Установки захисту природи в теплоенергетиці

Спеціальність: Теплоенергетика
Код дисципліни: 6.144.00.O.032
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Теплоенергетика, теплові та атомні електричні станції
Лектор: доцент, к.т.н., Кузнецова Марта Ярославівна
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування у здобувачів освіти знань про основні напрямки захисту природи від забруднення підприємствами теплоенергетики, оскільки тепловими електричними станціями і котельнями викидається в атмосферу шкідливих речовин біля 25% від валового викиду всієї промисловості країни. Набуття вмінь та компетентностей, що забезпечують здатність правильно використовувати знання під час розрахунку енергоустановок, що дасть змогу закріпити набуті знання на практиці та використовувати їх в майбутньому на теплоенергетичних об’єктах.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: ІК1. Здатність розв’язувати складні загальні, спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері теплоенергетики або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів електричної інженерії і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. загальні компетентності: ЗК2: здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя; ЗК3: здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями; ЗК4: здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях; ЗК7: здатність працювати в команді; ЗК9: здатність приймати обґрунтовані рішення. фахові компетентності: ФК2: Здатність застосовувати і інтегрувати знання і розуміння інших інженерних дисциплін для вирішення професійних проблем; . ФК4: здатність виявляти, класифікувати і оцінювати ефективність систем і компонентів на основі використання аналітичних методів і методів моделювання в теплоенергетичній галузі; ФК5: здатність визначати, досліджувати та розв’язувати проблеми у сфері теплоенергетики, а також ідентифікувати обмеження, включаючи ті, що пов’язані з інженерними аспектами і проблемами охорони природи, сталого розвитку, здоров'я і безпеки та оцінками ризиків в теплоенергетичній галузі; ФКС1.4: уміння аналізувати проблеми теплоенергетики та визначати обмеження, у тому числі зумовлені вимогами сталого розвитку, впливу на навколишнє середовище та безпеку життєдіяльності; ФКС2.3: здатність розробляти і реалізовувати заходи з підвищення рівня енерго-екологічної ефективності та енергозбереження при проектуванні та експлуатації теплоенергетичного обладнання; ФКС2.5: уміння аналізувати проблеми теплоенергетики з використання нетрадиційних джерел енергії та вторинних енергетичних ресурсів, а також проектувати теплоенергетичні системи та їх елементи з урахуванням сталого розвитку, впливу на навколишнє середовище та енергозбереження.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: ПР4:Аналізувати і використовувати сучасні інженерні технології, процеси, системи і обладнання у сфері теплоенергетики. ПР6: Виявляти, формулювати і вирішувати інженерні завдання у теплоенергетиці; розуміти важливість нетехнічних (суспільство, здоров'я і безпека, навколишнє середовище, економіка і промисловість) обмежень. ПР7.Розробляти і проектувати складні вироби в теплоенергетичній галузі, процеси і системи, що задовольняють встановлені вимоги, які можуть включати обізнаність про технічні й нетехнічні (суспільство, здоров'я і безпека, навколишнє середовище, економіка і промисловість) аспекти. ПР10. Знати і розуміти технічні стандарти і правила техніки безпеки у сфері теплоенергетики. ПР11. Мати лабораторні / технічні навички, планувати і виконувати експериментальні дослідження в теплоенергетиці за допомогою сучасних методик і обладнання, оцінювати точність і надійність результатів, робити обґрунтовані висновки. ПР13. Розуміти основні методики проектування і дослідження в теплоенергетиці, а також їх обмеження.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: 1. Хімія 2. Гідрогазодинаміка 3. Технічна термодинаміка. 4. Тепломасообмін 5. Паливо та котельні установки Супутні і наступні навчальні дисципліни: 1. Теплові електричні станції 2. Допоміжне устаткування теплових електростанцій 3. Режими роботи об’єктів теплових електростанцій 4. Експлуатація об’єктів промислової та муніципальної теплоенергетики
Короткий зміст навчальної програми: У дисципліні передбачено вивчення здобувачами освіти теоретичних та практичних основ утворення та розрахунку об’ємів шкідливих викидів в атмосферу, проектування і експлуатації очисних установок. При підготовці фахівців в області теплоенергетики ця дисципліна є однією з основних загально-професійних дисциплін.
