Методи і моделі бізнес аналізу в ІТ-галузі

Спеціальність: Видавництво та поліграфія
Код дисципліни: 6.186.01.E.053
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Інформаційні технології видавничої справи
Лектор: Залучений спеціаліст від Lviv IT Cluster
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання дисципліни є вивчення фундаментальних основ бізнес-аналізу в ІТ-галузі, освоєння необхідних навичок для аналізу бізнес-проблем та впровадження ефективних рішень в контексті розробки програмного забезпечення.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальних: • Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. • Знання та розуміння предметної галузі та розуміння професійної діяльності. • Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня. • Здатність працювати автономно. • Здатність працювати в команді. • Уміння знаходити та аналізувати інформацію з різних джерел. фахових: • Здатність застосовувати принципи оброблення, реєстрації, формування, відтворення, зберігання текстової, графічної, звукової та відеоінформації та особливостей її використання для виготовлення друкованих і електронних видань, паковань, мультимедійних інформаційних продуктів та інших видів виробів видавництва та поліграфії. • Здатність робити оптимальний вибір технологій, матеріалів, обладнання, апаратно-програмного забезпечення, методів і засобів контролю для проектування технологічного процесу виготовлення друкованих і електронних видань, паковань, мультимедійних інформаційних продуктів та інших видів виробів видавництва та поліграфії. • Здатність проектувати структуру, конструкцію та дизайн друкованих і електронних видань, паковань, мультимедійних інформаційних продуктів та інших видів виробів видавництва та поліграфії, використовуючи сучасне програмне та апаратне забезпечення, з урахуванням вимог до результату, наявних ресурсів та обмежень. • Здатність ухвалювати ефективні техніко-економічні рішення стосовно реалізації конкретного проекту видавничо- поліграфічної діяльності в рамках видавничих, виробничих планів підприємства; розроблення нормативної та технічної документації виробничого процесу виготовлення продукції. • Здатність планувати й організовувати виробництво, експлуатацію, технічне обслуговування, розповсюдження продукції у видавництві та поліграфії з урахуванням особливостей вирішуваної проблеми. • Здатність використовувати методи та засоби системного підходу до процесу проектування видавничих інформаційних систем. • Здатність приймати обґрунтовані рішення щодо створення та ведення бізнесу в області комп’ютерного дизайну та управління підприємствами, організовувати та документально оформлювати процеси створення та ведення бізнесу. • Здатність проведення бізнес-аналізу ІТ-проєктів, які підвищують ймовірність успішного випуску продукту на ринку інформаційних технологій. • Здатність до проектування та аналізу діючих виробництв, вибору і проектування оптимальних і раціональних технологічних процесів у поліграфії. • Здатність до застосування процесного підходу в управлінні підприємствами видавничо-поліграфічної галузі, використання інформаційних технологій для моделювання бізнес-процесів і програмне забезпечення для їх автоматизації.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: 1. Знати основні етапи та складові процесу бізнес-аналізу. 2. Знати стадії життєвого циклу продукту (Product Lifecycle) та їх особливості. 3. Вміти застосовувати методологію дизайн-мислення для проектування рішень. 4. Вміти аналізувати потреби та контекст бізнесу, проектувати бізнес-процеси. 5. Знати методи збору якісних та кількісних даних, планувати дослідження залежно від стадії реалізації рішення. 6. Вміти консолідувати результати досліджень. 7. Вміти генерувати гіпотези щодо проблеми та рішення, створювати план валідації гіпотез. 8. Знати складові бізнес-стратегії та основи створення життєздатної бізнес-моделі. 9. Взяти участь у воркшопі для досягнення колективних цілей, провести фасилітацію групової активності. 10. Знати процес та техніки виявлення вимог. 11. Вміти виявляти, декомпозувати, та пріоритизувати вимоги. 12. Вміти організувати процес розробки програмного забезпечення, управляти обсягом робіт та планувати дорожню карти продукту. 13. Вміти створити абстрактну модель системи за допомогою UML-діаграм. 14. Вміти спроектувати інформаційну архітектуру системи. 15. Застосовувати методи прототипування на ранніх стадіях реалізації рішення. 16. Знати основи управління продуктовими метриками. 17. Вміти презентувати ідею команді та зацікавленим сторонам. У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: ПР 2. Знаходити, оцінювати й використовувати інформацію з різних джерел, необхідну для розв’язання теоретичних і практичних задач видавництва і поліграфії. ПР 3. Раціонально використовувати сировинні, енергетичні та інші види ресурсів. ПР 4. Організовувати свою діяльність для роботи автономно та в команді. ПР 5. Застосовувати ефективні форми професійної та міжособистісної комунікації в колективі для виконання завдань у професійній діяльності. ПР 9. Опрацьовувати текстову, графічну та мультимедійну інформацію з використанням сучасних інформаційних технологій та спеціалізованого програмного забезпечення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни • Алгоритми і структури даних • Управління дизайн-проектами Супутні і наступні навчальні дисципліни • Дизайн-методології та фреймворки • Управління бізнес-процесом
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Методи і моделі бізнес-аналізу в ІТ-галузі» призначена для вивчення фундаментальних основ бізнес-аналізу в ІТ-галузі, освоєння необхідних навичок для аналізу бізнес-проблем та впровадження ефективних рішень в контексті розробки програмного забезпечення.
