Господарське право і процес
Спеціальність: Професійна освіта (Право)
Код дисципліни: 6.015.55.O.028
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Цивільне право та процес
Лектор: О.І. Баїк, Х.М. Марич
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна компетентність:
ІНТ Здатність розв'язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми в професійні освіті що передбачає застосування певних теорій і методів педагогічної науки та інших наук відповідно до спеціалізації і характеризується комплексністю та невизначеністю умов.
Загальні компетентності (ЗК):
ЗК12(ЗВО) Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (ФК):
ФК20 Здатність використовувати відповідне програмне забезпечення для вирішення професійних завдань, відповідно до спеціалізації.
ФК26 Здатність збирати, аналізувати та інтерпретувати інформацію (дані відповідно до спеціалізації.
ФК28 Знання і розуміння ретроспективи формування правових та державних інститутів.
ФКС31(ЗВО) Здатність застосовувати знання завдань, принципів і доктрин національного права, а також змісту правових інститутів, щонайменше з таких галузей права, як: конституційне право, адміністративне право і адміністративне процесуальне право, цивільне і цивільне процесуальне право, кримінальне і кримінальне процесуальне право;
ФКС32(ЗВО) Знання і розуміння особливостей реалізації та застосування норм матеріального і процесуального права.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання (ПР):
ПР07. Аналізувати та оцінювати ризики, проблеми у професійній діяльності й обирати ефективні шляхи їх вирішення.
ПР08. Самостійно планувати й організовувати власну професійну діяльність і діяльність здобувачів освіти і підлеглих.
ПР09. Відшуковувати, обробляти, аналізувати та оцінювати інформацію, що стосується професійної діяльності, користуватися спеціалізованим програмним забезпеченням та сучасними засобами зберігання та обробки інформації.
ПР10. Знати основи психології, педагогіки, а також фундаментальних і прикладних наук (відповідно до спеціалізації) на рівні, необхідному для досягнення інших результатів навчання, передбачених цим стандартом та освітньою програмою.
ПР11. Володіти психолого-педагогічним інструментарієм організації освітнього процесу, уміти проектувати і реалізувати навчальні/розвивальні проекти.
ПР12 (ЗВО). Аналізувати історію формування правових явищ
ПР13. Уміти проектувати і реалізувати навчальні/розвивальні проекти.
ПР15. Володіти навичками стимулювання пізнавального інтересу, мотивації до навчання, професійного самовизначення та саморозвитку здобувачів освіти.
ПР16. Діагностувати, прогнозувати, забезпечувати ефективність та корегування освітнього процесу для досягнення програмних результатів навчання і допомоги здобувачам освіти в реалізації індивідуальних освітніх траєкторій.
ПР17. Знати основи і розуміти принципи функціонування технологічного обладнання та устаткування галузі (відповідно до спеціалізації).
ПР18. Виконувати розрахунки, що відносяться до сфери професійної діяльності.
ПР19. Розв'язувати типові спеціалізовані задачі, пов'язані з вибором матеріалів, виконанням необхідних розрахунків, конструюванням, проектуванням технічних об'єктів у предметній галузі (відповідно до спеціалізації).
ПР20. Уміти обирати і застосовувати необхідне устаткування, інструменти та методи для вирішення типових складних завдань у галузі (відповідно до спеціалізації).
ПР21. Емпатійно взаємодіяти, відповідати за прийняття рішень в межах своєї компетенції, дотримуватися стандартів професійної етики.
ПР22. Застосовувати міжнародні та національні стандарти і практики в професійній діяльності.
ПР25. Володіти основами управління персоналом і ресурсами, навичками планування, контролю, звітності на виробництвах, в установах, організаціях галузі/сфери.
ПР27. Розуміти специфіку системи забезпечення якості освіти та особливості управління діяльністю закладу освіти.
ПР28 (ЗВО). Виявляти знання і розуміння основних сучасних правових доктрин, цінностей та принципів функціонування національної правової системи.
