Кримінальне право
Спеціальність: Професійна освіта (Право)
Код дисципліни: 6.015.55.O.015
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Міжнародне та кримінальне право
Лектор: Доцент Володимир Кушпіт
Доцент Інна Цилюрик
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
Інтегральна компетентність (ІНТ). Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі професійної правничої діяльності або у процесі навчання, що передбачає застосування правових доктрин, принципів і правових інститутів і характеризується комплексністю та невизначеністю умов.
загальні компетентності (ЗК):
ЗК2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК3. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
ЗК7. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (СК):
СК1. Здатність застосовувати знання з основ теорії та філософії права, знання і розуміння структури правничої професії та її ролі у суспільстві.
СК7. Здатність застосовувати знання завдань, принципів і доктрин національного права, а також змісту правових інститутів, щонайменше з таких галузей права, як: конституційне право, адміністративне право і адміністративне процесуальне право, цивільне і цивільне процесуальне право, кримінальне і кримінальне процесуальне право.
СК8. Знання і розуміння особливостей реалізації та застосування норм матеріального і процесуального права.
СК11. Здатність визначати належні та прийнятні для юридичного аналізу факти.
СК12. Здатність аналізувати правові проблеми, формувати та обґрунтовувати правові позиції.
СК13. Здатність до критичного та системного аналізу правових явищ і застосування набутих знань у професійній діяльності.
СК16. Здатність до логічного, критичного і системного аналізу документів, розуміння їх правового характеру і значення.
СК17. Здатність до аналізу національного антикорупційного законодавства та знання напрямів реалізації антикорупційної політики в Україні.
Результати навчання: Програмні результати навчання (ПР).
ПР2. Здійснювати аналіз суспільних процесів у контексті аналізованої проблеми і демонструвати власне бачення шляхів її розв’язання.
ПР3. Проводити збір і інтегрований аналіз матеріалів з різних джерел.
ПР4. Формулювати власні обґрунтовані судження на основі аналізу відомої проблеми.
ПР5. Давати короткий висновок щодо окремих фактичних обставин (даних) з достатньою обґрунтованістю.
ПР11. Вільно використовувати для професійної діяльності доступні інформаційні технології і бази даних.
ПР15. Демонструвати необхідні знання та розуміння сутності та змісту основних правових інститутів і норм фундаментальних галузей права.
ПР17. Застосовувати набуті знання у різних правових ситуаціях, виокремлювати юридично значущі факти і формувати обґрунтовані правові висновки.
ПР20. Знати категоріальний апарат юридичної науки.
ПР23. Аналізувати і правильно застосовувати норми матеріального та процесуального права.
ПР27. Використовувати знання особливостей попередження злочинності та боротьби з нею.
Комунікація (КОМ).
КОМ4. Пояснювати характер певних подій та процесів з розумінням професійного та суспільного контексту.
Автономія і відповідальність (АіВ).
АіВ1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення
АіВ3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики
АіВ4. Здатність демонструвати розуміння чинного законодавства.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Переквізити: Для продуктивного вивчення дисципліни «Кримінальне право» студент повинен попередньо вивчити засвоїти навчальну дисципліну «Організація діяльності судів та правоохоронних органів».
Кореквізити: «Кримінальне право, ч.2», «Кримінальний процес» .
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Кримінальне право, частина 1» передбачає вивчення поняття, предмету, методів, ознак, принципів кримінального права, вивчення обов’язкових об’єктивних і суб’єктивних ознак складів злочинів, з’ясування їх змісту, застосування обставин, що виключають злочинність діяння, звільнення від кримінальної відповідальності, покарання його мета та ефективність, систему і види покарань, призначення покарання, звільнення від покарання та його відбування, судимість, інші заходи кримінально-правового характеру, особливості кримінальної відповідальності та покарання неповнолітніх, та основні питання загальної частини кримінального права зарубіжних країн.
Опис: Тема 1. Поняття, предмет і метод, завдання та функції кримінального права. Принципи кримінального права. Закон про кримінальну відповідальність (кримінальний закон).
Тема 2. Поняття, система та заходи кримінально-правового впливу.
Тема 3. Кримінальне правопорушення та його види
Тема 4. Об’єкт кримінального правопорушення.
Тема 5. Об’єктивна сторона кримінального правопорушення
Тема 6. Суб’єкт кримінального правопорушення.
Тема 7. Суб’єктивна сторона кримінального правопорушення.
