Теплофікація та теплові мережі
Спеціальність: Теплоенергетика
Код дисципліни: 6.144.01.E.045
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Теплоенергетика, теплові та атомні електричні станції
Лектор: Шепітчак Володимир Богданович
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: В результаті вивчення навчальної дисципліни здобувачі освіти повинні набути таких компетентностей:
Інтегральна компетентність (ІК):
ІК 1. Здатність розв’язувати складні загальні, спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері теплоенергетики або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів електричної інженерії і характеризується комплексністю та невизначеністю умов.
Загальні компетентності ЗК:
ЗК4. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
Спеціальні (фахові) компетентності (ФК):
ФК 2. Здатність застосовувати і інтегрувати знання і розуміння інших інженерних дисциплін для вирішення професійних проблем.
ФК 4. Здатність виявляти, класифікувати і оцінювати ефективність систем і компонентів на основі використання аналітичних методів і методів моделювання в теплоенергетичній галузі.
ФК 7. Здатність враховувати ширший міждисциплінарний інженерний контекст у професійній діяльності в сфері теплоенергетики.
Фахові компетентності професійного спрямування (ФКС):
ФКС1.2. Здатність використовувати знання і уміння для розрахунку, дослідження, вибору, впровадження, ремонту, та проектування систем та складових теплових електростанцій.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувачі освіти повинні отримати такі програмні результати навчання, які передбачені професійно-практичною складовою ОПП спеціальності.
Програмні результати навчання (ПР):
ПР 4. Аналізувати і використовувати сучасні інженерні технології, процеси, системи і обладнання у сфері теплоенергетики.
ПР 10. Знати і розуміти технічні стандарти і правила техніки безпеки у сфері теплоенергетики.
ПР 12. Розуміти ключові аспекти та концепції теплоенергетики, технології виробництва, передачі, розподілу і використання енергії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Перелік попередніх та супутніх навчальних дисциплін:
Гідрогазодинаміка.
Матеріалознавство.
Технічна термодинаміка
Тепломасообмін
Паливо та котельні установки
Парові та газові турбіни
Супутні і наступні навчальні дисципліни:
Теплові електричні станції
Нетрадиційні та поновлювальні джерела енергії
Енергоефективність та енергозбереження об’єктів промислової та муніципальної теплоенергетики.
Експлуатація об’єктів промислової та муніципальної теплоенергетики.
Альтернативні технології отримання енергії.
Короткий зміст навчальної програми: У дисципліні передбачено вивчення конструкцій установок теплофікації та теплопостачання, принцип їх роботи; типи і конструкції основних технологічних схем генерування теплової енергії; конструктивні матеріали, які застосовуються під час транспортування та використання теплоносіїв; послідовність теплового розрахунку процесів генерації тепла і конструкторського розрахунку установок для його генерації.
Опис: Призначення та розвиток опалення і теплофікації. Принципові схеми систем опалення. Характеристика теплоносіїв і особливості їх використання в системах опалення будівель. Визначення абсолютної економії палива при теплофікації від паротурбінної ТЕЦ. Визначення питомої економії палива при теплофікації. Класифікація теплових навантажень. Сезонне та круглорічне навантаження. Теплові схеми джерел теплоти. Режими регулювання систем централізованого теплозабезпечення. Методи регулювання. Центральне регулювання однорідного, різнорідного теплового навантаження. Гідравлічний розрахунок теплових мереж. Схеми та конфігурації теплових мереж. Основні розрахункові залежності. П’єзометричний графік. Гідравлічний режим теплових мереж закритих та відкритих систем тепло-забезпечення. Гідравлічний режим теплових мереж закритих систем тепло-забезпечення. Обладнання теплових пунктів та теплових мереж. Експлуатація теплових мереж. Характеристика об’єкта експлуатації. Підвищення надійності теплозабезпечення. Якість теплозабезпечення. Техніко-економічні показники теплозабезпечуючих систем. Оптимізація систем теплозабезпечення. Визначення оптимального коефіцієнта теплофікації ТЕЦ.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань забезпечується поточним та екзаменаційним контролями:
1. Поточний контроль на практичних заняттях здійснюється з метою з’ясування готовності студентів до занять у таких формах:
– вибіркове усне опитування перед початком занять.
– фронтальне стандартизоване опитування з допомогою тестів тривалістю 5 – 10 хв.
– фронтальна перевірка виконання домашніх завдань.
– виклик до дошки окремих студентів для самостійного розв’язування задач, письмові відповіді на окремі запитання.
– оцінка активності студента у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей тощо.
2. Екзаменаційний контроль здійснюється з метою з’ясування рівня засвоювання знань студентів у таких формах:
– опитування з допомогою тестів, розміщених у ВНС Львівської політехніки, тривалістю 30 хв.
– письмове опитування (екзаменаційна робота) тривалістю 70 хв.
– усне опитування з метою оцінювання рівня засвоювання знань та досягнення результатів навчання. Полягає у з’ясуванні рівня знань студентів завдяки прямому контакту з ним під час перевірочної бесіди. Усне опитування передбачає постановку викладачем питань (завдань), підготовку студентів до відповіді та демонстрації своїх знань, корекцію і самоконтроль викладених у процесі відповіді, аналіз та оцінювання її.
Критерії оцінювання результатів навчання: - робота на практичних заняттях – 30 балів;
- екзаменаційний контроль – 70 балів (письмова компонента - 60 балів, усна компонента - 10 балів).
Разом за дисципліну - 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. М.О. Прядко, В.І. Павелко, С.М. Василенко Теплові мережі. – Навчальний посібник/ за ред. М.О.Прядка. – К.: Алера, 2005. – 227 с.
2. Ратушняк Г.С., Попова Г.С. Енергозбереження та експлуатація систем теплопостачання. Навчальний посібник. – Вінниця: ВНТУ, 2002. – 120 с.
3. Ткаченко С.Й., Чепурний М.М., Степанов Д.В. Розрахунки теплових схем і основи проектування джерел теплопостачання. Навчальний посібник. – Вінниця. ВНТУ, 2005. – 137 с.
4. Алексахін О.О., Ганжа А.М., Круглякова О.В. Теплообмінні апарати в системах теплопостачання: навчальній посібник. – Харків: НТУ «ХПІ», 2023. – 249 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).