Філософія

Спеціальність: Теплоенергетика
Код дисципліни: 6.144.00.O.027
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Філософія
Лектор: доц. Ігор Мінаков
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Прищепити студентам навички самостійного виявлення та розгляду світоглядних проблем життя, методологічних проблем пізнання та діяльності із залученням понятійного апарату філософії; пробудити у студентів інтерес до духовних пошуків та розширення горизонту особистісного світобачення. Одне із провідних завдань курсу полягає у роз’ясненні причин підвищення значущості гуманітарного знання за умов ускладнення міжлюдських стосунків у сучасному суспільстві.
Завдання: Загальні компетентності: ЗК 1. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні. ЗК 2. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя. ЗК 11. Здатність ухвалювати рішення та діяти, дотримуючись принципу неприпустимості корупції та будь-яких інших проявів недоброчесності. Спеціальні (фахові) Компетентності (ФК) ФК 10. Здатність дотримуватися професійних і етичних стандартів високого рівня у діяльності в теплоенергетичній галузі. ФК 12. Здатність забезпечувати захист інтелектуальної власності, готувати, оформлювати і виконувати контракти в теплоенергетичній галузі.
Результати навчання: ПР 16. Розуміти нетехнічні (суспільство, здоров'я і безпека, навколишнє середовище, економіка і промисловість) наслідки інженерної практики. ПР 17. Аргументувати і доносити судження, які відбивають інженерні рішення в сфері теплоенергетики та відповідні соціальні, екологічні та етичні проблеми до фахівців і нефахівців
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізіт: історія світової та української культури. Кореквізіт: соціологія.
Короткий зміст навчальної програми: Зміст програми спрямований на вивчення історії філософських пошуків та віднайдень граничних орієнтирів людського буття, поетапного історичного становлення культури людського мислення, форм та рівнів людської пізнавальної діяльності, поглиблене осмислення буття, історії та культури, фундаментальних вимірів та цінностей людського буття. Програма спрямована на забезпечення академічної підготовки студентів.
Опис: Філософія як інтелектуальна форма освоєння світу людиною, Антична філософія, Філософія європейського середньовіччя та Відродження, Філософія Нового часу, Німецька класична філософія, Перехід від класичної філософії до некласичної, Сучасна некласична філософія, Історія української філософії, Проблема буття у філософії, Свідомість як філософська проблема, Пізнання: його структура та динаміка, Людина та її буття як предмет філософського осмислення, Філософія особистості, Філософія історії, Соціальна філософія, Культура і цивілізація
Методи та критерії оцінювання: - Поточний контроль (40%): усне опитування, виступи на семінарах, тести. - Підсумковий контроль (60%): іспит
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерії оцінювання студентів за усні відповіді на практичних заняттях 1. 5 балів студенти отримують за повне розкриття змісту поставлених питань, проявляючи при тому вміння оперувати навчальним матеріалом та підкріплювати його знання прикладами; 2. 4 бали студенти отримують за правильний виклад не всіх, але основних опорних положень відповіді на певні питання та вміння провести логічні зв’язки між ними; 3. 3 бали студенти отримують за неповну, але правильну відповідь на поставлені запитання, проявляючи при тому проблеми в оперуванні матеріалом відповіді та непевність у зверненні до конкретних прикладів або пояснень; 4. 3 бали студенти можуть отримати за доречне та вдале доповнення відповідей інших студентів або за правильне вирішення проблемних питань і завдань; 5. 2 бали студенти отримують за правильне доповнення виступів інших студентів на семінарі та за вдалі запитання і репліки, що дозволяють краще зрозуміти обговорювані питання; 6. 1 бал студенти можуть отримати за поясненні змісту певних термінів, за знання прізвищ філософів – фундаторів певних філософських вчень або напрямів, за правильне орієнтування в історичних епохах розвитку світової філософії. Критерії оцінювання виконання студентами тестових завдань Оскільки тестові завдання включають у свій зміст 5 питань, то кожна правильна відповідь на питання оцінюється в 1 бал, разом за правильні відповіді – 5 балів. Протягом семестру виконується 2 – 3 тести, а підсумковий бал за їх виконання постає середньою арифметичною сумою балів окремих тестів. Критерії оцінювання виконання студентами індивідуальних домашніх завдань Письмові індивідуальні роботи виконуються студентами переважно на основі «Практикуму з філософії», «Хрестоматії з історії європейської філософії» та у формі написанні коментарів до творів філософів. Також студенти можуть виконати індивідуальне завдання у формі написання філософського есе. При виконанні робіт із Практикуму та Хрестоматії правильні відповіді оцінюються у 0,5 балів, отже правильне виконання 10 завдань (оптимальний варіант) оцінюється у 5 балів. При написанні коментарів до творів філософів враховуються: - вдале обрання твору, тобто твору, що має філософський зміст; - правильні відповіді на кожний пункт складання коментаря. Такими пунктами є: виділення провідної ідеї твору; окреслення її філософського змісту; пояснення значення даної ідеї для філософії та життя; пояснення особливостей стилю виразу даної у творі ідеї; наведення прикладів із життя щодо провів даної ідеї. При написанні філософського есе враховується: - влучне формулювання теми есе; - відповідність теми змісту есе; - рівень розкриття поставленої проблематики; - аналітичність мислення; - обгрунтованість власної позиції; - послідовне та логічне розкриття теми. Критерії оцінювання відповідей студентів за усну складову іспиту Усна складова іспиту призначається студентам у таких випадках: - коли відповіді студентів не дають можливості оцінити їх задовільною оцінкою; - коли бали ПК та КЗ у сумі не дотягують 3 та менше балів до наступної оцінки; - коли екзаменаційна робота дає підстави вважати використання студентом різних способів списування відповідей; - коли фіксується різка відмінність між результатами роботи студента у семестрі та результатами написання екзаменаційної роботи. Усна складова іспиту може бути оцінена максимально у 10 балів, тому викладач може поставити студенту 2 – 3 питання. Критерії оцінювання відповідей на ці питання ті ж самі, що й критерії оцінювання усних відповідей на семінарських заняттях.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Актуальні проблеми філософії ХХ-ХХІ століть: навч. посіб. / Карівець І., Петрушенко В., Повторєва С., Сінельнікова М. та ін. За заг. ред. Карівця І. - Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2021. 2. Гусєв В.І. Західна філософія Нового часу. XVII-XVIII ст. – К., 2000. 3. Горський В.С. Історія української філософії. – К., 2001. 4. Скратон Р. Коротка історія новітньої філософії. – К., 1998. 5. Татаркевич Вл. Історія філософії. – Т.1-3. – Львів, 1998-1999. 6. Чижевський Дм. Нариси історії філософії на Україні. – К., 1991.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).