Цивільне право і процес

Спеціальність: Професійна освіта (Право)
Код дисципліни: 6.015.55.O.024
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Цивільне право та процес
Лектор: С.С. Василів, В.З. Чорнописька
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни є сформувати у студентів теоретичні знання з приводу правового регулювання цивільних та цивільно-процесуальних відносин в сучасних умовах; навчити студентів вмінню застосовувати на практиці здобуті знання з цивільного та цивільного процесуального права.
Завдання: Інтегральна компетентність: ІНТ Здатність розв'язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми в професійні освіті що передбачає застосування певних теорій і методів педагогічної науки та інших наук відповідно до спеціалізації і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (ФК) Фк26 Здатність збирати, аналізувати та інтерпретувати інформацію (дані відповідно до спеціалізації. ФКС31(ЗВО) Здатність застосовувати знання завдань, принципів і доктрин національного права, а також змісту правових інститутів, щонайменше з таких галузей права, як: конституційне право, адміністративне право і адміністративне процесуальне право, цивільне і цивільне процесуальне право, кримінальне і кримінальне процесуальне право; ФКС32(ЗВО) Знання і розуміння особливостей реалізації та застосування норм матеріального і процесуального права.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання (ПР): ПР08. Самостійно планувати й організовувати власну професійну діяльність і діяльність здобувачів освіти і підлеглих. ПР09. Відшуковувати, обробляти, аналізувати та оцінювати інформацію, що стосується професійної діяльності, користуватися спеціалізованим програмним забезпеченням та сучасними засобами зберігання та обробки інформації. ПР10. Знати основи психології, педагогіки, а також фундаментальних і прикладних наук (відповідно до спеціалізації) на рівні, необхідному для досягнення інших результатів навчання, передбачених цим стандартом та освітньою програмою. ПР11. Володіти психолого-педагогічним інструментарієм організації освітнього процесу, уміти проектувати і реалізувати навчальні/розвивальні проекти. ПР13.Уміти проектувати і реалізувати навчальні/розвивальні проекти. ПР15. Володіти навичками стимулювання пізнавального інтересу, мотивації до навчання, професійного самовизначення та саморозвитку здобувачів освіти. ПР16. Діагностувати, прогнозувати, забезпечувати ефективність та корегування освітнього процесу для досягнення програмних результатів навчання і допомоги здобувачам освіти в реалізації індивідуальних освітніх траєкторій. ПР18. Виконувати розрахунки, що відносяться до сфери професійної діяльності. ПР21. Емпатійно взаємодіяти, відповідати за прийняття рішень в межех своєї компетенції, дотримуватися стандартів професійної етики. ПР22. Застосовувати міжнародні та національні стандарти і практики в професійній діяльності. ПР25. Володіти основами управління персоналом і ресурсами, навичками планування, контролю, звітності на виробництвах, в установах, організаціях галузі/сфери. ПР27. Розуміти специфіку системи забезпечення якості освіти та особливості управління діяльністю закладу освіти. ПР31(ЗВО). Пояснювати природу та зміст основних правових явищ і процесів. ПР32(ЗВО). Демонструвати знання правових норм, що визначають організацію і зміст діяльності органів державної влади. Лінія 1: Освітньо-правова діяльність ПР35 (ЗВО). Знання змісту та особливостей правового регулювання сімейних та трудових правовідносин.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Супутні й наступні навчальні дисципліни Господарське право і процес Сімейне право
Короткий зміст навчальної програми: Зміст навчальної дисципліни «Цивільне право і цивільний процес» становить загальна характеристика цивільного права як галузі права, цивільне законодавство, нормативні та наукові положення про цивільні правовідносини, юридичні особи як суб'єкти цивільних правовідносин, об'єкти цивільних прав, правочини, недійсність правочинів, представництво та довіреність у цивільному праві, здійснення та захист суб’єктивних цивільних прав, цивільно-правова відповідальність, строки (терміни) у цивільному праві, позовна давність, особисті немайнові права фізичної особи, захист особистих немайнових прав, право власності, його набуття та припинення, загальні положення про право інтелектуальної власності, авторське право і суміжні права, патентне право, правові засоби індивідуалізації учасників цивільного обороту товарів і послуг, інші об’єкти інтелектуальної власності, зобов'язального права, положень про договір, договірні та недоговірні зобов'язання, значення та принципи спадкового права, спадкові правовідносини, поняття, предмет та джерела цивільного процесуального права, цивільні процесуальні правовідносини та їх суб’єкти, сторони та треті особи в цивільному процесі, представники в цивільному процесі, участь у судовому процесі органів та осіб, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб, процесуальні строки, судові витрати, заходи процесуального примусу, докази і доказування у цивільному процесі, цивільна юрисдикція, підсудність цивільних справ, позов, пред’явлення позову, відкриття провадження у справі, підготовче провадження, врегулювання спору за участю судді, розгляд справи по суті, зупинення і закриття провадження у справі, залишення позову без розгляду, розгляд справ у порядку спрощеного позовного провадження, заочний розгляд справи, судові рішення, наказне провадження, окреме провадження, апеляційне провадження, касаційне провадження, перегляд судових рішень за нововиявленими або виключними обставинами, виконання судових рішень.