ПР31 (ЗВО). Пояснювати природу та зміст основних правових явищ і процесів.
ПР32 (ЗВО). Демонструвати знання правових норм, що визначають організацію і зміст діяльності органів державної влади.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни
Цивільне право і процес
Супутні і наступні навчальні дисципліни
Сімейне право
Короткий зміст навчальної програми: Господарське право і процес – навчальна дисципліна, що орієнтує студентів на поглиблене вивчення законодавства, яким регулюються господарські правовідносини. Вивчення дисципліни дозволить сформувати у студентів повне і об’єктивне уявлення про: поняття, предмет, метод і систему господарського права; господарське законодавство; загальні положення щодо суб’єктів господарювання; правове становище підприємств; правовий статус господарських товариств; правове становище об’єднань підприємств; правовий статус громадянина як суб’єкта господарювання; особливості правового статусу інших суб’єктів господарювання; майнову основу господарювання; загальні положення щодо господарських зобов’язань; господарські договори; правові форми участі держави і місцевого самоврядування в регулюванні господарської діяльності; правові засади захисту економічної конкуренції; порядок здійснення господарського судочинства в Україні; досудове врегулювання господарських спорів; юрисдикцію та повноваження господарських судів; позовне провадження; розгляд справи по суті; перегляд судових рішень в апеляційному та касаційному провадженнях. Засвоєння студентами основних положень цієї навчальної дисципліни є необхідною умовою формування кваліфікованих фахівців, зокрема, майбутніх адвокатів, юрисконсультів, суддів, нотаріусів, прокурорів тощо.
Опис: Поняття, предмет, метод і система господарського права.
Господарське законодавство.
Загальні положення щодо суб’єктів господарювання.
Правовий статус господарських товариств та підприємств.
Майнова основа господарювання.
Господарські договори.
Поняття господарського процесуального права. Досудове врегулювання господарських спорів.
Позов у господарському процесі.
Вирішення господарських спорів у першій інстанції.
Перегляд судових рішень в апеляційному порядку.
Перегляд судових рішень у касаційному порядку та перегляд рішення за нововиявленними обставинами.
Виконання судових рішень.
Методи та критерії оцінювання: Формами та засобами контролю вивчення навчальної дисципліни є: 1) опрацювання лекційного матеріалу; 2) усне опитування на практичних заняттях; 2) виконання та захист індивідуального науково-дослідного завдання; 3) робота в групі на практичних заняттях; 4) екзамен.
В умовах використання інтерактивних технологій, заняття проводяться в активних і творчих формах. Проблемні й оглядові лекційні заняття, «активні» практичні заняття з елементами «ділової гри» тощо.
Для формування умінь та навичок застосовуються методи навчання: вербальні/словесні (лекція, пояснення, розповідь, бесіда); наочні (спостереження, ілюстрація, демонстрація); практичні (проведення експерименту, практики); пояснювально-ілюстративний або інформаційно-рецептивний (передбачає презентацію готової інформації викладачем та її засвоєння студентами); репродуктивний, в основу якого покладено виконання різного роду завдань за зразком; метод проблемного викладу; частково-пошуковий або евристичний; дослідницький.
Перевагою продуктивних методів є: проблемний виклад, частково-пошукові та дослідницькі методи, презентації, тренінги та ділові ігри, бесіди і дискусії, робота у ВНС Львівської політехніки, «електронні лекції», семінари, дистанційні консультації, спрямовані на активізацію і стимулювання навчально-пізнавальної діяльності студентів.
Основними маркерами організації освітнього процесу з навчальної дисципліни є формування компетентностей, розвитку компетентностей, перевірки та/або оцінювання досягнення компетентностей, корекції основних компетентностей, комбіновані, інтерактивні, інтегровані заняття (заняття «дискусійна група», заняття з навчанням одних студентів іншими), заняття формату «прес-конференції», ділові ігри, форуми, брифінги, квести, тощо.
Контроль результатів навчання студентів є складовою навчального процесу, який проводиться з метою встановлення відповідності результатів навчання студентів вимогам освітніх програм.
