Гідротранспортування

Спеціальність: Гідротехнічне будівництво, водна інженерія та водні технології
Код дисципліни: 6.194.01.E.048
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Гідротехніка та водна інженерія
Лектор: доцент, к.т.н. Орел Вадим Ігорович
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування у студентів знання теоретичних засад та вміння проектування, будівництва, експлуатації і наукових досліджень в галузі транспортування ньютонівських та неньютонівських рідин трубопроводами та лотками (жолобами).
Завдання: ФКС1.3. Знання кінематичних і динамічних характеристик відкритих і напірних потоків рідин у спорудах водогосподарських та гідротехнічних систем.
Результати навчання: РН1.3. Вміти використовувати кінематичні та динамічні характеристики відкритих і напірних потоків рідин у спорудах водогосподарських та гідротехнічних систем.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Технічна механіка рідин і газів • Інженерна гідравліка
Короткий зміст навчальної програми: Загальні відомості про гідросуміші. Проектування та розрахунок систем самопливного (безнапірного) гідротранспортування. Проектування та розрахунок систем напірного гідротранспортування. Жолоби, трубопроводи й обладнання систем гідротранспортування.
Опис: Вступ. Зв’язок даної дисципліни з іншими. Переваги та недоліки гідротранспортування. Фізико-механічні властивості гідросуміші. Ньютонiвськi та неньютонiвськi рідини, основні реологiчнi рівняння. Багатофазні системи. Режими течії гідросуміші. Загальні відомості про гідротранспортування. Класифікація гідротранспортних систем та гідросумішей. Категорії надійності споруд напірного гідротранспортування. Рух потоку рідини з рівномірним і нерівномірним розподілом твердих частинок. Критична швидкість та гідравлічний опір. Гідротранспортування твердих частинок в структурованому потоці. Концентрація гідросуміші. Втрати напору при русі рідин. Напірний рух у трубопроводах. Безнапірний рух у трубопроводах і лотках (жолобах). Обладнання систем гідротранспортування. Насоси. Основні типи насосів, особливості їх використання в гідротранспортних системах. Насосні станції. Камерні (шлюзові) завантажувальні апарати (живильники). Ерліфти. Трубопроводи і лотки (жолоби) для гідротранспортування. Транспортна здатність потоку. Самопливні та напірні трубопроводи та їх трасування. Класифікація трубопроводів. Матеріал трубопроводів. З'єднання трубопроводів. Довговічність трубопроводів. Захист трубопроводів від гідравлічних ударів. Зменшення гідравлічного опору трубопроводів Гідротранспортування будівельних матеріалів, відходів виробництва, осадів стічних вод. Гідротранспортування будівельних матеріалів. Гідротранспортування відходів виробництва. Гідротранспортування осадів стічних вод.
Методи та критерії оцінювання: Контроль результатів навчання студентів: – виступи на практичних заняттях; – екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль - 30 (розв’язання задач на практичних заняттях - 30). Екзаменаційний контроль - 70 (письмова компонента - 60; усна компонента - 10).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Світлий Ю.Г. Гідравлічний транспорт (монографія) / Ю.Г. Світлий, В.С. Білецький. – Донецьк: Східний видавничий дім, Донецьке відділення НТШ, «Редакція гірничої енциклопедії», 2009. – 436 с. 2. Спеціальні питання гідравліки систем водопостачання та водовідведення: навч. посіб. / А.М. Кравчук, О.А. Кравчук. – Київ: КНУБА, 2020. – 176 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).