Правове забезпечення гендерної рівності

Спеціальність: Професійна освіта (Право)
Код дисципліни: 6.015.55.O.009
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Теорії права та конституціоналізму
Лектор: Романова Альона Сергіївна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни: на основі аналізу норм міжнародного права й чинного законодавства України визначити сутність і поняття ґендерної рівності, розглянути проблему дискримінації прав жінок та шляхи її переборення, дослідити розвиток принципу рівності прав і можливостей жінок й чоловіків у законодавстві, а також виробити пропозиції й рекомендації щодо впровадження принципу ґендерної рівності в національну правову систему; розвивати установки до реалізації ідеалів і цінностей розвитку демократичного суспільства в світі; готувати студентів до активної позиції щодо реалізації ідеалів і цінностей розвитку демократичного суспільства в світі, Європі, Україні. Виховувати відповідальність щодо збереження миру, прав людини.
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі професійної правничої діяльності або у процесі навчання, що передбачає застосування правових доктрин, принципів і правових інститутів і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Загальні компетентності (ЗК): ЗК 1. Здатність реалізувати свої права та обов'язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина України; ЗК 8. Здатнсть працювати в команді; ЗК 11. Усвідомлення рівних можливостеи? та ґендерних проблем. Спеціальні (фахові) компетентності (ФК): ФК 16. Здатність спрямовувати здобувачів освіти на прогрес і досягнення; ФК 21. Здатність здійснювати професи?ну діяльнсть з дотриманням вимог законодавства, стандартів освти та внутрішніх нормативних документів закладу освіти; ФК 29 (ЗВО). Повага до честі і гідності людини як наи?вищої сощальної цінності, розумння їх правової природи.
Результати навчання: Програмні результати навчання (ПР): ПР 01. Уміти використовувати інструменти демократичної правової держави в професійній та громадськи? діяльності, прии?мати рішення на підставі релевантних даних та сформованих ціннісних орієнтирів; ПР 04. Розуміти особливості комункаци?, взаємодії та співпраці в міжнародному культурному та професи?ному контекстах; ПР 08. Самостійно планувати и? організовувати власну професи?ну дяльнсть і діяльнсть здобувачів освіти і підлеглих; ПР 15. Володіти навичками стимулювання пізнавального інтересу, мотиваци? до навчання, професи?ного самовизначення та саморозвитку здобувачив освіти; ПР 26 Забезпечувати рівні можливості і дотримуватися принципів ґендерного паритету у професійній дяльності; ПР 28 (ЗВО) Виявляти знання і розуміння основних сучасних правових доктрин, цінностеи? та принципів функціонування національної правової системи.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: -. Супутні і наступні навчальні дисципліни: Психологія; Історія держави і права України; Цивільне право і процес; Кримінальне право.
Короткий зміст навчальної програми: Успішний розвиток та формування сучасної правової системи України має ґрунтуватися на усвідомленні цінності людського життя, важливості повноцінного та гармонійного розвитку кожної особистості, забезпеченні прав людини, необхідності створення умов для самореалізації людського потенціалу. Це можливо тільки за умови забезпечення ґендерної рівності. Ідея ґендерної рівності є невід’ємним складовим елементом рівності, розвитку та миру в усьому світі. Без неї неможливе утвердження засад демократії, свободи, справедливості та толерантності. Сьогодні питання забезпечення рівних прав чоловіків і жінок є одним з ключових в загальному контексті утвердження прав і свобод людини. Діяльність міжнародних організації, прийняття міжнародних актів значною мірою спрямовано на досягнення цієї мети. Попри значну кількість міжнародно-правових актів, діяльності міжнародних інституцій, багатолітню практику законодавчого забезпечення рівноправності чоловіків і жінок, і сьогодні українське суспільство обтяжене ґендерними стереотипами, упередженостями, сексизмом, ґендерною дискримінацією. Необхідні зміни на рівні суспільної свідомості, управління, форм, методів і механізмів утвердження та забезпечення ґендерної рівності.
