Екологічний моніторинг
Спеціальність: Екологія
Код дисципліни: 6.101.01.E.042
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Екологія та збалансоване природокористування
Лектор: к.т.н., доцент Петрушка Катерина Ігорівна
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компететностей:
інтегральна компетентність:
ІНТ. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та вирішувати практичні проблеми у сфері екології, охорони довкілля і збалансованого природокористування, або у процесі навчання, що передбачає застосування основних теорій та методів наук про довкілля, та характеризуються комплексністю та невизначеністю умов.
загальні компететності:
ЗК 01. Набуття компетенції застосування інструментальних методів аналітичної хімії використання фізико-хімічних методів аналізу всистемі моніторингу забруднень довкілля.
фахові компетентності професійного спрямування:
ФКС 1.1. Здатність проводити екологічний моніторинг та оцінювати поточний стан навколишнього середовища.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни, здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
АіВ 2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань.
Знання:
ЗН 2. Знання про новітнє обладнання для зменшення емісії забруднення навколишнього середовища.
ЗН 4. Знання наук про Землю (метеорології і кліматології, гідрології, ґрунтознавства, геології з основами геоморфології) для дослідження явищ і процесів, що відбуваються в довкіллі.
ЗН 5. Знання нормативно-правової бази та науково-методичних засад в галузі екологічного менеджменту, на яких базується система екологічної безпеки, екологічного моніторингу, екологічної експертизи та екологічного аудиту.
ЗН 6. Вміння застосовувати контрольно-вимірювальну апаратуру для вимірювання та контролю якості процесів очищення біосфери від забруднення з метою нормування антропогенного навантаження на довкілля.
Уміння:
УМ 2. Здатність використовувати знання про причини виникнення екологічної небезпеки для обґрунтування управлінських рішень.
УМ 5. Навички використовувати спеціалізоване програмне забезпечення, ГІС-технології екологічних досліджень щодо оцінки негативного впливу виробництва на навколишнє середовище.
УМ 6. Знання і практичні навички із біології і мікробіології, хімії і біогеохімії, екології людини і екотоксикології для дослідження стану довкілля і можливих перетворень забруднюючих речовин в природному середовищі.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити:
Вступ до фаху
Раціональне природокористування
Кореквізити:
Екологічна безпека
Енергозберігаючі технології
Короткий зміст навчальної програми: Програмою дисципліни «Екологічний моніторинг» передбачено вивчення сучасних передових наукових ідей у галузі екологічного моніторингу природних та природно-техногенних систем з врахуванням прикладних аспектів використання даних систематичних моніторингових спостережень для потреб охорони навколишнього середовища. Проблема забруднення навколишнього середовища тісно пов'язана із проблемою стану здоров'я населення. Все це обумовлює актуальність вивчення дисципліни «Екологічний моніторинг». Необхідним елементом успішного засвоєння навчального матеріалу дисципліни є самостійна робота студентів з літературою, довідниками та державними нормами і правилами. Успішне вивчення студентом матеріалів дисципліни «Екологічний моніторинг» допоможе сформувати знання щодо механізму керування процесами антропогенного впливу на навколишнє середовище, здобути навики проведення спостережень за станом навколишнього середовища, за існуванням живих організмів і їхніх співтовариств з метою розробки заходів щодо їхньої охорони, прогнозування масштабів неминучих змін.
Опис: Загальні положення екологічного моніторингу.
Організація системи моніторингу атмосферного повітря.
Особливості екологічного моніторингу поверхневих вод суші. Екологічний моніторинг морських вод і вод океанів.
Організація мережі моніторингу ґрунтів .
Загальна структура моніторингу геологічного середовища.
Особливі види екологічного моніторингу довкілля.
Особливості громадського екологічного моніторингу.
Державна програма моніторингу довкілля України
Радіаційний моніторинг.
Еколого-гігієнічний моніторинг.
Моніторинг відходів.
Інформаційні технології у системі моніторингу.
Методи та критерії оцінювання: • Поточний контроль, усне опитування (30%)
• підсумковий контроль (контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (70%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Згідно з робочою програмою навчальний процес здійснюється в таких формах:
- лекційні та практичні заняття: виконання;
- підготовка доповідей за темою практичних занять і виступи;
- самостійне опрацювання студентом навчального матеріалу із використанням конспекту лекцій та основної навчальної літератури, робота із довідниками, документами, нормативно-правовими актами;
- контроль усіх видів діяльності здобувачів освіти.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Моніторинг довкілля: конспект лекцій / укладач Л. Л. Гурець. – Суми : Сумський державний університет, 2016. – 250 с.
2. Екологічний моніторинг: навчальний посібник для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальностей 101 «Екологія», 183 «Технологія захисту навколишнього середовища». / Укл.: К.І.Петрушка, М.С.Мальований, І.М.Петрушка. – Львів: Видавництво «Новий Світ - 2000», 2021 – 107 с.
3. Мальований М.С., Петрушка К.І. Екологічний моніторинг: Конспект лекцій з дисципліни «Екологічний моніторинг» для студентів першого (бакалаврського) рівня спеціальності “Екологія” (усіх форм навчання). – Львів, 2019. – 73 с. - № 8571 від 22.02.2019р.
4. Екологічний моніторинг: Методичні вказівки до виконання практичних робіт для студентів першого (бакалаврського) рівня спеціальності “Екологія” (усіх форм навчання з дисципліни «Екологічний моніторинг» / Укл.: М.С. Мальований, К.І. Петрушка – Львів, 2019. – 28 с. - № 8572 від 22.02.2019р.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).