Екологія людини

Спеціальність: Екологія
Код дисципліни: 6.101.00.O.023
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Екологія та збалансоване природокористування
Лектор: Д.т.н., проф. Дячок В.В.
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета навчальної дисципліни "Екологія людини" - формування первинних знань з основ екології людини, теоретичних досліджень, формування знань щодо вимог до підготовки фахівця у відповідності з умовами входження в європейський простір вищої освіти на Україні та уявлень про майбутнє місце роботи.
Завдання: загальні: -закономірності існування біосфери, -характер взаємозв'язків сучасної цивілізації з природою, -антропогенних вплив на оточуюче природне середовище, -основи раціонального природокористування є необхідною умовою для формування спеціалістів-господарників з вищою технічною освітою. фахові: - володіти базовим понятійно-термінологічним апаратом екології людини та розумінням шкідливого впливу н організм людини чинників навколишнього, антропогенного та соціального середовищ: - виявляти джерела, види забруднень промисловим виробництвом та передбачати їх негативний вплив на організм людини; - набувати навичок вирішення інженерних проблем збереження, захисту та поліпшення загального стану довкілля
Результати навчання: програмні результати навчання: - загальні закономірності розвитку біосфери та взаємодії компонентів екосистеми системи; - види джерел і видів забруднень довкілля промисловими виробництвами; способів боротьби з забрудненнями; - методи утилізації твердих відходів виробництва та споживання; - види нормативів – ГДК, ГДВ, ГДС; - види екологічного контролю в Україні. - дати повну оцінку, та провести необхідні розрахунки гранично-допустимих концентрацій ксенобіотиків на основі експериментальних даних, одержаних на піддослідних тваринах, при детальних дозах і детальних концентраціях ксенобіотиків, які діють на них; - надати необхідну медичну допомогу при отруєнні людей ксенобіотиками.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Загальна хімія Мікробіологія Біологія Метеорологія
Короткий зміст навчальної програми: Програмою дисципліни “Екологія людини” передбачено вивчення взаємозв’язків «природа-соціум-людина» тому екологія людина має багато напрямків. Вони змістовно пов’язані між собою і об’єднані в комплекс природничих, соціогуманітарних та медичних наук, що розглядають людину, як біопсихосоціальну істоту. Крім цього в курсі вивчають процеси збереження та відновлення адаптаційних механізмів людини в умовах техногенного прогресу. Предметом дослідження екології людини є взаємодія складних процесів які відбуваються між людиною та середовищем її існування. Тому головним питанням дисципліни є вивчення процесів, які відбуваються в середовищі життєдіяльності людини, себто в природі, соціумі, техногенному середовищі створеному людиною. Мета навчальної дисципліни «Екологія людини» є формування знань щодо оптимального існування людини в екологічно безпечному навколишньому середовищі та збереження генофонду людської популяції. Тому головним питанням дисципліни є визначення географічних, геофізичних, кліматичних, техногенних… факторів, що впливають на екологічно-безпечне середовище існування людської популяції , а ключовим поняттям, яке всебічно розглядається є здоров’я людини та якість середовища її проживання. Для прийняття ефективних рішень спеціаліст із будь-якої спеціальності повинен розуміти механізми взаємодії в системі "суспільство – довкілля – техносфера", мати уяву про правові та технологічні складові екологічних проблем.
Опис: Розділ 1. Предмет дослідження, основні завдання, поняття та концепції екології людини як науки Розділ 2 Людина, як космопланетарний феномен. Феномен людини. Середовище існування людини. Популяційна та демографічна характеристика людства. Розділ 3 Вплив на людину природних екологічних факторів Розділ 4 Вплив на людину антропогенних екологічних факторів Вплив людини на природне екологічне середовище
Методи та критерії оцінювання: 1. Лабораторні заняття – 15 балів 2. Практичні заняття – 15 балів 3. Контрольний захід (КЗ) - 70 балів 4. Усього з дисципліни – 100 балів
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) - 30 балів Контрольний захід (КЗ) - 70 балів Усього з дисципліни – 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Білявський Г.О., Фурдуй Р.С., Костіков І.Ю. Основи екології. Підручник. К.: Либідь, 2004 - 408 с. 2. Некос А.Н., Багрова Л.О., Клименко М.О. Екологія людини.: Навчальний посібник. Х. ХНУ імені В.Н.Каразіна, 2007, - 336 с. 3. Некос В. Ю. Основи загальної глобальної неокології. Навчальний посібник у 2-х ч. Ч. 2. Вид. 2-е, доп. та перероблен. - Х. Прапор, 2001. -136с. 4. Запольський А.К., Салюк А.І. Основи екології.: Підручник / За ред. К.М.Ситника. – К.: Вища шк.., 2001. – 358 с. 5. Злобін Ю.А. Основи екології. К., В-во "Лібра", 1998, 248 с. 8 6. Білявський Г.О., Падун М.М., Фурдуй Р.С. Основи загальної екології. Підручник. 2-е вид. К.: Либідь, 1995. - 368 с. 7. Бойчук Ю.Д., Шульга М.В., Цалін Д.С., Дем'яненко В.І. Основи екології та екологічного права. Навч. посіб.- К.:ВД"Княгиня Ольга", 2005. -368с. 1.1.Література до самостійних занять 8. Матеріали ІІ Міжнародного конгресу «Захист навколишнього середовища, енергоощадність, збалансоване природокористування».- Львів, 2014 р. – 230 с. 9. Інформаційні ресурси 9. 1. Офіційний сайт Міністерства екології і природних ресурсів України. – Режим доступу : http://www.menr.gov.ua. 10. Веб-сторінка Екологічної програми Європейської комісії. – Режим доступу : http://www.europa.eu.int/comm/dgs/environment/index en.htm. 11. 3. БФ "Екоправо-Львів" [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ecopravo.lviv.ua. 12. 4. Харківська міська громадська організація "ЕкоПраво-Харків". – Режим доступу : http://www.ecopravo.kharkov.ua 13. 5. Веб-каталог з довкілля. – Режим доступу : http://www.webdirectory.com/. 14. 5. Глобальний ресурсний інформаційний банк даних [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.grida.no. 15. 6. Екологічні сторінки України [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.nature.org.ua.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).