Опір матеріалів

Спеціальність: Гідротехнічне будівництво, водна інженерія та водні технології
Код дисципліни: 6.194.00.O.017
Кількість кредитів: 5.50
Кафедра: Опір матеріалів та будівельна механіка
Лектор: к. т. н., доц. Віра Володимир Володимирович
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: вивчення та засвоєння методів розрахунку найпростіших елементів конструкцій і деталей машин на міцність, жорсткість і стійкість.
Завдання: Основним завданням дисципліни «Опір матеріалів» є вивчення методів розрахунку найпростіших елементів конструкцій і деталей машин на міцність, жорсткість і стійкість. Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів таких компетентностей: Інтегральна компетентність: • здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі і практичні проблеми у сфері гідротехнічного будівництва, водної інженерії та водних технологій, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов, на основі застосування теорій та методів природничих та інженерних наук. Загальні компетентності: • здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу; • знання та розуміння предметної області й професійної діяльності; • навички використання інформаційних і комунікаційних технологій; • здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями; • здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт; Фахові компетентності: • здатність ефективно використовувати сучасні будівельні матеріали, вироби і конструкції при проектуванні, зведенні та реконструкції об’єктів професійної діяльності; • Здатність визначати та оцінювати навантаження і напружено-деформовані стани ґрунтових основ та інженерних споруд.
Результати навчання: • знання теоретичних основ розрахунків на міцність, жорсткість та стійкість деталей машин в обсязі, потрібному для розв'язання конкретних виробничо-технологічних, конструкторських та дослідницьких задач; • вміння виконувати проектні розрахунки основних елементів машин і інженерних конструкцій, раціонально розраховувати геометрію цих елементів та добирати матеріали для їх виготовлення, забезпечуючи цілісність, надійність, довговічність та високу ефективність роботи ; • наявність уявлення про основні напрямки розвитку опору матеріалів і можливостей його практичного застосування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Вища математика (лінійна алгебра, аналітична геометрія, математичний аналіз, похідні та інтеграли функцій); • Фізика (механіка); • Теоретична механіка (статика , кінематика, динаміка).
Короткий зміст навчальної програми: Опір матеріалів є одним з розділів механіки реального твердого тіла, здатного деформуватися під впливом прикладених до нього зовнішніх сил. На відміну від теоретичної механіки, в якій тіла вважаються абсолютно твердими, тут основна увага приділяється вивченню деформацій. На висновках цієї дисципліни базується вивчення таких інженерних дисциплін, як матеріалознавство, механіка ґрунтів та фундаментів, механічне обладнання будинків і споруд, будівельна механіка та інші. Знання з опору матеріалів та будівельної механіки необхідні для опанування багатьох розділів спеціальних та загально інженерних дисциплін, у яких вивчаються закони пружного деформування матеріалів, методи розрахунків пружних систем і елементів конструкцій, їхньої міцності, жорсткості й стійкості. Вивчення опору матеріалів дає знання для розуміння механічних явищ та поведінки конструктивних елементів машин, споруд та іншої техніки, які необхідно враховувати у практиці проектування та експлуатації, а також для самостійного вирішення нових технологічних і конструкторських завдань, з якими будуть зустрічатися майбутні фахівці у практичній діяльності.
Опис: Найменування тем: • Вступ. Завдання та основні поняття курсу опору матеріалів. • Розтяг і стиск стрижнів. • Розрахунок стрижневих конструкцій на міцність при розтягу-стиску. • Механічні характеристики матеріалу. • Аналіз складного напруженого стану. • Теорії міцності. • Геометричні характеристики поперечних перерізів. • Зсув. • Згин балки. • Напруження в балці. • Деформація балки. • Кручення. • Стійкість центрально стиснутого стрижня.
Методи та критерії оцінювання: • Поточний контроль; • Письмова робота (розв’язування задач, тести); • Усне опитування (індивідуальне і фронтальне). Оцінка поточного контролю студента здійснюється за результатом успішного виконання та захисту лабораторних та розрахунково-графічних робіт, для студентів-заочників – виконання контрольних робіт. Форма семестрового контролю – екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: • звіти з лабораторних робіт, усне опитування, розрахунково-графічні роботи (40%); • підсумковий контроль (екзамен): письмова форма (50%), усна форма (10%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Посацький С. Л. Опір матеріалів. – Львів: Видавництво Львівського університету, 1973. – 404 с. 2. Писаренко Г. С., Квітка О. Л., Уманський Е. С. Опір матеріалів. – К.: Вища школа, 2004. – 656 с. 3. Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт. – Львів: Видавництво Львівсь-кої політехніки, 1998–2021 рр. 4. Опір матеріалів: Навчальний посібник для студентів ВНЗ. Рекомендовано МОН / Шваб'юк В. І. — К., 2009. — 380 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).