Основи видавничої та друкарської справи

Спеціальність: Видавництво та поліграфія
Код дисципліни: 6.186.00.O.017
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Інформаційні технології видавничої справи
Лектор: к.т.н., доцент Лотошинська Наталія Дмитрівна
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання дисципліни є: - виклад загальних питань теорії і практики поліграфічного відтворення друкарської продукції; - аналіз сучасних додрукарських систем поліграфічної підготовки видань засобами комп’ютерної техніки та перспективи їх розвитку.
Завдання: Загальні компетентності: - Знання та розуміння предметної галузі та розуміння професійної діяльності; - Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях; - Здатність роботи з інформацією (уміння знаходити та аналізувати інформацію з різних джерел); Фахові компетентності: - Здатність приймати обґрунтовані рішення стосовно процесів, притаманних всім етапам виробництва друкованих і електронних видань, паковань, мультимедійних інформаційних продуктів та інших видів виробів видавництва та поліграфії. - Здатність застосовувати принципи оброблення, реєстрації, формування, відтворення, зберігання текстової, графічної, звукової та відеоінформації та особливостей її використання для виготовлення друкованих і електронних видань, паковань, мультимедійних інформаційних продуктів та інших видів виробів видавництва та поліграфії. - Здатність робити оптимальний вибір технологій, матеріалів, обладнання, апаратно-програмного забезпечення, методів і засобів контролю для проектування технологічного процесу виготовлення друкованих і електронних видань, паковань, мультимедійних інформаційних продуктів та інших видів виробів видавництва та поліграфії. - Здатність проектувати структуру, конструкцію та дизайн друкованих і електронних видань, паковань, мультимедійних інформаційних продуктів та інших видів виробів видавництва та поліграфії, використовуючи сучасне програмне та апаратне забезпечення, з урахуванням вимог до результату, наявних ресурсів та обмежень.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: - Розуміти принципи і мати навички використання технологій додрукарської підготовки, друкарських та післядрукарських процесів, теорії кольору, методів оброблення текстової та мультимедійної інформації; - Забезпечувати якість друкованих і електронних видань, паковань, мульти-медійних інформаційних продуктів та інших видів виробів видавництва та поліграфії; - Організовувати і забезпечувати ефективну експлуатацію поліграфічного обладнання та технічних засобів видавничих систем. - Здатність керувати технологічними процесами видавничо-поліграфічної справи та здійснювати контроль якості поліграфічного виробництва; - Здатність керувати роботою комп’ютерного обладнання поліграфічного виробництва на основі характеристик матеріалів, які застосовуються в технологічному процесі; - Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: - Типографіка та редагування Кореквізити: - Технології друкарства - Теорія кольору та кольороутворення - Цифровий друк
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна "Основи видавничої та друкарської справи" призначена для ознайомлення із теоретичними основами поліграфічного відтворення друкарської продукції, сучасними апаратно-програмними засобами комп’ютерних видавничих систем, технологіями друкарських та друкарсько-обробних процесів. В процесі вивчення дисципліни висвітлюються теоретичні та практичні питання, направлені на створення і вдосконалення студентами поліграфічних видань з використанням сучасних видавничих програм.