Опис: Загальна характеристика цивільного права як галузі права. Суб'єкти цивільних правовідносин. Об'єкти цивільних прав Правочини. Недійсність правочинів Цивільно-правова відповідальність. Строки (терміни) у цивільному праві. Особисті немайнові права фізичної особи. Захист особистих немайнових прав Право власності як основний вид речових прав Цивільні процесуальні правовідносини та їх суб’єкти. Процесуальні строки. Судові витрати. Докази і доказування у цивільному процесі. Позов. Пред’явлення позову. Наказне провадження. Окреме провадження.
Методи та критерії оцінювання: Формами та засобами контролю вивчення навчальної дисципліни є: 1) опрацювання лекційного матеріалу; 2) усне опитування на практичних заняттях; 2) виконання та захист індивідуального науково-дослідного завдання; 3) робота в групі на практичних заняттях; 4) екзамен. В умовах використання інтерактивних технологій, заняття проводяться в активних і творчих формах. Проблемні й оглядові лекційні заняття, «активні» практичні заняття з елементами «ділової гри» тощо. Для формування умінь та навичок застосовуються методи навчання: вербальні/словесні (лекція, пояснення, розповідь, бесіда); наочні (спостереження, ілюстрація, демонстрація); практичні (проведення експерименту, практики); пояснювально-ілюстративний або інформаційно-рецептивний (передбачає презентацію готової інформації викладачем та її засвоєння студентами); репродуктивний, в основу якого покладено виконання різного роду завдань за зразком; метод проблемного викладу; частково-пошуковий або евристичний; дослідницький. Перевагою продуктивних методів є: проблемний виклад, частково-пошукові та дослідницькі методи, презентації, тренінги та ділові ігри, бесіди і дискусії, робота у ВНС Львівської політехніки, «електронні лекції», семінари, дистанційні консультації, спрямовані на активізацію і стимулювання навчально-пізнавальної діяльності студентів. Основними маркерами організації освітнього процесу з навчальної дисципліни є формування компетентностей, розвитку компетентностей, перевірки та/або оцінювання досягнення компетентностей, корекції основних компетентностей, комбіновані, інтерактивні, інтегровані заняття (заняття «дискусійна група», заняття з навчанням одних студентів іншими), заняття формату «прес-конференції», ділові ігри, форуми, брифінги, квести, тощо. Контроль результатів навчання студентів є складовою навчального процесу, який проводиться з метою встановлення відповідності результатів навчання студентів вимогам освітніх програм. Основними видами контролю результатів навчання студентів є поточний та семестровий контроль. Підсумкова оцінка з навчальної дисципліни для студентів денної форми навчання складається з оцінки поточного контролю результатів навчання упродовж семестру та оцінки результату навчання при проведенні контрольного заходу під час семестрового контролю у формі екзамену. Під час контрольних заходів застосовується система об'єктивної оцінки знань, навичок та умінь, зокрема, з використанням інноваційних технічних засобів, інтерактивних платформ. Зокрема, студенти мають змогу розв’язувати тестові завдання з у мережевому електронному навчально-методичному комплексі через мережу Інтернет у Віртуальному навчальному середовищі (ВНС) Львівської політехніки. Поточний контроль знань є органічною частиною всього навчального процесу і слугує засобом виявлення ступеня сприйняття (засвоєння) навчального матеріалу з дисципліни. Оцінювання знань студентів на основі даних поточного контролю, відбувається за допомогою моніторингу активності роботи під час вивчення програмного матеріалу дисципліни, включаючи відповіді на практичних заняттях, підготовка доповідей, повідомлень та аналітичних матеріалів тощо. Поточний контроль проводиться з метою вияснення готовності студентів до