Агроекологія

Спеціальність: Екологія
Код дисципліни: 6.101.00.O.021
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Екологія та збалансоване природокористування
Лектор: к.т.н., доцент Венгер Любов Олександрівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладення дисципліни є оцінка взаємодії людини з довкіллям в процесі сільськогосподарського виробництва; вивчення впливу сільського господарства на природні екосистеми та формування агроекосистем, їхніх властивостей; визначення шляхів оптимізації агроекосистем, підвищення їхньої продуктивності і зменшення негативного впливу на довкілля.
Завдання: загальні компетентності: - Здатність вирішувати спеціалізовані задачі та практичні проблеми під час професійної діяльності у сфері екології, охорони довкілля і збалансованого природокористування та в процесі навчання, що передбачає застосування методів наук про довкілля, які характеризуються комплексністю та невизначеністю умов. - базові знання фундаментальних наук, в обсязі, необхідному для освоєння загально-професійних дисциплін; - здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних джерел; - здатність до участі у проведенні досліджень на відповідному рівні та застосування знань на практиці; - здатність працювати в команді, використовуючи навички міжособистісної взаємодії; - потенціал до подальшого навчання; фахові компетентності: - базові знання наукових понять, теорій і методів, необхідних для розуміння принципів та засобів захисту довкілля з його природними та антропогенними системами (біосфера, антропосфера, соціосфера); - базові знання національного екологічного законодавства, основних нормативно-правових актів та довідкових матеріалів, чинних стандартів і технічних умов, інструкцій та інших нормативно-розпорядчих документів в галузі природоохоронної діяльності; - знання основних принципів та складових екологічного управління; - знання та володіння навичками роботи з комп'ютерними технологіями для вирішення задач захисту та відновлення екосистем; - уміння застосовувати та інтегрувати знання і розуміння дисциплін інших природничих і технічних галузях; - здатність проводити моніторинг та оцінювати поточний стан навколишнього середовища; - здатність обґрунтовувати необхідність та розробляти заходи, спрямовані на збереження ландшафтно-біологічного різноманіття та формування екологічної мережі; - здатність розуміти і враховувати соціальні, екологічні, етичні, економічні аспекти, що впливають на розроблення ефективних природоохоронних рішень та використання альтернативних джерел енергії; - уміння досліджувати екологічні проблеми та визначати обмеження, у тому числі зумовлені антропогенними, техногенними та виробничими факторами впливу на екологічну безпеку та безпеку життєдіяльності;
Результати навчання: Програмні результати: Базові знання для здійснення природоохоронних інженерних заходів, а саме: - проектування технологічних схем для очищення промислових забруднень; - удосконалення існуючих промислових технологічних схем з метою мінімізації антропогенного навантаження на навколишнє середовище; - проектування закритих технологічних циклів. Результати навчання: 1. Знання про новітнє обладнання для зменшення емісії забруднення навколишнього середовища. 2. Знання наук про Землю (метеорології і кліматології, гідрології, ґрунтознавства, геології з основами геоморфології) для дослідження явищ і процесів, що відбуваються в довкіллі. 3. Знання і практичні навички із біології і мікробіології, хімії і біогеохімії, екології людини і екотоксикології для дослідження стану довкілля і можливих перетворень забруднюючих речовин в природному середовищі. 4. Використовувати знання екології ландшафтів та особливостей формування екомережі для збереження біорізноманіття. 5. Уміння формувати ефективні комунікаційні стратегії з метою донесення ідей, проблем, рішень та власного досвіду в сфері екології.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Екологія людини • Грунтознавство та екологія ландшафтів • Геологія з основами геоморфології
Короткий зміст навчальної програми: Програмою дисципліни «Агроекологія» передбачено вивчення і визначення причин і наслідків агроекологічних кризових ситуацій, шляхи їх вирішення на засадах оптимізації конкретних екологічних процесів. Знати основні групи забруднюючих речовин та їхній вплив на живі організми і екосистеми. Знати головні методи біоіндикації та біотестування.
Опис: 1. Вступ до агроекології 2. Агроекосистема 3. Агрофітоценоз та зооценоз 4. Ґрунт 5. Клімат агроекосистеми 6. Біогеохімічні цикли біофільних елементів 7. Меліоративна агроекологія 8. Керування стійкістю агроекосистеми
Методи та критерії оцінювання: • Поточний контроль, усне опитування (30%) • підсумковий контроль (контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (70%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) - 30 балів Разом за дисципліну - 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Агроэкология / под ред. В. А. Черникова, А. И. Чекереса. – М.: Колос, 2000. – 535 с. 2.Адамчука В.В. Розроблення і впровадження в агропромислове виробництво комплексів технічних засобів для вирощування зернових та інших культур за енерго-, ресурсоощадними технологіями, 2016. -368с. 3. Кравчук В.І. Мельник Ю.Ф. Технології та обладнання для використання поновлюваних джерел енергії в сільськогосподарському виробництві, 2012. -184с. 4. Телегуз О. Г., Шпаківська І. М., Єфімчук Н. М. Практикум з агроекології, 2017. -176с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).