Конституційне право України
Спеціальність: Професійна освіта (Право)
Код дисципліни: 6.015.55.O.012
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Теорії права та конституціоналізму
Лектор: Ромців Олена Ігорівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми в професійній освіті, що передбачає застосування певних теорій і методів педагогічної науки та інших наук відповідно до спеціалізації і характеризується комплексністю та невизначеністю умов.
Загальні компетентності (ЗК): ЗК 1. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні; ЗК 9. Цінування та повага різноманітності та мультикультурності; ЗК 11. Усвідомлення рівних можливостей та гендерних проблем.
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (ФК): ФК 26. Здатність збирати, аналізувати та інтерпретувати інформацію (дані) відповідно до спеціалізації.
Результати навчання:
Програмні результати навчання (ПР): ПР 01. Уміти використовувати інструменти демократичної правової держави в професійній та громадській діяльності, приймати рішення на підставі релевантних даних та сформованих ціннісних орієнтирів. ПР 02. Володіти інформацією чинних нормативно-правових документів, законодавства, галузевих стандартів професійної діяльності в установах, на виробництвах, організаціях галузі/сфери (відповідно до спеціалізації). ПР 03. Аналізувати суспільно й особистісно значущі світоглядні проблеми, усвідомлювати цінність захисту незалежності, територіальної цілісності та демократичного устрою України. ПР 04. Розуміти особливості комунікації, взаємодії та співпраці в міжнародному культурному та професійному контекстах. ПР 08. Самостійно планувати й організовувати власну професійну діяльність і діяльність здобувачів освіти і підлеглих. ПР 09. Відшуковувати, обробляти, аналізувати та оцінювати інформацію, що стосується професійної діяльності, користуватися спеціалізованим програмним забезпеченням та сучасними засобами зберігання та обробки інформації. ПР 11. Володіти психолого-педагогічним інструментарієм організації освітнього процесу, уміти проектувати і реалізувати навчальні/розвивальні проєкти. ПР 13. Уміти проєктувати і реалізувати навчальні/розвивальні проєкти. ПР 15. Володіти навичками стимулювання пізнавального інтересу, мотивацій до навчання, професійного самовизначення та саморозвитку здобувачів освіти. ПР 16. Діагностувати, прогнозувати, забезпечувати ефективність та корегування освітнього процесу для досягнення програмних результатів навчання і допомоги здобувачам освіти в реалізації індивідуальних освітніх траєкторій. ПР 19. Розв'язувати типові спеціалізовані задачі, пов'язані з вибором матеріалів, виконанням необхідних розрахунків, конструюванням, проєктуванням технічних об'єктів у предметний галузі (відповідно до спеціалізації). ПР 21. Емпатійно взаємодіяти, відповідати за прийняття рішень в межах своєї компетенції, дотримуватися стандартів професійної етики. ПР 22. Застосовувати міжнародні та національні стандарти і практики в професійній діяльності. ПР 25. Володіти основами управління персоналом і ресурсами, навичками планування, контролю, звітності на виробництвах, в установах, організаціях галузі/сфери. ПР 26. Забезпечувати рівні можливості і дотримуватися принципів гендерного паритету у професійній діяльності. ПР 31 (ЗВО). Пояснювати природу та змісту основних правових явищ і процесів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Теорія держави і права; Історія держави і права України; Європейський суд з прав людини: практика діяльності.
Супутні і наступні навчальні дисципліни: Правове регулювання державної служби
Короткий зміст навчальної програми: Конституційне право України є цілісним навчальним курсом, успішне вивчення котрого передбачає освоєння студентами лекційного матеріалу, його закріплення та поглиблення на практичних (семінарських) заняттях, самостійне вивчення нормативної, навчальної та наукової літератури.
Найважливішими світоглядними ідеями та категоріями, які підлягають засвоєнню під час вивчення даної навчальної дисципліни, є формування цілісного бачення у студентів актуальних для українського державотворення проблем: сутності та змісту України як держави незалежної, суверенної, демократичної, правової та соціальної, конституційно-правового статусу органів державної влади та місцевого самоврядування, порядку їх формування, компетенції та взаємодії між собою, правового становища людини і громадянина в державі, механізму гарантування та захисту прав людини, в тому числі і в умовах воєнного стану тощо.
Опис: 1. Конституційне право України як галузь права, наука і навчальна дисципліна. Поняття, предмет, метод та принципи конституційного права України.
2. Система конституційного права України. Поняття системи конституційного права України та характеристика її складових елементів.
3. Конституційно-правові відносини та конституційно-правова відповідальність. Поняття та ознаки конституційно-правових відносин. Конституційно-правова відповідальність.
4. Джерела конституційного права України. Поняття, юридичні ознаки, класифікація джерел конституційного права України.
5. Конституція України як Основний Закон суспільства і держави. Поняття, кваліфікуючі ознаки, структура, система, функції та правова охорона Конституції України. Поняття та система сучасного конституціоналізму.
6. Основи конституційного ладу України. Поняття «конституційного ладу України» і його засади. Конституційні основи державного ладу, суспільного ладу та громадянського суспільства в Україні
7. Конституційно-правовий статус людини і громадянина. Класифікація прав і свобод людини і громадянина. Гарантії прав і свобод людини і громадянина. Конституційні обов`язки людини і громадянина в Україні. Забезпечення прав і свобод громадян на тимчасово окупованій території України.
