Сучасні поліграфічні матеріали
Спеціальність: Видавництво та поліграфія
Код дисципліни: 6.186.00.O.041
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Інформаційні технології видавничої справи
Лектор: к.т.н., доцент Лотошинська Наталія Дмитрівна
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
загальні компетентності:
- Базові загальні знання сфери навчання
- Елементарні навички роботи з ПК
- Здатність до самонавчання
- Робота в команді
- Ініціативність та дух підприємництва
- Дотримання етики
фахові компетентності:
- Здатність приймати обґрунтовані рішення щодо створення та ведення бізнесу у в області комп’ютерного дизайну та управління підприємствами, організовувати та документально оформлювати процеси створення та ведення бізнесу;
- Здатність приймати обґрунтовані рішення щодо забезпечення економічної ефективності діяльності підприємств видавничо-поліграфічної галузі, здатність здійснювати комп’ютерну підтримку аналізу даних та методів оптимізації при розробці електронних та друкованих видань.
- Здатність розробляти колірні рішення та формувати гармонійні колірні сполучення для мультимедійної та поліграфічної продукції, здійснювати тонову та колірну корекцію зображень, працювати з системою керування кольором та керувати кольором в процесах комп’ютерного та друкарського кольоровідтворення;
- Здатність створювати видавничі макети різних видів електронних і друкованих видань за допомогою програм комп’ютерного верстання;
- Здатність до застосовування графічних редакторів для поліпшення якості зображень та підготовки зображень для друку;
- Здатність керувати технологічними процесами видавничо-поліграфічної справи та здійснювати контроль якості поліграфічного виробництва;
- Здатність забезпечувати ефективну роботу цифрового та спеціальних видів друку.
- Здатність застосовувати мережні технології, методи та механізми, які направлені на розподілення обробки інформації в мультимедійних видавництвах та в видавничо-поліграфічних системах.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
- Розуміти принципи і мати навички використання технологій додрукарської підготовки, друкарських та післядрукарських процесів, теорії кольору, методів оброблення текстової та мультимедійної інформації;
- Забезпечувати якість друкованих і електронних видань, паковань, мульти-медійних інформаційних продуктів та інших видів виробів видавництва та поліграфії;
- Організовувати і забезпечувати ефективну експлуатацію поліграфічного обладнання та технічних засобів видавничих систем.
- Здатність керувати технологічними процесами видавничо-поліграфічної справи та здійснювати контроль якості поліграфічного виробництва;
- Здатність керувати роботою комп’ютерного обладнання поліграфіч-ного виробництва на основі характеристик матеріалів, які застосовуються в технологічному процесі;
- Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити:
- Основи видавничої та друкарської справи
- Теорія кольору та кольороутворення
Кореквізити:
- Технології друкарства
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна "Сучасні поліграфічні матеріали" призначена для ознайомлення із основними та допоміжними матеріали, що застосовуються у додрукарських, друкарських, формних та палітурних процесах видавничо-поліграфічних видавництвах, та вимогами, що висуваються до матеріалів, їх технологічних та споживчих властивостей у залежності від виду друкарської продукції, способу друкування та типу устаткування. В процесі вивчення дисципліни висвітлюються теоретичні та практичні питання про основні та допоміжні матеріали, що застосовуються в поліграфічному виробництві; основні технологічні та споживчі їх властивості та асортимент сучасним поліграфічних матеріалів.
Опис: Тема 1: Технологічна характеристика формних матеріалів.
Предмет і завдання дисципліни “Сучасні поліграфічні матеріали”. Загальні терміни і визначення. Школи поліграфічного матеріалознавства, їх теоретичні концепції у класифікації поліграфічних матеріалів. Сучасні тенденції у сфері розробки і виробництва поліграфічних матеріалів.
Матеріали для реєстрації, передачі і збереження інформації. Класифікація. Вимоги до поліграфічних матеріалів.
Визначення формних матеріалів як ланки контактного відтворення інформації. Місце контактних методів друку у загальному обсязі виробництва поліграфічної продукції. Будова. Типовий склад. Сучасні тенденції удосконалення будови і властивостей.
Тема 2. Папір і картон..
Сировина для виробництва паперу. Світові тенденції підготовки і використання сировини. Перспективи вторинної сировини. Синтетичний папір.
Виробництво пареру і картону. Головні технологічні етапи.
Структура і властивості паперу.
Сучасний асортимент паперу. Стандарти, фірмові і торгові марки.
Папір для специфічних видів продукції, реєстрації і помножування інформації у матричних, струменевих, лазерних, термо- і сублімаційних принтерах і репроситемах.
