Типографіка та редагування

Спеціальність: Видавництво та поліграфія
Код дисципліни: 6.186.00.O.009
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Інформаційні технології видавничої справи
Лектор: к.т.н. Семенів Марія Рудольфівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання дисципліни є вивчення й поглиблення знань та практичних умінь з типографіки та редагування. Типографіка – це мистецтво оформлення текстової частини видання, проте водночас, містить зведення строгих правил, що визначають, які саме шрифти, чи пари шрифтів, будуть використані при створенні макету видання. Застосування правил типографіки перетворює текстову частину в інструмент побудови композиції, надає можливість передати ідею не лише завдяки змісту, але й за допомогою візуального сприйняття.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: загальних: 1. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями (ЗК-1). 2. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності (ЗК-2). 3. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях (ЗК-3). 3. Здатність приймати обґрунтовані рішення (ЗК-4). 4. Здатність працювати автономно (ЗК-7). 5. Здатність працювати в команді (ЗК-8). фахових: 1. Здатність приймати обґрунтовані рішення стосовно шрифтового оформлення елементів внутрішньої структури видання (СК-1); 2. Здатність застосовувати принципи оброблення, реєстрації, формування, відтворення, зберігання текстової інформації та особливостей її використання для виготовлення друкованих і електронних видань, паковань, мультимедійних інформаційних продуктів та інших видів виробів видавництва та поліграфії (СК-3); 3. Здатність проектувати структуру, конструкцію та дизайн друкованих і електронних видань, паковань, мультимедійних інформаційних продуктів та інших видів виробів видавництва та поліграфії, використовуючи сучасне програмне та апаратне забезпечення, з урахуванням вимог до результату, наявних ресурсів та обмежень (СК-5).
Результати навчання: Результати навчання: • Знаходити, оцінювати й використовувати інформацію з різних джерел, необхідну для розв’язання теоретичних і практичних задач видавництва і поліграфії (ПР02); • Розуміти принципи і мати навички використання технологій додрукарської підготовки, друкарських та післядрукарських процесів, теорії кольору, методів оброблення текстової та мультимедійної інформації (ПР07); • Опрацьовувати текстову, графічну та мультимедійну інформацію з використанням сучасних інформаційних технологій та спеціалізованого програмного забезпечення (ПР09). Методи навчання і викладання: виконання лабораторних робіт та їх захист; написання контрольних робіт. Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання: оцінювання лабораторних робіт та тестування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: • Основи графічного дизайну. Кореквізити: • Основи видавничої та друкарської справи • Дизайн інтерфейсів • Макетування і дизайн • Технології друкарства • Дизайн мобільних додатків • Інфографіка • Мультимедійні видання
Короткий зміст навчальної програми: Курс «Типографіка та редагування» – вивчає теоретичні основи будови літери, як графічної форми, шрифтового та композиційного оформлення видання, сучасні технології створення та редагування шрифтів, критерії та методику вибору базових параметрів художньо-технічного оформлення і редагування видань. Мета освоєння навчальної дисципліни «Типографіка та редагування» є формування розуміння студентами графічних характеристик шрифту, типометричної системи вимірювань та композиційних складових поліграфічного видання, пояснення ключових положень типографіки та вплив рисунку шрифта на зручність читання та візуальне сприйняття видання, придбання студентами навичок практичної роботи зі створення та редагування шрифтів, композиційного оформлення видання, формування основ для наступних курсів, присвячених створенню макетів поліграфічних та мультимедійних видань.
