Методика викладання психології у вищій школі
Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 8.053.00.M.026
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: доцент Лялюк Галина Миколаївна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна компетентність:
Здатність продукувати інноваційні наукові ідеї в різних психологічних галузях, розв'язувати складні наукові та науково-педагогічні завдання й проблеми та впроваджувати отримані результати у практичну діяльність, проводити психологічні наукові дослідження на замовлення стейкхолдерів у особі фізичних і юридичних осіб на регіональному, національному й міжнародному рівнях
Загальні компетентності:
ЗК 1. Здатність до оволодіння філософськими компетентностями, спрямованими на формування системного наукового світогляду, професійної етики та загального культурного кругозору; застосування сучасних інформаційних технологій у науковій діяльності.
Спеціальні (фахові) компетентності:
СК 1. Здатність осмислювати концептуальні та методологічні знання в галузі психології, знати історію розвитку, розуміти теоретичні та практичні проблеми сучасної психологічної науки.
СК 2. Здатність до оволодіння психологічної термінології відповідно до стандарту вищої освіти.
СК.3. Здатність формулювати наукову проблему, гіпотези досліджуваної проблеми, наукові завдання в галузі психології.
СК 4. Здатність збирати, опрацьовувати та критично оцінювати наукову інформацію з різних джерел та використовувати її в дослідженнях з дотриманням академічної та професійної доброчесності.
СК. 5. Здатність у процесі підготовки, здійснення та інтерпретації результатів наукового дослідження спиратися на глибинні знання класичного та сучасного наукового інструментарію дослідження психологічних і соціально-психологічних явищ.
СК. 6. Здатність до розробки та реалізації дослідницьких завдань в різних наукових парадигмах.
СК. 7. Здатність до планування, здійснення психологічного супроводу особистості в різних умовах життєдіяльності на основі результатів дослідження.
СК. 8. Здатність до розробки та реалізації креативних, інноваційних ідей та прийняття рішень у професійній та соціально-економічній сферах діяльності.
СК. 10. Здатність організовувати педагогічне діалогове суб’єкт-суб’єктне спілкування та розробляти методичне забезпечення психологічного супроводу освітнього процесу.
СК. 11. Здатність здійснювати професійну та особистісну самоосвіту, проектувати подальший освітній шлях та професійну кар’єру.
Результати навчання: Знати та розуміти різні підходи, теорії та концепції навчання студентів, методичної і виховної роботи науково-педагогічного працівника. Аналізувати базові уявлення з методики викладання
психології. Уміти продемонструвати знання з методики викладання психології
у вищій школі: застосовувати на практиці методи аналізу, порівняння.
Володіти описовими, аналітичними методами дослідження. Здатність
практично застосовувати отримані знання із курсу при проходженні
асистентської практики та виконанні мультимедійних презентацій.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Психологія творчості та винахідництва. Теоретичні та практичні проблеми психології благополуччя. Педагогічна практика. Риторика. Якість вищої освіти (формування внутрішніх систем забезпечення якості).
Професійна педагогіка.
Короткий зміст навчальної програми: Методика викладання психології у вищій школі – це дисципліна, що розглядає процес викладання психології, її закономірності, зв’язок з іншими науками з метою підвищення ефективності навчання; зміст психологічної освіти; сутність навчальної діяльності студентів-психологів; основні засади та особливості організації процесу підготовки психологів у вищій школі; особливості педагогічної майстерності викладача психології; методологічні основи організації навчального процесу викладання психології у вищій школі.
Опис: Тема 1. Загальні основи методики викладання психології у вищій школі
1. Психологія та педагогіка вищої школи як галузь наукового
дослідження
2. Предмет і основні категорії психології та педагогіки вищої школи
3. Завдання педагогіки та психології вищої школи на сучасному етапі
4. Структура навчального процесу у вищому навчальному закладі
5. Становлення викладацької діяльності у вищих навчальних закладах
Тема 2. Організація навчального процесу психологів у вищій школі
1.Зміст психологічної освіти 2.Сутність навчальної діяльності студентів-психологів
3. Особливості педагогічної майстерності викладача психології.
