Інженерні основи екологізації виробництва
Спеціальність: Екологія
Код дисципліни: 6.101.01.E.045
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Екологія та збалансоване природокористування
Лектор: к.т.н., доцент Венгер Любов Олександрівна
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: загальні компетентності:
- ІНТ. здатність вирішувати спеціалізовані задачі та практичні проблеми під час професійної діяльності у сфері екології, охорони довкілля і збалансованого природокористування та в процесі навчання, що передбачає застосування методів наук про довкілля, які характеризуються комплексністю та невизначеністю умов;
- ЗК1. базові знання фундаментальних наук, в обсязі, необхідному для освоєння загально-професійних дисциплін;
- ЗК4. здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних джерел;
- ЗК5. здатність до участі у проведенні досліджень на відповідному рівні та застосування знань на практиці;
- ЗК6. мати навички розроблення та управління проектами;
- ЗК10. креативність, здатність до системного мислення;
- ЗК11. потенціал до подальшого навчання;
- ЗК12. здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.
фахові компетентності:
- ФК1. базові знання наукових понять, теорій і методів, необхідних для розуміння принципів та засобів захисту довкілля з його природними та антропогенними системами (біосфера, антропосфера, соціосфера);
- ФК4. знання та володіння навичками роботи з комп'ютерними технологіями для вирішення задач захисту та відновлення екосистем;
- ФК6. знання сучасних технологічних процесів газоочисного, водоочисного, рекультиваційного обладнання та систем радіаційної безпеки;
- ФК7. уміння застосовувати та інтегрувати знання і розуміння дисциплін інших природничих і технічних галузях;
- ФК8. здатність до оцінки впливу процесів техногенезу на стан навколишнього середовища та виявлення екологічних ризиків, пов’язаних з виробничою діяльністю;
- ФК9. здатність використовувати та впроваджувати нові технології, брати участь в модернізації та реконструкції обладнання, засобів, систем та комплексів з метою захисту навколишнього середовища та відновлення природно-техногенних екосистем;
- ФК14. уміння досліджувати екологічні проблеми та визначати обмеження, у тому числі зумовлені антропогенними, техногенними та виробничими факторами впливу на екологічну безпеку та безпеку життєдіяльності;
- ФК15. уміння аргументувати вибір природоохоронних, природозахисних та природовідновних методів вирішення спеціалізованих екологічних задач, критично оцінювати отримані результати та захищати прийняті рішення.
Результати навчання:
Програмні результати:
Базові знання для здійснення природоохоронних інженерних заходів, а саме:
- проектування технологічних схем для очищення промислових забруднень;
- удосконалення існуючих промислових технологічних схем з метою мінімізації антропогенного навантаження на навколишнє середовище;
- проектування закритих технологічних циклів;
Результати навчання:
1) Базові знання про будову, принцип роботи та монтаж обладнання для охорони довкілля.
2) Вміння застосовувати контрольно-вимірювальну апаратуру для вимірювання та контролю якості процесів очищення біосфери від забруднення з метою нормування антропогенного навантаження на довкілля.
3) Здатність використовувати професійно-профільовані знання й практичні навички з фундаментальних дисциплін в процесах охорони навколишнього середовища.
4) Здатність використовувати знання про причини виникнення екологічної небезпеки для обґрунтування управлінських рішень.
5) Здатність застосовувати знання та розуміння для проектування, удосконалення та експлуатації існуючих промислових технологічних схем для очищення газодимових викидів, стічних вод.
6) Здатність брати участь у розробці проектів, направлених на оптимальне управління та поводження з виробничими та муніципальними відходами.
7) Уміння формувати ефективні комунікаційні стратегії з метою донесення ідей, проблем, рішень та власного досвіду в сфері екології.
8) Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи та досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Основи промислової екології;
• Технологічні основи виробництв
• Біомоніторинг навколишнього середовища
• Відновлювальні джерела енергії
Короткий зміст навчальної програми: Програмою дисципліни «Інженерні основи екологізації виробництва» передбачено поступове і послідовне впровадження систем технологічних, управлінських та інших рішень, які дозволяють підвищувати ефективність використання природних ресурсів і умов поряд з покращенням або хоча б збереженням якості природного середовища.
Опис: Тема 1. Екологізація та передумови її проведення, частина 1
Тема 2. Екологізація та передумови її проведення, частина 2
Тема 3. Загальні завдання екологізації виробництва і «зелені технології»
Тема 4. Шляхи здійснення екологізації виробництва
Тема 5. Екологічні нововведення в промисловість. Напрямки екологізації
Тема 6. Аспекти екологізації виробництва
Тема 7. Інфраструктура екологічно безпечного виробництва
Тема 8. Управління екологізацією виробництва
Тема 9. Екологічна модернізація виробництва
Тема 10. Моделювання процесів створення екологізованої технології
Тема 11. Організація санітарно-захисних зон, частина 1
Тема 12. Організація санітарно-захисних зон, частина 2
Тема 13. Методи економічної оцінки заходів з охорони та раціонального використання природних ресурсів
Тема 14. Структурна піраміда економіки в розрізі природно-продуктової вертикалі
Тема 15. Екологізація паливно-енергетичного комплексу. Інноваційна перспектива української економіки.
Методи та критерії оцінювання: • Поточний контроль, усне опитування (30%)
• підсумковий контроль (контрольний захід, залік): письмово-усна форма (70%)
Критерії оцінювання результатів навчання: 1. Практичні заняття - 20 білів;
2. Розрахунково-графічна робота - 10 балів;
3. Письмовий контроль - 70 балів;
4. Разом за дисципліну - 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Сухарев С. М. Техноекологія та охорона навколишнього середовища / С. М. Сухарев, С. Ю. Чундак, О. Ю. Сухарева. – Львів: «Новий світ-2000», 2011. – 302 с.
2. Чертушкін В. В. Підприємства Метінвесту отримали нагороди за екологію. / В. В. Чертушкін // Іллічівець - 2013. – 19 жовтня (№116). – С. 2
3. Основні шляхи екологізації сучасного виробництва [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://ua.textreferat.com/referat-5196.html
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).