8. Громадянство України. Поняття «громадянство України». Принципи громадянства. Підстави набуття громадянства України. Підстави припинення громадянства України
9. Конституційні засади виборчої системи і виборчого права в Україні. Поняття та засади виборчого права. Поняття та види виборчої системи та виборів в Україні.
10. Конституційні основи референдумів в Україні. Поняття та класифікація референдумів в Україні. Предмет всеукраїнського та місцевого референдуму в Україні. Референдний процес в Україні.
11. Верховна Рада України – єдиний орган законодавчої влади в Україні. Поняття Верховної Ради – парламенту України. Функції та повноваження, склад і поняття структури Верховної Ради України.
12. Конституційно-правовий статус народного депутата України, Рахункової палати, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини.
13. Президент України – глава держави. Загальна характеристика конституційно-правового статусу Президента України. Поняття та види виборів Президента України.
14. Кабінет Міністрів України – вищий орган у системі органів виконавчої влади України. Склад Кабінету Міністрів України та порядок його формування. Основні завдання, функції та повноваження Кабінету Міністрів України.
15. Центральні органи виконавчої влади України. Статус, утворення, реорганізація та ліквідація міністерств та інших центральних органів виконавчої влади.
16. Місцеві державні адміністрації. Статус місцевих державних адміністрацій. Особливості правового статусу військово-цивільних адміністрацій.
17. Конституційний Суд України. Поняття та особливості правового статусу Конституційного Суду України. Функції та повноваження Конституційного Суду України. Особливості актів Конституційного Суду України.
18. Суди загальної юрисдикції в Україні. Прокуратура та адвокатура України. Вища рада правосуддя. Конституційно-правові основи функціонування судів, Вищої ради правосуддя, прокуратури, адвокатури в Україні.
19. Територіальний устрій України. Поняття, принципи, форми, система Система адміністративно-територіального устрою України.
20. Місцеве самоврядування в Україні. Асоціації органів місцевого самоврядування. Органи самоорганізації населення. Поняття, юридична природа та принципи місцевого самоврядування. Система та функції місцевого самоврядування в Україні.
Методи та критерії оцінювання: Методами оцінювання рівня досягнення результатів навчання здобувачів освіти є:усне опитування на практичних (семінарських) заняттях;виступ на практичних (семінарських) заняттях (із рефератом, доповіддю, у дискусії тощо);письмова контрольна робота (відповіді на питання лекційного курсу, вирішення практичних завдань тощо);захист індивідуального письмового завдання; виконання домашнього письмового завдання; екзамен. Оцінювання результатів навчання студента здійснюється за результатами ПК відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої в Університеті.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання результатів навчання студента здійснюється відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої в Університеті. Підсумкова оцінка з навчальної дисципліни складається з оцінки ПК результатів навчання упродовж семестру та оцінки результатів навчання при проведенні контрольного заходу під час СК – екзамену. Кількість балів, відведених на ПК складає 40 балів. Екзаменаційний контроль – 60 балів. Максимальна оцінка в балах разом за дисципліну – 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Совгиря О.В., Шукліна Н.Г. Конституційне право України. Повний курс: навчальний посібник. Київ : Юрінком Інтер. 2021 р. 556 с.
2. Конституційне право: підручник / за загальною редакцією М.І. Козюбри. / Ю.Г. Барабаш, О.М. Бориславська, В.М. Венгер, М.І. Козюбра, А.А. Мелешевич. К. : Ваіте, 2021. 528 с.
3. Конституційне право України : підручник / за заг. ред. Т. М. Слінько. Харків : Право, 2020. 592 с.
4. Конституційне право України : навч.-метод. посібник / Д. С. Терлецький, М. В. Афанасьєва, Ю. Д. Батан та ін. ; за заг. ред. Д. С. Терлецького. Одеса: Національний університет «Одеська юридична академія», 2020. 242с.
5. Проблеми сучасної конституціоналістики : навч. посіб. Вип. 4. Конституційне гуманітарне право / за заг. ред. А. Р. Крусян, А. А. Єзерова. Київ : Юрінком Інтер, 2018. 524 с.
6. Афанасьєва М. В., Бальцій Ю. Ю., Батан Ю. Д. Конституційне право України: прагматичний курс : навч. посіб. Одеса : Юридична література, 2017. 256 с.
7. Федоренко B. Л. Конституційне право України : підручник. Київ : Ліра-К, 2016. 616 с.
8. Проблеми сучасної конституціоналістики : навч. посіб. Вип. 3. Сучасний український конституціоналізм / за заг. ред. А. Р. Крусян. Одеса : Фенікс, 2015. 523 с.
9. Веніславський Ф. В. Конституційне право України в схемах і таблицях : навч. посіб. Харків : Право, 2014. 376 с.
10. Конституційне право України: Методичні вказівки щодо проведення практичних (семінарських) занять та самостійної роботи для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти денної форми навчання спеціальності 015 «Професійна освіта» / Укл. О.І. Ромців. Львів: Інститут права, психології та інноваційної освіти Національного університету «Львівська політехніка», 2022. 74 с.
1.Офіційний сайт Верховної Ради України. URL: https://www.rada.gov.ua.
2.Офіційне інтернет-представництво Президента України. URL: https://www.president.gov.ua.
3.Офіційний сайт Кабінету Міністрів України.URL:https://www.kmu.gov.ua.
4.Офіційний сайт Конституційного Суду України.URL:https://ccu.gov.ua.
5.Офіційний сайт Верховного Суду України.URL: https://supreme.court.gov.ua.
6.Офіційний сайт Офісу Генерального прокурора України.URL: https://www.gp.gov.ua.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).