Водна інженерія
Спеціальність: Гідротехнічне будівництво, водна інженерія та водні технології
Код дисципліни: 6.194.00.O.023
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Гідротехніка та водна інженерія
Лектор: Гнатів Р.М.
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: загальні компетентності:
ЗК3. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
ЗК4. Знання та розуміння предметної області й професійної діяльності.
ЗК6. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій.
ЗК7. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
ЗК8. Навички здійснення безпечної діяльності.
ЗК9. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.
ЗК10. Прагнення до збереження навколишнього середовища.
фахові компетентності:
ФК1. Здатність застосовувати фізико-математичний апарат, теоретичні, розрахункові та експериментальні методи і моделі досліджень у сфері професійної діяльності.
ФК2. Здатність застосовувати у професійній діяльності досягнення науки, інноваційні та комп’ютерні технології, сучасні машини, обладнання, матеріали й конструкції.
ФК3. Здатність використовувати геодезичні прилади та картографічні матеріали при проектуванні, винесенні проектів в натуру і проведенні інструментального контролю якості при зведенні та реконструкції об’єктів професійної діяльності.
ФК5. Здатність виконувати інженерні розрахунки параметрів водних потоків та конструктивних елементів об’єктів професійної діяльності.
ФК6. Здатність ефективно використовувати сучасні будівельні матеріали, вироби і конструкції у водній інженерії при проектуванні, зведенні та реконструкції об’єктів професійної діяльності.
ФК7. Здатність розроблювати ландшафтно-планувальні та конструктивні рішення об’єктів.
ФК9. Здатність здійснювати інженерні вишукування, розрахунки та проектування об’єктів професійної діяльності.
ФК15. Здатність до організації та контролю раціонального використання водних ресурсів.
ФК17. Здатність виявляти причини виникнення та негативні наслідки шкідливої дії води, застосовувати відповідні методи захисту територій, здійснювати розрахунки та проектувати захисні споруди.
ФК18. Здатність визначати вплив природокористування на довкілля, обґрунтувати заходи з природооблаштування території (меліоративні заходи, зокрема гідротехнічні, культуртехнічні, хімічні, агротехнічні, агролісотехнічні меліорації тощо).
ФКС1.1. Здатність у складі проектної групи проектувати водогосподарські мережі та споруди.
ФКС1.2. Здатність у складі проектної групи проектувати залізобетонні та металеві конструкції водогосподарських споруд.
ФКС1.3. Знання кінематичних і динамічних характеристик відкритих і напірних потоків рідин у спорудах водогосподарських та гідротехнічних систем.
ФКС1.5. Вміння розробляти заходи з керування напірними та безнапірними потоками у природних руслах та інженерних системах.
ФКС1.6. Здатність здійснювати контроль за використанням водних ресурсів.
Результати навчання: РН1. Формулювати задачі з вирішення проблемних ситуацій у професійній та/або академічній діяльності.
РН2. Визначати шляхи розв’язання інженерно-технічних задач у професійній діяльності, аргументовано інтерпретувати їх результати.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни:
- Вища математика;
- Фізика;
- Інженерна геодезія;
- Опір матеріалів.
Супутні і наступні навчальні дисципліни:
- Технічна механіка рідин і газів;
- Гідротехнічні споруди;
- Гідравлічні та аеродинамічні машини, насосні станції;
- Експлуатація водогосподарських об’єктів.
Короткий зміст навчальної програми: Метою вивчення дисципліни “Водна інженерія” є підготовка фахівця, який володітиме знаннями в галузі сучасних технологій регулювання водного режиму ґрунтів, конструкцій, методів проектування та розрахунку гідромеліоративних систем.
Після вивчення дисципліни, студент зможе проводити інженерні розрахунки параметрів трубопроводів машин і агрегатів, визначати режим течії рідини та розраховувати втрати тиску в трубопроводах і на запірно-регулюючій арматурі.
Опис: 1. Розрахунок водного балансу корнежилого шару ґрунту.
