Грунтознавство та екологія ландшафтів
Спеціальність: Екологія
Код дисципліни: 6.101.00.O.022
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Екологія та збалансоване природокористування
Лектор: к.т.н., доцент Захарко Ярослава Михайлівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: • загальні закономірності розвитку біосфери та взаємодії компонентів екосистеми;
• види джерел і видів забруднень грунтів промисловими виробництвами; способів боротьби з забрудненнями;
• види нормативів – ГДК, ГДВ, ГДС;
• види екологічного контролю ґрунтів в Україні.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Фізика;
• Вища математика;
• Конструктивна географія.
Короткий зміст навчальної програми: Предмет і завдання ґрунтознавства. Ґрунт і морфологія ґрунту. Фазовий склад ґрунту. Вивітрювання ґрунту. Ґрунтоутворюючі породи. Мінеральна частина ґрунту. її хімічний склад. Органічна речовина ґрунту, поглинальна здатність та фази ґрунту. Родючість та фактори ґрунтоутворення. Біогеохімія ґрунтоутворення та грунтоутворний процес. Загальна схема грунтоутворення. Концепція елементарних грунтоутворних процесів та їх характеристика. Систематика, класифікація та загальні закономірності географії ґрунтів. Загальна схема грунтового покриву України.
Методи та критерії оцінювання: • Поточний контроль, усне опитування (25%)
• підсумковий контроль (контрольний захід, залік): письмово-усна форма (75%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Назаренко І.І., Польчина С.М., Нікорич В.А. Ґрунтознавство: Підручник. – Чернівці, 2003. – 400с.
2. Запольський А.К., Салюк А.І. Основи екології.: Підручник/за ред.. К.М.Ситника. – К.: Вища школа, 2001. – 358с.: іл.
3. Я.М.Захарко, О.Р. Попович, І.М. Петрушка, М.С. Мальований. Грунтознавство: Навч. Посібник. – Львів, 2013. – 128 с.