Установки захисту природи в теплоенергетиці
Спеціальність: Теплоенергетика
Код дисципліни: 6.144.00.O.032
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Теплоенергетика, теплові та атомні електричні станції
Лектор: доцент, к.т.н., Кузнецова Марта Ярославівна
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
ІК1. Здатність розв’язувати складні загальні, спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері теплоенергетики або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів електричної інженерії і характеризується комплексністю та невизначеністю умов.
загальні компетентності:
ЗК2: здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя;
ЗК3: здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями;
ЗК4: здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях;
ЗК7: здатність працювати в команді;
ЗК9: здатність приймати обґрунтовані рішення.
фахові компетентності:
ФК2: Здатність застосовувати і інтегрувати знання і розуміння інших інженерних дисциплін для вирішення професійних проблем; .
ФК4: здатність виявляти, класифікувати і оцінювати ефективність систем і компонентів на основі використання аналітичних методів і методів моделювання в теплоенергетичній галузі;
ФК5: здатність визначати, досліджувати та розв’язувати проблеми у сфері теплоенергетики, а також ідентифікувати обмеження, включаючи ті, що пов’язані з інженерними аспектами і проблемами охорони природи, сталого розвитку, здоров'я і безпеки та оцінками ризиків в теплоенергетичній галузі;
ФКС1.4: уміння аналізувати проблеми теплоенергетики та визначати обмеження, у тому числі зумовлені вимогами сталого розвитку, впливу на навколишнє середовище та безпеку життєдіяльності;
ФКС2.3: здатність розробляти і реалізовувати заходи з підвищення рівня енерго-екологічної ефективності та енергозбереження при проектуванні та експлуатації теплоенергетичного обладнання;
ФКС2.5: уміння аналізувати проблеми теплоенергетики з використання нетрадиційних джерел енергії та вторинних енергетичних ресурсів, а також проектувати теплоенергетичні системи та їх елементи з урахуванням сталого розвитку, впливу на навколишнє середовище та енергозбереження.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
ПР4:Аналізувати і використовувати сучасні інженерні технології, процеси, системи і обладнання у сфері теплоенергетики.
ПР6: Виявляти, формулювати і вирішувати інженерні завдання у теплоенергетиці; розуміти важливість нетехнічних (суспільство, здоров'я і безпека, навколишнє середовище, економіка і промисловість) обмежень.
ПР7.Розробляти і проектувати складні вироби в теплоенергетичній галузі, процеси і системи, що задовольняють встановлені вимоги, які можуть включати обізнаність про технічні й нетехнічні (суспільство, здоров'я і безпека, навколишнє середовище, економіка і промисловість) аспекти.
ПР10. Знати і розуміти технічні стандарти і правила техніки безпеки у сфері теплоенергетики.
ПР11. Мати лабораторні / технічні навички, планувати і виконувати експериментальні дослідження в теплоенергетиці за допомогою сучасних методик і обладнання, оцінювати точність і надійність результатів, робити обґрунтовані висновки.
ПР13. Розуміти основні методики проектування і дослідження в теплоенергетиці, а також їх обмеження.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні
навчальні дисципліни:
1. Хімія
2. Гідрогазодинаміка
3. Технічна термодинаміка.
4. Тепломасообмін
5. Паливо та котельні установки
Супутні і наступні навчальні дисципліни:
1. Теплові електричні станції
2. Допоміжне устаткування теплових електростанцій
3. Режими роботи об’єктів теплових електростанцій
4. Експлуатація об’єктів промислової та муніципальної теплоенергетики
Короткий зміст навчальної програми: У дисципліні передбачено вивчення здобувачами освіти теоретичних та практичних основ утворення та розрахунку об’ємів шкідливих викидів в атмосферу, проектування і експлуатації очисних установок. При підготовці фахівців в області теплоенергетики ця дисципліна є однією з основних загально-професійних дисциплін.
Опис: Вступ. Енергетика України і проблеми екології. Види й масштаби шкідливих викидів на ТЕС. Характеристика дисципліни.
Розділ 1. Сучасні стан, проблеми та шляхи вирішення питань зменшення шкідливих викидів у теплоенергетиці України.
Проблеми зменшення шкідливих викидів у теплоенергетиці України
Шляхи вирішення питань зменшення шкідливих викидів у теплоенергетиці України.
Розділ 2. Викиди теплових електростанцій в атмосферу і їх вплив на навколишнє середовище.
Токсичні речовини в паливі і димових газах.
Перетворення шкідливих викидів ТЕС в атмосферному повітрі.
Вплив шкідливих викидів електростанцій на природу і людину
Нормування гранично-допустимих викидів.
Розділ 3. Вловлювання твердих речовин з димових газів ТЕС.
Характеристика леткої золи. Основи теорії золовловлювання.
Типи і характеристики золовловлювачів.
Інерційні золовловлювачі. Розрахунок батарейного циклону.
Мокрі золовловлювачі. Розрахунок мокрих золовловлювачів.
Електрофільтри. Фізичні основи процесу. Механізм процесу. Основні елементи електрофільтра. Розрахунок електрофільтра.
Особливості вловлювання золи з несприятливими електрофізичними властивостями.
Вловлювання золи на мазутних ТЕЦ.
Розділ 4. Основні шляхи зниження викидів токсичних газів ТЕС та ТЕЦ.
Очищення димових газів від сірчистих речовин. Мокрий вапняковий (вапняний) спосіб. Мокро-сухий спосіб.