Опис: Типографіка Історія виникнення шрифтів. Мета і завдання курсу. Поняття про шрифт та науку типографіка. Створення шрифтів та винайдення писемності. Історія виникнення латинських шрифтів. Розвиток кириличних шрифтів. Правові аспекти застосування та редагування шрифтів Графічні характеристики шрифту. Гарнітури і їх особливості. Розмірні характеристики шрифту. Формати шрифтів та їх властивості. Створення власних шрифтів та редагування шрифтів. Параметри якості шрифтів. Класифікація шрифтів за призначенням. Композиція у типографіці. Типографіка кольору. Технічне редагування. Зміст та завдання художнього-технічного редагування видання Організація редакційно-видавничого процесу у видавництві та випуску друкованої продукції на поліграфічному підприємстві. Формування задуму та плану оформлення видання. Основні етапи оформлення та опрацювання тексту. Редакційно-технічна підготовка видань. Авторські та видавничі текстові оригінали. Форматні нормативи книжково-журнальної, газетної та акцидентної продукції Нормативні документи, що регламентують вибір параметрів оформлення видання. Критерії вибору формату видання. Варіант оформлення видання і формат полоси складання. Основні типографічні прийоми компонування полос видання Проєктування шрифтового і композиційного оформлення полос видання Критерії вибору шрифта. Поняття зручності читання. Залежність зручності читання від художньо-технічних параметрів видання. Технологічні параметри складання сторінок. Абзацні відступи. Відбивки та виділення Особливості та основні принципи технічного редагування різних видів сторінок видання Оформлення простого тексту. Оформлення ускладненого виділеннями тексту. Оформлення початкових і кінцевих полос. Оформлення особливих видів текстів (віршованих, драматичних, формул, таблиць). Шрифтове і композиційне оформлення заголовків Титульні елементи видання. Особливості їх конструкції та оформлення Технічне редагування акцидентних видань.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (ПК) здійснюють під час лабораторних та індивідуально-консультативних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та вмінь студента. ПК проводиться у формі захисту лабораторних робіт (ЛР) під час навчальних занять та оцінювання розрахунково-графічної роботи (РГР). Навчальним планом передбачено проведення семестрового контролю з дисципліни «Типографіка та редагування» у формі іспиту. На екзамен (ЕК) виносяться теоретичні питання, завдання, що потребують творчого підходу та вміння синтезувати отримані знання і застосувати їх при вирішення практичних завдань, за матеріалом, передбаченим робочою навчальною програмою дисципліни. ЕК з навчальної дисципліни складають у письмово-усній формі. Під час усної компоненти викладач фіксує запитання та оцінки відповідей на роботі студента. Для навчальної дисципліни, з якої передбачено екзамен, підсумкова оцінка виставляється за результатами ПК (лабораторні роботи та РГР) та оцінки результатів навчання при проведенні контрольних заходів (екзамену).
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка в балах – 100/ Поточний контроль (лабораторні роботи) – 50. Екзаменаційний контроль (письмова компонента) – 40. Екзаменаційний контроль (усна компонента) – 10.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Назаркевич М. А., Лотошинська Н. Д. Типографіка та редагування. Навчальний посібник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2022. 328 с 2. Тимошик М. С. Видавнича справа та редагування: навч. посібник. К.: Наша культура і наука, 2004. 224 с 3. Тимошик М. С. Книга для автора, редактора, видавця : практ. посіб. Київ : Наша культура і наука, 2006. 560 с. 4. Куленко М. Я. Основи графічного дизайну: Підручник. К.: Кондор, 2006. 492 с. 5. Лесняк В. Акцидентний шрифт. Харків: Колорит, 2004. 140 с. 6. Партико 3. В. Загальне редагування: нормативні основи : навч. посібник. 2-ге вид., перероб. і доп. Львів : ВФ “Афіша”, 2011. 640 с. 7. Ярема С. М. Технічне редагування. Київ, 2003. 8. The Complete Manual of Typography: A Guide to Setting Perfect Type, Second Edition James Felici. Peachpit. 402 p. 9. Лесюк О. В. Видавнича справа та редагування: навч. посіб. Дніпро : Університет митної справи та фінансів, 2021. – 103 с. 10. Каталог шрифтових програм фірми Adobe Adobe Type Products : веб-сайт. URL: www.adobe.com/type/typeprod.html. 11. Короткий путівник по шрифтових технологіях Microsoft. Microsoft Typography : веб-сайт. URL: www.microsoft.com/typography. 12. Каталоги шрифтів. LinotypeLibrary : веб-сайт. URL: www.linotypelibrary.com.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).