Водовідвідні мережі та споруди
Спеціальність: Гідротехнічне будівництво, водна інженерія та водні технології
Код дисципліни: 6.194.01.E.052
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Гідротехніка та водна інженерія
Лектор: ст. викладач Піцишин Богдан Степанович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
фахові компетентності:
Здатність у складі проектної групи проектувати водогосподарські мережі та споруди.
Результати навчання: • Демонструвати знання складу, вимог та методів виконання проектної документації водогосподарських мереж та споруд
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Основи гідротехніки
• САПР у гідротехніці
• Технічна механіка рідин і газів
• Інженерна гідравліка
• Гідротехнічні споруди
• Керування річищними процесами
• Рибогосподарські споруди
Короткий зміст навчальної програми: У результаті вивчення дисципліни студенти засвоюють особливості систем та схем водовідведення, їх основних елементів, методики розрахунку мереж водовідведення й споруд на них, а також набувають уміння застосувати ці знання для проектування мереж водовідведення та споруд на них.
Опис: Вступ. Визначення курсу водовідведення як однієї з галузей техніки. Санітарне та економічне значення водовідведення. Історичний огляд розвитку систем водовідведення. Зростання санітарно-гігієнічного благоустрою населених пунктів.
Стічні води та їх характеристика.
Загальна схема водовідведення та її основні елементи. Системи водовідведення. Порівняльна та економічна оцінка системи водовідведення. Вибір системи водовідведення. Умови прийому стічних вод у водовідвідні мережі. Проектування схем водовідвідних мереж. Класифікація схем водовідвідних мереж. Розробка схем водопровідних мереж.
Умови проектування систем водовідведення. Передпроектні розробки. Вихідні документи і дані для проектування. Стадії проектування. Основи гідравлічного розрахунку водовідвідних мереж. Особливості руху стічних вод у водовідвідних мережа.
Мінімальні похили квартальної та вуличної мереж.
Мінімальні та максимальні швидкості. Основні задачі з розрахунку водопровідної мережі.
Розрахункові витрати стічних вод. Питоме водовідведення. Коефіцієнт нерівномірності. Визначення розрахункових витрат побутових та виробничих стічних вод. Графіки коливань припливу стічних вод. Сумарні витрати стічних вод.
Розрахунок і висотне проектування водовідвідних мереж. Визначення розрахункових витрат стічних вод для окремих ділянок мережі. Мінімальна та максимальна глибина закладання трубопроводів.
Гідравлічний розрахунок і висотне проектування водовідвідної мережі. Розрахунок водовідвідної мережі за допомогою ЕОМ. Конструювання водовідвідної мережі. Розташування трубопроводів у поперечному перерізі проїздів.
Мережі для відведення атмосферних опадів. Вимірювання кількості атмосферних опадів. Основні розрахункові параметри дощу. Формули для визначення розрахункової інтенсивності дощу. Коефіцієнт стоку. Розрахункова тривалість дощу.
Формули для визначення розрахункових витрат дощових вод. Визначення розрахункових витрат. Гідравлічний розрахунок відкритих та закритих водостоків. Розрахунок дощової мережі, що працює у напірному режимі.
Проектування та влаштування дощової мережі. Трасування дощової мережі. Визначення розрахункових витрат дощових вод.
Гідравлічний розрахунок і побудова поздовжніх профілів побутової і дощової мереж напівроздільної системи водовідведення. Гідравлічний розрахунок і побудова поздовжніх профілів мережі загальносплавної системи. Режим роботи зливоскидів.
Проектування та влаштування дощової мережі. Трасування дощової мережі. Визначення розрахункових витрат дощових вод. Гідравлічний розрахунок і побудова поздовжніх профілів (до головного колектору) побутової і дощової мереж напівроздільної системи водовідведення.
Гідравлічний розрахунок і побудова позжовжніх профілів мережі загальносплавної системи. Режим роботи зливоскидів. Оглядові колодязі. Перепадні колодязі. Камери та їх розрахунок.
