Фізика
Спеціальність: Екологія
Код дисципліни: 6.101.00.O.007
Кількість кредитів: 4.50
Кафедра: Загальної фізики
Лектор: Зачек І.Р.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей (знань, умінь, навичок):
Інтегральна компетентність:
Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та вирішувати практичні проблеми технічного і технологічного характеру у сфері екології, охорони довкілля, збалансованого природокористування, або у процесі навчання, що передбачає застосування теоретичних основ та методів технологій захисту навколишнього середовища, та характеризується комплексністю і невизначеністю умов.
Загальні компетентності:
1. Знання та розуміння предметної області та професійної діяльності.
2. Знання основних законів кінематики і динаміки, хвильової оптики та електростатики, основ термодинаміки, квантової механіки та ядерної фізики.
Фахова компетентність
. Розуміння основних положень термодинаміки та її законів, термодинамічні основи процесу компресії, способи охолодження робочого тіла та методи прямого перетворення енергії
Результати навчання: ПР05. Уміти аналізувати фізичні явища та процеси, враховувати фактори впливу на поведінку фізичних систем.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Фізика (шкільний курс); Алгебра (шкільний курс); Геометрія (шкільний курс); Хімія (шкільний курс). Супутні і наступні навчальні дисципліни: Вища математика; метеорологія; аналітична хімія; фізико-хімічні методи аналізу.
Короткий зміст навчальної програми: Курс загальної фізики призначений для ознайомлення студентів із основним курсом фізики (механіка поступального та обертального руху, коливання і хвилі, молекулярна фізика і термодинаміка, електростатика, електромагнетизм, електричний струм, хвильова оптика, теплове випромінювання, атомна та ядерна фізика, елементи фізики твердого тіла) на університетському рівні складності, для отримання аналітичних описів складних фізичних процесів. Вивчення даного курсу передбачає також розв'язування задач, та виконання лабораторних робіт із наступним вивченням опрацювання результатів вимірювань, освоєнням за необхідності способів їх графічного представлення, оцінкою похибок вимірювань, та аналізом отриманих експериментальних результатів.
Курс фізики служить основою для розуміння фізичної сторони процесів, які відбуваються у реальних промислових установках, і допомагає створювати математичні моделі відповідних процесів для аналізу і синтезу теоретичних і практичних положень і методів наук про довкілля.
Опис: Курс фізики складається з 15 лекцій, 8 практичних і 8 лабораторних занять у I семестрі. Лекційний курс охоплює дев’ять розділів, в яких викладені фізичні основи механіки, молекулярної фізики і термодинаміки, електростатики, постійного струму, електромагнетизму, хвильової оптики, квантової природи випромінювання, фізики атомів та елементів фізики твердого тіла. Лабораторні роботи виконуються в механіко- молекулярній, електричній і оптичній лабораторіях. Студенти після 8 і 15 лекцій пишуть роботи по перевірці самостійної роботи, а після 14 лекції – розрахунково – графічну роботу. В кінці I семестру студенти складають екзамен.
Методи та критерії оцінювання: Методи: 1. Опитування при допуску до лабораторних робіт (усно та за допомогою виконання тестів); 2. Опитування при захисті лабораторних робіт; 3. Опитування на практичних заняттях; 4. Здача тестів; 5. Оцінювання розрахунково-графічних робіт; 6. Екзамен – письмова форма (питання та задачі – письмові відповіді); 7. Екзамен – усна компонента. Критерій оцінювання: Поточний контроль (ПК): 40 (Лабораторні заняття:15; Контроль самостійної роботи: 10; РГР: 15). Екзаменаційний контроль (ЕК): 60 (Письмова компонента: 50; Усна компонента: 10). Разом за дисципліну (ПК+ЕК): 100.
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерій оцінювання: Поточний контроль (ПК): 40 (Лабораторні заняття:15; Контроль самостійної роботи: 10; РГР: 15). Екзаменаційний контроль (ЕК): 60 (Письмова компонента: 50; Усна компонента: 10). Разом за дисципліну (ПК+ЕК): 100.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: БАЗОВА: І. Р. Зачек, І. Є. Лопатинський, С. О. Юр’єв. Фізика в таблицях . Навчальний посібник – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2023. – 180 c.; Лопатинський І. Є., Зачек І. Р., Юр’єв С. О. та ін. Збірник задач з фізики. Навчальний посібник .– Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2021. 244 с. ДОПОМІЖНА: І.Р. Зачек, С.І. Ющук, О.Б.Біленька . Фізика і хімічні технології. Навчальний посібник Львів.: Афіша, 2014. – 352с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).