Вбудовані пристрої у радіоелектронних системах
Спеціальність: Телекомунікації та радіотехніка (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.172.10.O.124
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Радіоелектронних технологій інформаційних систем
Лектор: проф. Шаповалов Юрій Іванович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: ІНТ. Здатність розв’язувати складні дослідницькі та розробницькі задачі під час професійної діяльності у галузі електроніки та телекомунікацій, або у процесі навчання, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов і вимог, наявністю інноваційної складової і передбачають застосування загальних та спеціальних природничих та технічних знань, теорій і методів.
ФКС10.1. Здатність застосовувати принципи аналогової та цифрової схемотехніки, мікропроцесорної техніки під час розроблення й оптимізації смарт- і вбудованих систем.
Результати навчання: ПРН10.1. Вміння інтегрувати вбудовані пристрої у радіоелектронних системах та оптимізувати їх апаратну й програмну складові для підвищення продуктивності й енергоефективності.
КОМ 1. Уміння спілкуватись на різних рівнях комунікацій, включаючи усну і письмову комунікацію українською мовою та однією з іноземних мов (англійською, німецькою, французькою, іспанською), зокрема уяснити поставлені завдання, сформулювати оцінку можливості його виконання, задати запитання та висловити зауваження, доповісти про результати роботи, зробити публічний виступ/презентацію тощо;
АіВ 3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики;
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: 1. Цифрова схемотехніка
2. Програмування апаратних засобів
3. МПС у ТК і РТ
4. Основи моделювання та проектування програмно-апаратних радіоелектронних засобів
Короткий зміст навчальної програми: У дисципліні розглядаються питання проектування радіоелектронних вбудованих пристроїв на мікропроцесорах. Детально розглядаються мікропроцесорне ядро Cortex-M3 та його програмування на мові Асемблер. Проводяться лабораторні заняття з виконання проектів у інтегрованому середовищі PSoC® Creator™. Студенти навчаються проектувати радіоелектронні пристрої з вбудованими системами на прикладах різного типу цифрових фільтрів. Розглядаються питання побудови вбудованих систем для керування пристроями і системами. Приділяється увага використанню МП у системах цифрової обробки сигналів.
Опис: 1 ВСТУП. Знайомство з вбудованими системами. Особливості вбудованих систем. Робота у реальному часі. Багатозадачність. Програмно апаратний дуалізм.
2 Програмування вбудованих систем. Мови Сі і Асемблер. Переваги мов високого рівня. Основні положення методу структурного проектування.
3 Основні типи процесорних архітектур: фон-Неймана, гарвардська, конвеєрна RISC-процесорів, модифікована гарвардська архітектура
4 Архітектура процесорних ядер ARM CORTEX-M3/4/4F/ Операційні блоки. Периферійні пристрої. Модулі налагоджування. Система шин. Опційні модулі.Основні характеристики ядра. Режими роботи. Стани МП.
5 Уніфікована карта пам’яті процесорних ядер ARM.
6 Програмна модель процесорів CORTEX. Структура, RISC-архітектура.
7 Програмна модель процесорів CORTEX. Регістри, уніфікований синтаксис.
8 Програмна модель процесорів CORTEX. Гнучкий другий операнд.
9 Технологія розробки програм з використанням КРОСС-засобів. Інтегроване середовище розробки. Мови програмування. Призначення псевдокоманд. Використання символьних імен. Секціонування модулів.
10 Перші кроки програмування на Асемблері. Структура стартового файлу. Як створити новий проект. Як перейти до редагування початкового файлу. Як виконати трансляцію. Як завантажити на налагоджування.
11 Доступ до даних у регістрах ЦПП і пам’яті. Команди пересилання даних. Непряма адресація операндів у пам’яті. Команди роботи з пам’яттю. Цикли. Підпрограми.
12 Робота з бітовими змінними. Реалізація логічних контролерів і дискретних автоматів.
13 Робота з бітовими змінними (продовження). Програмна реалізація логічних контролерів
14 Поняття про ОСРЧ. Мета ОСРЧ. Конструкції ОСРЧ. Структури даних. Задачі. Управління задачами.
