Статистичні методи психологічного дослідження

Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 8.053.00.O.004
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: Доктор психологічних наук, професор Галян Ігор Михайлович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни є формування у здобувачів вищої освіти системи компетенцій в галузі математичної статистики, що застосовується для розв’язання різноманітних теоретичних і практичних, а особливо дослідницьких завдань їхньої професійної діяльності.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: інтегральної: – здатність продукувати інноваційні наукові ідеї в різних психологічних галузях, розв’язувати складні наукові та науково-педагогічні завдання й проблеми та впроваджувати отримані результати у практичну діяльність, проводити психологічні наукові дослідження на замовлення стейкхолдерів у особі фізичних і юридичних осіб на регіональному, національному й міжнародному рівнях загальних: – здатність діяти відповідально та свідомо, працювати в групі науковців для розв’язання спільних завдань на основі етичних засад, з дотриманням норм академічної доброчесності. фахових: – здатність до осмислення концептуальних та методологічні знань в галузі психології, розуміння теоретичних та практичних проблем сучасної психологічної науки; уміння формулювати наукову проблему, гіпотези досліджуваної проблеми, наукові завдання в галузі психології; – збирати, опрацьовувати та критично оцінювати наукову інформацію з різних джерел та використовувати її в дослідженнях з дотриманням академічної та професійної доброчесності; здатність під час підготовки та проведення досліджень, інтерпретації їх результатів спиратися на глибинні знання класичного та сучасного наукового інструментарію дослідження психологічних і соціально-психологічних явищ; – уміння розробляти та реалізовувати дослідницькі завдання в різних наукових парадигмах.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни «Статистичні методи психологічного дослідження» здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати програмні результати навчання, які корелюються з компетентностями за освітньо-науковою програмою підготовки докторів філософії: Уміння: здійснювати обґрунтування, аналіз, оцінку та синтез знань з різних предметних сфер для формулювання та обґрунтування нових теоретичних положень і практичних рекомендацій у конкретній сфері психологічної діяльності та у конкретному психологічному дослідженні; проводити наукові психологічні дослідження з різних проблем життєдіяльності особистості, адекватно формулювати гіпотези, визначати їхню мету та завдання, критично аналізувати отримані результати з використанням методів математичної статистики, формулювати авторські висновки і розробляти пропозиції, комерціалізувати результати дослідження; продукувати нові вміння, навички і методи психологічних та соціально-психологічних досліджень і психологічної практики, за їх допомогою розв'язувати нагальні психологічні проблеми, які розширюють і переглядають існуючі психологічні знання; працювати в групі науковців для розв’язання спільних дослідницьких завдань, дотримуватися норм академічної доброчесності, етичних норм та принципів наукової діяльності та міжособистісної взаємодії. Комунікація : презентувати результати своїх досліджень на наукових заходах, використовувати українську та/або іноземну мову (в першу чергу – англійську) у науковій, інноваційній та педагогічній діяльності. Автономія і відповідальність: вміти діяти відповідально та свідомо, на основі етичних засад, з дотриманням норм академічної та професійної доброчесності; усвідомлювати та нести особисту відповідальність за отримані результати дослідження.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Математичні методи в психології Експериментальна психологія Дослідницький семінар у галузі соціальних та поведінкових наук Академічна доброчесність і якість освіти
Короткий зміст навчальної програми: Метою вивчення навчальної дисципліни є формування у здобувачів вищої освіти системи компетенцій в галузі математичної статистики, що застосовується для розв’язання різноманітних теоретичних і практичних, а особливо дослідницьких завдань їхньої професійної діяльності. Програма орієнтована на реалізацію умінь формулювати статистичну гіпотезу досліджуваної проблеми, застосувати у дослідженні методи описової статистики (статистика випадкової вибірки, кореляційно-регресійний аналіз) для опису характеристик досліджуваного явища та методи статистичного висновку (статистичне оцінювання, перевірка статистичних гіпотез) для встановлення статистичної значущості даних, отриманих в ході експериментів. Передбачено формування навичок роботи з прикладними програмами Statistica та SPSS для статистичних процедур психологічного дослідження.
Опис: Тема. Застосування елементів математичної статистики в психологічному дослідженні Тема. Вимірювання в психології, вимірювання і шкали. Тема. Статистичні показники вибірки. Тема. Описові статистики. Тема. Статистичні критерії оцінки різниці між групами/змінними. Тема. Статистичні показники вибірки: міри зв’язку. Тема. Багатомірний статистичний аналіз: факторний (зниження розмірності) та кластерний аналіз в психологічному дослідженні. Тема. Презентація результатів дослідження.
Методи та критерії оцінювання: Методами діагностики результатів навчання студентів з навчальної дисципліни «Статистичні методи психологічного дослідження» є такі: – усне опитування на практичних заняттях; – письмовий контроль: розв’язання практичних завдань, опрацювання емпіричних результатів наукових досліджень; – індивідуальна перевірка виконання практичних робіт; – дискусії: під час практичних та індивідуально-консультативних занять; – експрес-тестування та підсумкове тестування; – екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: Семестрова оцінка є сумарною оцінкою результатів ПК усіх видів обов’язкових робіт, передбачених робочою програмою навчальної дисципліни, та складенням іспиту. Оцінювання поточної успішності студентів здійснюється на кожному семінарському занятті за 5-бальною шкалою і заноситься в журнал обліку академічної успішності. Неготовність до заняття або незадовільна відповідь також підлягають відповідній оцінці і студенту виставляється «0» балів. Отримані у такому разі «0» балів потребують відпрацювання та оцінка, одержана під час відпрацювання враховуються при визначенні середнього балу поточної успішності. Якість контрольної роботи оцінюється за такими критеріями: відповідність змісту контрольної роботи завданню та вимогам навчально-методичних рекомендацій щодо його виконання; самостійність розв’язання поставленої задачі; наявність елементів науково-дослідного характеру. На іспиті студент може максимально набрати 60 балів. Розподіл балів у 100-бальній шкалі: Поточний контроль (ПК): практичні (семінарські) заняття – 40 балів Екзаменаційний контроль: письмова компонента – 40 балів; усна компонента – 20 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Бабенко В.В. Основи теорії ймовірностей і статистичні методи аналізу даних у психологічних і педагогічних експериментах. Навчальний посібник. Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка. 2009. 168 с. 2. Барковський В.В., Барковська Н.В., Лопатін O.K. Теорія ймовірностей та математична статистика. Київ: Центр учбової літератури, 2010. 424 с. 3. Галян І.М. Психодіагностика: навч. посібн. 2-ге видання, стереотипне. Київ: Академвидав, 2011. 424 с. 4. Галян О.І., Галян І.М. Експериментальна психологія. Навч. посібн. Київ: Академвидав, 2012. 400с. 5. Климчук В.О. Математичні методи в психології. Навчальний посібник для студентів психологічних спеціальностей. Київ: Освіта України, 2009. 288 с. 6. Руденко В. М. Математична статистика. Навч. посіб. Київ: Центр учбової літератури, 2012. 304 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).