Опис: Вступ. Мета вивчення та структура курсу «Методи і моделі бізнес-аналізу в ІТ-галузі». Лiтература для самостiйної роботи над курсом. Тема 1. Вступ до бізнес-аналізу. Особливості бізнес-аналізу в ІТ-галузі. Бізнес-аналіз як складова життєвого циклу розробки програмного забезпечення (SDLC). Процес бізнес-аналізу. Цінність бізнес-аналізу для проєкту та команди. Роль та ключові функції бізнес-аналітика. Тема 2. Життєвий цикл продукту (Product Lifecycle). Стадії розробки продукту та їх особливості. Lean-підхід. Метод дизайн-мислення. Запуск проєкту розробки продукту. Аналіз проблем та методи генерування ідей. Гіпотеза щодо можливості (Opportunity Hypothesis). Тема 3. Аналіз потреб та контексту. Аналіз поточного стану. Формулювання проблеми (Problem statement). Бізнес-правила та бізнес-процеси. Проектування бізнес-процесів. BPMN-діаграми. Визначення обмежень та ризиків. Управління зацікавленими сторонами. Техніки аналізу зацікавлених сторін. Тема 4. Збір якісних та кількісних даних. Аналіз ринку та предметної області. Дослідження конкуретних рішень. Дослідження аудиторії (User Research). Глибинні інтерв’ю. Мапа емпатії (Empathy map) та Мапа досвіду (Experience map). Консолідація результів досліджень. Концепція Jobs-to-be-Done. Варіанти використання (Use Cases). Тема 5. Бізнес-стратегія. Визначення бізнес-цілей та візії продукту. Створення бізнес-кейсу. Визначення унікальної ціннісної пропозиції (Unique Value Proposition). Створення життєздатної бізнес-моделі (Business Model Canvas). Поняття юніт-економіки. Тема 6. Робота з гіпотезами. Типи гіпотез. HADI-цикл. Валідація ідей за допомогою гіпотез (Hypothesis-Driven Validation). Методології валідації ідей та гіпотез. Мінімально життєздатний продукт (Minimum Viable Product). Підтвердження концепції (Proof of Concept) та Підтвердження цінності (Proof of Value). Тема 7. Воркшоп як метод групової взаємодії. Переваги воркшопів для досягнення колективних цілей. Типи воркшопів та їх призначення. Дизайн-спринт. Різновиди групових активностей під час воркшопів. Правила фасилітації воркшопів. Тема 8. Управління вимогами. Класифікація вимог: бізнес, користувацькі, функціональні та нефункціональні. Процес та техніки виявлення вимог. Декомпозиція вимог. Підходи до формування документації. Розробка користувацьких сценаріїв. Історія користувача (User Story). Визначення обсягу робіт. Техніки пріоритизації вимог. Оформлення мінімально життєздатного продукту (MVP). Мапа історій користувача (User Story Mapping). Затвердження обсягу робіт. Планування дорожньої карти продукту. Тема 9. Основи системного дизайну (Systems Design). Атрибути якості системи. Створення абстрактної моделі системи. Взаємодія користувачів та системи. Структура та моделювання даних. Технологічні та ресурні обмеження. Unified Modeling Language (UML). Різновиди UML-діаграм та їх призначення. Тема 10. Прототипування на ранніх стадіях розробки. Організація та ієрархія системи. Інформаційна архітектура. User Flow. Вайрфрейми. Валідація прототипів. Тестування зручності використання. Тема 11. Бізнес-аналіз на етапі реалізації продукту. Техніки та інструменти для управління обсягом робіт. Моделі співпраці в межах команди. Контроль за дотриманням вимог. Критерії прийняття (Acceptance Criteria). Тема 12. Продуктові метрики. Принципи позиціювання продукту. Планування випуску продукту на ринок. Презентація та промоція продукту. Концепція Product-Market fit. Сервіс-дизайн. Карта сервісного сценарію (Service Blueprint).
