Професійна педагогіка
Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 8.053.00.O.006
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Педагогіка та інноваційна освіта
Лектор: Д.пед.н., професор Мукан Н.В.
К.пед.н. Дольнікова Л.В.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
Інтегральна компетентність: Здатність продукувати нові ідеї, розв’язувати значущі комплексні проблеми професійної та/або дослідницькоінноваційної діяльності у сфері психології, застосовувати методологію наукової та педагогічної діяльності, а також проводити власне наукове дослідження, результати якого
мають наукову новизну, теоретичне та практичне значення
Загальна компетентність: Здатність генерувати нові ідеї (креативність).
Фахова компетентність: Здатність планувати та виконувати оригінальні дослідження, досягати наукових результатів, які створюють нові знання у психології та дотичних до неї
міждисциплінарних напрямах, та забезпечувати якість
виконуваних досліджень.
Здатність здійснювати науково-педагогічну діяльність у
вищій освіті.
Здатність оцінювати рівень власної фахової
компетентності, саморозвиватися і самовдосконалюватися
протягом життя, підвищувати професійну кваліфікацію, бути
професійно мобільним.
Здатність застосовувати нові технології та інструменти,
сучасні цифрові технології, бази даних та інші ресурси,
спеціалізоване програмне забезпечення у науковій та
викладацькій діяльності.
Результати навчання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає одержання таких результатів навчання:
РН 2. Розуміти загальні принципи та методи психології, а
також методологію наукових досліджень, застосувати їх у
власних дослідженнях у сфері психології та у викладацькій
практиці.
РН 4. Планувати і виконувати експериментальні та/або
теоретичні дослідження з психології та дотичних
міждисциплінарних напрямів із дотриманням норм
професійної і академічної етики.
РН 8. Визначати свої професійні можливості та завдання
підвищення професійної кваліфікації й професійної
мобільності.
РН 10. Організовувати і здійснювати освітній процес у сфері
психології, його наукове, навчально-методичне та
нормативне забезпечення, застосувати ефективні методики
викладання навчальних дисциплін.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни:
Філософія і методологія науки
Супутні і наступні навчальні дисципліни:
Управління науковими проєктами
Педагогічна практика
Академічна доброчесність і якість освіти
Методологія підготовки наукових публікацій
Короткий зміст навчальної програми: У процесі вивчення дисципліни розглядаються питання: основ професійної педагогіки та особливостей організування навчально-виховного процесу і процесу професійної підготовки майбутнього фахівця; закономірних зв’язків, покладених в основу розвитку, виховання та навчання у закладі вищої освіти, а також розробка на цій основі методологічних, теоретичних та методичних проблем становлення висококваліфікованого фахівця; основних дидактичних підходів до формування і розвитку умінь і навичок та забезпечення якісного навчально-виховного процесу у закладі вищої освіти відповідно до сучасних освітніх стандартів та чинного законодавства у галузі професійної освіти.
Опис: Тема 1. Професійна педагогіка як галузь педагогіки.
Тема 2. Система професійної освіти України.
Тема 3. Теоретико-методологічні основи функціонування професійної освіти в Україні.
Тема 4. Основи дидактики професійної педагогіки.
Тема 5. Організаційні форми навчання у професійній освіті та їх навчально-методичне забезпечення.
Тема 6. Сучасні підходи до контролю знань та діагностика програмних результатів навчання.
Тема 7. Педагогічна майстерність педагога.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на практичних заняттях проводиться з метою виявлення готовності до занять здобувача вищої освіти третього освітньо-наукового рівня доктора філософії у таких формах:
? вибіркове усне опитування на початку заняття;
? фронтальне стандартизоване опитування за картками, тестами упродовж 5–10 хв;
? індивідуальна перевірка виконання практичних робіт;
? оцінка активності здобувача вищої освіти під час занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей тощо.
