Механіка

Спеціальність: Авіоніка
Код дисципліни: 6.173.00.O.019
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Технічна механіка та інженерна графіка
Лектор: Сологуб Богдан Володимирович
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою дисципліни є вивчення студентами законів механіки, в обсязі, необхідному для освоєння загально-професійних і професійно-орієнтованих основ конструювання та методів розрахунків елементів технічних об’єктів авіоніки за механічними критеріями працездатності (статична та динамічна міцність, жорсткість, стійкість, тощо). За результатами навчання студенти повинні вміти використовувати набуті знання для вивчення інших дисциплін, а також для майбутньої роботи по спеціальності.
Завдання: 1) здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях; 2) здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації; 3) вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми; 4) здатність до письмової й усної комунікації рідною мовою.
Результати навчання: 1. вміння встановлювати механічні критерії роботоздатності типових елементів технічних об’єктів, складати розрахункові схеми і виконувати необхідні розрахунки, 2. знання конструкцій деталей загального призначення, вміння оцінювати конструктивні рішення за критеріями економічності і металоємкості при одночасному забезпеченні необхідної надійності технічного об’єкту; 3. вміння правильно користуватись нормативною термінологією прикладної механіки, діючими нормативними і довідковими матеріалами, 4. вміння проектувати елементи технічних систем і споруд з урахуванням технології їх виготовлення, налагодження, умов експлуатації і технічного обслуговування; 5. оцінювати залишкову міцність елементів технічних систем і споруд тривалої експлуатації і обґрунтувати можливість продовження їх ресурсу роботи.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: попередні та супутні навчальні дисципліни – фізика, вища математика, основи програмування та програмного забезпечення для інженерних розрахунків; наступні навчальні дисципліни – експлуатація авіаційного обладнання, авіаматеріалознавство.
Короткий зміст навчальної програми: Механіка – це наука, яка вивчає загальні закони механічного руху і механічної взаємодії матеріальних об’єктів. Об’єктом вивчення механіки є рух і взаємодія матеріальних тіл, методи розрахунків на міцність та конструювання машин. Механіка – фундаментальна навчальна дисципліна. Під час освоєння розділів механіки студенти набувають теоретичних та практичних знань і навиків щодо методів конструювання та проведення розрахунків і визначення оптимальних форм і розмірів та умов експлуатації типових технічних об’єктів авіоніки, які необхідні для подальшого вивчення загально інженерних і спеціальних навчальних дисциплін.
Опис: Загальні положення про розрахунок на міцність та жорсткість. Механічні характеристики конструкційних матеріалів. Центральний розтяг (стиск) прямого стержня. Деформація зсуву та кручення стержнів. Плоский поперечний згин балок. Складний о пір. Стійкість стиснутих стержнів. Механічні коливання, вібрації і шуми. Міцність при змінних в часі напруженнях. Триботехніка спряжених елементів машин. Основні поняття з теорії машин і механізмів. Структурний аналіз механізмів. Кінематичний аналіз механізмів. Кінетостатичний аналіз механізмів. Загальні відомості про проектування технічних об’єктів. Точність виготовлення деталей машин. Основи надійності технічних об’єктів. Розрахунок та конструювання з’єднань елементів машин. Механічні передачі обертового руху. Осі, вали та їхні опори. Елементи механічних приводів машин.
Методи та критерії оцінювання: 1. Захист звітів до практичних робіт у письмовій формі шляхом проведення контрольного заходу за тематикою роботи у вигляді тесту. 2. Виконання та захист контрольної роботи. 3. Проведення тестового контролю у ВНС за темами лекційних та практичних занять. 4. Проведення підсумкової залікової контрольної роботи за результатами вивчення дисципліни, який складається з теоретичних та практичних завдань. 5. Проведення усної компоненти за результатами написання підсумкової залікової контрольної роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: контроль знань на практичних заняттях, тестовий контроль знань - 40 балів; виконання і захист контрольної роботи - 10 балів; письмова компонента - 40 балів. усна компонента - 40 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Павлище В.Т., Харченко Є.В., Барвінський А.Ф., Гаршнєв Ю.Г. Прикладна механіка. Навч. посібник. – Львів: «Інтелект-Захід». 2004. – 368 с. 2. Павлище В.Т. Основи конструювання та розрахунок деталей машин: Підручник. – Львів: Афіша, 2004. – 560с. 4. Проектування елементів шевронної циліндричної зубчастої передачі: методичні вказівки для виконання розрахунково-графічної роботи з дисципліни „Деталі машин” для студентів спеціальностей 131 „Прикладна механіка” та 133 „Галузеве машинобудування” / укл.: В. О. Малащенко, А. О. Кичма, Б. В. Сологуб, Я. Я. Данило, – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2017. – 24 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).