Економіка в галузі
Спеціальність: Екологія
Код дисципліни: 6.101.00.O.033
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Підприємництво та екологічна експертиза товарів
Лектор: к.е.н., доц. Ягольник С.Г.
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
інтегральна компетентність:
- Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та вирішувати практичні проблеми у сфері екології, охорони довкілля і збалансованого природокористування, або у процесі навчання, що передбачає застосування основних теорій та методів наук про довкілля, та характеризуються комплексністю та невизначеністю умов.
загальні компетентності:
ЗК01. Знання та розуміння предметної області та професійної діяльності;
фахові компетентності:
ФК06. Здатність до використання основних принципів та складових екологічного управління.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
ПР03. Розуміти основні концепції, теоретичні та практичні проблеми в галузі природничих наук, що необхідні для аналізу і прийняття рішень в сфері екології, охорони довкілля та оптимального природокористування
ПР05. Знати концептуальні основи моніторингу та нормування антропогенного навантаження на довкілля.
РН 1. Уміти проводити теоретичний та економічний аналіз технологічних процесів, здійснювати економічний розрахунок інженерних споруд та проводити обґрунтування вибору обладнання для реконструкції діючих та створення нових екологічно чистих виробництв
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Екологічна оцінка.
Кореквізити: Раціональне природокористування та ресурсозбереження.
Постреквізити: Інновації в стратегіях захисту довкілля, Відновлювальні джерела енергії
Короткий зміст навчальної програми: Курс «Екоміка в галузі» розкриває роль економічних механізмів реалізації державної політики в галузі екології і готує до роботи, спрямованої на пошук найбільш ефективних шляхів досягнення поставлених цілей в умовах складного еколого-економічного розвитку підприємств та країни в цілому
Опис: Тема 1. Підприємство як суб’єкт господарювання
Тема 2. Основні засоби підприємства (виробничі фонди)
Тема 3. Оборотні засоби підприємства
Тема 4. Нематеріальні ресурси та активи
Тема 5. Трудові ресурси підприємства
Тема 6. Виробнича програма та виробнича потужність
Тема 7. Собівартість продукції
Тема 8. Прибуток підприємства та фінансово-економічні результати його діяльності
Методи та критерії оцінювання: Лекції, практичні заняття – інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу,
самостійна робота - дослідницький метод.
Методи оцінювання знань: усне опитування; поточне тестування, виконання контрольної роботи. Залік - тестовий контроль двох рівнів складності та описові питання
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання знань студентів з навчальної дисципліни здійснюється на основі результатів поточного контролю.
Поточний контроль (40%) здійснюється під час проведення усного опитування (10%) і має на меті перевірку рівня засвоєння здобувачами освіти навчального матеріалу дисципліни: тестовий експрес-контроль(10%) ; виконання та захист контрольної роботи (20%).
Підсумковий контроль (60%) проводиться з метою оцінювання підсумкових результатів навчання і включає семестровий контроль у формі письмового семестрового заліку: письмова компонента у тестовій формі двох рівнів складності (50%); письмова компонента в описовій формі (10%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Мельник Л.Г. «Зелена» економіка (досвід ЄС і практика України у світлі ІІІ і ІV промислових революцій): підруч. Суми: ВТД «Університетська книга», 2018. 463 с.
2. “Зелені” інвестиції у сталому розвитку: світовий досвід та український контекст: аналіт. доповідь. Центр Разумкова; Видавництво “Заповіт”, 2019. 316 с.
3. Попова М.О. Економіка зеленого бізнесу: конспект лекцій. Одеса: ОДЕКУ, 2019. 81 с.
4. Основні засади впровадження моделі «зеленої» економіки в Україні: навч. посіб. / Т.П. Галушкіна, Л.А. Мусіна, В.Г. Потапенко та ін.; за наук. ред. Т.П.Галушкіної. Київ: Інститут екологічного управління та збалансованого природокористування, 2017. 154 с.
5. Мельник Л. Г. Екологічна економіка: підручник. 3-тє вид., випр. і доп. Суми: Університетська книга, 2014. 366 с.
6. Економіка і підприємництво, менеджмент: навч. посіб. 2-ге вид., С. М. Рогач, Т.А. Гуцул, В. А. Ткачук та ін. Київ: ЦП «Компринт», 2018. 722 с.
7. Основні засади впровадження моделі «зеленої» економіки в Україні : навч. посібник / Т. П. Галушкіна, Л. А. Мусіна, В. Г. Потапенко та ін.; за наук. ред. Т. П. Галушкіної. Київ: Інститут екологічного управління та збалансованого природокористування, 2017. 154 с.
8. Зелена економіка: конспект лекцій / укл. Є. Ю. Черниш. Суми: Сумський державний університет, 2020. 129 с.
9. Жарова Л.В., Какутич Є.Ю., Хлобистов Є.В. Екологічне підприємництво та екологізація підприємництва: теорія, організація, управління: моногр.; за ред. акад. Б.М. Данилишина. Суми: ТОВ “ВТД “Універси- тетська книга”, 2015. 240 с.
10. Бець М. Т. Довідник товарознавця і споживача продовольчих товарів: навчальний посібник / М. Т. Бець, Л. І. Богун, Н. Г. Георгіаді, Т. В. Гринько, Т. І. Данько, І. В. Ємченко, А. Г. Загородній, О. В. Князь, С. В. Князь, В. В. Косовська, Г. Й. Лучко, В. П. Мартинюк, В. М. Мацук, О. І. Мороз, Е. І. Плешаков, М. В. Римар, Р. Р. Русин-Гриник, Р. М. Скриньковський, П. М. Скрипчук, Р. А. Слав'юк, О. Ю. Судук, О. П. Тупісь, О. В. Фарат, О. Є. Федорчак, Л. Ю. Холявка, Н. Р. Чорна, О. Є. Шайда, С. Г. Швачко, Р. В. Шуляр, Н. П. Яворська, С. Г. Ягольник. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2021. – 796 c.
11. Георгіаді Н. Г., Ягольник С. Г., Чабан С. П., Тупісь М. М. Визначення асортименту товарів з екомаркуванням «Зелений журавлик» та рівня обізнаності працівників та покупців з екомаркованими товарами у торговельних мережах Львова // Наукові записки Львівського університету бізнесу та права. Серія економічна. Серія юридична. – 2021. – Вип. 28. – С. 208–218.
12. Термінологічний словник з дисципліни «Підприємництво у сфері природоохоронної діяльності та захисту довкілля» для здобувачів третього освітньо-наукового рівня (доктор філософії) спеціальності 076 "Підприємництво та торгівля"/ Ягольник С.Г., Парасюк О.В., Бахор О.Р. – Львів: Видавництво Растр-7, 2023. – 158 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).