2. Визначення режиму зрошення сільськогосподарських культур.
3. Розрахунок закритого дренажу та визначення елементів регулюючої дренажної мережі осушувальних систем водопроникних та слабо проникних ґрунтів.
4. Визначення елементів провідної і огороджувальної осушувальної мережі, розрахункових витрат води.
5. Гідравлічний розрахунок розмірів провідних каналів та розрахунок закритого колектору осушувальної мережі.
6. Розрахунок закритої зрошувальної мережі при поливі дощувальною машиною. Розрахунок зрошування зі ставка на місцевому стоку.
7. Розрахунок системи промивки та дренажу зрошувальних земель.
8. Визначення параметрів основних елементів вузла зрошувальної насосної станції.
9. Розрахунок обваловки для запобігання підтоплення земель у заплаві річки. Розрахунок водозатримного валу при запобіганні росту ярів та зсувів.
Методи та критерії оцінювання: Методи контролю результатів навчання студентів у процесі поточного контролю:
– оцінювання роботи студентів під час практичних занять;
– виконання тестових завдань у Віртуальному навчальному середовищі НУ ЛП;
– оцінювання виконання індивідуального завдання (курсовий проект);
– проведення підсумкового екзамену.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК): 30.
Екзаменаційний контроль:
- письмова компонента - 40;
- усна компонента - 30.
Разом за дисципліну: 100.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Лазарчук М.О. Основи гідромеліорацій: Осушення земель. Навчальний посібник. - Рівне:НУВГП, 2006.
2. Гурин В.А. Технологія зрошування: Навчальний посібник / В.А. Гурин, М.П. Степаненко, М.Г. Степаненко. – Рівне : НУВГП, 2013.
3. Проектування осушувальних систем. Навч. посібник/ під ред. Лазарчука М.О.- Рівне: НУВГП, 2010. 332с.
4. ДБН В. 2.4.-1-99 Меліоративні системи і споруди. К.: Держбуд України, 2000.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Водна інженерія (курсовий проєкт)
Спеціальність: Гідротехнічне будівництво, водна інженерія та водні технології
Код дисципліни: 6.194.00.O.029
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Гідротехніка та водна інженерія
Лектор: Гнатів Р.М.
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: загальні компетентності:
ЗК3. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
ЗК4. Знання та розуміння предметної області й професійної діяльності.
ЗК6. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій.
ЗК7. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
ЗК8. Навички здійснення безпечної діяльності.
ЗК9. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.
ЗК10. Прагнення до збереження навколишнього середовища.
фахові компетентності:
ФК1. Здатність застосовувати фізико-математичний апарат, теоретичні, розрахункові та експериментальні методи і моделі досліджень у сфері професійної діяльності.
ФК2. Здатність застосовувати у професійній діяльності досягнення науки, інноваційні та комп’ютерні технології, сучасні машини, обладнання, матеріали й конструкції.
ФК3. Здатність використовувати геодезичні прилади та картографічні матеріали при проектуванні, винесенні проектів в натуру і проведенні інструментального контролю якості при зведенні та реконструкції об’єктів професійної діяльності.
ФК5. Здатність виконувати інженерні розрахунки параметрів водних потоків та конструктивних елементів об’єктів професійної діяльності.
ФК6. Здатність ефективно використовувати сучасні будівельні матеріали, вироби і конструкції у водній інженерії при проектуванні, зведенні та реконструкції об’єктів професійної діяльності.
ФК7. Здатність розроблювати ландшафтно-планувальні та конструктивні рішення об’єктів.
ФК9. Здатність здійснювати інженерні вишукування, розрахунки та проектування об’єктів професійної діяльності.
ФК15. Здатність до організації та контролю раціонального використання водних ресурсів.
ФК17. Здатність виявляти причини виникнення та негативні наслідки шкідливої дії води, застосовувати відповідні методи захисту територій, здійснювати розрахунки та проектувати захисні споруди.
