Методика викладання психології у вищій школі

Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 8.053.00.M.026
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: Доктор педагогічних наук, професор Лялюк Галина Миколаївна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Надання здобувачам освіти систематизованих знань з методики викладання психології у закладі вищої освіти та формування компетентностей, які забезпечують здійснення освітньої діяльності у сфері психології загалом та на межі предметних галузей зокрема.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у здобувачів таких компетентностей: - інтегральної (ІНТ): здатність продукувати нові ідеї, розв’язувати значущі комплексні проблеми професійної та/або дослідницько-інноваційної діяльності у сфері психології, застосовувати методологію наукової та педагогічної діяльності, а також проводити власне наукове дослідження, результати якого мають наукову новизну, теоретичне та практичне значення; - спеціальних (фахових): СК4. Здатність здійснювати науково-педагогічну діяльність у вищій освіті. СК6. Здатність застосовувати нові технології та інструменти, сучасні цифрові технології, бази даних та інші ресурси, спеціалізоване програмне забезпечення у науковій та викладацькій діяльності.
Результати навчання: РН 2. Розуміти загальні принципи та методи психології, а також методологію наукових досліджень, застосувати їх у власних дослідженнях у сфері психології та у викладацькій практиці. РН 8. Визначати свої професійні можливості та завдання підвищення професійної кваліфікації й професійної мобільності. РН 10. Організовувати і здійснювати освітній процес у сфері психології, його наукове, навчально-методичне та нормативне забезпечення, застосувати ефективні методики викладання навчальних дисциплін.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Педагогічна практика. Професійна педагогіка. Дисципліни за вибором.
Короткий зміст навчальної програми: Методика викладання психології у вищій школі є дисципліною за вибором, що спрямована на формування в аспірантів компетентностей майбутнього викладача вищої школи, який здатен організувати полілогічну взаємодію між суб’єктами освітнього процесу, посилити мотивацію студентів до пізнавальної діяльності, спонукати їх до самостійного та творчого мислення, зреалізувати індивідуальний підхід до студентів, надавати допомогу в їхній адаптації до навчання, вирішенні проблем спілкування, що виникають у студентській групі.
Опис: Тема 1. Сучасна освіта в психологічному вимірі. Тема 2. Предмет, концептуальне підґрунтя та завдання методики викладання психології у вищій школі. Тема 3. Організація вивчення психологічних дисциплін у закладі вищої освіти. Тема 4. Технологія проведення лекції з психології Тема 5. Особливості організації та проведення практичних, семінарських і лабораторних занять з психологічних дисциплін Тема 6. Контроль та особливості оцінювання навчальних досягнень здобувачів вищої освіти з психологічних дисциплін Тема 7. Активізація навчальної діяльності здобувачів освіти під час вивчення психологічних дисциплін. Тема 8. Професійно-педагогічні та особистісні характеристики викладача вищої школи.
Методи та критерії оцінювання: усне опитування; контрольна робота; тестовий експрес-контроль; само- та взаємооцінювання; особиста рефлексія; імітаційна діяльність (моделювання ситуацій) та її аналіз; екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання проводиться за 100-бальною шкалою. Бали нараховуються за таким співвідношенням: - практичні заняття та самостійна робота – 40% семестрової оцінки, максимально – 40 балів, з них 12 балів за контрольну роботу та 28 балів за підготовку до навчальних занять. Аспіранти також повинні бути готові до групового контролю на семінарських заняттях (фронтальне опитування, дискусія, тестовий експрес-контроль знань тощо). Під час оцінювання враховується: 1) наявність та характер засвоєння знань (рівень усвідомлення, міцність запам’ятовування, обсяг, повнота та точність знань); 2) якість актуалізації знань (логіка мислення, аргументація, послідовність і самостійність викладу); 3) рівень володіння відомими прийомами аналізу методики викладання психології, сформованості умінь та навичок використання засвоєних знань; 4) прояв творчості й самостійності; - екзамен (тестовий/ усний/ змішаний формат) – 60% семестрової оцінки; максимальна кількість балів – 60. Підсумкова максимальна кількість балів 100.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Професійна підготовка психологів в Україні: стратегічні завдання: зб. матер. всеукр. круглого столу (23 квітня 2024 р., Київ) / за ред. В.Панка. Київ: УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2024. 114 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740900/1/2024_04 _23_NAPS_Tes_new.pdf 2. Тарасова Т. Психологія та педагогіка вищої освіти зі змістовим модулем: Методика викладання психології: навч.-метод. посібник. Суми: Сумський державний університет, 2023. 87 с. 3. Вдосконалення викладання у вищій освіті: теорія та практика: монографія / за наук. ред. С. Калашнікової. Київ: Інститут вищої освіти НАПН України, 2023. 255 с. 4. Амеліна О., Цуркан О. Дистанційне і змішане навчання. Досвід, поради, інструменти. Харків: Основа, 2022. 128 с. 5. Дуткевич Т. Методи інтерактивного навчання на практичних заняттях з психології. Київ: КНТ, 2022. 84 с. 6. Джеджула О.М. Методика викладання у вищій школі: навчальний посібник. Вінниця: Вид-во ВНАУ, 2020. 208 с. 7. Ляховець Л. Методика викладання психології: навч.-метод. посіб. 2-ге вид., допов. Чернігів: НУ «ЧК» імені Т.Г. Шевченка, 2020. 272 с. URL: http://surl.li/rcgln 8. Методика викладання психології: навч.-метод посібник / О. Романовський, С. Резнік. Харків: ФОП Панов А.М., 2019. 51 с. 9. Тарасова Т. Методика навчання психології у вищій школі: навч. посіб. Суми: Вид-во СумДПУ, 2019. 361 с. 10. Прищак М., Залюбівська О. Педагогіка, психологія та методика викладання у вищій школі: навч. посібник. Вінниця: ВНТУ, 2020. 160 с. 11. Гуляс І. Методика викладання психології. Київ: Вид-во Людмила, 2018. 403 с.. 12. Ткачук Т. Методика викладання психології: навч.-метод. посібник. Київ: ДП «Вид. дім «Персонал», 2017. 110 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).