Опис: 1. Основні категорії та поняття гендерної рівності. Визначення поняття «ґендер». Співвідношення ґендерної рівності та жіночих прав. Законодавчі колізії пов’язані з поняттям «ґендерна рівність». 2. Стереотипні уявлення про чоловіків і жінок та шляхи їх подолання. Соціально-детерміновані характеристики розуміння чоловічого та жіночого. Соціальні очікування у формуванні «справжнього» чоловіка, «справжньої» жінки та правове регулювання ґендерної рівності. Ґендерні упередження в професійній діяльності жінок. Ґендерна асиметрії в мові: законодавче унормування вживання в Украі?ні фемінітивів. 3. Роль міжнародних та національних інституцій в забезпеченні гендерної рівності. Забезпечення ґендерної рівності як передумова євроінтеграції України. Вплив всесвітніх організацій на утвердження ґендерної рівності. Європейські організації у забезпеченні ґендерної рівності. Закріплення та забезпечення ґендерної рівності на рівні національного законодавства. 4. Гендерна рівність у виборчому законодавстві. Ґендерний баланс у політиці (або як працюють ґендерні квоти). Початок боротьби жінок за виборче право в Європі (Велика французька революція). Суфражизм як форма боротьби за виборче право у Великій Британії. 5. Жінки в демократичному світі. Участь жінок в політичній владі Європи. Роль політичних партій в країнах ОБСЄ щодо забезпечення ґендерної рівності в політиці. 6. Виникнення ідеї гендерної рівності в українській правовій думці. Ідея ґендерної рівності як складова національного розвитку українського народу. Ґендерна рівність як умова духовного, культурного та інтелектуального розвитку українського суспільства. Український жіночий руху та його роль у розвитку ґендерної рівності. 7. Громадянське суспільство крізь призму гендерної проблематики. Роль жінки в громадянському суспільстві в працях давньогрецьких філософів. Права жінок у системі прав людини: загальні, специфічні. Права чоловіків у системі прав людини. 8. Трудові правовідносини та відносини в сфері зайнятості: гендерний аналіз. Чоловіча та жіноча зайнятість: вплив статі на вибір професії. Законодавчі засади врегулювання ґендерної рівності в трудових правовідносинах. Роль міжнародних правових договорів у сприянні та встановленні ґендерної рівності в трудових правовідносинах. Етика ґендерних відносин на ринку праці. 9. Гендерні категорії в кримінально-виконавчому праві. Кримінально-правовий погляд на жіночу злочинність. Європейські в’язничні правила та рекомендації щодо покращення умов утримання жінок у в’язницях. 10. Забезпечення гендерної рівності в сімейних правовідносинах. Шлюб та види шлюбів в Україні. Подружні правовідносини як особливий вид сімейних правовідносин. Права і обов'язки, які виникли у подружжя в результаті зареєстрованого шлюбу. 11. Гендерно орієнтоване бюджетування. Ґендерно орієнтоване бюджетування в контексті реалізації міжнародних та національних зобов’язань України у сфері прав людини та досягнення ґендерної рівності. Сучасні міжнародні підходи та інструменти впровадження ґендерно орієнтованого бюджетування. 12. Насильства в сім’ї, форми домашнього насильства. Домашнє насильство. Форми домашнього насильства. Ґендерні стереотипи як фактор ризику девіантної поведінки. 13. Конвенція про ліквідацію усіх форм дискримінації щодо жінок – історія прийняття та принципи функціонування. Історія прийняття Конвенції ООН про ліквідацію усіх форм дискримінації щодо жінок. Характеристика CEDAW як міжнародного договору у сфері захисту прав людини. 14. Гендерно-правова експертиза актів законодавства та проектів нормативно-правових актів. Значення та основні завдання ґендерно-правовї експертизи. Етапи проведення ґенденро-правової експертизи. 15. Досвід зарубіжних країн у побудові гендерних стратегій. Ґендерна рівність у Швеції. Ґендерна рівність у Фінляндії. Ґендерна рівність у країнах ЄС.
Методи та критерії оцінювання: Методами оцінювання рівня досягнення результатів навчання здобувачів освіти є: усне опитування на практичних (семінарських) заняттях; контрольна робота; виконання індивідуального науково-дослідного завдання; підсумкова контрольна робота.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання результатів навчання студента здійснюється за результатами ПК відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої в Університеті. Поточний контроль (ПК): практичні (семінарські) заняття – 40 балів; письмова контрольна робота – 10 балів; підсумкова контрольна робота – 50 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Аніщук Н. В. Основи гендерного права України. Одеса: Фенікс, 2013. 208 с. 2. Марценюк Т.О. Гендер для всіх. Виклик стереотипам. Київ: Основи, 2017. 256 с. 3. Марценюк Т. Чому не варто боятися фемінізму. Київ : КОМОРА, 2018. 328 с. 4. Фулей Т. І. Основи ґендерної рівності: навчально-методичний посібник для суддів. Київ: ТЮТЮКІН, 2010. 240 с. 5. Ґендерна політика в системі державного управління: підручник / за заг. ред. М. М. Білинської. Запоріжжя: Друкарський світ, 2011. 132 с. 6. Еволюція правового становища жінок: історія і сучасність / упоряд. О. М. Руднєва, О. Р. Дашковська. Харків: Право, 2000. 196 с. 7. Жінки та чоловіки на ринку праці України / порівняльне дослідження України та ЄС. Київ: Компанія ВАІТЕ, 2011. 32 с. 8. Сім’я та сімейні відносини в Україні: сучасний стан і тенденції розвитку. Київ: ТОВ «Основа-Принт», 2009. 248 с. 9. Левченко К. Б. Гендерна політика в Україні: визначення, формування, управління. Харків: Вид-во Нац. ун-ту внутр. Справ, 2003. 348 с. 10. Мельник Т. М. Творення суспільства ґендерної рівності: міжнародний досвід. Закони зарубіжних країн з ґендерної рівності. Київ: Столос, 2010. 440 с. 11. Інша оптика : ґендерні виклики сучасності : збірник наукових праць / упоряд. В. Агеєва, Т. Марценюк. Київ : Смолоскип, 2019. 256 с. 12. Суслова О. Рівні права та можливості жінок і чоловіків у місцевому самоврядуванні: стандарти, пріоритети, поради. К.: ТОВ “Видавництво «Юстон», 2020. 40 с. 13. Перес Кріадо, Керолайн. Невидимі жінки. Як вижити у світі, де навіть цифри брешуть на користь чоловіків. Пер. з англ. Ірини Гнатковської. Х.: Віват, 2021. 416 с. 14. Офіційний сайт Верховної Ради України. URL: https://www.rada.gov.ua/. 15. Офіційний інтернет портал Президента України. URL: http://www.president.gov.ua. 16. Офіційний сайт Кабінету Міністрів України. URL: http://www.kmu.gov.ua. 17. Офіційний сайт Міністерства закордонних справ України. URL: http://mfa.gov.ua/ua.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).