ФК18. Здатність визначати вплив природокористування на довкілля, обґрунтувати заходи з природооблаштування території (меліоративні заходи, зокрема гідротехнічні, культуртехнічні, хімічні, агротехнічні, агролісотехнічні меліорації тощо).
ФКС1.1. Здатність у складі проектної групи проектувати водогосподарські мережі та споруди.
ФКС1.2. Здатність у складі проектної групи проектувати залізобетонні та металеві конструкції водогосподарських споруд.
ФКС1.3. Знання кінематичних і динамічних характеристик відкритих і напірних потоків рідин у спорудах водогосподарських та гідротехнічних систем.
ФКС1.5. Вміння розробляти заходи з керування напірними та безнапірними потоками у природних руслах та інженерних системах.
ФКС1.6. Здатність здійснювати контроль за використанням водних ресурсів.
Результати навчання: РН1. Формулювати задачі з вирішення проблемних ситуацій у професійній та/або академічній діяльності.
РН2. Визначати шляхи розв’язання інженерно-технічних задач у професійній діяльності, аргументовано інтерпретувати їх результати.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни:
- Вища математика;
- Фізика;
- Інженерна геодезія;
- Опір матеріалів.
Супутні і наступні навчальні дисципліни:
- Технічна механіка рідин і газів;
- Гідротехнічні споруди;
- Гідравлічні та аеродинамічні машини, насосні станції;
- Експлуатація водогосподарських об’єктів.
Короткий зміст навчальної програми: Метою вивчення дисципліни “Водна інженерія” є підготовка фахівця, який володітиме знаннями в галузі сучасних технологій регулювання водного режиму ґрунтів, конструкцій, методів проектування та розрахунку гідромеліоративних систем.
Після вивчення дисципліни, студент зможе проводити інженерні розрахунки параметрів трубопроводів машин і агрегатів, визначати режим течії рідини та розраховувати втрати тиску в трубопроводах і на запірно-регулюючій арматурі.
Опис: 1. Розрахунок водного балансу корнежилого шару ґрунту.
2. Визначення режиму зрошення сільськогосподарських культур.
3. Розрахунок закритого дренажу та визначення елементів регулюючої дренажної мережі осушувальних систем водопроникних та слабо проникних ґрунтів.
4. Визначення елементів провідної і огороджувальної осушувальної мережі, розрахункових витрат води.
5. Гідравлічний розрахунок розмірів провідних каналів та розрахунок закритого колектору осушувальної мережі.
6. Розрахунок закритої зрошувальної мережі при поливі дощувальною машиною. Розрахунок зрошування зі ставка на місцевому стоку.
7. Розрахунок системи промивки та дренажу зрошувальних земель.
8. Визначення параметрів основних елементів вузла зрошувальної насосної станції.
9. Розрахунок обваловки для запобігання підтоплення земель у заплаві річки. Розрахунок водозатримного валу при запобіганні росту ярів та зсувів.
Методи та критерії оцінювання: Методи контролю результатів навчання студентів у процесі поточного контролю:
– оцінювання роботи студентів під час практичних занять;
– виконання тестових завдань у Віртуальному навчальному середовищі НУ ЛП;
– оцінювання виконання індивідуального завдання (курсовий проект);
– проведення підсумкового екзамену.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК): 30.
Екзаменаційний контроль:
- письмова компонента - 40;
- усна компонента - 30.
Разом за дисципліну: 100.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Лазарчук М.О. Основи гідромеліорацій: Осушення земель. Навчальний посібник. - Рівне:НУВГП, 2006.
2. Гурин В.А. Технологія зрошування: Навчальний посібник / В.А. Гурин, М.П. Степаненко, М.Г. Степаненко. – Рівне : НУВГП, 2013.
3. Проектування осушувальних систем. Навч. посібник/ під ред. Лазарчука М.О.- Рівне: НУВГП, 2010. 332с.
4. ДБН В. 2.4.-1-99 Меліоративні системи і споруди. К.: Держбуд України, 2000.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).