Опис: Тема. Основи видавничо-друкарських процесів Питання: Предмет та завдання курсу “Основи видавничих та друкарських процесів”. Стислі історичні дані про видавничо-друкарські процеси та перспективи їх розвитку. Основні терміни та поняття видавничої та поліграфічної діяльності. Основні види друкарських видань та їх особливості. Основні конструктивні і оформлюючі елементи друкарських видань. Формати та варіанти оформлення видань. Вибір формата для книг і журналів. Газетні форматні нормативи. Вибір формату календарів, аркушевої і акцидентної продукції. Одиниці виміру та обліку видавничої продукції Тема 2. Додрукарські процеси підготовки видань до друку Питання: Комп’ютерні видавничі системи. Апаратне та програмне забезпечення комп’ютерних видавничих систем. Робочі станції опрацювання текстової інформації Робочі станції опрацювання графічної інформації Архітектура та функції робочих станцій верстання та монтажу Тема 3. Цифрові технології друкарства Питання: Цифрові технології Сучасний стан та перспективи розвитку сучасного друкарства в умовах розповсюдження цифрових технологій Тема 4. Технологічні процеси основних та спеціальних способів друку. Характеристика основних способів друку. Характеристика основних та спеціальних способів друку. Напрямки розробки та реалізації принципово нових способів друку. Тема 5. Технологічні та конструктивні особливості сучасного друкарського обладнання Питання: Технологічні та конструктивні особливості сучасного друкарського обладнання Тема 6. Брошувально-палітурні процеси і технології. Питання: Брошувально-палітурні процеси. Друкарсько-обробні процеси.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (ПК) здійснюють під час лабораторних та індивідуально-консультативних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та вмінь студента. ПК проводиться у формі захисту лабораторних робіт (ЛР) під час навчальних занять та оцінювання практичних робіт та розрахунково-графічної роботи (РГР). Навчальним планом передбачено проведення семестрового контролю з дисципліни «Основи видавничої та друкарської справи» у формі іспиту. На екзамен (ЕК) виносяться теоретичні питання, завдання, що потребують творчого підходу та вміння синтезувати отримані знання і застосувати їх при вирішення практичних завдань, за матеріалом, передбаченим робочою навчальною програмою дисципліни. ЕК з навчальної дисципліни складають у письмово-усній формі. Під час усної компоненти викладач фіксує запитання та оцінки відповідей на роботі студента. Для навчальної дисципліни, з якої передбачено екзамен, підсумкова оцінка виставляється за результатами ПК (лабораторні роботи, практичні роботи та РГР) та оцінки результатів навчання при проведенні контрольних заходів (екзамену).
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка в балах – 100. Поточний контроль (лабораторні роботи) – 20. Поточний контроль (практичні роботи) – 10; Поточний контроль (розрахунково-графічна робота) – 10. Екзаменаційний контроль (письмова компонента) – 50. Екзаменаційний контроль (усна компонента) – 10.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення 1. Основи видавничої та друкарської справи (ВНС ЛП) [електронний ресурс] / режим доступу – http://vns.lp.edu.ua/course/view.php?id=10206 2. Методичні вказівки до лабораторної роботи №1 (ВНС ЛП) [електронний ресурс] / режим доступу – http://vns.lp.edu.ua/course/view.php?id=10206mod_folder/content/0/ OGD2_Lab1.pdf?forcedownload=1 3. Методичні вказівки до лабораторної роботи №2 (ВНС ЛП) [електронний ресурс] / режим доступу – http://vns.lp.edu.ua/course/view.php?id=10206/mod_folder/content/0/ OGD2_Lab2.pdf?forcedownload=1 4. Методичні вказівки до лабораторної роботи №3 (ВНС ЛП) [електронний ресурс] / режим доступу http://vns.lp.edu.ua/course/view.php?id=10206/mod_folder/content/0/ OGD2_Lab3.pdf?forcedownload=1 5. Методичні вказівки до лабораторної роботи №4 (ВНС ЛП) [електронний ресурс] / режим доступу http://vns.lp.edu.ua/course/view.php?id=10206/mod_folder/content/0/ OGD2_Lab4.pdf?forcedownload=1 