Нормативно-правове забезпечення діяльності закладу освіти
Спеціальність: Професійна освіта (Право)
Код дисципліни: 6.015.55.O.016
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Педагогіка та інноваційна освіта
Лектор: Колодій Ігор Степанович
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
• інтегральна компетентність: Здатність розв'язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми в професійній освіті, що передбачає застосування певних теорій i мeтoдів педагогічної науки та інших наук відповідно до спеціалізації i характеризується комплексністю та невизначеністю умов;
• загальна компетентність: ЗК 12. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу;
• фахові компетентності:
ФК 23. Здатність використовувати у професійній діяльності основні положення, методи, принципи фундаментальних та прикладних наук;
ФК 29. Повага до честі i гідності людини як найвищої соціальної цінності, розуміння ix правової природи.
Результати навчання: 1. Аналізувати та оцінювати ризики, проблеми у професійній діяльності й обирати ефективні шляхи їх вирішення.
2. Самостійно планувати й організовувати власну професійну діяльність і діяльність здобувачів освіти і підлеглих.
3. Знати основи психології, педагогіки, а також фундаментальних i прикладних наук (відповідно до спеціалізації) на рівні, необхідному для досягнення інших результатів навчання, передбачених цим стандартом та освітньою програмою.
4. Аналізувати історію формування правових явищ.
5. Діагностувати, прогнозувати, забезпечувати ефективність та корегування освітнього процесу для досягнення програмних результатів навчання i допомоги здобувачам освіти в реалізації індивідуальних освітніх траєкторій.
6. Знати основи i розуміти принципи функціонування технологічного обладнання та устаткування галузі (відповідно до спеціалізації).
7. Виконувати розрахунки, що відносяться до сфери професійної діяльності.
8. Розв'язувати типові спеціалізовані задачі, пов'язані з вибором матеріалів, виконанням необхідних розрахунків, конструюванням, проектуванням технічних об'єктів у предметній галузі (відповідно до спеціалізації).
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізит – «Педагогічна ергономіка»;
кореквізити – «Теорія і методика виховної роботи», «Педагогічна майстерність», «Основи професійної мобільності».
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Нормативно-правове забезпечення діяльності закладу освіти» призначена для студентів спеціальності 015 Професійна освіта (за спеціалізаціями), спеціалізації 015.00.54 Професійна освіта (Право). Зміст дисципліни включає питання нормативно-правове забезпечення вищої освіти: управління освітніми системами та закладами вищої освіти; кадрового забезпечення закладів вищої освіти; формування освітніх програм, навчальних планів, робочих програм навчальних дисциплін; формування контингенту студентів; нормативно-правове забезпечення освітнього процесу в закладах вищої освіти; оцінювання та визнання результатів навчання. атестація студентів; нормативно-правового забезпечення наукової та науково-технічної діяльності в закладах вищої освіти; системи забезпечення якості освітньої діяльності та вищої освіти в ЗВО; академічної доброчесності; інформаційного забезпечення освітнього процесу; бібліотечно-інформаційної та видавничої діяльності; нормативно-правового забезпечення міжнародного співробітництва; позанавчальної діяльності та організації дозвілля.
Опис: Тема № 1. Загальна характеристика освітньої системи України.
Суть і зміст освіти. Структура національної системи освіти. Стандарти вищої освіти, освітні програми та кваліфікації.
Тема № 2. Законодавчо-нормативне забезпечення державної політики в галузі освіти.
Зміст і основні напрямки державної освітньої політики. Законодавчо-нормативне забезпечення функціонування та розвитку освіти. Участь органів влади та посадових осіб у формуванні та реалізації державної політики у сфері освіти.
Тема № 3. Управління освітніми системами.
Сутність управління освітніми системами. Основні механізми управління освітніми системами (функції, принципи, методи).
Тема № 4. Державна освітня політика у провідних країнах світу.
Характеристика світового освітнього простору. Особливості державної освітньої політики США. Державна освітня політика Великобританії. Сутність освіти Німеччини. Державної політики в галузі освіти Франції.
Тема № 5. Нормативне забезпечення процесу управління закладом вищої освіти
Загальна характеристика закладів вищої освіти. Склад учасників освітнього процесу в закладі вищої освіти. Повноваження та обов’язки керівника закладу вищої освіти. Колегіальні, робочі та дорадчі органи закладу вищої освіти.
