Фізика

Спеціальність: Гідротехнічне будівництво, водна інженерія та водні технології
Код дисципліни: 6.194.00.O.007
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Загальної фізики
Лектор: к.т.н., завідувач кафедри Семків Ігор Володимирович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Фізика належить до природничих наук, які вивчають закономірності найпростіших форм руху матерії. Тому курс фізики є фундаментом, на якому будується теоретична і практична підготовка інженерів та спеціалістів природничого профілю. Без нього неможливо сформувати спеціаліста, здатного до самостійної творчої діяльності на рівні вимог сучасної науки і техніки. Метою вивчення курсу фізики є : – створити майбутньому спеціалістові надійний науковий фундамент на якому ґрунтується його наступна спеціальна підготовка; – дати студентові можливість орієнтуватися в основних фізичних теоріях та межах їх застосовності, модельних підходах, та навчити фізично грамотно їх використовувати; – сформувати навики планування, проведення та опрацювання результатів вимірювань фізичних величин та інтерпретації отриманих результатів експерименту, у тому числі – оцінювання їх достовірності та похибок вимірювань; – сформувати цілісний науковий світогляд у галузі фізики; – допомогти орієнтуватися в потоці науково-технічної інформації; – створити рівень знань з фізики, який не дозволить майбутньому спеціалістові приймати імпульсивні, вольові і одночасно кричуще неграмотні та фізично небезпечні рішення; – підготувати студентів до вивчення спеціальних дисциплін згідно із профілем професійної підготовки.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни «Фізика» передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: інтегральна компетентність: – ІК. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі і практичні проблеми у сфері гідротехнічного будівництва, водної інженерії та водних технологій, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов, на основі застосування теорій та методів природничих та інженерних наук. загальні компетентності: – ЗК03. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. – ФК1. Здатність застосовувати фізико-математичний апарат, теоретичні, розрахункові та експериментальні методи і моделі досліджень у сфері професійної діяльності.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: – знання основних фізичних понять, величин, явищ та законів фізики, які необхідні для наступного вивчення спеціальних дисциплін; – знання одиниць вимірювання основних фізичних величин, та вміння використовувати метод аналізу при перевірці отриманих аналітичних формул; – розуміння фізичної природи процесів, які використовуються у професійній діяльності фахівця, та вміння виокремити найважливіші із них; – наявність сформованого наукового світогляду та наукового стилю мислення; – вміння самостійно планувати та проводити простий фізичний експеримент, опрацьовувати та аналізувати його результати; – вміння користуватися загальновживаними вимірювальними приладами для вимірювання розмірів, механічних, термодинамічних, електричних та оптичних величин; – наявність сформованих навиків аналізу поведінки фізичних систем та розв’язування задач з різних областей фізики, пов’язаних із розв’язуванням у майбутньому інженерних задач відповідно до профілю підготовки, та проведення у наступному комп'ютерного моделювання поведінки досліджуваних систем; – наявність сформованої широкої теоретичної підготовки з метою допомоги студентам застосовувати у своїй професійній діяльності нові, сучасні фізичні ідеї та принципи; – наявність сформованої екологічної та етичної культури та навиків прогнозування наслідків конкретних технічних рішень для навколишнього середовища; – наявність сформованих навиків безумовного дотримання правил техніки безпеки при роботі з обладнанням на виробництві та у побуті. У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: РН01. Формулювати задачі з вирішення проблемних ситуацій у професійній та/або академічній діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Супутні і наступні навчальні дисципліни: Теоретична механіка, Технічна механіка рідин і газів, Будівельне матеріалознавство, Інженерна геодезія, Опір матеріалів, Водна інженерія, Водні технології, Інженерна гідравліка.
Короткий зміст навчальної програми: Курс фізики складається з 23 лекцій, 15 практичних і 15 лабораторних занять у I семестрі. Лекційний курс охоплює вісім розділів, в яких викладені фізичні основи механіки, молекулярної фізики і термодина¬міки, електростатики, постійного струму, електромагнетизму, хвильової опти¬ки, квантової природи випро¬мінювання, елементів фізики твердого тіла. Лабораторні роботи виконуються в механіко- молекулярній, електричній і оптичній лабораторіях. Студенти після 8 і 17 лекцій пищуть роботи по перевірці самостійної роботи, а після 14 і 21 лекцій – розрахунково – графічні роботи. В кінці I семестру студенти складають екзамен.
Опис: - Фізичні основи механіки - Основи молекулярної фізики та термодинаміки - Електростатика - Постійний електричний струм - Електромагнетизм - Хвильова оптика - Квантова природа випромінювання - Фізика атомів і молекул - Елементи фізики твердого тіла
Методи та критерії оцінювання: Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання: 1. Опитування при допуску до лабораторних робіт (усно та за допомогою виконання тестів) 2. Опитування при захисті лабораторних робіт 3. Опитування на практичних заняттях 4. Розв’язування тестів 5. Перевірка Розрахунково-графічних робіт 6. Екзамен – письмова форма (питання та задачі – письмові відповіді). 7. Екзамен – усна компонента
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка в балах – 100 Поточний контроль (ПК) – 40 – Лабораторні заняття – 20 – Практичні заняття – 10 – РГР – 10 Екзаменаційний контроль (ЕК) – 60 – Письмова компонента – 50 – Усна компонента – 10 Разом за дисципліну (ПК+ЕК) – 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Література до теоретичного курсу. – І.Р. Зачек , Г.А. Ільчук , Р.Ю. Петрусь. Фізика і будівництво – Львів, Вид. НУ„ЛП”, 2022р. 2. Література до практичних занять. – І.Р. Зачек , Г.А. Ільчук, Р.Ю. Петрусь . Фізика і будівництво. Збірник задач. - Львів, Вид. НУ „ЛП”, 2022 р. 3. Література до лабораторних занять. – Лабораторний практикум з фізики. Частина 1, 2, 3 – Львів, Вид. НУ „ЛП”. Рекомендована література Базова 1. І.М. Кучерук, І.Т. Горбачук, П.П. Луцик. Загальний курс фізики. [Текст] : В 3 ч. Том 1. Механіка. Молекулярна фізика і термодинаміка / І.М. Кучерук, І.Т. Горбачук, П.П. Луцик. – Київ.: Техніка, 1999. – 536с. 2. І.М. Кучерук, І.Т. Горбачук, П.П. Луцик. Загальний курс фізики. [Текст]: В 3 ч. Том 2. Електрика і магнетизм / І.М. Кучерук, І.Т. Горбачук, П.П. Луцик. – Київ.: Техніка, 2001. – 452с. 3. І.М. Кучерук, І.Т. Горбачук. Загальний курс фізики. [Текст] : В 3 ч. Том 3. Оптика. Квантова фізика / І.М. Кучерук, І.Т. Горбачук. – Київ.: Техніка, 1999. – 520с. 4. П.М. Воловик. Фізика для університетів. [Текст] / П.М. Воловик. – Київ.: Ірпінь : Перун, 2005.- 864 с. Допоміжна література. 1. Фізика. Підручник / І.Є.Лопатинський, І.Р.Зачек, Г.А.Ільчук, Б.М.Романишин. – Львів: Афіша, 2005. – 394 с. – ISBN 966-8013-50-6 2. Збірник задач з фізики: Навч. посібник. 2-ге видання, доповнене і перероблене / За ред. І.Є. Лопатинського, А.М.Андрейка. – Львів: Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2010. – 320 с. – ISBN 978-966-553-935-3 3. І.Р. Зачек, Б.М. Романишин. Фізика. – Львів, Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2003 р.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).