Психологія впливу та медіапсихологія
Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 8.053.00.M.027
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: Кандидат політичних наук, доц. кафедри теоретичної та практичної психології Свідерська Ольга
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: ІНТ. Здатність продукувати інноваційні наукові ідеї в різних психологічних галузях, розв'язувати складні наукові та науково-педагогічні завдання й проблеми та впроваджувати отримані результати у практичну діяльність, проводити психологічні наукові дослідження на замовлення стейкхолдерів у особі фізичних і юридичних осіб на регіональному, національному й міжнародному рівнях;
ФК.2. Здатність до оволодіння психологічної термінології досліджуваного наукового напряму.
ФК 4. Здатність збирати, опрацьовувати та критично оцінювати наукову інформацію з різних джерел та використовувати її в дослідженнях з дотриманням академічної та професійної доброчесності.
ФК. 8. Здатність до розробки та реалізації креативних, інноваційних ідей та прийняття рішень у професійній сфері діяльності.
ФК 9. Здатність критично аналізувати, оцінювати та застосовувати традиційні та інноваційні інформаційно-цифрові технології у викладанні й формуванні особистого професійного бренду.
ФК. 11. Здатність здійснювати професійну та особистісну самоосвіту, проектувати подальший освітній шлях та професійну кар’єру.
Результати навчання: ЗН 2. Знати основні вітчизняні та закордонні психологічні концепції, парадигми, теоретичні та практичні проблеми сучасної психології.
ЗН 4. Знати та розуміти різні підходи, теорії та концепції навчання студентів, методичної і виховної роботи науково-педагогічного працівника.
КОМ 1. Здійснювати спілкування діловою науковою та професійною мовою з науковою спільнотою та громадськістю в певній галузі наукової та/або професійній діяльності.
КОМ 2. Застосовувати сучасні інформаційно-цифрові інструменти і технології для забезпечення ефективних наукових та професійних комунікацій.
КОМ 3. Презентувати результати своїх досліджень на наукових заходах, використовувати українську та/або іноземну мову (в першу чергу – англійську) у науковій, інноваційній та педагогічній діяльності.
АіВ 2. Вміти вчитися самостійно, розробляти власну траєкторію саморозвитку та самовдосконалення.
АіВ 4. Проявляти повагу до мультикультурності та різноманіття, демонструвати толерантність щодо релігійних, расових та гендерних приналежностей.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Теоретичні та практичні проблеми психології благополуччя
Психологія соціального пізнання
Сучасні підходи до психологічної допомоги
Психологія соціального пізнання
Короткий зміст навчальної програми: Людство постійно розвивається. До того ж темп змін невпинно пришвидшується. І для людини, і для країни стає дедалі важливіше вміти реагувати на ці зміни, щоб не залишитися осторонь прогресу. Один з дослідників вдало зазначив, що середньовічний англійський селянин зустрічав протягом життя менше людей, аніж сучасна людина за один день. Але це стосується міжособистісного спілкування. Коли ж мова йде про масове, то тут зміни ще разючіші. Ми спостерігаємо появу нових і нових медіа, які використовують технології, що ще вчора здавалися казковими.
Психологію впливу та медіапсихологію розглянуто як нову галузь, що інтегрує напрацювання психології та наук із соціальних комунікацій і виступає концептуальною основою сучасної медіаосвіти. Головну увагу приділено найбільш дискусійним проблемам взаємодії медіа та освіти: візуальному догмату сучасних медіапрактик, проблемам медіанасильства і медіазалежності.
Опис: Теми занять:
Тема 1. Роль психологічного впливу у сучасному світі
Тема 2. Вплив медіа на розвиток особистості
Тема 3. Маніпуляції в медіа
Тема 4. Реклама як інструмент маніпуляції. Використання мотивів підсвідомого впливу
Тема 5. Аналіз медіатекстів різних видів медіа
Тема 6. Медіапсихологія інформаційного простору у взаємодії з особою у сучасному світі
Тема 7. Актуальні проблеми взаємодії особи з інформаційним простором.Проблема медіанасильства та інших форм негативного впливу медіа
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на дисципліні здійснюється за допомогою вибіркового усного опитування; оцінення виступів на практичних заняттях, оцінки активності у дискусіях, тестування, оцінки індивідуальних проєктів та контрольних робіт.
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна кількість балів, які може отримати студент під час навчання 100 (ПК), що включає в себе виступи на практичних заняттях, аналіз фахової літератури, участь у дискусіях, виконання індивідуального завдання, результати тестування. Система за якою студент набирає бали – накопичувальна. Мінімальний бал з яким студент допускається до екзамену – 0 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Медіапсихологія: на перетині інформаційного та освітнього просторів: монографія: за наук. ред. Л. А. Найдьонової, Н. І. Череповської; Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. Київ : Міленіум, 2014. 348 с.
Баришполець О. Т. Медіаосвіта: зарубіжний досвід Режим доступу : http://www.politik.org.ua/ vid/magcontent.php3?m=6&n=84&c=2072
Медіаосвіта та медіаграмотність: підручник: за науковою редакцією В. В. Різуна. Київ: Центр вільної преси. 2012. 352 с.
Свідерська О. І., Гупало С. Р. Психологічні особливості сприймання мови ворожнечі. Вісник Національного університету оборони України. – 2022. № 3 (67 ). С. 112–119.
Потятиник Б. В. Віртуальна оаза в пустелі реального. Оаsіs. 2002. № 1. С. 28 – 48
Різун В. В. Теорія масової комунікації // http://journlіb.unіv.kіev. ua/іndex.php?act=book.іndex&book=1
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).