Тема № 6. Нормативне забезпечення освітнього процесу в закладах вищої освіти.
1. Сутність організації освітнього процесу в закладах вищої освіти.
2. Загальна характеристика форм освітнього процесу та видів навчальних занять.
Тема № 7. Нормативне забезпечення проведення практики студентів.
Сутність навчальної практики. Організація і керівництво практикою.
Тема № 8. Нормативне забезпечення самостійної позааудиторної роботи студентів.
Суть і змістсамостійної позааудиторної роботи студентів. Організація самостійної поза аудиторної роботи студентів.
Тема № 9. Нормативне забезпечення організації науково-дослідної роботи студентів.
Мета і завдання науково-дослідної роботи студентів. Форми і види науково-дослідної роботи студентів. Методи організації науково-дослідної роботи студентів.
Тема 10. Нормативне забезпечення організації виховної роботи зі студентами.
Сутність процесу виховання у закладі вищої освіти. Принципи виховання у закладі вищої освіти. Форми та методи виховної роботи зі студентами. Самовиховання студентів в умовах закладу вищої освіти.
Тема № 11. Система забезпечення якості освітньої діяльності та вищої освіти в закладі вищої освіти. Академічна доброчесність.
Загальна характеристика Системи забезпечення якості освітньої діяльності та вищої освіти в університеті. Сутність академічної доброчесності.
Тема № 12. Кадрова політика держави у сфері освіти
Сутність державної кадрової політики. Стан і тенденції розвитку кадрової ситуація у сфері освіти України.
Тема № 13. Фінансове управління системою освіти
Механізми державного фінансування освіти. Фінансово-економічні відносини в системі вищої освіти. Функцій органів управління освітою в регіонах щодо фінансового забезпечення діяльності закладів освіти.
Тема № 14. Державний контроль якості у сфері освіти
Сутність державного нагляду (контролю) якості. Державний контроль якості у сфері освіти. Громадський контроль у сфері освіти.
Тема № 15. Організація контролю та оцінювання результатів навчання.
Педагогічна діагностика. Рейтингове оцінювання досягнень студентів.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на практичних заняттях проводиться з метою виявлення готовності до занять студентів у таких формах:
• фронтальне стандартизоване опитування за картками, тестами упродовж 5 –10 хв;
• індивідуальна перевірка виконання практичних робіт;
• оцінка активності здобувача вищої освіти під час занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей тощо.
Контрольні запитання поділяються на:
• тестові завдання – вибрати вірні відповіді;
• проблемні завдання – створення ситуацій проблемного характеру;
• питання-репліки – виявити причинно-наслідкові зв’язки;
• ситуаційні завдання – визначити відповідь відповідно до певної ситуації;
• питання репродуктивного характеру – визначення практичного значення;
• інтерактивні завдання вікторинного та ігрового характеру.
Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю, виконання індивідуального творчого завдання та виконання екзаменаційної роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: Навчальна дисципліна «Нормативно-правове забезпечення діяльності закладу освіти» передбачає вивчення законодавчо-нормативного та правового забезпечення діяльності закладу освіти, усіх компонентів освітнього процесу.
Частина навчального матеріалу виноситься на самостійне вивчення.
Самостійна робота передбачає: опрацювання літературних джерел, лекційного матеріалу, виконання завдань, що представлені в методичних рекомендаціях до практичних занять та самостійної роботи; роботу у віртуальному навчальному середовищі, обов’язковим елементом якої є виконання тестових завдань до кожної теми, а також виконання індивідуального науково-дослідного завдання.
Підсумкова оцінка з навчальної дисципліни «Нормативно-правове забезпечення діяльності закладу освіти» складається з оцінки поточного контролю (ПК) результатів навчання упродовж семестру та оцінки результатів проведенні контрольного заходу під час СК, який проводять за накопичувальною системою у формі екзамену.
Екзамен проводять, як правило, упродовж трьох тижнів СК згідно з розкладом.
Поточний контроль (ПК) здійснюють під час лекцій, практичних, лабораторних, семінарських та індивідуально-консультативних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та вмінь студента. Це сприяє підвищенню мотивації студентів до системної активної роботи впродовж усього періоду навчання за відповідним освітнім рівнем.
