Опір матеріалів
Спеціальність: Гідротехнічне будівництво, водна інженерія та водні технології
Код дисципліни: 6.194.00.O.017
Кількість кредитів: 5.50
Кафедра: Опір матеріалів та будівельна механіка
Лектор:
к. т. н., доц. Віра Володимир Володимирович
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Основним завданням дисципліни «Опір матеріалів» є вивчення методів розрахунку найпростіших елементів конструкцій і деталей машин на міцність, жорсткість і стійкість.
Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів таких компетентностей:
Інтегральна компетентність:
• здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі і практичні проблеми у сфері гідротехнічного будівництва, водної інженерії та водних технологій, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов, на основі застосування теорій та методів природничих та інженерних наук.
Загальні компетентності:
• здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу;
• знання та розуміння предметної області й професійної діяльності;
• навички використання інформаційних і комунікаційних технологій;
• здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями;
• здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт;
Фахові компетентності:
• здатність ефективно використовувати сучасні будівельні матеріали, вироби і конструкції при проектуванні, зведенні та реконструкції об’єктів професійної діяльності;
• Здатність визначати та оцінювати навантаження і напружено-деформовані стани ґрунтових основ та інженерних споруд.
Результати навчання: • знання теоретичних основ розрахунків на міцність, жорсткість та стійкість деталей машин в обсязі, потрібному для розв'язання конкретних виробничо-технологічних, конструкторських та дослідницьких задач;
• вміння виконувати проектні розрахунки основних елементів машин і інженерних конструкцій, раціонально розраховувати геометрію цих елементів та добирати матеріали для їх виготовлення, забезпечуючи цілісність, надійність, довговічність та високу ефективність роботи ;
• наявність уявлення про основні напрямки розвитку опору матеріалів і можливостей його практичного застосування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Вища математика (лінійна алгебра, аналітична геометрія, математичний аналіз, похідні та інтеграли функцій);
• Фізика (механіка);
• Теоретична механіка (статика , кінематика, динаміка).
Короткий зміст навчальної програми: Опір матеріалів є одним з розділів механіки реального твердого тіла, здатного деформуватися під впливом прикладених до нього зовнішніх сил. На відміну від теоретичної механіки, в якій тіла вважаються абсолютно твердими, тут основна увага приділяється вивченню деформацій. На висновках цієї дисципліни базується вивчення таких інженерних дисциплін, як матеріалознавство, механіка ґрунтів та фундаментів, механічне обладнання будинків і споруд, будівельна механіка та інші. Знання з опору матеріалів та будівельної механіки необхідні для опанування багатьох розділів спеціальних та загально інженерних дисциплін, у яких вивчаються закони пружного деформування матеріалів, методи розрахунків пружних систем і елементів конструкцій, їхньої міцності, жорсткості й стійкості. Вивчення опору матеріалів дає знання для розуміння механічних явищ та поведінки конструктивних елементів машин, споруд та іншої техніки, які необхідно враховувати у практиці проектування та експлуатації, а також для самостійного вирішення нових технологічних і конструкторських завдань, з якими будуть зустрічатися майбутні фахівці у практичній діяльності.
Опис: Найменування тем:
• Вступ. Завдання та основні поняття курсу опору матеріалів.
• Розтяг і стиск стрижнів.
• Розрахунок стрижневих конструкцій на міцність при розтягу-стиску.
• Механічні характеристики матеріалу.
• Аналіз складного напруженого стану.
• Теорії міцності.
• Геометричні характеристики поперечних перерізів.
• Зсув.
• Згин балки.
• Напруження в балці.
• Деформація балки.
• Кручення.
• Стійкість центрально стиснутого стрижня.
Методи та критерії оцінювання: • Поточний контроль;
• Письмова робота (розв’язування задач, тести);
• Усне опитування (індивідуальне і фронтальне).
Оцінка поточного контролю студента здійснюється за результатом успішного виконання та захисту лабораторних та розрахунково-графічних робіт, для студентів-заочників – виконання контрольних робіт.
Форма семестрового контролю – екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: • звіти з лабораторних робіт, усне опитування, розрахунково-графічні роботи (40%);
• підсумковий контроль (екзамен): письмова форма (50%), усна форма (10%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Посацький С. Л. Опір матеріалів. – Львів: Видавництво Львівського університету, 1973. – 404 с.
2. Писаренко Г. С., Квітка О. Л., Уманський Е. С. Опір матеріалів. – К.: Вища школа, 2004. – 656 с.
3. Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт. – Львів: Видавництво Львівсь-кої політехніки, 1998–2021 рр.
4. Опір матеріалів: Навчальний посібник для студентів ВНЗ. Рекомендовано МОН / Шваб'юк В. І. — К., 2009. — 380 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).