Основними видами контролю результатів навчання студентів є поточний та семестровий контроль.
Підсумкова оцінка з навчальної дисципліни для студентів денної форми навчання складається з оцінки поточного контролю результатів навчання упродовж семестру та оцінки результату навчання при проведенні контрольного заходу під час семестрового контролю у формі екзамену.
Під час контрольних заходів застосовується система об'єктивної оцінки знань, навичок та умінь, зокрема, з використанням інноваційних технічних засобів, інтерактивних платформ. Зокрема, студенти мають змогу розв’язувати тестові завдання з у мережевому електронному навчально-методичному комплексі через мережу Інтернет у Віртуальному навчальному середовищі (ВНС) Львівської політехніки.
Поточний контроль знань є органічною частиною всього навчального процесу і слугує засобом виявлення ступеня сприйняття (засвоєння) навчального матеріалу з дисципліни. Оцінювання знань студентів на основі даних поточного контролю, відбувається за допомогою моніторингу активності роботи під час вивчення програмного матеріалу дисципліни, включаючи відповіді на практичних заняттях, підготовка доповідей, повідомлень та аналітичних матеріалів тощо. Поточний контроль проводиться з метою вияснення готовності студентів до практичних занять у таких формах: фронтального стандартизованого усного опитування студентів за основними питаннями дискурсу; фронтальної перевірки виконання індивідуальних завдань; виклику окремих студентів для самостійного розв'язування практичних завдань чи ситуацій (казусів); бліц - опитування, що являє собою або суцільне опитування всіх присутніх студентів або вибіркове опитування частини присутніх.
Самостійна та індивідуальні робота студентів передбачає цілеспрямований пошук ефективних способів вивчення дисципліни, свідоме ставлення та послідовність в роботі, вміння використовувати наявну літературу і нормативну базу, планувати власну роботу.
Самостійна робота студента - це робота за певним переліком тем (завдань), відведених на самостійне вивчення, забезпечених навчально-методичною літературою (НМК, навчальними посібниками) та рекомендаціями, контрольована у виді тестових завдань, контрольних робіт, доповідей, рефератів тощо.
Самостійна робота студента є основним засобом оволодіння навчальним матеріалом у час, вільний від обов’язкових навчальних занять. Зміст самостійної роботи студента над конкретною дисципліною визначається навчальною програмою дисципліни, методичними матеріалами, завданнями та вказівками викладача. Самостійна робота студента над засвоєнням навчального матеріалу з дисципліни може виконуватися у бібліотеці вищого навчального закладу, комп’ютерних класах, у домашніх умовах.
Студентам також рекомендується для самостійного опрацювання відповідна наукова література, періодичні видання, електронні ресурси.
До основних форм самостійної та індивідуальної роботи з дисципліни відносяться: 1) опрацювання лекційного матеріалу; 2) написання реферату; 3) підготовка до екзамену.
Опрацювання лекційного матеріалу починається з детального розбору конспекту лекцій. На даному етапі треба розібратися в сутності кожного поняття і положення, домагатися розуміння логічного змісту формулювань. При цьому використовується основна і додаткова література. У разі потреби треба звернутися за консультацією до викладача.
Написання реферату (під керівництвом викладача) дає змогу студентам опанувати навичками добору і самостійної роботи з літературними та іншими джерелами, а також, на ґрунті вивченого, узагальнення, систематизації й аналізу матеріалу, робити відповідні висновки.
Крім того, під керівництвом викладача проводяться консультації щодо найскладніших питань навчальної програми, контроль семестрових робіт та інших видів завдань самостійної роботи студента.
Підсумковий (семестровий) контроль передбачає: тестові завдання різних рівнів складності, казусні завдання (задачі), теоретичні питання (нормативного, проблемного, дискусійного спрямування); письмову та усну компоненти.