Задруковувані матеріали зі спеціальними властивостями.
Основи аналізу, вибору і розрахунку необхідної кількості паперу для виробництва поліграфічної продукції.
Тема 3. Друкарські фарби.
Структура, склад і виробництво друкарських фарб.
Властивості друкарських фарб.
Класифікація друкарських фарб за способами друку, задрукованим матеріалом, видом робіт. Номенклатура, асортимент, торгові і промислові марки. Асортимент сучасних друкарських фарб зі спеціальними властивостями.
Принципи аналізу, вибору і розрахунку кількості фарб для виробництва продукції.
Комп’ютерні системи підбору та розрахунку фарбових сумішей.
Тема 4. Покривні палітурні матеріали. Лаки
Художньо-естетичні і технологічні вимоги до палітурних покривних матеріалів.
Будова, склад, принципові технологічні схеми одержання матеріалів на паперовій та тканинній основах.
Сучасний асортимент палітурних матеріалів.
Принципи аналізу, вибору і розрахунку кількості палітурних матеріалів.
Матеріали для опорядження і оздоблення.
Тема 5. Задруковувані матеріали зі спеціальними властивос-тями.
Наноматеріали у друкарсько-пакувальній галузі.
Синтетичні матеріали. Самоклеючі матеріали.
Самостійна робота в аудиторії по аналізу і вибору матеріалів для випуску продукції за одержаними теоретичними і практичними навичками.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (ПК) здійснюють під час лабораторних та індивідуально-консультативних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та вмінь студента. ПК проводиться у формі захисту лабораторних робіт (ЛР) під час навчальних занять та оцінювання практичних робіт та розрахунково-графічної роботи (РГР).
Навчальним планом передбачено проведення семестрового контролю з дисципліни «Сучасні поліграфічні матеріали» у формі іспиту.
На екзамен (ЕК) виносяться теоретичні питання, завдання, що потребують творчого підходу та вміння синтезувати отримані знання і застосувати їх при вирішення практичних завдань, за матеріалом, передбаченим робочою навчальною програмою дисципліни. ЕК з навчальної дисципліни складають у письмово-усній формі. Під час усної компоненти викладач фіксує запитання та оцінки відповідей на роботі студента.
Для навчальної дисципліни, з якої передбачено екзамен, підсумкова оцінка виставляється за результатами ПК (лабораторні роботи та РГР) та оцінки результатів навчання при проведенні контрольних заходів (екзамену).
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка в балах – 100.
Поточний контроль (лабораторні роботи) – 30.
Поточний контроль (розрахунково-графічна робота) – 10.
Екзаменаційний контроль (письмова компонента) – 50.
Екзаменаційний контроль (усна компонента) – 10.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Поліграфічні матеріали. Підручник. / Жидецький Ю.Ц., Лазаренко О.В.,Лотошинська Н.Д [та ін.] – Львів: В-во “Афіша”, 2001. – 328 с.
2. Слоцька Л.С. Основи поліграфії (друкарські та брошувально-палітурні процеси): навч.посіб. / Слоцька Л.С., Маїк В.З., Румянцев Ю.М. / за заг. ред. д.т.н. Лазаренка Е.Т. – Львів: УАД. – 2012. – 244 с.
3. О.М. Величко. Матеріали зі спеціальними властивостями [Текст]: навч. посіб. / О.М. Величко, С.Ф.Гавенко, К.І. Золотухіна – Львів: УАД. 2016. – 155 с.
4. Анісімова С.В. Матеріалознавство: Навчальний посібник. - Львів : УАД, 1995. - 48 с.
5. Жидецький Ю.Ц. Поліграфічне матеріалознавство. Підручник. - Львів: Світ, 2000. - 224 с.
6. Слоцька Л.С. Трафаретний друк: формні процеси. – Львів: НВП «Мета», 1999. – 122 с.
7. Гавенко С. Оздоблення друкованої продукції К.: УАД 2003 - 180 с.
8. Ярема С. М. Офсетний друк в 2-х томах К.: Київ : Либідь, 2003. – 320 с
9. Ярема С.М. Видавничі стандарти : Курс лекцій. – К.: В-во «Університет «Україна», 2008. – 38 с.
10. Ярема С.М. Видавничі поліграфічні технології та обладнання (загальний курс) : Навч. пос. – К.: В-во «Ун-т «Україна», 2003. – 320 с.
11. Ярема С. М. Фарбові та зволожувальні апарати, ракельні та лакувальні пристрої друкарських машин К.: Україна 2003. – 191 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).