Перетин самопливних трубопроводів з перешкодами (дюкери, переходи). Зливоскиди та розділювальні камери, випуски стічних вод у водоймища. Прокладання труб та заробка їх з’єднань. Влаштування колекторів зі збірних залізобетонних елементів. Захист трубопроводів від агресивної дії стічних та грунтових вод.
Методи та критерії оцінювання: • поточне усне опитування (30 %)
• підсумковий контроль (екзамен): письмово-усна форма (70 %)
Критерії оцінювання результатів навчання: Методи контролю результатів навчання студентів у процесі поточного контролю:
? оцінювання роботи студентів під час практичних занять;
– виконання тестових завдань у Віртуальному навчальному середовищі НУ ЛП;
– оцінювання виконання індивідуального завдання (курсовий проект);
– проведення підсумкового екзамену.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. ДБН В.2.5-75:2013. Каналізація. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування.
2. Константінов Ю.М., Гіжа О.О. Інженерна гідравліка. Підручник для студентів вищих навчальних закладів. К.: Видавничий Дім «Слово», 2006. 439 с.
3. Василенко А.А. Водовідвідні мережі. Навчальний посібник. – К: КНУБА, 2006. - 97с
4. Шадура В.О., Мартинов С.Ю., Орлов В.О. Міські інженерні мережі та споруди. Навчальний посібник. – Рівне: НУВГП, 2010. – 102 с.
5. Благодарна Г. І. Конспект лекцій з дисциплін «Водовідвідні мережі і споруди» та «Споруди і обладнання водовідведення (Модуль 1)» (для студентів денної та заочної форм навчання за спеціальністю 192 – Будівництво та цивільна інженерія) / Г. І. Благодарна. О. О. Ковальова ; Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова. – Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2018. – 145 с.
6. Реконструкція і інтенсифікація споруд водопостачання та водовідведення. Навчальний посібник. К.: ІВНВКП "Укргеліотех", 2010. 272 с
7. Методичні рекомендаціїї до практичних занять і самостійної роботи з навчальних дисциплін «Водовідвідні мережі і споруди» та «Споруди і обладнання водовідведення (Модуль 1)» (для студентів денної та заочної форм навчання за спеціальністю 192 – Будівництво та цивільна інженерія) / Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова; уклад. О. О. Ковальова. – Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2018. – 69 с.
8. Системи водовідведення: навч. Посіб. / М. Гіроль, Б. Охримюк, Г. Собчук, Г. Лагуд. Рівне: НУВГП, 2011. 444с.
9. Водовідведення та очистка стічних вод міста. Курсове і дипломне проектування. Приклади та розрахунки: Навчальний посібник / Василенко О.А., Епоян С.М. та ін.. Київ-Харків, КНУБА, ХНУБА, ТО Ексклюзив, 2012, 540 с.
10. Міські інженерні мережі та споруди: підручник / А.М. Тугай та ін.. Київ: КНУБА, 2016. 288 с.
11. Кравченко, В. С. Водопостачання та каналізація : підруч. для вищ. навч. закл. / В. С. Кравченко. - Київ : Кондор, 2007. - 286 с.
12. Орлов, В. О. Водопостачання та водовідведення : підручник / В. О. Орлов, Я. А. Тугай, А. М. Орлова. - К. : Знання, 2011. - 359 c.
13. Порядок розробки проектів водопостачання та водовідведення: навч. посібник для студ. вищих навч. закл. / І.Л. Копелевич, Г.М. Смирнова [та ін.]; Харківський держ. технічний ун-т будівництва та архітектури. - Х. : Видавнича група "РА-Каравелла", 2001. - 212 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Водовідвідні мережі та споруди (курсовий проєкт)
Спеціальність: Гідротехнічне будівництво, водна інженерія та водні технології
Код дисципліни: 6.194.01.E.055
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Гідротехніка та водна інженерія
Лектор: ст. викладач Піцишин Богдан Степанович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
фахові компетентності:
Здатність у складі проектної групи проектувати водогосподарські мережі та споруди.
