Системи та засоби радіозв'язку в авіації

Спеціальність: Авіоніка
Код дисципліни: 6.173.01.E.045
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Радіоелектронних технологій інформаційних систем
Лектор: к.т.н., доцент Фабіровський Сергій Євгенович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни є сформувати у студентів системні знання у сфері систем та засобів радіозв'язку в авіації. Для цього на базі знань та навиків, набутих при вивчені попередніх та суміжних дисциплін, студенти оволодівають сучасними методами синтезу оптимальних або квазіоптимальних пристроїв обробки радіосигналів. Вивчення дисципліни повинно привити студентам системний підхід до проектування пристроїв, що входять до складу систем та засобів радіозв'язку в авіації.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя. фахові компетентності: Здатність здійснювати професійну діяльність у сфері авіоніки автономно і відповідально, дотримуючись законодавчої та нормативно-правової бази, а також державних та міжнародних вимог. Здатність використовувати основи електроніки, схемотехніки при розв’язанні практичних завдань авіоніки. Здатність розробляти і програмувати мікропроцесорні системи керування. Здатність до аналізу та синтезу систем керування літальних апаратів. Здатність розробляти авіоніку літальних апаратів та системи наземних комплексів із використанням інформаційних технологій. Здатність проектувати прилади та системи авіоніки із використанням автоматизованих систем. Здатність описувати і використовувати сучасні технології виготовлення систем авіоніки. Здатність оцінювати технічні і економічні характеристики систем та пристроїв авіоніки. Здатність обґрунтовувати прийняті рішення, ефективно працювати автономно та у складі колективу. Здатність організувати роботу відповідно до вимог безпеки життєдіяльності. Вміти описувати інформаційні процеси, пов’язані з авіонікою, аналізувати їх завадостійкість. Вміти проектувати радіоелектронну апаратуру та прилади літальних апаратів і наземних комплексів із використанням систем автоматизованого проектування.
Результати навчання: Результати навчання даної дисципліни деталізують такі програмні результати навчання: 1. Вміти описувати інформаційні процеси, пов’язані з авіонікою, аналізувати їх завадостійкість. (Методи навчання і викладання: Лекції та лабораторні заняття - інформаційно- рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу, самостійна робота – репродуктивний метод, дослідницький метод); (Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання: Поточний контроль -виконання та захист лабораторних робіт, усне та фронтальне опитування). 2. Вміти створювати радіоелектронну апаратуру та прилади літальних апаратів і наземних комплексів із використанням систем автоматизованого проектування. (Методи навчання і викладання: Лекційні та лабораторні заняття: інформаційно- рецептивний метод; репродуктивний метод; евристичний метод; метод проблемного викладу. Самостійна робота: репродуктивний метод); (Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання: Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування; виступи на семінарах, тести, колоквіум, оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень тощо. Екзамен – письмове опитування, тестовий контроль). 3. Підготовленість обґрунтовано проводити вибір та застосування радіоелектронних компонентів при проектуванні авіоніки. (Методи навчання і викладання: Лабораторні заняття: інформаційно-рецептивний метод; репродуктивний метод; евристичний метод; метод проблемного викладу.); (Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання: Поточний та екзаменаційний контроль. Захист звітів з лабораторних робіт. Екзамен – письмове опитування, тестовий контроль). 4. Здатність використання різноманітних методів, зокрема, інформаційних технологій для спілкування на професійному та соціальному рівні. (Методи навчання і викладання: Лабораторні заняття: інформаційно-рецептивний метод; репродуктивний метод; евристичний метод; метод проблемного викладу); (Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання: Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування; виступи на семінарах, тести, тощо. Екзамен – письмове опитування, тестовий контроль). 5. Усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань. (Методи навчання і викладання: Лекції та лабораторні заняття - інформаційно- рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу, самостійна робота – репродуктивний метод, дослідницький метод); (Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання: Поточний контроль -виконання та захист лабораторних робіт, усне та фронтальне опитування).
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: фізика, вища математика, основи теорії кіл, основи авіації, мікропроцесори та мікропроцесорні системи в авіоніці; Кореквізити: основи навігації та пілотажно-навігаційні комплекси, проектування засобів та систем авіоніки, телеметричні інформаційні системи, телекомунікаційні мережі в авіації.
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення дисципліни дає змогу сформувати у студентів системні знання у сфері систем та засобів радіозв'язку в авіації. Для цього на базі знань та навиків, набутих при вивчені попередніх та суміжних дисциплін, студенти оволодівають сучасними методами синтезу оптимальних або квазіоптимальних пристроїв обробки радіосигналів. Вивчення дисципліни повинно привити студентам системний підхід до проектування пристроїв, що входять до складу систем та засобів радіозв'язку в авіації.
Опис: 1. Вступна лекція. Сучасний стан розвитку авіаційних систем радіозв’язку в Україні та світі. 2. Структурні схеми каналів радіозв’язку. Особливості побудови авіаційних радіостанцій. Вимоги до бортових засобів зв’язку. 3. Структурні схеми каналів радіозв’язку 4. Основи теорії передачі інформації – канали зв’язку, модуляція, кодування, демодуляція, декодування. 5. Системи радіозв’язку для передачі безперервних повідомлень. 6. Системи радіозв’язку для передач дискретних повідомлень. 7. Системи передачі безперервних повідомлень за допомогою цифрових сигналів. Аналого-цифрове перетворення. 8. Широкосмугові системи радіозв’язку в авіації. 9. Синтез сигнально-кодових конструкцій для побудови широкосмугових завадостійких систем радіозв’язку в авіації. 10. Лінії передавання даних супутниковими каналами.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на лабораторних заняттях проводиться з метою виявлення готовності студента до занять у таких формах: - вибіркове усне опитування перед початком занять; - оцінка активності студента у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т. ін. Контрольні запитання поділяються на: а) тестові завдання – вибрати вірні відповіді; б) проблемні – створення ситуацій проблемного характеру; в) питання-репліки – виявити причинно-наслідкові зв’язки; г) ситуаційні завдання – визначити відповідь згідно певної ситуації; д) питання репродуктивного характеру – визначення практичного значення. Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю та виконання екзаменаційної роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль під час виконання лабораторних робіт (30%) та проходження тестів (15%); Екзаменаційний контроль: процедура контролю – письмова (45%) і усна складова (10%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Конахович Г.Ф. Системи радіозв’язку: навч. посібник, 2004. 2. Мазурков М.І., Правда В.І. та ін. Системи телекомунікацій. — Підручник для студентів ВНЗ, 2005. 3. Системи зв’язку та навігації: навч. посіб. / В.П. Харченко, Ю. М. Барабанов, М. А. Міхалочкін. – К. : Вид-во Нац. авіац. ун-ту «НАУ-друк», 2009. – 216 с. 4. System Identification Toolbox пакету MATLAB. – Режим доступу: http://www.mathworks.com/products/sysid/.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).