6. Методичні вказівки до лабораторної роботи №5 (ВНС ЛП) [електронний ресурс] / режим доступу http://vns.lp.edu.ua/course/view.php?id=10206/mod_folder/content/0/ OGD2_Lab5.pdf?forcedownload=1 7. Методичні вказівки до лабораторної роботи №6 (ВНС ЛП) [електронний ресурс] / режим доступу http://vns.lp.edu.ua/course/view.php?id=10206/mod_folder/content/0/ OGD2_Lab6.pdf?forcedownload=1 8. Методичні вказівки до лабораторної роботи №7 (ВНС ЛП) [електронний ресурс] / режим доступу http://vns.lp.edu.ua/course/view.php?id=10206/mod_folder/content/0/ OGD2_Lab7.pdf?forcedownload=1 9. Методичні вказівки до лабораторної роботи №8 (ВНС ЛП) [електронний ресурс] / режим доступу http://vns.lp.edu.ua/course/view.php?id=10206/mod_folder/content/0/ OGD2_Lab8.pdf?forcedownload=1 Рекомендована література Базова 1. Слоцька Л.С., Маїк В.З., Румянцев Ю.М. Основи поліграфії (друкарські та брошувально-палітурні процеси): навч.посіб. / за заг. ред. д.т.н. Лазаренка Е.Т. – Львів: УАД. – 2012. – 244 с. 2. Жидецький Ю. Ц. Поліграфічні матеріали: підруч. / Ю. Ц. Жидецький, О. В. Лазаренко, Н. Д. Лотошинська, та ін.; під ред., Е.Т.Лазаренка — Львів : Афіша, 2001. — 328 с. 3. Пушкар О. І. Технології поліграфічного виробництва [Електронний ресурс] : навчальний посібник / О. І. Пушкар, Є. М. Грабовський, М. М. Оленич. – Харків : ХНЕУ ім. С. Кузнеця, 2019. – 195 с. 4. Енциклопедія видавничої справи : навч. посіб. / В. П. Ткаченко та ін. – Харків : Прапор, 2008. – 320 с. 5. Мельничук С. У. Офсетний друк : у 2-х кн. Книга 1 / С. У. Мельничук, С. М. Ярема. – Київ : ХАГАР, 2000. – 448 с. 6. Норми української науково-технічної мови. Тлумачний словник термінів з видавничої, поліграфічної та пакувальної справи / Таланчук П. М., Ярема С. Я., Коровайченко Ю. М. та ін. – Київ – Львів : Ун-т "Україна", 2006. – 664 с. 7. Сава В. І. Основи техніки творення книги : навч. посіб. – Львів : Каменяр, 2000. – 136 с. 8. М.В.Шовгенюк, В.Є.Білорус, І.З.Миклушка, В.О.Дудяк. Ввід і вивід зображень в комп’ютерних видавничих системах. – Львів: УАД, 1998. – 144 с. 9. Шаблій І. В. Технології друкарських процесів / І. В. Шаблій. – Львів : Оріяна-Нова, 2003. – 208 с. 10. Ярема С. М. Видавничо-поліграфічні технології та обладнання : навч. посіб. – Київ: Либідь, 2003. – 320 с. Допоміжна 1. Можливості програми Microsoft Publisher [Текст] : практичний посібник / укладач: Н.А.Шульцева. – Краматорськ, 2021. – 16 с. 2. ДСТУ 3017-95. Видання. Основні види. Терміни та визначення. - Чинний від 01. 01. 96. 3. ДСТУ 3017-95. Видання. Поліграфічне виконання. Терміни та виконання. Терміни та визначення. - Чинний від 01. 01. 96. 4. ДСТУ 3772-98. Оригінали для поліграфічного івідтворення. Загальні технічні умови. 5. ДСТУ 3814-98. Інформація та документація. Видання. Міжнародна стандартна нумерація книг. - Чинний від 01. 01. 2000. К.: Держстандарт України. – 4 с. 6. Тимошик М. Книга для автора, редактора, видавця: Практичний посібник. – К.: Наша культура і наука, 2005. – 560 с. 7. Журнали: “Друкарський кур’єр”, “Друкарство”, “ФдексоДрук Ревю”, “Publish: дизайн, верстка, печать” та ін. 8. Шевченко В. Художньо-технічне редагування : підручник / Вікторія Шевченко. – Київ : Видавець Паливоди А. В., 2010. – 516 с. 9. Овчінніков В. Історія книги. Еволюція книжкової структури / Володимир Овчінніков. – Львів : Світ, 2005. – 420 с. 10. Таємниці друкарства. Минуле, сучасне, майбутнє : навч. посіб. / О. Ф. Розум, О. М. Величко, О. В. Мельников; Укр. акад. друкарства. - Вид. 2-ге , переробл. і доповн. - Л.: Укр. акад. друкарства, 2012. - 276 c. Інформаційні ресурси 1. Що таке брендбук навіщо і для чого потрібен брендбук [Електронний ресурс] – режим доступу http:// bestidea.com.ua/ 2. Цифровий друк [Електронний ресурс] – режим доступу https://drukarka.com.ua/blog/item/6-tsyfrovyi-druk 3. Загальні відомості про робоче середовище Photoshop [Електронний ресурс] – режим доступу https://helpx.adobe.com/ua/photoshop/using/workspace-basics.html
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).