Мала гідроенергетика
Спеціальність: Гідротехнічне будівництво, водна інженерія та водні технології
Код дисципліни: 6.194.01.E.051
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Гідротехніка та водна інженерія
Лектор: доцент Попадюк Ігор Юрійович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: ФКС1.1. Здатність у складі проектної групи проектувати водогосподарські мережі та споруди.
Результати навчання:
РН1.1. Демонструвати знання складу, вимог та методів виконання проектної документації водогосподарських мереж та споруд.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: "Інженерна гідрологія"
"Інженерна гідравліка"
"Технічна механіка рідин і газів»
"Гідравлічні та аеродинамічні машини"
Короткий зміст навчальної програми: Використання енергії відновлюваних джерел на поточний час є одним із пріоритетних напрямів розвитку світової енергетики. За останні роки спостерігається відродження інтересу до розвитку та використання малих ГЕС. У більшості країн вони споруджуються на новій, більш удосконаленій технічній основі, пов’язаній, зокрема, з повною автоматизацією їх роботи та дистанційним управлінням. Важливим елементом для подальшого розвитку гідроенергетики є підготовка висококваліфікованих спеціалістів.
У результаті вивчення дисципліни студенти мають можливість формування компетентностей щодо розрахунків гідроенергетичного потенціалу, вибору гідроустаткування для використання енергії води та управління процесом перетворення гідроенергії в електричну енергію на гідроелектростанціях
Опис: Класифікація малих ГЕС. Термінологія. Перелік нормативних документів при проектуванні та експлуатації малих ГЕС. Оцінка та сучасний стан гідроенергетичних ресурсів малих річок регіонів України та світовий досвід їх використання. Схеми створення напору. Склад та компонування споруд гідровузлів на малих водостоках. Гідротехнічні споруди малих ГЕС. Напір в агрегатному блоці ГЕС. Проектування відвідного русла ГЕС. Розрахунок пропускної здатності напірних водоскидів. Розрахунок основних параметрів насосних агрегатів. Основне та допоміжне обладнання малих ГЕС.
Методи та критерії оцінювання: Методи контролю результатів навчання студентів у процесі поточного контролю:
? оцінювання роботи студентів під час практичних занять;
– виконання тестових завдань у Віртуальному навчальному середовищі НУ ЛП;
Критерії оцінювання результатів навчання: усне опитування, контрольна робота (30%)
• підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (70%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Лутаєв В.В., Сунічук С.В. Гідроелектростанції. Інтерактивний комплекс навчально-метоичного забезпечення дисципліни //. - Рівне: НУВГП, 2008.- 138 с
2. Плачков І. Енергетика: історія, сучасність і майбутнє / І. Плачков, С. Плачкова [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://energetika.in.ua/ua/books/book-5/part-4/section-1 4
3. Сиротюк М.І. Поновлювальні джерела енергії / За ред.. С.І.Кукурудзи.- Львів: Вид.центр ЛНУ ім.І.Франка, 2008.- 248 с.
2. The British Hydropower Association. A GUIDE TO UK MINI-HYDRO
DEVELOPMENTS.
5. Станкевич-Волосянчук О. І., Лукша О. В. СТОП масовому будівництву міні ГЕС у верхів’ї річок Карпат (хроніки та аналіз адвокаційної кампанії у Закарпатті) – Ужгород: Поліграфцентр «Ліра», 2013. – 84 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).