating multiple creative talents in students. Journal for the Education of the Giften, 1985. Vol. 8. Torrance E. P. Guiding Creative Talent – Englewoodcliffs. N. Y. : Prentice- Hall, 1962. Shteinbach H. E. About information fields. 11 Eurupean Congress of Psychology ECP09 Oslo, Norway, Yuly, 2009, Abstracts Poster Sessions. Р. 385.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).