Електрообладнання та його технологічні режими в енергетичних установках
Спеціальність: Теплоенергетика
Код дисципліни: 6.144.00.O.035
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Електроенергетика та системи управління
Лектор: доцент Покровський К.
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання.
Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів наступних компетентностей.:
Інтегральні компетентності:
ІК 1, здатність розв’язувати складні загальні, спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері теплоенергетики або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів електричної інженерії і характеризується комплексністю та невизначеністю умов;
загальні компетентності:
ЗК 4, здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях;
ЗК 9, здатність приймати обґрунтовані рішення;
фахові компетентності:
ФК 2, Здатність застосовувати і інтегрувати знання і розуміння інших інженерних дисциплін для вирішення професійних проблем.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
ПР 8, застосовувати передові досягнення електричної інженерії та суміжних галузей при проектуванні об’єктів і процесів теплоенергетики;
ПР 11, мати лабораторні/технічні навички, планувати і виконувати експериментальні дослідження в теплоенергетиці за допомогою сучасних методик і обладнання, оцінювати точність і надійність результатів, робити обґрунтовані висновки;
ПР 12, розуміти ключові аспекти та концепції теплоенергетики, технології виробництва, передачі, розподілу і використання енергії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: 1. Фізика 2. Атомні електричні станції
3. Загальна електротехніка 4. Турбіни ТЕС
Короткий зміст навчальної програми: Енергетика України та перспективи розвитку. Основні положення та визначення енергосистем. Технологічні схеми ЕС різних типів. Графіки навантаження енергосистеми. Структурні схеми та технологічні режими основного електрообладнання ЕС. Синхронні генератори та їх технологічні режими. Трансформатори і автотрансформатори та навантажувальна здатність. Вибір генераторів і трансформаторів. Електрообладнання розподільних споруд. Комутаційні апарати. Вимірні трансформатори струму і напруги. Обмеження струмів короткого замикання. Електрообладнання власних потреб ЕС та його технологічні режими. Конструктивне виконання розподільних споруд ЕС.
Опис: 1 Завдання та зміст дисципліни. Теплова енергетика України та перспективи її розвитку. Основні положення та визначення енергосистем.
2 Технологічні схеми типових електростанцій.
3 Вибір структурних схем електростанцій.
4 Розрахунок схеми видачі потужності ТЕС.
5 Турбогенератори, конструктивні особливості статора та ротора, технічні характеристики.
6 Технологія збудження турбогенераторів.
7 Технологічні режими роботи систем збудження турбогенераторів ТЕС.
8 Технологія роботи турбогенератора ТЕС в режимах від неробочого ходу до номінального та з перевантаженням.
9 Режими гасіння поля та форсування турбогенератора ТЕС в нормальних та аварійних режимах.
10 Технологія режимів роботи генератора в анормальних режимах.
11 Силові трансформатори і автотрансформатори ТЕС. Типи трансформаторів і їх параметри, елементи конструкції, регулювання напруги.
12 Електрообладнання розподільних пристроїв ТЕС. Умовні позначення в схемах електричних з’єднань. Вибір струмопровідних частин та ізоляторів.
13 Комутаційні електричні апарати на напругу до 1000В. Вимикачі, рубильники, автоматичні вимикачі, контактори, магнітні пускачі, запобіжники.
14 Комутаційні електричні апарати напругою вище 1000В. Оливні, повітряні, елегазові, вакуумні, електромагнітні та автогазові вимикачі. Роз’єднувачі, короткозамикачі та відокремлювачі.
15 Характеристики та технологічні режими вимірних трансформаторів струму та наруги.
16 Методи обмеження струмів короткого замикання. Реактори, здвоєні реактори.
17 Технологічні режими електроустановок власних потреб теплових електростанцій
18 Конструкція розподільних пристроїв з електрообладнанням на електростанціях
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, контрольна робота (30%)
• підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, залік): письмово-усна форма (70%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерії оцінювання результатів навчання студентів
Максимальна оцінка в балах
Поточний контроль (ПК) Екзаменаційний контроль Разом за дисципліну
Разом за ПК письмова
компонента - 55
усна
компонента 15
ДФН: ЛР – 14, КР - 16.
ЗФН: – ЛР-12, КР-18.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Конспект лекцій з курсу «Електротехнічне обладнання атомних електростанцій», ВНС НУ «ЛП»,2022р
2. Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт з курсу «Технологічні режими електростанцій та підстанцій», ВНС НУ «ЛП»,2021р
3. Технічна експлуатація електричних станцій і мереж. Правила.(ГКД 34.20.507-2003). Затверджено наказом Мінпаливенерго України від 13 червня 2003 року № 296.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).