15 Основні інструменти ядра ОСРЧ. Проблеми ОСРЧ. Створення ОСРЧ. Приклади ОСРЧ.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на лабораторних заняттях проводиться з метою виявлення готовності студента до занять у таких формах:
- вибіркове усне опитування перед початком занять;
- оцінка активності студента у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т. ін.
Контрольні запитання поділяються на:
а) тестові завдання – вибрати вірні відповіді;
б) проблемні – створення ситуацій проблемного характеру;
в) питання-репліки – виявити причинно-наслідкові зв’язки;
г) ситуаційні завдання – визначити відповідь згідно певної ситуації;
д) питання репродуктивного характеру – визначення практичного значення.
Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю та виконання контрольної роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль - 30
Екзаменаційний контроль:
письмова компонента - 50
усна компонента - 20
Разом за дисципліну - 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Методичні вказівки до практичного заняття з дисципліни «Мікропроцесори в радіоелектронних пристроях та системах» на тему: Створення, налагодження та виконання проектів у інтегрованому середовищі PSoC® Creator™ (робочі матеріали)
2. Методичні вказівки до практичного заняття з дисципліни «Мікропроцесори в радіоелектронних пристроях та системах» на тему: Виведення інформації на LCD-дисплей допомогою набору PSoC 4 Pioneer Kit(робочі матеріали)
3. Методичні вказівки до практичного заняття з дисципліни «Мікропроцесори в радіоелектронних пристроях та системах» на тему: Переривання в системі набору CY8CKIT-042 PSoC 4 Pioneer Kit(робочі матеріали)
4. Методичні вказівки до практичного заняття з дисципліни «Мікропроцесори в радіоелектронних пристроях та системах» на тему: Цифро – аналогове перетворення в системі набору CY8CKIT-042 PSoC 4 Pioneer Kit(робочі матеріали)
5. Методичні вказівки до практичного заняття з дисципліни «Мікропроцесори в радіоелектронних пристроях та системах» на тему: Створення універсального асинхронного з’єднання USB UART для забезпечення обміну даних між PC та PSOC4(робочі матеріали)
Базова література
1. A Hands-On Guide to Designing Embedded Systems. Adam Taylor, Dan Binnun, Saket Srivastava. © 2022 Artech House. 685 Canton Street Norwood, MA 02062.
2. Архітектура новітніх мікроконтролерів: Програмування мікроконтролерів імейства ARM: Навчальний посібник для студентів спеціальності 151 «Автоматизація та комп’ютерно–інтегровані технології» / Автор: А.О. Новацький–Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2017–138с.
3. Основи побудови комп’ютерно-інтегрованих систем [Електронний ресурс] : навч. посіб. /Укладачі: С. В. Любицький, П. В. Новіков ; КПІ ім. Ігоря Сікорського. 2020, 77 стор.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Вбудовані пристрої у радіоелектронних системах (курсова робота)
Спеціальність: Телекомунікації та радіотехніка (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.172.10.O.126
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Радіоелектронних технологій інформаційних систем
Лектор: проф. Шаповалов Юрій Іванович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: ІНТ. Здатність розв’язувати складні дослідницькі та розробницькі задачі під час професійної діяльності у галузі електроніки та телекомунікацій, або у процесі навчання, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов і вимог, наявністю інноваційної складової і передбачають застосування загальних та спеціальних природничих та технічних знань, теорій і методів.
ФКС10.1. Здатність застосовувати принципи аналогової та цифрової схемотехніки, мікропроцесорної техніки під час розроблення й оптимізації смарт- і вбудованих систем.
Результати навчання: ПРН10.1. Вміння інтегрувати вбудовані пристрої у радіоелектронних системах та оптимізувати їх апаратну й програмну складові для підвищення продуктивності й енергоефективності.