практичних занять у таких формах: фронтального стандартизованого усного опитування студентів за основними питаннями дискурсу; фронтальної перевірки виконання індивідуальних завдань; виклику окремих студентів для самостійного розв'язування практичних завдань чи ситуацій (казусів); бліц - опитування, що являє собою або суцільне опитування всіх присутніх студентів або вибіркове опитування частини присутніх. Самостійна та індивідуальні робота студентів передбачає цілеспрямований пошук ефективних способів вивчення дисципліни, свідоме ставлення та послідовність в роботі, вміння використовувати наявну літературу і нормативну базу, планувати власну роботу. Самостійна робота студента - це робота за певним переліком тем (завдань), відведених на самостійне вивчення, забезпечених навчально-методичною літературою (НМК, навчальними посібниками) та рекомендаціями, контрольована у виді тестових завдань, контрольних робіт, доповідей, рефератів тощо. Самостійна робота студента є основним засобом оволодіння навчальним матеріалом у час, вільний від обов’язкових навчальних занять. Зміст самостійної роботи студента над конкретною дисципліною визначається навчальною програмою дисципліни, методичними матеріалами, завданнями та вказівками викладача. Самостійна робота студента над засвоєнням навчального матеріалу з дисципліни може виконуватися у бібліотеці вищого навчального закладу, комп’ютерних класах, у домашніх умовах. Студентам також рекомендується для самостійного опрацювання відповідна наукова література, періодичні видання, електронні ресурси. До основних форм самостійної та індивідуальної роботи з дисципліни відносяться: 1) опрацювання лекційного матеріалу; 2) написання реферату; 3) підготовка до екзамену. Опрацювання лекційного матеріалу починається з детального розбору конспекту лекцій. На даному етапі треба розібратися в сутності кожного поняття і положення, домагатися розуміння логічного змісту формулювань. При цьому використовується основна і додаткова література. У разі потреби треба звернутися за консультацією до викладача. Написання реферату (під керівництвом викладача) дає змогу студентам опанувати навичками добору і самостійної роботи з літературними та іншими джерелами, а також, на ґрунті вивченого, узагальнення, систематизації й аналізу матеріалу, робити відповідні висновки. Крім того, під керівництвом викладача проводяться консультації щодо найскладніших питань навчальної програми, контроль семестрових робіт та інших видів завдань самостійної роботи студента. Підсумковий (семестровий) контроль передбачає: тестові завдання різних рівнів складності, казусні завдання (задачі), теоретичні питання (нормативного, проблемного, дискусійного спрямування); письмову та усну компоненти. Формою семестрового контролю результатів навчання студента з навчальної дисципліни за семестр є екзаменаційний контроль, який проводиться у формі екзамену за накопичувальною системою в терміни, передбачені графіком навчального процесу. Екзамен з навчальної дисципліни проводить лектор за можливою участю асистента чи іншого викладача, який проводив практичні заняття з дисципліни. Під час семестрового контролю, перед складанням екзамену з навчальної дисципліни, викладач проводить для студентів консультацію. Методи діагностики знань, за допомогою яких визначають рівень досягнення запланованих пізнавальних результатів з навчальної дисципліни, наділені прозорими критеріями оцінювання, забезпечують об’єктивний поточний та екзаменаційний контролі. Критерії оцінювання результатів навчання студентів денної форми навчання. Максимальна оцінка в балах 100 Поточний контроль (ПК): усне опитування – 35 балів; виступ на практичних заняттях ( реферат) – 5 балів; Разом за ПК – 40 балів. Екзаменаційний контроль: письмова компонента – 50 балів; усна компонента – 10 балів. Разом за дисципліну 100 балів.