Тема 8. Стадії вчинення кримінального правопорушення.
Тема 9. Співучасть у кримінальному правопорушенні. Причетність до кримінального правопорушення.
Тема 10. Множинність кримінальних правопорушень.
Тема 11. Обставини, що виключають кримінально протиправне діяння.
Тема 12. Звільнення від кримінальної відповідальності
Тема 13. Покарання, його мета та ефективність. Система і види покарань.
Тема 14. Призначення покарання
Тема 15. Звільнення від покарання та його відбування
Тема 16 судимість та інші заходи кримінально-правового характеру
Тема 17. Заходи кримінально-правового характеру щодо юридичних осіб
Тема 18. Особливості кримінальної відповідальності та покарання неповнолітніх
Тема 19. Основні риси кримінального права іноземних держав
Методи та критерії оцінювання: В умовах використання інтерактивних технологій, заняття проводяться в активних і творчих формах. Проблемні й оглядові лекції, «активні» семінари з елементами «ділової гри», тренінги, заняття із застосуванням комп'ютерно-комунікаційної складової.
Перевага продуктивним методам: проблемний виклад, частково-пошукові та дослідницькі методи, презентації, кейс-стади, тренінги та ділові ігри, бесіди і дискусії, робота у ВНС, «електронні лекції», семінари, дистанційні консультації - спрямовані на активізацію і стимулювання навчальної пізнавальної діяльності студентів.
Основними маркерами організації освітнього процесу з навчальної дисципліни «Кримінальне право», є формування компетентностей, розвитку компетентностей, перевірки та/або оцінювання досягнення компетентностей, корекції основних компетентностей, комбіновані, інтерактивні, інтегровані заняття (заняття «дискусійна група», заняття з навчанням одних студентів іншими), заняття формату «прес-конференції», ділові ігри, форуми, брифінги, квести, тощо.
Методи діагностики знань, опосередком яких визначають рівень досягнення запланованих пізнавальних результатів з навчальної дисципліни «Кримінальне право, ч.1», наділені прозорими критеріями оцінювання, забезпечують об’єктивний поточний та підсумковий контролі.
Поточний контроль (ПК) – 40 балів: практичні (семінарські) заняття, робота у ВНС, наукові публікації, участь у ділових чи імітаційних іграх, конференції, олімпіади та інше.
Семестровий (підсумковий) контроль (60 балів) - екзамен: тестові завдання різних рівнів складності, теоретичні питання (нормативного, проблемного, дискусійного спрямування). Письмова (50 балів) та усна (10 балів) компоненти.
Критерії оцінювання результатів навчання: Практичні (семінарські) заняття (усна відповідь, доповідь, участь у ділових чи імітаційних іграх), реферат, робота у ВНС - 90
Індивідуальне-науково-дослідне завдання (навчально-дослідницькі завдання, наукові публікації, участь у конференціях, олімпіадах
та інше) - 10
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література:
1. Кримінальне право України. Загальна частина: підручник/ за заг. ред. доктора юридичних наук, професора В. В. Сухоноса. Суми: Університетська книга, 2018, 420 с.
2. Кушпіт В.П. Кримінальне право України. Загальна частина: навч. Посібник / В.П. Кушпіт, І.І. Цилюрик, А.В. Кушпіт; за ред.. В.П. Кушпіта. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2018. 444 с.
3. Кримінальне право України. Загальна частина. Навчальний посібник у схемах. / В. В. Топчій, Г. В. Дідківська, Т. О. Мудряк ; Держ. фіскальна служба України, Ун-т ДФС України, Союз юристів України ГО «Всеукраїнська асоціація кримінального права». Вінниця «ТВОРИ», 2019. 344 с.
4. Кримінальне право України. Загальна частина : посіб. для підгот. до заліків та іспитів / В. І. Тютюгін, О. Д. Комаров, М. А. Рубащенко ; відп. ред. В. І. Тютюгін. 3-тє вид., перероб. і допов. Харків : Право, 2019. 224 с.
5. Кримінальне право України: Загальна частина Підручник, шосте видання, перероблене і доповнене За редакцією професорів В.Я. Тація, В.І. Тютюгіна, В.І. Борисова. К.: Право, 2020. 584 с.
6. Кушпіт В. П. Кримінальне право України. Загальна частина: навчальний посібник / В. П. Кушпіт, І. І. Цилюрик, В. С. Канцір. – Львів: Растр-7, 2021. – 328 c.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).