КОМ 1. Уміння спілкуватись на різних рівнях комунікацій, включаючи усну і письмову комунікацію українською мовою та однією з іноземних мов (англійською, німецькою, французькою, іспанською), зокрема уяснити поставлені завдання, сформулювати оцінку можливості його виконання, задати запитання та висловити зауваження, доповісти про результати роботи, зробити публічний виступ/презентацію тощо;
АіВ 3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики;
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: 1. Цифрова схемотехніка
2. Програмування апаратних засобів
3. МПС у ТК і РТ
4. Основи моделювання та проектування програмно-апаратних радіоелектронних засобів
Короткий зміст навчальної програми: У курсовій роботі розглядаються питання проектування радіоелектронних пристроїв на мікропроцесорах. Детально розглядаються мікропроцесорне ядро Cortex-M0. Проводиться моделювання у інтегрованому середовищі PSoC® Creator™. Завданням для студентів є розробити апаратну та програмну частини цифрового фільтра (далі ЦФ) згідно з індивідуальним завданням. Оформити належним чином пояснювальну записку та додатки.
ЦФ має бути побудований з використанням сучасного мікроконтролера. Аналоговий вхідний сигнал повинен перетворюватись у цифрову форму з використання аналого-цифрового перетворювача (АЦП), перетворений цифровий сигнал повинний бути оброблений згідно вимог до фільтра, заданих у завданні до курсової роботи, вихідний аналоговий сигнал повинний формуватися з використанням цифро-аналогового перетворювача (ЦАП).
Опис: 1. Ознайомлення з завданням, методологією виконання курсового проекту (курсової роботи) та уточнення варіанту завдання
2. Написання теоретичного розділу
3 Розрахунок параметрів та вибір шлюзу доступу
4 Обгрунтування вибору обладнання
5 Захист курсового проекту (курсової роботи)
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на лабораторних заняттях проводиться з метою виявлення готовності студента до занять у таких формах:
- вибіркове усне опитування перед початком занять;
- оцінка активності студента у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т. ін.
Контрольні запитання поділяються на:
а) тестові завдання – вибрати вірні відповіді;
б) проблемні – створення ситуацій проблемного характеру;
в) питання-репліки – виявити причинно-наслідкові зв’язки;
г) ситуаційні завдання – визначити відповідь згідно певної ситуації;
д) питання репродуктивного характеру – визначення практичного значення.
Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю та виконання контрольної роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) - 10
Перевірка тексту і графічної частини курсового проекту (курсової роботи) - 30
Захист курсового проекту (курсової роботи) - 60
Разом за дисципліну - 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Методичні вказівки до практичного заняття з дисципліни «Мікропроцесори в радіоелектронних пристроях та системах» на тему: Створення, налагодження та виконання проектів у інтегрованому середовищі PSoC® Creator™ (робочі матеріали)
2. Методичні вказівки до практичного заняття з дисципліни «Мікропроцесори в радіоелектронних пристроях та системах» на тему: Виведення інформації на LCD-дисплей допомогою набору PSoC 4 Pioneer Kit(робочі матеріали)
3. Методичні вказівки до практичного заняття з дисципліни «Мікропроцесори в радіоелектронних пристроях та системах» на тему: Переривання в системі набору CY8CKIT-042 PSoC 4 Pioneer Kit(робочі матеріали)
4. Методичні вказівки до практичного заняття з дисципліни «Мікропроцесори в радіоелектронних пристроях та системах» на тему: Цифро – аналогове перетворення в системі набору CY8CKIT-042 PSoC 4 Pioneer Kit(робочі матеріали)
5. Методичні вказівки до практичного заняття з дисципліни «Мікропроцесори в радіоелектронних пристроях та системах» на тему: Створення універсального асинхронного з’єднання USB UART для забезпечення обміну даних між PC та PSOC4(робочі матеріали)
Базова література
1. A Hands-On Guide to Designing Embedded Systems. Adam Taylor, Dan Binnun, Saket Srivastava. © 2022 Artech House. 685 Canton Street Norwood, MA 02062.
2. Архітектура новітніх мікроконтролерів: Програмування мікроконтролерів імейства ARM: Навчальний посібник для студентів спеціальності 151 «Автоматизація та комп’ютерно–інтегровані технології» / Автор: А.О. Новацький–Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2017–138с.
3. Основи побудови комп’ютерно-інтегрованих систем [Електронний ресурс] : навч. посіб. /Укладачі: С. В. Любицький, П. В. Новіков ; КПІ ім. Ігоря Сікорського. 2020, 77 стор.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).