Метрологія та стандартизація

Спеціальність: Авіоніка
Код дисципліни: 6.173.00.O.022
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Програмно-апаратних систем інфокомунікацій
Лектор: Доцент, к.т.н. Бударецький Юрій Іванович
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання дисципліни “Метрологія та стандартизація” є формування системи знань, умінь та навиків з метрології та стандартизації, необхідних при вирішенні конкретних інженерних та науково-технічних завдань при проектуванні, виробництві і експлуатації РЕА з метою забезпечення її якості та надійності, підвищення ефективності функціонування та конкурентоздатності в цілому.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: ЗК-1. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК-2. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК-9. Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності). ЗК-10. Навики здійснення безпечної діяльності. ЗК-11. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт. фахові компетентності: ФК-1 Здатність здійснювати професійну діяльність в сфері авіоніки автономно і відповідально, дотримуючись законодавчої та норматично-правової бази, а також державних та міжнародних вимог. ФК9. Здатність оцінювати технічні і економічні характеристики систем та пристроїв авіоніки.
Результати навчання: ЗН1: РН4. Розуміти стан та перспективу розвитку предметної області. РН11. Розробляти технічні вимоги до систем та пристроїв авіоніки; здійснювати проектування систем та пристроїв авіоніки з урахуванням вимог замовника та нормативно-технічної документації. РН19.Оцінювати технічні і економічні характеристики прийнятих рішень для забезпечення ефективності та високої якості розробок.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Вища математика; Інформатика в авіоніці; Фізика. Основи теорії кіл; Інформаційно-вимірювальні системи в авіоніці; Надійність систем авіоніки.
Короткий зміст навчальної програми: В курсі "Метрологія та стандартизація" розглядаються основи науки "Метрологія", як теоретичної і практичної бази забезпечення точності і єдності вимірювання електричних і неелектричних фізичних величин електричними методами. Курс зорієнтований на забезпечення якості та надійності електронної апаратури на стадії проектування, виробництва та експлуатації. Вивчаються питання випробовування та оформлення нормативних документів.
Опис: Зміст і основні завдання дисципліни. Основа метрології. Державна метрологічна система України. Вимірювані фізичні величини. Система фізичних величин та їх одиниць. Принципи та методи вимірювань фізичних величин. Засоби вимірювальної техніки, їх класифікація та призначення. Структура та параметри засобів вимірювальної техніки. Похибки вимірювань і математична обробка результатів вимірювань. Числові характеристики випадкових похибок. Закони розподілу випадкових похибок. Забезпечення єдності вимірювань. Метрологічна перевірка засобів вимірювальної техніки. Засоби вимірювань в радіоелектроніці. Вимірювальні перетворювачі. Подільники напруги. Вимірювальні підсилювачі. Вимірювання струму та напруги. Вимірювання опору. Вимірювання параметрів електричних кіл на змінному струмі. Вимірювання частоти та інтервалів часу, кута зсуву фази. Електричні вимірювання неелектричних величин. Основи стандартизації. Державна система стандартизації України. Основні теоретичні положення стандартизації, об’єкти стандартизації, категорії і види стандартів. Керування якістю продукції та послуг. Штрихове кодування. Міжнародне співробітництво України в галузі метрології та стандартизації.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на лабораторних заняттях проводиться з метою виявлення готовності здобувача освіти до занять у таких формах: вибіркове усне опитування перед початком занять; оцінка активності здобувача освіти у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т.ін. Контрольні запитання поділяються на: а) тестові завдання – вибрати вірні відповіді; б) проблемні – створення ситуацій проблемного характеру; в) питання-репліки – виявити причинно-наслідкові зв’язки; г) ситуаційні завдання – визначити відповідь згідно певної ситуації; д) питання репродуктивного характеру – визначення практичного значення. Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю та виконання контрольної роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль – 30 балів. Екзаменаційний контроль (письмова компонента) – 60 балів, усна компонента – 10 балів Разом за дисципліну – 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1.Поліщук Є.С., Дорожовець М.М., Яцук В.О. Навч. посібник. Метрологія та вимірювальна техніка. Львів. Втд. Бескід. 2015. 2. Імпульсна і частотна діагностика коаксіальних ліній зв?язку: навч. посіб. для студ. базових напрямків ?Радіотехніка? та ?Телекомунікації? / Недоступ Л. А., Лазько О. В., Кіселичник М. Д., Бобало Ю. Я. – Львів: Вид-во Держ. ун-ту Львів. політехніка, 2000. — 48с. 3. Недоступ Л.А. Осцилографи і осцилографічні методи вимірювання. К.: ІСД ВО, 1994. 4 ДСТУ 2681-94 Метрологія. Терміни та визначення. 5. ДСТУ 3651-097. Метрологія. Одиниці фізичних величин. Міжнародна система одиниць SI. 6. Бичківський Р.В. та ін. Метрологія, стандартизація, управління якістю і сертифікація: Підручник – Львів: Вид. НУ ЛП, 2004.- 560с. 7. ДСТУ 3215-95. Метрологія. Метрологічна атестація вимірювальної техніки. Організація та порядок проведення. 8. ДСТУ 1.0-93. Державна система стандартизації України. Основні положення. 9. ДСТУ 3279-95. Стандартизація послуг. Основні положення Електронна адреса курсу «Метрологія і стандартизація » у Віртуальному навчальному середовищі Львівської політехніки: https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=7579
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).