Опис: Вступ. Енергетика України і проблеми екології. Види й масштаби шкідливих викидів на ТЕС. Характеристика дисципліни. Розділ 1. Сучасні стан, проблеми та шляхи вирішення питань зменшення шкідливих викидів у теплоенергетиці України. Проблеми зменшення шкідливих викидів у теплоенергетиці України Шляхи вирішення питань зменшення шкідливих викидів у теплоенергетиці України. Розділ 2. Викиди теплових електростанцій в атмосферу і їх вплив на навколишнє середовище. Токсичні речовини в паливі і димових газах. Перетворення шкідливих викидів ТЕС в атмосферному повітрі. Вплив шкідливих викидів електростанцій на природу і людину Нормування гранично-допустимих викидів. Розділ 3. Вловлювання твердих речовин з димових газів ТЕС. Характеристика леткої золи. Основи теорії золовловлювання. Типи і характеристики золовловлювачів. Інерційні золовловлювачі. Розрахунок батарейного циклону. Мокрі золовловлювачі. Розрахунок мокрих золовловлювачів. Електрофільтри. Фізичні основи процесу. Механізм процесу. Основні елементи електрофільтра. Розрахунок електрофільтра. Особливості вловлювання золи з несприятливими електрофізичними властивостями. Вловлювання золи на мазутних ТЕЦ. Розділ 4. Основні шляхи зниження викидів токсичних газів ТЕС та ТЕЦ. Очищення димових газів від сірчистих речовин. Мокрий вапняковий (вапняний) спосіб. Мокро-сухий спосіб. Магнезитний циклічний спосіб. Аміачно-циклічний спосіб. Озонний спосіб. Сухий вапняковий (адитивний) спосіб. Переробка сірчистих палив перед їх спалюванням. Утворення оксидів азоту в паливнях котлів. Методи зниження викидів оксидів азоту. Cпособи зниження викидів інших шкідливих речовин, що містяться в димових газах котлів. Розділ 5. Розсіювання викидів електростанцій в атмосфері. Розсіювання шкідливих речовин в атмосфері при викиді через вертикальну трубу. Статика атмосфери. Динаміка атмосфери. Підйом димового факела над гирлом димової труби. Димові труби. Методика розрахунку розсіювання шкідливих речовин і вибір оптимальної висоти димової труби.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на практичних та лабораторних заняттях проводиться з метою виявлення готовності студента до занять у таких формах: • усне опитування перед початком занять; • оцінка активності студента у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т. ін.; • опитування під час практичного та лабораторного заняття заняття. Екзаменаційний контроль проводиться у формі письмового та усного опитування та/або тестового контролю. Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю та семестрового екзаменаційного контролю.
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка в балах (ПК+ЕК)(100 балів): Поточний контроль (ПК) - 30 балів: - лабораторні заняття - 15 балів; - практичні заняття - 15 балів. Екзаменаційний контроль (ЕК) - 70 балів: - письмова компонента - 60 балів; - усна компонента - 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Рекомендована література: Базова література: 1. Пузік В.К. Знешкодження та утилізація відходів агросфери. Навчальний посібник / В.К. Пузік, Р.В. Рожков, Т.А. Долгова, Є.А. Криштоп, І.В. Непран / Харків: ХНАУ, 2014. – 220 с. 2. Енергетична стратегія України на період до 2030 року. 3. Ратушняк Г.С., Попова Г.С. Енергозбереження та експлуатація систем теплопостачання. Навчальний посібник. - Вінниця: ВНТУ, 2002. - 120 с. 4. Маляренко В.А., Лисак Л.В.. Енергетика, довкілля, енергозбереження: Монографія / Під ред. проф. В.А. Маляренка. – Харків: „Рубікон”, 2004. – 368 с. 5. Варламов Г.Б,. Любчик Г.М, Маляренко В.А. Теплоенергетичні установки та екологічні аспекти виробництва енергії. Підручник. – Київ: „Політехніка”, 2003. – 232с. 6. Маляренко В.А Енергетичні установки. Загальний курс. Навчальний посібник. – Харків: ХНАМГ, 2007.- 287с. 7. Маляренко В.А. Енергетика і навколишнє середовище. Монографія – Харків. Видавництво САГА», 2008. – 364с. 8. Варламов Г.Б., Любчик Г.М., Маляренко В.А. Теплоенергетика та екологія. Підручник.- Харків: «Видавництво САГА», 2008. – 264с. 9. Маляренко В.А., Немировський І.А. Енергоефективність та енергоаудит: Навчальний посібник. – Харків. «Видавництво САГА», 2009.- 324с. 10. Основи енерготехнологій в екологістичному аспекті. Навч. посіб. / С.В. Бойченко, О.Е. Максименко, А.В. Яковлєва, В.О. Хрутьба, В.І. Зюзюн, О.В. Данілін; КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2022. – 229 с. Допоміжна література: 1. Джигирей В.С. Екологія та охорона навколишнього природного середовища: Навч. Посібник. – К.: Знання, 2000. 2. Петрук В.Г. Управління та поводження з відходами. Технології переробки твердих побутових відходів: навчальний посібник / В.Г. Петрук, І.В. Васильківський, В.А. Іщенко та ін. – Вінниця: ВНТУ, 2013. – 234 с. Інформаційні ресурси: 1. Науково-технічна бібліотека Національного університету «Львівська політехніка». Режим доступу: https://library.lpnu.ua/ 2. Національна бібліотека України імені В.І. Вернадського. Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/ 3. Міністерство енергетики України. Режим доступу: https://mev.gov.ua/ 4. Міністерство екології та природних ресурсів України [Електроний ресурс] / Режим доступу: http://www.menr.gov.ua. 5. Тимофєєв І.Л., Римар Т.І. Установки захисту природи в теплоенергетиці [Електронний ресурс]/ – Львів, 2020. Режим доступу http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=8198. Навчально-методичне забезпечення: 1. Мисак Й.С. та інші. Дослідження ефективності роботи інерційного золоуловлювача. Методичні вказівки. – Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2010. 2. Мисак Й.С. та інші. Перевірковий розрахунок висоти димової труби та розвіювання шкідливих домішок ТЕЦ НУ «ЛП». Методичні вказівки. – Львів : Вид-во НУ «ЛП», 2011. 3. Тимофєєв І.Л., Римар Т.І. Визначення емісії забруднювальних речовин під час роботи водогрійного котла ТВГ-8м. Методичні вказівки. – Львів : Вид-во НУ «ЛП», 2013. 4. Тимофєєв І.Л. та інші. Установки захисту природи в енергетиці. Програма, контрольні завдання та методичні вказівки. – Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2003. 5. Тимофєєв І.Л., Римар Т.І. Установки захисту природи в теплоенергетиці [Електронний ресурс]/ – Львів, 2020. Режим доступу http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=8198.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).