На поточний контроль відводиться 45 балів, а на екзаменаційний контроль – 55 балів (письмова компонента – 50 балів та усна компонента – 5 балів). Максимальна оцінка складає 100 балів. Підсумковий екзаменаційний контроль включає урахування всіх видів діяльності здобувача освітнього рівня бакалавр під час семестру, а саме:
1. Виконання тренувальних тестових завдань за темою кожної лекції. Виконання одного тестового завдання оцінюється у 1 бал автоматично у ВНС. Термін виконання тестового завдання за кожною темою – два тижні після прослуханої лекції. Всього 15 тестових завдань – максимальна кількість балів – 15.
2. Виконання 15 практичних робіт, кожна з яких оцінюється у 2 бали, виконується студентом відповідно до методичних рекомендацій і оцінюється викладачем за такими критеріями: активна участь в обговоренні теоретичних питань – 0,5 бала; аргументація підготовленої практичної роботи під час її захисту. Вчасне оформлення і прикріплення виконаної роботи відповідно до встановлених вимог і дотримання термінів прикріплення практичної роботи у ВНС – 1, 5 бала.
Всього за виконання практичних робіт студент може максимально отримати 30 балів.
Індивідуальне науково-дослідне завдання (виконується за бажанням) оцінюється максимально – 5 балів.
Екзаменаційний контроль здійснюється у тестовій формі. Зміст тестів відображає всі розділи і теми дисципліни. Їх мета – оцінити рівень теоретичних і практичних знань студентів, здобутих у процесі вивчення дисципліни.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Конституція України: Прийнята на п’ятій сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 року – К.: Парл.. вид-во, 2002. – 87 с.
2. Закон України «Про освіту» № 2145-VIII від 5 вересня 2017 року // Відомості Верховної Ради (ВВР), №№ 38-39, 2017, ст.380.
3. Закон України «Про вищу освіту» № 1556-VII від 1 липня 2014 року// Відомості Верховної Ради (ВВР), 2014, №№ 37-38, ст.2004.
4. Закон України «Про наукову і науково-технічну діяльність» № 848-VIII від 26 листопада 2015 року // Відомості Верховної Ради (ВВР), 2016, № 3, ст.25.
5. Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року: Схвалено Указом Президента України від 25 червня 2013 року № 344/2013.
6. Внутрішні стандарти забезпечення якості освітньої діяльності та вищої освіти.Частина І /за ред.. Ю.Я. Бобала. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2019. – 448 с.
7. Колодій І.С. Державна освітня політика: навчальний посібник / Ігор Колодій. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2021. – 332 с.
8. Колодій І.С. Управління освітнім процесом у закладі вищої освіти: навчальний посібник / Ігор Колодій. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2020. – 336 с.
9. Ортинський В.Л. Педагогіка вищої школи: підручник / Володимир Ортинський. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2017. – 500 с.
10. Козловський Ю.М. Моделювання наукової діяльності вищого навчального закладу: теоретико-методологічний аспект: [моногр.] /Ю.М. Козловський. – Львів : Сполом, 2012. – 484.
11. Методичні рекомендації до виконання практичних робіт з навчальної дисципліни «Нормативно-правове забезпечення діяльності закладу освіти» для здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) освітнього рівня спеціальності «Професійна освіта (за спеціалізаціями)» / Укл. Колодій І.С. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2021.
12. Методичні вказівки для самостійної роботи з дисципліни «Нормативно-правове забезпечення діяльності закладу освіти» для здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) освітнього рівня спеціальності «Професійна освіта (за спеціалізаціями)» / Укл. Колодій І.С. – Львів: НУ «Львівська політехніка», 2021.
13. Перелік тем для індивідуальних дослідницьких завдань з дисципліни «Педагогічна майстерність» для здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) освітнього рівня спеціальності «Професійна освіта (за спеціалізаціями)» / Укл. Колодій І.С. – Львів: НУ «Львівська політехніка», 2021.
14. Електронний навчально-методичний комплекс з дисципліни «Нормативно-правове забезпечення діяльності закладу освіти» для здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) освітнього рівня спеціальності «Професійна освіта (за спеціалізаціями)» / Укл. Колодій І.С. – Львів: НУ «Львівська політехніка», 2021 розміщений у віртуальному навчальному середовищі НУ «Львівська політехніка».
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).