Методика викладання психології у вищій школі
Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 8.053.00.M.026
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: Доктор педагогічних наук, професор Лялюк Галина Миколаївна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у здобувачів таких компетентностей:
- інтегральної (ІНТ):
здатність продукувати нові ідеї, розв’язувати значущі комплексні проблеми професійної та/або дослідницько-інноваційної діяльності у сфері психології, застосовувати методологію наукової та педагогічної діяльності, а також проводити власне наукове дослідження, результати якого мають наукову новизну, теоретичне та практичне значення;
- спеціальних (фахових):
СК4. Здатність здійснювати науково-педагогічну діяльність у вищій освіті.
СК6. Здатність застосовувати нові технології та інструменти, сучасні цифрові технології, бази даних та інші ресурси, спеціалізоване програмне забезпечення у науковій та викладацькій діяльності.
Результати навчання: РН 2. Розуміти загальні принципи та методи психології, а також методологію наукових досліджень, застосувати їх у власних дослідженнях у сфері психології та у викладацькій практиці.
РН 8. Визначати свої професійні можливості та завдання підвищення професійної кваліфікації й професійної мобільності.
РН 10. Організовувати і здійснювати освітній процес у сфері психології, його наукове, навчально-методичне та нормативне забезпечення, застосувати ефективні методики викладання навчальних дисциплін.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Педагогічна практика.
Професійна педагогіка.
Дисципліни за вибором.
Короткий зміст навчальної програми: Методика викладання психології у вищій школі є дисципліною за вибором, що спрямована на формування в аспірантів компетентностей майбутнього викладача вищої школи, який здатен організувати полілогічну взаємодію між суб’єктами освітнього процесу, посилити мотивацію студентів до пізнавальної діяльності, спонукати їх до самостійного та творчого мислення, зреалізувати індивідуальний підхід до студентів, надавати допомогу в їхній адаптації до навчання, вирішенні проблем спілкування, що виникають у студентській групі.
Опис: Тема 1. Сучасна освіта в психологічному вимірі.
Тема 2. Предмет, концептуальне підґрунтя та завдання методики викладання психології у вищій школі.
Тема 3. Організація вивчення психологічних дисциплін у закладі вищої освіти.
Тема 4. Технологія проведення лекції з психології
Тема 5. Особливості організації та проведення практичних, семінарських і лабораторних занять з психологічних дисциплін
Тема 6. Контроль та особливості оцінювання навчальних досягнень здобувачів вищої освіти з психологічних дисциплін
Тема 7. Активізація навчальної діяльності здобувачів освіти під час вивчення психологічних дисциплін.
Тема 8. Професійно-педагогічні та особистісні характеристики викладача вищої школи.
Методи та критерії оцінювання: усне опитування;
контрольна робота;
тестовий експрес-контроль;
само- та взаємооцінювання;
особиста рефлексія;
імітаційна діяльність (моделювання ситуацій) та її аналіз;
екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання проводиться за 100-бальною шкалою. Бали нараховуються за таким співвідношенням:
- практичні заняття та самостійна робота – 40% семестрової оцінки, максимально – 40 балів, з них 12 балів за контрольну роботу та 28 балів за підготовку до навчальних занять. Аспіранти також повинні бути готові до групового контролю на семінарських заняттях (фронтальне опитування, дискусія, тестовий експрес-контроль знань тощо). Під час оцінювання враховується: 1) наявність та характер засвоєння знань (рівень усвідомлення, міцність запам’ятовування, обсяг, повнота та точність знань); 2) якість актуалізації знань (логіка мислення, аргументація, послідовність і самостійність викладу); 3) рівень володіння відомими прийомами аналізу методики викладання психології, сформованості умінь та навичок використання засвоєних знань; 4) прояв творчості й самостійності;
- екзамен (тестовий/ усний/ змішаний формат) – 60% семестрової оцінки; максимальна кількість балів – 60.
Підсумкова максимальна кількість балів 100.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Професійна підготовка психологів в Україні: стратегічні завдання: зб. матер. всеукр. круглого столу (23 квітня 2024 р., Київ) / за ред. В.Панка. Київ: УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2024. 114 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740900/1/2024_04 _23_NAPS_Tes_new.pdf
2. Тарасова Т. Психологія та педагогіка вищої освіти зі змістовим модулем: Методика викладання психології: навч.-метод. посібник. Суми: Сумський державний університет, 2023. 87 с.
3. Вдосконалення викладання у вищій освіті: теорія та практика: монографія / за наук. ред. С. Калашнікової. Київ: Інститут вищої освіти НАПН України, 2023. 255 с.
4. Амеліна О., Цуркан О. Дистанційне і змішане навчання. Досвід, поради, інструменти. Харків: Основа, 2022. 128 с.
5. Дуткевич Т. Методи інтерактивного навчання на практичних заняттях з психології. Київ: КНТ, 2022. 84 с.
6. Джеджула О.М. Методика викладання у вищій школі: навчальний посібник. Вінниця: Вид-во ВНАУ, 2020. 208 с.
7. Ляховець Л. Методика викладання психології: навч.-метод. посіб. 2-ге вид., допов. Чернігів: НУ «ЧК» імені Т.Г. Шевченка, 2020. 272 с. URL: http://surl.li/rcgln
8. Методика викладання психології: навч.-метод посібник / О. Романовський, С. Резнік. Харків: ФОП Панов А.М., 2019. 51 с.
9. Тарасова Т. Методика навчання психології у вищій школі: навч. посіб. Суми: Вид-во СумДПУ, 2019. 361 с.
10. Прищак М., Залюбівська О. Педагогіка, психологія та методика викладання у вищій школі: навч. посібник. Вінниця: ВНТУ, 2020. 160 с.
11. Гуляс І. Методика викладання психології. Київ: Вид-во Людмила, 2018. 403 с..
12. Ткачук Т. Методика викладання психології: навч.-метод. посібник. Київ: ДП «Вид. дім «Персонал», 2017. 110 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).