Контрольні запитання поділяються на:
? тестові завдання – вибрати вірні відповіді;
? проблемні завдання – створення ситуацій проблемного характеру;
? питання-репліки – виявити причинно-наслідкові зв’язки;
? ситуаційні завдання – визначити відповідь відповідно до певної ситуації;
? питання репродуктивного характеру – визначення практичного значення;
? інтерактивні завдання вікторинного та ігрового характеру.
Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю та виконання контрольної роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль на практичних заняттях проводиться з метою виявлення готовності до занять здобувача вищої освіти третього освітньо-наукового рівня доктора філософії у таких формах: вибіркове усне опитування на початку заняття; фронтальне стандартизоване опитування за картками, тестами упродовж 5–10 хв; індивідуальна перевірка виконання практичних робіт; оцінка активності здобувача вищої освіти під час занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей тощо.
Контрольні запитання поділяються на: тестові завдання – вибрати вірні відповіді; проблемні завдання – створення ситуацій проблемного характеру; питання-репліки – виявити причинно-наслідкові зв’язки; ситуаційні завдання – визначити відповідь відповідно до певної ситуації; питання репродуктивного характеру – визначення практичного значення; інтерактивні завдання вікторинного та ігрового характеру.
Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю та виконання контрольної роботи.
Залік (диференційований залік) – це форма підсумкового контролю, що полягає в оцінюванні засвоєння аспірантом (здобувачем) навчального матеріалу з дисципліни сумарно за всіма видами робіт, передбачених робочою програмою навчальної дисципліни:
? Виконання тренувальних тестових завдань за темою кожної лекції. Виконання одного тестового завдання оцінюється у 5 балів автоматично у ВНС. Термін виконання тестового завдання за кожною темою – два тижні після прослуханої лекції. Всього 7 тестових завдань – максимальна сума балів – 35.
? Виконання практичних робіт за кожною темою. Виконання кожної практичної роботи оцінюється у 5 балів. Термін виконання практичної роботи за кожною темою – два тижні після практичного заняття. Всього 7 практичних робіт – максимальна сума балів – 35.
Практичні роботи виконуються аспірантом відповідно до методичних рекомендацій і оцінюються викладачем за такими критеріями: присутність аспіранта на практичному занятті та участь в обговоренні теоретичних питань – 1 бал; аргументація підготовленої практичної роботи під час її захисту – 3 бали; оформлення виконаної практичної роботи відповідно до встановлених вимог і дотримання термінів її здачі у ВНС – 1 бал.
Виконання індивідуального науково-дослідницького завдання передбачає розробку міні-дидактичного проекту будь-якої організаційної форми навчання на основі інноваційних підходів. Виконання індивідуального науково-дослідницького завдання прикріплюється у ВНС і оцінюється викладачем у 30 балів за такими критеріями: обґрунтування вибору напряму дослідження – 2 бали; аргументація викладу і формулювання триєдиної мети, завдань дослідження і методів реалізації мети – 5 балів; логічність побудови, встановлення причинно-наслідкових зв’язків, інноваційність та якість оформлення міні-дидактичного проекту – 15 балів; формулювання висновків – 3 бали; захист роботи – 5 балів
Тренувальні тести до лекції 1 – 5 балів
Тренувальні тести до лекції 2 – 5 балів
Тренувальні тести до лекції 3 – 5 балів
Тренувальні тести до лекції 4 – 5 балів
Тренувальні тести до лекції 5 – 5 балів
Тренувальні тести до лекції 6 – 5 балів
Тренувальні тести до лекції 7 – 5 балів
Практична робота 1 – 5 балів
Практична робота 2 – 5 балів
Практична робота 3 – 5 балів
Практична робота 4 – 5 балів
Практична робота 5 – 5 балів
Практична робота 6 – 5 балів
Практична робота 7 – 5 балів
Індивідуальне науково-дослідне завдання – 30 балів
Разом – 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Березюк, О. С., & Власенко, О. М. (2017). Дидактика: теорія і практика. Житомир, Україна: Вид–во ЖДУ ім. І. Франка.