Формою семестрового контролю результатів навчання студента з навчальної дисципліни за семестр є екзаменаційний контроль, який проводиться у формі екзамену за накопичувальною системою в терміни, передбачені графіком навчального процесу. Екзамен з навчальної дисципліни проводить лектор за можливою участю асистента чи іншого викладача, який проводив практичні заняття з дисципліни.
Під час семестрового контролю, перед складанням екзамену з навчальної дисципліни, викладач проводить для студентів консультацію.
Методи діагностики знань, за допомогою яких визначають рівень досягнення запланованих пізнавальних результатів з навчальної дисципліни, наділені прозорими критеріями оцінювання, забезпечують об’єктивний поточний та екзаменаційний контролі.
Критерії оцінювання результатів навчання студентів денної форми навчання.
Максимальна оцінка в балах 100
Поточний контроль (ПК):
усне опитування – 35 балів;
виступ на практичних заняттях ( реферат) – 5 балів;
Разом за ПК – 40 балів.
Екзаменаційний контроль:
письмова компонента – 50 балів;
усна компонента – 10 балів.
Разом за дисципліну 100 балів.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання рівня досягнення результатів навчання здійснюється з огляду на здатність зібрати потрібну інформацію, засвоїти знання, що дозволяють відтворити факти, демонструвати необхідні знання та розуміння сутності та змісту основних правових інститутів і норм господарського права, розуміти їх зміст та природу, вміння застосовувати знання у новій ситуації зі змінними умовами, виокремлювати юридично значущі факти і формувати обґрунтовані правові висновки, давати оцінку, показати переваги та недоліки, зробити загальний висновок, виявлення інтересу до потрібної інформації, формування в нього уявлення про те, як потрібно діяти, та готовності виконувати дії під керівництвом викладача та самостійно, надавати консультації щодо можливих способів захисту прав та інтересів клієнтів у різних правових ситуаціях, тощо.
При оцінюванні знань студентів під час поточного контролю враховується:
– здатність диференціювати, інтегрувати й уніфікувати знання;
– вміння застосовувати правила, методи, принципи у конкретних ситуаціях;
– навики співвідношення причин і наслідків;
– спроможність аналізувати й оцінювати факти, події, явища та прогнозувати бажані результати від прийнятих рішень;
– здатність викладати письмову відповідь граматично і стилістично грамотно, логічно, послідовно з використанням наукових термінів понять (три останні критерії стосуються й усної відповіді).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: Порядок та критерії виставляння балів та оцінок
Критерії оцінювання знань та вмінь студента:
Критерії оцінювання знань та вмінь студента за результатами вивчення навчального матеріалу компонента у 100-бальній шкалі:
100–88 балів – («відмінно»)
87–80 балів – («дуже добре»)
79–71 бал – («добре»)
70 –61 бал – («посередньо»)
60–50 балів – («задовільно»)
25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням)
Рекомендована література: Базова:
1. Конституція України від 28.06.1996 р. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.
2. Господарський кодекс України від 16.01.2003 р. № 436-IV (із змін. та допов.). Відомості Верховної Ради України. 2003. № 18. Ст. 144.
3. Господарський процесуальний кодекс України від 6 листопада 1991 р. № 1798-XII. Відомості Верховної Ради України. 1992. № 6. Ст.56.
4. Актуальні проблеми господарського права : навч. посібник / за ред. В. С. Щербини. Київ : Юрінком Інтер, 2012. 528 с.
5. Вінник О. М. Господарське право : курс лекцій (загальна частина). Київ : Видв-во Ліра-К, 2018. 240 с.
6. Голіна О. В. Договори про надання послуг у сфері господарювання : монографія. Харків : Право, 2019. 200 с.
7. Господарське право : підручник / Д. В. Задихайло, В. М. Пашков, Р. П. Бойчук та ін. ; за заг. ред. Д. В. Задихайла, В. М. Пашкова. Харків : Право, 2012. 696 с.
8. Господарське право : підручник / О. П. Подцерковний, О. О. Квасніцька, А. В. Смітюх та ін. ; за ред. О. П. Подцерковного. Харків : Одіссей, 2010. 640 с.