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (ПК) здійснюють під час практичних та індивідуально-консультативних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та вмінь студента. ПК проводиться у формі захисту практичних робіт (ПР) під час навчальних занять та оцінювання розрахунково-графічної роботи (РГР). Навчальним планом передбачено проведення семестрового контролю з дисципліни «Методи і моделі бізнес-аналізу в ІТ-галузі» у формі іспиту. На екзамен (ЕК) виносяться теоретичні питання, завдання, що потребують творчого підходу та вміння синтезувати отримані знання і застосувати їх при вирішення практичних завдань, за матеріалом, передбаченим робочою навчальною програмою дисципліни. ЕК з навчальної дисципліни складають у письмово-усній формі. Під час усної компоненти викладач фіксує запитання та оцінки відповідей на роботі студента. Для навчальної дисципліни, з якої передбачено екзамен, підсумкова оцінка виставляється за результатами ПК (практичні роботи та РГР) та оцінки результатів навчання при проведенні контрольних заходів (екзамену).
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка в балах – 100; Поточний контроль (лабораторні роботи) – 24; Поточний контроль (розрахунково-графічна робота) – 16. Екзаменаційний контроль (письмова компонента) – 55. Екзаменаційний контроль (усна компонента) – 5.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Кнапп Дж., Зерацкі Дж., Ковіц Б. Спринт. Вирішуйте складні завдання і тестуйте нові ідеї за п'ять днів. Yakaboo Publishing, 2019. 272 с. 2. Петтон Дж., Ікономі П. Мапа історій користувача. Відкрий правдиву історію, створи саме той продукт. ArtHuss, 2022. 336 с. 3. Cohn M. User Stories Applied: For Agile Software Development. Pearson Education, Limited. 4. Fowler M. UML 2.0. Pearson, 2004. 210 p. 5. Gottesdiener E., Batchelder Gorman M. Discover to Deliver: Agile Product Planning and Analysis. EBG Consulting, Inc., 2012. 284 p. 6. IIBA. A Guide to the Business Analysis Body of Knowledge. International Institute of Business Analysis, 2015. 512 p. 7. Institute P. M. Business analysis for practitioners: A practice guide. Newtown Square, Pennsylvania : Project Management Institute, Inc., 2015. 8. Institute P. M. PMI Guide to Business Analysis. Project Management Institute, 2017. 9. Leffingwell D. Agile Software Requirements: Lean Requirements Practices for Teams, Programs, and the Enterprise. Pearson Education, Limited. 10. Leffingwell D., Widrig D. Managing Software Requirements: A Use Case Approach. Pearson Education, Limited, 2003. 544 p. 11. Osterwalder A., Bland D. J. Testing Business Ideas: A Field Guide for Rapid Experimentation. Wiley & Sons, Incorporated, John, 2020. 12. Osterwalder A. Business model generation: A handbook for visionaries, game changers, and challengers. Hoboken, NJ : Wiley, 2010. 278 p. 13. Osterwalder A. Value Proposition Design: How to Create Products and Services Customers Want. Wiley India Private Limited, 2015. 14. Turner P., Cadle J., Paul D. Business Analysis Techniques: 99 Essential Tools for Success. BCS Learning & Development Limited, 2014. 356 p. 15. Wiegers K. E., Beatty J. Software Requirements. Microsoft Press, 2013.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).