Визначення параметрів польоту безпілотних літальних апаратів

Спеціальність: Авіоніка
Код дисципліни: 6.173.02.E.053
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Електронні засоби інформаційно-комп'ютерних технологій
Лектор: доц. Г.М. Васьків
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Основною метою викладання дисципліни є вивчення сучасних автоматичних систем керування безпілотних літальних апаратів, що полегшують процес керування польотом і є засобами підвищення ефективності і рівня безпеки польотів. Показати особливу роль автоматичних систем керування, що забезпечують найбільш характерні функції керування та необхідні пілотажні характеристики. Вивчення найновішої підтримки необхідної керування безпілотних літальних апаратів при їх пілотування пілотами за рахунок автоматичної зміни характеристик завантаження органів керування в кабіні і передатні відношення проведення керування у залежності від режимів польоту.
Завдання: Завдання навчальної дисципліни відповідно до освітньої програми (окрім дисциплін вільного вибору) Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: - ЗК 1. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел; - ЗК 4. Навички здійснення безпечної діяльності; - ЗК 5. Здатність розробляти проекти та управляти ними; - ЗК 6. Здатність застосовувати знання у лабораторних ситуаціях; - ЗК 7. Уміння ідентифікувати, формулювати та розв’язувати завдання з використанням різних методів та засобів; - ЗК 8. Уміння приймати обґрунтовані рішення в нормальних і особливих ситуаціях та правильно їх реалізовувати;. фахові компетентності: - ФК 5.Здатність розробляти авіоніку літальних апаратів та системи наземних комплексів із використанням інформаційних технологій. - ФК 7.Здатність проєктувати прилади та системи авіоніки із використанням автоматизованих систем. - ФК 8.Здатність описувати і використовувати сучасні технології виготовлення систем авіоніки.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: вивчення студентами принципів роботи автоматичних систем керування параметрами польоту БПЛА; оволодіння студентами функціями стабілізації режимів польоту в залежності від стабілюзуючого параметра: стабілізації кутового положення, висоти польоту і швидкості польоту; вміння студентами використовувати програмне маневрування, яке здійснюється шляхом заздалегідь запрограмованих відхилень органів керування безпілотного літального апарата при маневрах; розуміння студентами функцій автоматизації бойового застосування , що полягає у виконанні команд комплексів, які забезпечують рішення завдань бойового застосування безпілотних літальних апаратів з можливою взаємодією бортової системи автоматичного керування з наземними засобами вказування цілі і наведення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пре-реквізити: Методи обробки цифрової інформації в сучасних системах авіоніки Ко-реквізити: Телекомунікаційні мережі в авіоніці
Короткий зміст навчальної програми: Викладаються основи систем реєстрації параметрів польоту, суті, призначення, організації і методів їх об’єктивного контролю. Розглядаються бортові засоби, призначені для реєстрації і збереження польотної інформації, що характеризує умови польоту, дії екіпажу і функціонування бортового обладнання, різні види засобів об’єктивного контролю параметрів польоту, класифікацію бортових пристроїв реєстрації параметрів польоту за функціональним призначенням і принципом запису інформації та їх застосування для автоматичного запису параметрів польоту.
Опис: 1. Авіаційні прилади вимірювання висотно-швидкісних параметрів БПЛА. 1.1. Вимірювання висоти польоту. 1.2. Вимірювання швидкості польоту. 1.3 Датчики визначення просторового положення повітряного судна. 1.4. Основи теорії гіроскопа. 1.4.1 Прилади, які працюють на основі властивостей двохступеневих гіроскопів 1.4.2. Прилади, які працюють на основі властивостей трьохступеневих гіроскопів. 1.4.3.Принцип дії авіагоризонта 2. Система об'єктивного контролю польотної інформації: 2.1. Загальні відомості про систему об'єктивного контролю польотної інформації. 2.2. Бортовий реєстратор польотної інформації (Flight Data Recording — FDR, Quick Access Recorder). 2.3. Мовний реєстратор (Cockpit Voice Recorder — CVR). 2.3.1.реєстратори з записом на сталевий дріт, наприклад: МС-61Б, П-503Б і зарубіжні аналоги; 2.3.2.реєстратори з записом на магнітну стрічку, наприклад: МАРС-БМ і зарубіжні аналоги; 2.3.3.реєстратори з записом на твердотільне запам'ятовуючий пристрій, наприклад: П-507М, Р-ЗБН (мовний захищений бортовою накопичувач) і зарубіжні аналоги. 2.4. Наземна обробка польотної інформації. 3. Система індикації літака. 3.1.Рідкокристалічні індикатори пілотажно-навігаційної інформації. 3.2.Генератори символів. 3.3.Новітні формати зображення пілотажно-навігаційної інформації. 3.4.Електроні планшети. 3.5.Індикація на лобовому склі. 4.Системи автоматичного управління (САУ). 4.1.Системи керування рулями (СУР): пряма, бустерна, електродистанційна. 4.2.Структура САУ в цифровому варіанті, в контурі управління рульовими поверхнями. 4.3.Взаємозв'язки САУ з основним обладнанням літака. 4.4.Автопілоти та системи автоматичного керування (САК).
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: Виступи на лабораторних заняттях, контрольні роботи. Підсумковий контроль: Залік (письмова й усна компоненти). Розподіл балів у 100-бальній шкалі: Поточний контроль – 30 балів Заліковий контроль –70 балів З них: Письмова компонента – 50 балів Усна компонента –20 балів
Критерії оцінювання результатів навчання: Звіти з практичних робіт -25 балів Письмова компонента 65 балів Усна компонента 10 балів Разом 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Ипполитов С.В., Кучевский В.Л., Юдин В.Т. Методы и средства объективного контроля, Учебное пособие. – ВАИУ, 2011. 2. Aircraft General Knowledge 4. Part 022. Instrumentation. Second Edition, First Impression, Oxford Aviation Training/Theoretical Knowledge Manual. Joint aviation authorities airline transport pilot's license. - Oxford, England: Jeppesen, 2001. 3. Пілотажно-навігаційні комплекси повітряних суден. В.О. Рогожин, В.М. Синєглазов. К.: НАУ. 2005 р. 4. Андрусевич А.О., Касьян В.С., Стадник В.В. Інформаційно-вимірювальні прилади, системи і комплекси авіоніки. Навчальний посібник. Кривий Ріг, 2011 р
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).