Розподілені сервісні системи та cloud-технології
Спеціальність: Телекомунікації та радіотехніка (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.172.01.E.012
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Інформаційно-комунікаційних технологій
Лектор: Селюченко Марян, Шпур Ольга
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
ІНТ Здатність розв’язувати складні дослідницькі та розробницькі задачі під час професійної діяльності у галузі електроніки та телекомунікацій, або у процесі навчання, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов і вимог, наявністю інноваційної складової і передбачають застосування загальних та спеціальних природничих та технічних знань, теорій і методів.
ФКС 1.5. Здатність застосовувати cloud-технології у процесі розгортання та керування сервісними системами, оцінювати їхню ефективність і масштабованість.
Результати навчання: ПРН1.3. Вміння розгортати та адмініструвати розподілені сервісні системи, використовуючи Cloud-технології та контейнери (Docker, Kubernetes тощо) для підвищення масштабованості й надійності.
КОМ 1. Уміння спілкуватись на різних рівнях комунікацій, включаючи усну і письмову комунікацію українською мовою та однією з іноземних мов (англійською, німецькою, французькою, іспанською), зокрема уяснити поставлені завдання, сформулювати оцінку можливості його виконання, задати запитання та висловити зауваження, доповісти про результати роботи, зробити публічний виступ/презентацію тощо;
КОМ 2. Здатність використання різноманітні методи та засоби комунікацій, зокрема передових інформаційних технологій у професійному та соціальному спілкуванні.
АіВ 2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань;
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Технології мереж мобільного зв’язку
Методологія наукових досліджень
Теорія побудови та протоколи інфокомунікаційних мереж Проектування телекомунікаційних систем та мереж
Технології розробки програмних платформ
Системи інформаційної безпеки
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна присвячена вивченню основних технологій та методів побудови розподілених сервісних систем та Cloud-технологій. Студент повинен навчитися розгортати, експлуатувати та обслуговувати розподілені сервісні системи та Cloud-технології.
Опис: Лекції:
1. Вступне заняття.
2. Архітектури розподілених систем.
3. Розгортання розподілених систем.
4. Комунікація в розподілених системах.
5. Розподілені системи P2P
6. Збереження інформації в розподілених системах
7. Відмовостійкість розподілених систем
8. Безпека розподілених систем
9. Перспективні технології розподілених систем
Практичні (семінарські, лабораторні ) заняття:
1. Вступне заняття. Інструктаж з техніки безпеки та охорони праці.
2. Налаштування середовища розробки
3. Проектне завдання із застосуванням технології TCP-сокетів
4. Проектне завдання із застосуванням технології RMI
5. Проектне завдання із застосуванням технології SOAP
6. Проектне завдання із застосуванням технології REST
7. Проектне завдання із застосуванням технології MQ
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, тести (45%)
• підсумковий контроль (55 %, контрольний захід, екзамен): письмова компонента (73%) та усна компонента (27%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль складається із двох компонент:
1) Проміжний контроль - проводиться у вигляді тестування за пройденими темами у віртуальному навчальному середовищі, за який кожен студент отримує відповідну кількість балів. Кожна тема включає в себе однакову кількість питань і оцінується у п’яти бальній шкалі. Сума балів множиться на поправочний коефіцієнт – 0,66
2) Захист лабораторних робіт – проводиться у письмовому вигляді у форматі PDF форми. PDF форма містить відомості про студента та 5 питань, на які студент повинен дати відповіді. Кожне питання оцінюється у один бал. В результаті правильної відповіді на всі питання студент отримує 5 балів.
Екзаменаційний контроль складається із двох компонент:
1) письмова - – проводиться у письмовому вигляді у форматі PDF форми. PDF форма містить відомості про студента та 8 питань, на які студент повинен дати відповіді. Перші сім питань є тестовими і оцінюються у 5 балів, останнє питання – у 10 балів
2) усна – проводиться у формі опитування, де студент відповідно до заздалегідь затвердженого переліку питань дає відповіді на будь які три питання. Кожне питання оцінюється у 5 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення
1. Конспект лекцій з дисципліни "Розподілені сервісні системи та Cloud-технології".
2. Лабораторний практикум з дисципліни "Розподілені сервісні системи та Cloud-технології".
3. Електронний навчально-методичний комплекс з дисципліни "Розподілені сервісні системи та Cloud-технології".
8. Рекомендована література
Базова
1. Andrew S. Tanenbaum, Maarten Van Steen, "Distributed Systems: principles and paradigms" (2nd edition)
Допоміжна
1. Dac-Nhuong le, Prasant Kumar Pattnaik, Souvik РаІ. CloudComputing Solutions, Architecture, Data Storage, lmplementation, and Security.-Wiley - 2022. -400с.
2. AJexander Thomasian. Storage Systems. Organization,Peliormance, Codiпg, Reliability, and Their Data Processing. - Elsevier Science- 2021 - 746с.
З. Esther Pacitti, Reza Akbaranian, Manal EI-Dick. P2PTecl1niques for Decentralized Applications. - Springer lntemational Publishing- 2022. - 90с.
4. ValentinaServile. Continuous Deployment. Enable Faster Feedback, Safer Releases,and More Reliable Soft,vare. - O'Reilly Media, lncorporated - 2023. - ЗООс.
5. Colette Johneп,Elad Michael Schiller, Stefaп Schmid. Stabilization, Safety, andSecurity of Distributed Systems. - Springer lnternational Publishing - 2021. -522с.
6. lsrael Koren, C.Mani Krisl1na. Fault-Tolerant Systems. - Elsevier Science - 2020. - 416с.
7. Mark Richards, Neal Ford. Fundamentals of Soft,vareArchitecture. - O'Reilly Media - 2020. - 432с.
8. Manoj KumarPatra, Anisha Kumari. Fundamentals of Clot1d Computing: Technologies andApptications, - Academic Guru Publishing House - 2022 - 227с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).