Результати навчання: • Демонструвати знання складу, вимог та методів виконання проектної документації водогосподарських мереж та споруд
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Основи гідротехніки
• САПР у гідротехніці
• Технічна механіка рідин і газів
• Інженерна гідравліка
• Гідротехнічні споруди
• Керування річищними процесами
• Рибогосподарські споруди
Короткий зміст навчальної програми: У результаті вивчення дисципліни студенти засвоюють особливості систем та схем водовідведення, їх основних елементів, методики розрахунку мереж водовідведення й споруд на них, а також набувають уміння застосувати ці знання для проектування мереж водовідведення та споруд на них.
Опис: Курсовий проект Водовідвідна мережа міста (повна роздільна система водовідведення)
1. Розрахунково-пояснювальна записка з розділами: вибір схеми водовідведення міста, трасування мережі, визначення розрахункових витрат стічних вод, гідравлічний розрахунок і проектування побутової і дощової мереж.
2. Графічна частина на аркуші паперу формату А1: генплан водовідвідної мережі міста; каналізаційний колодязь: план і розріз; вузол або схема за вказівкою керівника.
Методи та критерії оцінювання: • підсумковий контроль (залік): захист курсового проекту (100 %)
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання навчальних досягнень студента здійснюється за 100-бальною шкалою. Методика розподілу та нарахування балів здобувачам вищої освіти регламентована "Положенням про організацію та проведення поточного і семестрового контролю результатів навчання студентів Національного університету "Львівська політехніка".
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. ДБН В.2.5-75:2013. Каналізація. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування.
2. Константінов Ю.М., Гіжа О.О. Інженерна гідравліка. Підручник для студентів вищих навчальних закладів. К.: Видавничий Дім «Слово», 2006. 439 с.
3. Василенко А.А. Водовідвідні мережі. Навчальний посібник. – К: КНУБА, 2006. - 97с
4. Шадура В.О., Мартинов С.Ю., Орлов В.О. Міські інженерні мережі та споруди. Навчальний посібник. – Рівне: НУВГП, 2010. – 102 с.
5. Благодарна Г. І. Конспект лекцій з дисциплін «Водовідвідні мережі і споруди» та «Споруди і обладнання водовідведення (Модуль 1)» (для студентів денної та заочної форм навчання за спеціальністю 192 – Будівництво та цивільна інженерія) / Г. І. Благодарна. О. О. Ковальова ; Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова. – Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2018. – 145 с.
6. Реконструкція і інтенсифікація споруд водопостачання та водовідведення. Навчальний посібник. К.: ІВНВКП "Укргеліотех", 2010. 272 с
7. Методичні рекомендаціїї до практичних занять і самостійної роботи з навчальних дисциплін «Водовідвідні мережі і споруди» та «Споруди і обладнання водовідведення (Модуль 1)» (для студентів денної та заочної форм навчання за спеціальністю 192 – Будівництво та цивільна інженерія) / Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова; уклад. О. О. Ковальова. – Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2018. – 69 с.
8. Системи водовідведення: навч. Посіб. / М. Гіроль, Б. Охримюк, Г. Собчук, Г. Лагуд. Рівне: НУВГП, 2011. 444с.
9. Водовідведення та очистка стічних вод міста. Курсове і дипломне проектування. Приклади та розрахунки: Навчальний посібник / Василенко О.А., Епоян С.М. та ін.. Київ-Харків, КНУБА, ХНУБА, ТО Ексклюзив, 2012, 540 с.
10. Міські інженерні мережі та споруди: підручник / А.М. Тугай та ін.. Київ: КНУБА, 2016. 288 с.
11. Кравченко, В. С. Водопостачання та каналізація : підруч. для вищ. навч. закл. / В. С. Кравченко. - Київ : Кондор, 2007. - 286 с.
12. Орлов, В. О. Водопостачання та водовідведення : підручник / В. О. Орлов, Я. А. Тугай, А. М. Орлова. - К. : Знання, 2011. - 359 c.
13. Порядок розробки проектів водопостачання та водовідведення: навч. посібник для студ. вищих навч. закл. / І.Л. Копелевич, Г.М. Смирнова [та ін.]; Харківський держ. технічний ун-т будівництва та архітектури. - Х. : Видавнича група "РА-Каравелла", 2001. - 212 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).