Системне адміністрування телекомунікаційних мереж

Спеціальність: Телекомунікації та радіотехніка (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.172.02.O.023
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Інформаційно-комунікаційних технологій
Лектор: д.т.н., професор Мар'ян Кирик
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування та розвиток загальних і професійних компетентностей з системного адміністрування телекомунікаційних та інформаційних мереж, що сприяють розвитку умінь та навичок випускника по інтеграції інформаційних технологій та інформаційно-комунікаційних систем у різні галузі людської діяльності, національної економіки та виробництва.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: ІНТ. Здатність розв’язувати складні дослідницькі та розробницькі задачі під час професійної діяльності у галузі електроніки та телекомунікацій, або у процесі навчання, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов і вимог, наявністю інноваційної складової і передбачають застосування загальних та спеціальних природничих та технічних знань, теорій і методів. Фахові компетентності: ФКС 2.2. Здатність застосовувати інструменти та засоби адміністрування інфокомунікаційних мереж, забезпечуючи їх безперебійну роботу, інформаційну безпеку та масштабування. ФКС 2.3. Здатність впроваджувати мережні технології й протоколи у процесі розроблення та експлуатації телекомунікаційних систем, розгортати ПЗ в інфраструктурі підприємств, дата-центрах та cloud-середовищах.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: ПРН2.2. Вміння здійснювати системне адміністрування телекомунікаційних мереж, забезпечувати їх конфігурацію, моніторинг, безпеку та безперебійне функціонування . КОМ 2. Здатність використання різноманітні методи та засоби комунікацій, зокрема передових інформаційних технологій у професійному та соціальному спілкуванні. АіВ 3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики;
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: 1. Основи інформаційних технологій та електронної інженерії 2. Методи формування інформаційних потоків для ТК мереж 3. Інфокомунікаційні мережі Супутні і наступні навчальні дисципліни: 1. Глобальна інформаційна інфрастуктура 2. Проектування телекомунікаційних систем та мереж 3. Інтернет речей та повсюдний комп’ютинг
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна присвячена вивченню основних технологій та принципів системного адміністрування телекомунікаційних мереж. Студент повинен вивчити функціонування та налаштування мережевих сервісів, основні протоколи телекомунікаційних мереж, навчитися виконувати основні завдання експлуатації телекомунікаційних мереж, адміністрування мережевого обладнання, отримати вміння та навики розгортання телекомунікаційних мереж.
Опис: Лекційні заняття: 1. Корпоративні телекомунікаційні мережі. 2. Інфраструктура телекомунікаційної мережі. 3. Протокол Spanning Tree. 4. Протоколи RSTP та Rapid PVST+. 5. Технології агрегації каналів. 6. Протокол DHCP. 7. Служби та сервіси Інтернет-провайдера. 8. Функціональні обов’язки Інтернет-провайдера. 9. Інструменти моніторингу роботи мережі. Протокол SNMP. 10. Мережева безпека. 11. Безпека мережевих пристроїв. 12. Процес пошуку несправностей в мережі. Лабораторні заняття: 1. Налаштування комутатора з використанням консолі та віртуальних терміналів віддаленого доступу. 2. Налаштування механізмів безпеки комутаторів. 3. Оновлення IOS, резервування та відновлення конфігурації активного мережевого обладнання, оновлення ПЗ з резервних копій з використанням протоколу TFTP. 4. Налаштування протоколу STP. Налаштування протоколів Rapid PVST+, PortFast та BPDU Guard. 5. Налаштування протоколу EtherChannel. 6. Налаштування маршрутизатора з використанням консолі та віддаленого доступу. 7. Захоплення та аналіз мережевого трафіка. Дослідження мережевого трафіку за допомогою Wireshark. 8. Налаштування та дослідження роботи сервісу DNS. 9. Налаштування служб DHCP. Налаштування маршрутизатора в якості сервера DHCPv6. 10. Використання SNMP протоколу для управління мережею. 11. Налаштування збору та аналізу даних NetFlow. 12. Налаштування статичного та динамічного NAT. 13. Налаштування Syslog та NTP. 14. Відновлення паролів на комутаторах та маршрутизаторах.
Методи та критерії оцінювання: Захист лабораторних робіт у вигляді опитування за оформленими звітами. Екзаменаційний контроль (письмова компонента – тестові та розширені відповіді на запитання, усна компонента – опитування за переліком питань, які підлягають вивченню і виносяться на семестровий контроль).
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль: Захист лабораторних робіт – проводиться у письмовому вигляді у форматі PDF форми. PDF форма містить відомості про студента та 5 питань, на які студент повинен дати відповіді. Кожне питання оцінюється у один бал. В результаті правильної відповіді на всі питання студент отримує 5 балів. Сума балів ділиться на поправочний коефіцієнт – 2,25. Екзаменаційний контроль складається із двох компонент: 1) письмова - – проводиться у письмовому вигляді у форматі PDF форми. PDF форма містить відомості про студента та 12 питань, на які студент повинен дати відповіді. Перші 5 питань є тестовими з однією правильною відповіддю та оцінюються у 3 бали, наступні 5 питань є тестовими з двома чи більше правильними відповідями та оцінюються у 5 балів останні два питання потребують вказання правильної відповіді та оцінюються у 5 балів. 2) усна – проводиться у формі опитування, де студент відповідно до заздалегідь затвердженого переліку питань дає відповіді на будь які п’ять питань. Кожне питання оцінюється у 2 бали.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення : 1. Конспект лекцій з дисципліни "Системне адміністрування телекомунікаційних мереж". 2. Лабораторний практикум з дисципліни " Системне адміністрування телекомунікаційних мереж ". 3. Електронний навчально-методичний комплекс з дисципліни " Системне адміністрування телекомунікаційних мереж". Рекомендована література Базова: 1. Комп’ютерні мережі. Частина 1: / Б. Ю. Жураковський, І.О. Зенів. – Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2020. – 336 с. 2. Tanenbaum A., Wetherall D. Computer Networks, 6th Edition. – 2021. 3. Billy Calvert. CCNA: CCNA 200-301: Cisco Certified Network Associate. – Cisco Press, 2020, 206p. 4. Kurose J., Ross K. Computer Networking: A Top-Down Approach, 7th Edition. – 2017. Допоміжна: 1. Джин Кім, Джез Хамбл, Патрік Дебуа, Джон Вілліс. Посібник з DevOps: Як домогтися гнучкості, надійності і безпеки світового рівня в технічних компаніях. 2023. -384c. 2. Wendell Odom, Sean Wilkins. CCNA 200-301 Official Cert Guide and Network Simulator Library. – Cisco Press, 2022, 560p. 3. Scott Empson. CCNA 200-301 Portable Command Guide, 5th Edition. – Cisco Press, 2019, 320p. Інформаційні ресурси: 1.Віртуальне навчальне середовище НУ «ЛП» http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=2306 2.Навчальні матеріали мережевих академій Сisco за курсом CCNA http://www.cisco.com/go/netacad.net 3.Системне адміністрування і послуги ІТ-інфраструктури. Coursera. URL: https://www.coursera.org/learn/system-administration-it-infrastructure-services-ua
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).