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання рівня досягнення результатів навчання здійснюється з огляду на здатність зібрати потрібну інформацію, засвоїти знання, що дозволяють відтворити факти, демонструвати необхідні знання та розуміння сутності та змісту основних правових інститутів і норм права, розуміти їх зміст та природу, вміння застосовувати знання у новій ситуації зі змінними умовами, виокремлювати юридично значущі факти і формувати обґрунтовані правові висновки, давати оцінку, показати переваги та недоліки, зробити загальний висновок, виявлення інтересу до потрібної інформації, формування в нього уявлення про те, як потрібно діяти, та готовності виконувати дії під керівництвом викладача та самостійно, надавати консультації щодо можливих способів захисту прав та інтересів клієнтів у різних правових ситуаціях, тощо. При оцінюванні знань студентів під час поточного контролю враховується: – здатність диференціювати, інтегрувати й уніфікувати знання; – вміння застосовувати правила, методи, принципи у конкретних ситуаціях; – навики співвідношення причин і наслідків; – спроможність аналізувати й оцінювати факти, події, явища та прогнозувати бажані результати від прийнятих рішень; – здатність викладати письмову відповідь граматично і стилістично грамотно, логічно, послідовно з використанням наукових термінів понять (три останні критерії стосуються й усної відповіді).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: Порядок та критерії виставляння балів та оцінок Критерії оцінювання знань та вмінь студента: Критерії оцінювання знань та вмінь студента за результатами вивчення навчального матеріалу компонента у 100-бальній шкалі: 100–88 балів – («відмінно») 87–80 балів – («дуже добре») 79–71 бал – («добре») 70 –61 бал – («посередньо») 60–50 балів – («задовільно») 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням)
Рекомендована література: Базова: 1. Конституція України від 28 червня 1996 року (із змінами та доповненнями). База даних «Законодавство України» / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text (дата звернення 22.08. 2021 р.). 2. Цивільний кодекс України. База даних «Законодавство України» / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#Text (дата звернення: 22.09. 2021 р.). 3. Господарський кодекс України. База даних «Законодавство України» / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/436-15#Text (дата звернення 22.08. 2021 р.). 4. Цивільний кодекс України: науково-практичний коментар. Т.1: Загальні положення. Особи. За ред. проф. І. В. Спасибо-Фатєєвої. Харків: ЕКУС, 2020. 928 с. 5. Збірник постанов Пленуму Верховного Суду України з цивільних справ (1972–2017 роки). Упоряд.: В.І. Борисова, І.П. Жигалкін, О.Н. Сибіга, П.В. Хотенець. Харків: Право, 2017. 546 с. 6 Загальна декларація прав людини проголошена Організацією Об'єднаних Націй 10 грудня 1948 року. Права людини Міжнародні договори України декларації документи. К.: Наукова думка. 1992. С 18-24 7. Міжнародний пакт про громадянські і політичні права прийнятий Генеральною асамблеєю Організації Об'єднаних Націй 16 грудня 1965 року Права людини Міжнародні договори України декларації документи. К.: Наукова думка. 1992. С 18-24 8. Європейська хартія про статус суддів. Вісник Верховного Суду України. 1998. №4. С 9-11 9. Цивільний процесуальний кодекс України від 18 березня 2004 р. із змінами і доповненнями. Офіційний сайт Верховної Ради України URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1618-15#Text 10. Кодекс адміністративного судочинства України від 6 липня 2005 р. із змінами і доповненнями. Офіційний сайт Верховної Ради України URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text. 11. Закон України «Про судоустрій та статус суддів» від 2 червня 2016 р. Офіційний сайт Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1618-15#Text 12. Закон України «Про виконавче провадження» від 21 квітня 1999 р. із змінами і доповненнями. Офіційний сайт Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1404-19#Text 13. Закон України «Про прокуратуру» від 14 жовтня 2014. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1697-18#Text 14. Закон України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» від 05 липня 2012 р. Офіційний сайт Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5076-17#Text ( 15. Сімейний кодекс України від 10.01.2002 р. № 2947-III. Відомості Верховної Ради України (ВВР). 2002. № 21-22. Ст.135. 16. Стратегія реформування судоустрою, судочинства та суміжних правових інститутів на 2015–2020 рр., схвалена Указом Президента України від 20 травня 2015 р. № 276/2015 URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/276/2015.5. 17. Рішення Конституційного Суду України від 14 грудня 1999 року у справі за конституційним зверненням 51 народного депутата України про офіційне тлумачення положень статті 10 Конституції України щодо застосування державної мови органами державної влади, органами місцевого самоврядування та використання її у навчальному процесі в навчальних закладах України. Право України. 2000. №1. С 140 18. Постанова Пленуму Верховного Суду України «Про застосування судами норм Конституції України при здійсненні правосуддя». Право України. 1997. №8. С 7. Допоміжна: 1. Допоміжна: 1. Аванесян Г. М., Басенко Р. О. Цивільне право України (Загальна частина) : навчальн -методичний посібник. Полтава : ПІЕП, 2020. 199 с. 2. Васильєв С. В. Цивільний процес: Підручник. С. В. Васильєв. Київ: Алерта, 2019. 506 с. 3. Вахонєва Т.М. Авторське право і суміжні права Україні: навч. посіб. Київ: Центр Навчальної літератури, 2016. 564 с. 4. Галасюк В.В. Справедлива мінова вартість об'єктів в угодах купівлі-продажу, дарування і міни. Дніпро: АртПрес, 2017. 204 с. 5. Договір як універсальна форма правового регулювання: монографія. За заг. ред. проф. В. А. Васильєвої. Івано-Франківськ, 2016. 399 с. 6. Договірне право України. Особлива частина: навч. посіб. За ред. О.В. Дзери. Київ: Юрінком Інтер, 2018. 1199 с. 7. Договірне право України: навчальний посібник. Упоряд.: І.В. Тетарчук, Т.Є. Дяків. Київ: Центр учбової літератури, 2018. 259 с. 8. Майданик Р. А. Речове право України. Підручник. Київ:Алерта. 2019. 1092 с. 9. Право інтелектуальної власності : підручник. За заг. ред. О. І. Харитонової. Київ: Юрінком Інтер, 2019. 544 с. 10. Харитонов Є. О. Цивільне законодавство України (основні категорії, принципи та концепти). Нац. ун-т «Одес. юрид. акад.». Одеса: Фенікс, 2012. 339 с. 11. Ізарова І. О., Ханик-Посполітак Р. Ю. Цивільний процес України : Навч. посіб. для студ. юрид. спец. вищих навчальних закладів. Київ : ВД «Дакор», 2019. 276 с 12. Карнаух Т. М. Цивільне процесуальне право України : навчальний посібник. Національний університет "Києво-Могилянська академія". Київ : Юстініан, 2011. 399 с. 13. Новели цивільного процесуального кодексу України. Нац. ун-т «Одес. юрид. акад.». Одеса : Фенікс. 2018. 112 c. 14. Розгляд окремих категорій цивільних справ в судах: навч.посібникОдеса : Видавничий дім «Гельветика», 2017. 480 с. 15. Судові витрати : науково-практичний посібник. Одесса: Фенікс, 2020. 120 с 16. Теоретичні проблеми цивільного процесуального права : Підручник К.: Алерта, 2016. 734с. 17. Цивільний процес України: Навч. посіб. для студ. юрид. спец. вищих навчальних закладів. Київ : ВД «Дакор». 2018. 276 с. 18. Цивільне процесуальне право України: навчальний посібник (для підготовки до іспитів і тестування). Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2018. 430 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).