Основи програмування

Спеціальність: Видавництво та поліграфія
Код дисципліни: 6.186.00.O.007
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Інформаційні технології видавничої справи
Лектор: к.т.н., доцент Кустра Наталія Омелянівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання дисципліни є вивчення й поглиблення знань та практичних умінь з програмування. Мова програмування C, яку обрано за базову для вивчення даної дисциплiни, є однією з найпопулярніших мов із широкою сферою засто¬сування, зокрема при створенні прикладних програмних продуктів для елементів комп’ютерних інформаційних технологій та комп’ютеризованих видавничих систем.
Завдання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: 1. Знати інструментальні засоби структурного програмування; 2. Знати засоби безпосереднього звертанням до апаратних пристроїв комп’ютера; 3. Знати технологiю програмування та функціональні можливості мови програмування C; 4. Вміти здійснювати постановку задачі; розробляти схему її розв’язання; забезпечувати введення, опрацювання і виведення необхідної текстової та графічної інформації; 5. Вміти записувати програму розв’язання задачі засобами мови C; налагоджувати та реалізовувати програму в інтегрованому середовищі Visual Studio C++ і Dev C. Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: загальних: 1.Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. 2. Здатність приймати обґрунтовані рішення. 3. Здатність працювати автономно. 4. Здатність працювати в команді. 5. Здатність до правильного планування та розподілу часу; мови; 6. Здатність роботи з інформацією (уміння знаходити та аналізувати інформацію з різних джерел) фахових: - здатність до вирішення типових задач із застосуванням сучасної і активно використовуваної мови програмування, можливостей інструментальних засобів розробки (IDE); - здатність до самостійного опрацювання (проектування), кодування, налагодження, тестування та документування консольних програм (тобто програм, що виконуються в керуючому вікні операційної системи) з використанням процедурного та об'єктно-орієнтованого підходів; - здатність до підготовки докладних звітів про проведену роботу при вирішенні задач підвищеної складності, обґрунтування запропонованих підходів до вирішення поставлених завдань.
Результати навчання: Результати навчання 1. Знаходити, оцінювати й використовувати інформацію з різних джерел, необхідну для розв’язання теоретичних і практичних задач видавництва і поліграфії; 2. Уміння використовувати програмні та інструментальні засоби для вирішення практичних проблем; 3. здатність розробляти математичні моделі для об’єктів та систем, що проектуються, в умовах даних великого обсягу, різної структури та швидкості надходження Методи навчання і викладання • Виконання лабораторних та практичних робіт та їх захист. • Написання контрольних робіт. • Написання розрахунково-графічної роботи ; Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання • Оцінювання лабораторних та практичних робіт. • Оцінювання розрахунково-графічних робіт. • Тестування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Кореквізити: • Алгоритми та структури даних • Об'єктно-орієнтоване програмування
Короткий зміст навчальної програми: Курс «Основи програмування» – вивчає парадигми програмування, сучасні технології розробки програмного забезпечення (ПЗ), процес розробки ПЗ, можливості сучасних мов програмування і стандартних бібліотек. Метою освоєння навчальної дисципліни Основи програмування є формування розуміння студентами ключових положень інформатики, її структури, зв'язку з іншими науками, і програмуванням на мові високого рівня (в основі дисципліни лежить мова програмування С ++), пояснення базових правил розробки алгоритмів і програм, придбання студентами впевнених навичок практичної роботи (програмування) на комп'ютері, формування основ для наступних курсів, присвячених створенню сучасних інформаційних систем і розробці програм.
Опис: Вступ. Системи числення, переведення чисел з однiєї системи числення в iншу. Арифметичнi та логiчнi операцiї над двiйковими даними. Формати внутрішнього представлення числових та символьних даних. Етапи комп’ютерного розв'язку задач . Програмне забезпечення комп'ютерiв. Характеристика мови програмування C. Структура C-програм Лексеми мови C. Типи даних. Вирази та операції. Стандартні функції форматованого введення-виведення даних. Оператори. Вказівники. Масиви даних. Символьні рядки. Багатовимірні масиви. Масиви символьних рядків. Структури, об’єднання, декларація typedef.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (ПК) здійснюють під час лабораторних та індивідуально-консультативних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та вмінь студента. ПК проводиться у формі захисту лабораторних робіт (ЛР) під час навчальних занять та оцінювання розрахунково-графічної роботи (РГР). Навчальним планом передбачено проведення семестрового контролю з дисципліни «Основи програмування» у формі іспиту. На екзамен (ЕК) виносяться теоретичні питання, завдання, що потребують творчого підходу та вміння синтезувати отримані знання і застосувати їх при вирішення практичних завдань, за матеріалом, передбаченим робочою навчальною програмою дисципліни. ЕК з навчальної дисципліни складають у письмово-усній формі. Під час усної компоненти викладач фіксує запитання та оцінки відповідей на роботі студента. Для навчальної дисципліни, з якої передбачено екзамен, підсумкова оцінка виставляється за результатами ПК (лабораторні роботи та РГР) та оцінки результатів навчання при проведенні контрольних заходів (екзамену).
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка в балах – 100; Поточний контроль (лабораторні роботи) – 40; Поточний контроль (розрахунково-графічна робота) – 15. Екзаменаційний контроль (письмова компонента) – 35. Екзаменаційний контроль (усна компонента) – 10.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Шпак З.Я. Програмування мовою С. – Львів: Видав-во Львівської політехніки, 2011. – 436 с. 2. Васильєв О. Програмування С++ в прикладах і задачах.- Київ: "Видавництво Ліра-К", 2017.--300 с. 3. Ришковець Ю.В., Висоцька В.А. Алгоритмізація та програмування. Частина 1: навчальний посібник – Львів: Видавництво « Новий Світ-2000», 2021. – 336 с. 4. Ришковець Ю.В., Висоцька В.А. Алгоритмізація та програмування. Частина 2: навчальний посібник – Львів: Видавництво «Новий Світ-2000», 2020. – 320 с. 5. C++: The Complete Reference (4th Edition), Herbert. Schildt - 2003.- 1056p. 6. Stephen Prata C++ Primer Plus 6th Edition (Developer's Library) In 2 Volumes: Addison-Wesley Professional.-2011- 1140p. 7. Brian W. Kernighan, Dennis M. Ritchie ; Contributor, Dennis M. Ritchie ; Edition, 2, illustrated, reprint ; Publisher, Prentice Hall, 2005.-272 р. 8. Oualline, S. Perl for C Programmers. Швейцарія: New Riders.-2002- 411р. 9. Chuck Easttom C++ Programming Fundamentals Charles River Media, 2003 - 417 стор. 10. Harry. H. Chaudhary Accelerated C++ :: Practical C++ Programming in Very Easy Steps by Examples.. - 2014?р. - 260 стор. 11. Mike McGrath C++ Programming in easy steps, 5th Edition - 2016?р. - 192 стор. 12. Harry. H. Chaudhary Algorithms in C :: Best Selling Beginner's Guide. - . 2014?р. - 250 стор. 13. https://replace.org.ua/forum/6/ 14. http://freepl.at.ua/load/dokumentacija/c/10.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).