Вторинні енергоресурси промислових підприємств
Спеціальність: Теплоенергетика
Код дисципліни: 6.144.03.E.063
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Теплоенергетика, теплові та атомні електричні станції
Лектор: ст. викладач Заяць Марія Федорівна
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
ІК: здатність розв’язувати складні загальні, спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері теплоенергетики або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів електричної інженерії і характеризується комплексністю та невизначеністю умов.Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:
загальні компетентності:
ЗК3: Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями;
фахових:
ФК 2. Здатність застосовувати і інтегрувати знання і розуміння інших інженерних дисциплін для вирішення професійних проблем.
ФК 4. Здатність виявляти, класифікувати і оцінювати ефективність систем і компонентів на основі використання аналітичних методів і методів моделювання в теплоенергетичній галузі.
ФК 13 Здатність розробляти оптимальні конструкції, експлуатаційні режими теплоенергетичного обладнання з використання різних видів ВЕР та нетрадиційних джерел енергії і оцінювати їх ефективність та загальну економічність.
ФКС2.1 здатність аналізувати та застосовувати методи та засоби підвищення теплової економічності енергетичного обладнання об’єктів промислової та муніципальної теплоенергетики;
ФКС2.4 уміння аналізувати та розробляти схеми теплоенергетичних установок та процесів з урахуванням вимог безпеки і сучасних тенденцій розвитку енергетики в залежності від призначення і типу палива, яке використовується;
ФКС2.5 уміння аналізувати проблеми теплоенергетики з використання нетрадиційних джерел енергії та вторинних енергетичних ресурсів, а також проектувати теплоенергетичні системи та їх елементи з урахуванням сталого розвитку, впливу на навколишнє середовище та енергозбереження.
Результати навчання:
У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
ПР8: Застосовувати передові досягнення електричної інженерії та суміжних галузей при проектуванні об’єктів і процесів теплоенергетики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Паливо та котельні установки
Основи автоматики та автоматизації енергетичних об’єктів
Парові та газові турбіни
Енергоефективність та енергозбереження об’єктів промислової та муніципальної теплоенергетики
Тепломасообмінні апарати промислових підприємств Альтернативні технології отримання енергії
Короткий зміст навчальної програми: В дисципліні передбачено розглянути класифікацію вторинних енергоресурсів (ВЕР), напрями можливого використання ВЕР, класифікацію установок для утилізації теплової енергії, установок для внутрішнього використання теплоти промислових газів, рекуперативні теплообмінні апарати, установки для використання вторинної теплової енергії з енергетичною метою, використання теплоти відхідних газів в котлах-утилізаторах, подані загальні відомості і класифікація котлів-утилізаторів, вторинні енергоресурси коксохімічного виробництва та технології газифікації вугілля для парогазових установок на твердому паливі.
Опис: Тема 1. Загальні відомості про вторинні енергоресурси. Вступ. Класифікація вторинних енергоресурсів. Напрямки можливого використання ВЕР. Класифікація установок для утилізації теплової енергії
Тема 2. Визначення виходу та можливого використання ВЕР
Тема 3. Установки для внутрішнього використання теплоти промислових газів.
Тема 4. Рекуперативні теплообмінні апарати.
Тема 5. Інтенсифікація внутрішнього теплообміну в сталевих рекуператорах.
Тема 6. Установки для використання вторинної теплової енергії з енергетичною метою.
Тема 7. Використання низькопотенційних енергоресурсів.
Тема 8. Використання теплоти відхідних газів в котлах-утилізаторах. Загальні відомості і класифікація котлів-утилізаторів.
Тема 9. Системи випарного охолодження (СВО). Особливості і переваги СВО в порівнянні з водяним охолодженням. Класифікація, конструкції і характеристика СВО металургійних печей.
Тема 10. Термічне розкладання твердих палив.
Тема 11. Вторинні енергоресурси коксохімічного виробництва.
Тема 12. Методика спалювання низькоякісного палива у псевдозрідженому шарі.
Тема 13. Опис установок спалювання в киплячому шарі під тиском (КШТ). Парогазові установки з котлами-утилізаторами.
Тема 14. Технології газифікації вугілля для парогазових установок на твердому паливі.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на практичних заняттях проводиться з метою виявлення готовності студента до занять у таких формах:
• усне опитування перед початком занять;
• оцінка активності студента у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т. ін.;
• опитування та доповіді під час практичного заняття.
Екзаменаційний контроль проводиться у формі письмового та усного опитування та/або тестового контролю.
Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю та семестрового екзаменаційного контролю.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (30%): усне опитування.
Підсумковий контроль (70%), контрольний захід, іспит.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Гічов Ю.О., Бойко В.М., Адаменко Д.С. Котли-утилізатори та їх тепловий розрахунок: Навч. Посібник. Дніпропетровськ: НМетАУ, 2004. – 46с.
2. Ратушняк Г. С., Попова Г. С. Енергозбереження та експлуатація систем теплопостачання. Вінниця: Універсум-Вінниця, 2004. – 135 с.
3. Мисак Й.С., Римар Т.І. Перевірочний розрахунок котла-утилізатора: Методичні вказівки – Львів: Видав. Львівської політехніки, 2012. – 28 с.
4. Самохвалов В.С. Вторинні енергетичні ресурси та енергозбереження /В.С. Самохвалов. – К. Центр учбової літератури, 2008. – 224 с.
5. Андронова О.В., Буряченко В.І., Курак В.В. Енергозбереження та утилізація енергетичних відходів. Навчальний посібник. – Херсон: ХНТУ. – 2007. – 165с.
6. Мисак Й.С. та інші. Пристрої для утилізації теплової енергії. – Л.: Видав. НУ „ЛП”. 2006. – 152с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).