2. Бобало Ю. Я. (ред.) (2018). Організаційне та кадрове забезпечення освітнього процесу: збірник нормативних документів Національного університету «Львівська політехніка». Львів, Україна: Видавництво Львівської політехніки.
3. Бойченко, В. В. (2013). Дидактичні системи у вищій освіті. Умань, Україна: ПП Жовтий О. О.
4. Вища освіта України в умовах трансформації суспільства: стан, проблеми, тенденції розвитку, 2007–2011 рр.: наук.-допом. бібліогр. покажч. Вип. 2. (2012). НАПН України, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського, Ін-т вищ. освіти; [упоряд.: Пономаренко Л. О., Стельмах Н. А., Пєєва С. П., Айвазова Л. М., Бублик Н. М.; наук. консультант і авт. вступ. ст. Корольов Б. І.; наук. ред. Рогова П. І.; бібліогр. ред. Пономаренко Л. О. Київ, Україна: Нілан-ЛТД.
5. Внукова, О. М. (2015). Методологічні засади професійної освіти. : навчальний посібник для студентів напрямів підготовки 6.010104 Професійна освіта (Технологія виробів легкої промисловості), 6.010104 Професійна освіта (Дизайн). Київ, Україна: КНУТД.
6. Дороніна, Т. О. (2018). Теорія і практика вищої професійної освіти в Україні. Кривий ріг, Україна: КДПУ.
7. Калашнікова, Л. М., Жерновникова, О. А. (2016). Педагогіка вищої школи у схемах і таблицях. Харків, Україна.
8. Каменєва, Т. М. (2018). Теоретичні основи навчання. Київ, Україна: МНУЦ.
9. Таланова, Ж. В. (2010). Докторська підготовка у світі та Україні. Київ, Україна: Міленіум.
10. Туркот, Т. І. (2011). Педагогіка вищої школи. Київ, Україна: Кондор.
11. Уруський В. І. (2012). Педагогічна діагностика: методичні рекомендації. Тернопіль, Україна.
12. Фіцула, М. М. (2014). Педагогіка вищої школи. Київ, Україна: Академвидав.
13. Холковська, І. Л. (ред.). (2017). Професійно-педагогічна компетентність викладача вищого навчального закладу. Вінниця, Україна: ТОВ «Нілан ЛТД».
14. Chankseliani, M., & McCowan, T. (2021). Higher education and the sustainable development goals. Higher Education, 81(1), 1-8.
15. Chankseliani, M., Qoraboyev, I., & Gimranova, D. (2021). Higher education contributing to local, national, and global development: new empirical and conceptual insights. Higher Education, 81(1), 109-127.
16. Knapper, C. K., & Cropley, A. J. (2021). Lielong Learning in Higher Education. routledge.
17. Major, C. H., Harris, M. S., & Zakrajsek, T. (2015). Teaching for learning: 101 intentionally designed educational activities to put students on the path to success. Routledge.
18. Moodie, G. (2008). From vocational to higher education: an international perspective. UK: Berkshire Open University Press.
19. Rust, C. (ed.) (2003) Improving Student Learning Theory and Practice – 10 Years on, Oxford: Oxford Centre for Staff and Learning Development. Good mix of recent research and practice.
20. Schultz, D., & Schultz, S. E. (2016). Theories of personality, (11th ed). – Cengage Learning.
21. Ukraine National Erasmus+ Office. (2017). Overview of the higher education system. Ukraine.
22. UNESCO. (2013). International Standard Classification of Education. Fields of Education and Training. Montreal, Quebec, Canada: UNESCO Institute for Statistics.
23. Zhao, Y., Llorente, A. M. P., & Gomez, M. C. S. (2021). Digital competence in higher education research: A systematic literature review. Computers & Education, 168, 104212.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).