4. Післядипломна освіта психолога.
Тема 3. Загальна психологічна характеристика студентського віку
1. Психологічна характеристика студентства як періоду пізньої юності
або ранньої дорослості.
2. Суперечливості та кризи студентського віку. Вищий навчальний заклад
як один із провідних факторів соціалізації особистості студента як фахівця.
3. Професіоналізація особистості студента як новоутворення віку
4. Фахова компетентність як показник психологічної готовності студента
до професійної діяльності.
5. Психологічні особливості студентської групи та її структура
Тема 4. Методологічні основи організації навчального процесу викладання психології у вищій школі
1. Технології навчання.
2.Методи навчання психології.
3. Таксономія навчальних задач із психології.
4. Засоби навчання
5. Сучасні способи активізації навчання студентів ВНЗ
Тема 5. Методичні основи організації навчального процесу психологів у вищій школі. Лекція у вищій школі.
1. Форми навчальних занять та методика їх проведення.
2. Лекція у вищій школі: технологія і техніка підготовки та
проведення.
3. Види лекцій.
4. Проблемна лекція.
Тема 6. Організація навчання і види навчально-практичних занять з психології
1.Семінарське заняття, методика його підготовки та проведення
2.Практичні заняття. Методика підготовки і проведення
3. Організація навчання і види лабораторних занять з
психології
Тема 7. Організація навчально-виробничої практики та науково-дослідної роботи студентів-психологів.
1. Керівництво самостійною та науково-дослідною роботою студентів-психологів.
2.Навчальна та виробнича практика студентів-психологів
3.Контроль та корекція навчальної діяльності студентів-психологів
Методи та критерії оцінювання: Методами діагностики результатів навчання здобувачів вищої освіти з навчальної дисципліни «Методика викладання психології у вищій школі» є такі:
1) усне опитування; здійснюється під час лекційних, практичних, семінарських та індивідуально-консультативних занять з метою виявлення рівня засвоєння здобувачами вищої освіти знань, навичок, вмінь і здатності
2) письмовий контроль:
письмові експрес-опитування;
контрольна робота для здобувачів вищої освіти;
3) побічне спостереження: під час семінарських занять, рольових та ділових ігор та ін.;
4) дискусії: під час семінарських та індивідуально-консультативних занять, колоквіумів;
5) метод проблемних ситуацій;
6) педагогічне тестування (використання педагогічних тестів): експрес-тестування на лекційних, практичних, семінарських та індивідуально-консультативних заняттях.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль здійснюється під час проведення практичних, самостійної роботи, індивідуальних завдань та має за мету перевірку рівня знань, умінь, навичок, цінностей та інших особистих якостей, засвоєних здобувачем вищої освіти під час занять.
Поточне оцінювання виконаної здобувачем вищої освіти навчальної роботи здійснюється за національною шкалою та фіксується науково-педагогічним працівником у журналі обліку роботи академічної групи.
За результатами поточного оцінювання робіт, виконаних здобувачем вищої освіти упродовж семестру, виводиться підсумкова поточна оцінка, яка фіксується у журналі обліку роботи академічної групи та у відомості обліку успішності і визначається за формулою:
ППО = (сума оцінок)/(кількість оцінок)*20
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Булгакова Н.Б. Методика викладання у вищій школі : [навч. посібник] К. : НАУ, 2012. 204 с.
2. Власова О. Методика викладання психології: підручник. К.: Геопринт, 2011. 340 с.
3. Двіжона О.В., Руснак І.С. Методика викладання психології: Навчальний посібник. Чернівці: Рута, 2006. 231 с.
4.Методика викладання психології у вищій школі: курс лекцій для
студентів спеціальності 053 «Психологія» ОС «Магістр» / укладачі Щербан Т.Д., Алмаші С.І. Мукачево : МДУ, 2017. 53с
5. Подоляк Л.Г. Психологія вищої школи:Навчальний посібник для
магістрантів і аспірантів / Л. Г.Подоляк, В. І. Юрченко. К.:ТОВ « Філ-студія», 2006. С. 195-209.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).