9. Господарське право України : навч. посібник / за заг. ред. Н. О. Саніахметової. Xарків: Одіссей, 2005. 608 с.
10. Господарське право : практикум / А. Г. Бобкова (кер. авт. кол.), Ю. О. Моісєєв, Ю. М. Павлюченко та ін. ; за заг. ред. А. Г. Бобкової. Харків : Право, 2018. 592 с.
11. Господарський кодекс України : наук.-практ. комент. / за ред. В. М. Косака. Київ : Алетра ; КНТ ; ЦУЛ, 2010. 672 с.
12. Кравчук С. Є. Господарське право : навч. посібник. Київ : Кондор, 2009. 264 с.
13. Мілаш В. С. Господарське право : навч. посібник. Харків : Право, 2017. 328 с.
14. Мілаш В. С. Господарське право : навч. посіб. для підгот. до іспитів. 6-те вид., змін. Харків : Право, 2019. 336 с.
15. Науково-практичний коментар до Господарського кодексу України / за заг. ред. Д. М. Притики, І. В. Булгакової. Київ : Юстиніан, 2010. 1088 с.
16. Науково-практичний коментар Господарського кодексу України / О. А. Беляневич, О. М. Вінник, В. С. Щербина [та ін.] ; за заг. ред. Г. Л. Знаменського, В. С. Щербини. 3-тє вид., переробл. і доповн. К. : Юрінком Інтер, 2012. 776 с.
17. Кодекс України з процедур банкрутства від 18 жовтня 2018 р. № 2597-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2019. № 19. Ст.74.
18. Кодекс України з питань банкрутства. Науково-практичний коментар за ред. К. Чижмарь. Професіонал 2021. 314 с.
Допоміжна:
19.Беляневич В. Е. Господарський процесуальний кодекс України : (із змінами і допов. станом на 1 лип. 2011 р.) : наук.-практ. комент. 3-є вид., переробл. і допов. К. : Юстініан, 2011. 1160 с.
20. Васильєв С. В. Довідник з підготовки до судового розгляду окремих категорій господарських справ. Х. : Еспада, 2013. 560 с.
21. Господарський процес. Практикум : навч. посіб. Андрієвська Л. О. та ін. Дніпро : Біла К. О. [вид.], 2018. 191 с.
22. Господарське процесуальне право (у схемах і таблицях) : навч. посіб. за ред. Н. В. Никитченко. Чернігів : Десна Поліграф, 2019. 439 с.
23. С. Л. Дембіцька, Н. М. Зільник. Господарський процес : навч. посіб. Львів : Вид-во Львів. політехніки, 2018. 267 с.
24. Збірник законів України в господарському судочинстві. упоряд. Баран О. І. та ін. Тернопіль : Осадца Ю. В. [вид.], 2019. 289 с.
25. Іванюта Н.В. Функції господарського процесуального права: теоретико-практичні аспекти. Монографія. Одеса : Фенікс, 2018. 514 с.
26. Мелех Л.В. Господарський процес: підручник. Львів: ЛьвДУВС, 2016. 368 c.
27. Науково-практичний коментар Господарського-процесуального кодексу України. за заг. ред. Короєда С.О. К. : Видавничий дім «Професіонал», 2018. 400 с.
28. Новели господарського процесуального законодавства. Позовне провадження. навч. посіб. Брус І. І. та ін. Київ : Нац. акад. прокуратури України, 2019.186 с.
29. Постанови Пленуму Верховного Суду в господарському судочинстві: Збірник : станом на 01 берез. 2018 р. упоряд. Р. В. Вереша. Київ : Правова Єдність : Алерта, 2018. 397 с.
30. Світличний О. П. Господарський процес : підручник. К. : НУБіП України, 2018. 342 с.
31. Ступник Я.В., Коблик М.В. Господарський процес: ключові теоретичні аспекти та зразки господарських процесуальних документів. Київ : Гуляєва В. М. [вид.]. 2019. 312 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).