Механіка грунтів, основи та фундаменти

Спеціальність: Гідротехнічне будівництво, водна інженерія та водні технології
Код дисципліни: 6.194.00.O.027
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Будівельні конструкції та мости
Лектор: доц., к.т.н. Була Сергій Степанович
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Основна мета викладання дисципліни полягає у формуванні у студентів знань і навиків, необхідних для проектування основ фундаментів будівель та споруд.
Завдання: Завдання вивчення дисципліни - навчити майбутнього інженера проектувати основи фундаментів споруд, в т.ч. гідротехнічних. загальні компетентності: ІК. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі і практичні проблеми у сфері гідротехнічного будівництва, водної інженерії та водних технологій. фахові компетентності: ФК08.Здатність визначати та оцінювати навантаження і напружено-деформрвані стани грунтових основ та інженерних споруд.
Результати навчання: РН1. Формулювати задачі з вирішення проблемних ситуацій у професійній та/або академічній діяльності. РН7. Виконувати інженерні розрахунки ґрунтових основ та конструкцій об’єктів професійної діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Фізика Будівельні конструкції
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна розглядає питання проектування основ та фундаментів, що доповнюється прикладами розрахунку основ під фундаментами будівель та споруд. При вивченні дисципліни «Основи та фундаменти» студентами знайомляться із загальними принципами проектування ґрунтових основ і фундаментів за граничними станами, послідовно опановують методи розрахунків і правила конструювання фундаментів мілкого закладання та пальових фундаментів будівельних об’єктів.
Опис: Основні поняття. Класифікація основ та фундаментів. Вимоги, що пред’являються до фундаментів та основ. Будівельна класифікація ґрунтів. Основні фізико-механічні властивості ґрунту. Розподіл напружень в основі. Загальні положення розподілення напружень по підошві фундаменту і в основі від дії зовнішнього навантаження, а також в ґрунті від власної ваги. Несуча здатність основи. Фази деформації основи. Вплив глибини закладання, розмірів та форми підошви фундаменту на несучу здатність основи. Визначення характерних тисків на основу, а також розрахункових опорів ґрунтів основи згідно діючих нормативних документів. Основні відомості про проектування фундаментів. Необхідні вхідні дані. Вибір глибини закладання і типу фундаменту. Складання варіантів і послідовності проектування основ фундаментів. Загальні положення розрахунку основ та фундаментів за граничними станами. Збір навантажень на фундаменти Типи фундаментів та область їх використання. Вибір форми фундаменту. Конструкція фундаментів неглибокого закладання. Розрахунок фундаментів неглибокого закладання Палеві фундаменти. Основні відомості про зведення палевих фундаментів. Загальні поняття. Конструкція і область застосування.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль - 40 б (розрахунково-графічні роботи) Підсумковий контрольний захід - 60 б (підсумкова контрольна робота)
Критерії оцінювання результатів навчання: Протягом семестру студент виконує розрахункові роботи, звіти за виконані роботи оцінюються. Захист лабораторних робіт проходить у вигляді усного захисту. Захист роботи проходить протягом тижня з моменту її виконання. Студенту, який до початку СК виконав не всі лабораторні роботи, передбачені індивідуальним навчальним планом, а 50 та більше відсотків, дозволяється відпрацювати решту робіт у перший тиждень семестрового контролю, при цьому, результати оцінювання цих робіт враховуються у підсумковій поточній успішності. У разі відпрацювання всіх розрахункових робіт студент отримує допуск до семестрового контролю.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. В.Б. Швець, І.П. Бойко, Ю.Л. Винников, М.Л. Зоценко, О.О. Петраков,О.В. Солодякін, В.Г. Шаповал, С.В. Біда. Механіка ґрунтів. Основи та фундаменти: Підручник/ Дніпропетровськ: «Пороги», 2014 р. -231 с, видання друге, перероблене 2. І.Ю. Думич, Н.І.Топилко. Ґрунтознавство та механіка ґрунтів: навч. посібник.-Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2014 р.– 192 с. 3. Г.М. Гладишев, І.П. Данкевич, Р.А. Шуляр, М.І. Сурмай. Механіка грунтів, основи та фундаменти: Навчальний посібник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2021. 104 с. 1. ДСТУ Б А.1.1-25-94 Грунти. Терміни та визначення 2. ДСТУ Б В.2.1-2-96 Основи та підвалини будинків і споруд. Ґрунти. Класифікація (ГОСТ 25100-95) 3. ДСТУ-Н Б В.1.1-40:2016 Настанова щодо проектування будівель і споруд на слабких ґрунтах 4. ДБН В.2.1-10:2018 Основи і фундаменти будівель та споруд. Основні положення 5. ДБН В.1.1-45:2017 Будівлі і споруди в складних інженерно-геологічних умовах. Загальні положення 6. ДБН В.2.1-10-2009 Основи та фундаменти споруд. Основні положення проектування. Зміна № 1 7. ДБН В.2.1-10-2009 Основи та фундаменти споруд. Основні положення проектування. Зміна № 2 8. ДБН В.1.2-2:2006 Навантаження та впливи. Київ. Мінбуд, 2006р.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).