Магнезитний циклічний спосіб. Аміачно-циклічний спосіб. Озонний спосіб. Сухий вапняковий (адитивний) спосіб.
Переробка сірчистих палив перед їх спалюванням.
Утворення оксидів азоту в паливнях котлів.
Методи зниження викидів оксидів азоту.
Cпособи зниження викидів інших шкідливих речовин, що містяться в димових газах котлів.
Розділ 5. Розсіювання викидів електростанцій в атмосфері.
Розсіювання шкідливих речовин в атмосфері при викиді через вертикальну трубу.
Статика атмосфери. Динаміка атмосфери. Підйом димового факела над гирлом димової труби.
Димові труби.
Методика розрахунку розсіювання шкідливих речовин і вибір оптимальної висоти димової труби.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на практичних та лабораторних заняттях проводиться з метою виявлення готовності студента до занять у таких формах:
• усне опитування перед початком занять;
• оцінка активності студента у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т. ін.;
• опитування під час практичного та лабораторного заняття заняття.
Екзаменаційний контроль проводиться у формі письмового та усного опитування та/або тестового контролю.
Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю та семестрового екзаменаційного контролю.
Критерії оцінювання результатів навчання:
Максимальна оцінка в балах (ПК+ЕК)(100 балів):
Поточний контроль (ПК) - 30 балів:
- лабораторні заняття - 15 балів;
- практичні заняття - 15 балів.
Екзаменаційний контроль (ЕК) - 70 балів:
- письмова компонента - 60 балів;
- усна компонента - 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Рекомендована література:
Базова література:
1. Пузік В.К. Знешкодження та утилізація відходів агросфери. Навчальний посібник / В.К. Пузік, Р.В. Рожков, Т.А. Долгова, Є.А. Криштоп, І.В. Непран / Харків: ХНАУ, 2014. – 220 с.
2. Енергетична стратегія України на період до 2030 року.
3. Ратушняк Г.С., Попова Г.С. Енергозбереження та експлуатація систем теплопостачання. Навчальний посібник. - Вінниця: ВНТУ, 2002. - 120 с.
4. Маляренко В.А., Лисак Л.В.. Енергетика, довкілля, енергозбереження: Монографія / Під ред. проф. В.А. Маляренка. – Харків: „Рубікон”, 2004. – 368 с.
5. Варламов Г.Б,. Любчик Г.М, Маляренко В.А. Теплоенергетичні установки та екологічні аспекти виробництва енергії. Підручник. – Київ: „Політехніка”, 2003. – 232с.
6. Маляренко В.А Енергетичні установки. Загальний курс. Навчальний посібник. – Харків: ХНАМГ, 2007.- 287с.
7. Маляренко В.А. Енергетика і навколишнє середовище. Монографія – Харків. Видавництво САГА», 2008. – 364с.
8. Варламов Г.Б., Любчик Г.М., Маляренко В.А. Теплоенергетика та екологія. Підручник.- Харків: «Видавництво САГА», 2008. – 264с.
9. Маляренко В.А., Немировський І.А. Енергоефективність та енергоаудит: Навчальний посібник. – Харків. «Видавництво САГА», 2009.- 324с.
10. Основи енерготехнологій в екологістичному аспекті. Навч. посіб. / С.В. Бойченко, О.Е. Максименко, А.В. Яковлєва, В.О. Хрутьба, В.І. Зюзюн, О.В. Данілін; КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2022. – 229 с.
Допоміжна література:
1. Джигирей В.С. Екологія та охорона навколишнього природного середовища: Навч. Посібник. – К.: Знання, 2000.
2. Петрук В.Г. Управління та поводження з відходами. Технології переробки твердих побутових відходів: навчальний посібник / В.Г. Петрук, І.В. Васильківський, В.А. Іщенко та ін. – Вінниця: ВНТУ, 2013. – 234 с.
Інформаційні ресурси:
1. Науково-технічна бібліотека Національного університету «Львівська політехніка». Режим доступу: https://library.lpnu.ua/
2. Національна бібліотека України імені В.І. Вернадського. Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/
3. Міністерство енергетики України. Режим доступу: https://mev.gov.ua/
4. Міністерство екології та природних ресурсів України [Електроний ресурс] / Режим доступу: http://www.menr.gov.ua.
5. Тимофєєв І.Л., Римар Т.І. Установки захисту природи в теплоенергетиці [Електронний ресурс]/ – Львів, 2020. Режим доступу http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=8198.
Навчально-методичне забезпечення:
1. Мисак Й.С. та інші. Дослідження ефективності роботи інерційного золоуловлювача. Методичні вказівки. – Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2010.
2. Мисак Й.С. та інші. Перевірковий розрахунок висоти димової труби та розвіювання шкідливих домішок ТЕЦ НУ «ЛП». Методичні вказівки. – Львів : Вид-во НУ «ЛП», 2011.
3. Тимофєєв І.Л., Римар Т.І. Визначення емісії забруднювальних речовин під час роботи водогрійного котла ТВГ-8м. Методичні вказівки. – Львів : Вид-во НУ «ЛП», 2013.
4. Тимофєєв І.Л. та інші. Установки захисту природи в енергетиці. Програма, контрольні завдання та методичні вказівки. – Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2003.
5. Тимофєєв І.Л., Римар Т.І. Установки захисту природи в теплоенергетиці [Електронний ресурс]/ – Львів, 2020. Режим доступу http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=8198.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).