Електронні системи управління типовим літаком

Спеціальність: Авіоніка
Код дисципліни: 6.173.00.O.028
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Електронні засоби інформаційно-комп'ютерних технологій
Лектор: канд.техн.наук, доцент Чумакевич Віктор Олексійович
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета викладення дисципліни – формування в студентів знань, вміння та навичок, які дозволяють експлуатувати та проектувати електронні елементи та системи керування літаками цивільної авіації.
Завдання: Здатність до системного мислення, критики й самокритики; Базові знання в галузі інформатики й сучасних інформаційних технологій; досвід використання програмних засобів і досвід роботи в комп'ютерних мережах, уміння створювати бази даних і використовувати інтернет-ресурси; Здатність орієнтуватися в основних проблемах і завданнях авіоніки і використовувати ці знання в експериментальній і теоретичній діяльності. Знання інженерних методів розрахунку та вибору, сфери застосування класичних та новітніх конструкцій літальних пристроїв, вузлів і механізмів, що використовуються в сучасних системах авіоніки та використання наноматеріалів.
Результати навчання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: - аналізувати і оптимізувати властивості систем авіоніки на основі використання їх еквівалентних моделей; - проводити синтез структурних схем авіоніки - знати основні електронні системи управління типовим літаком, володіти основними принципами, характеристиками, складом та розміщенням на повітряному судні електронних систем управління, їх схемними і конструктивними виконаннями, режимами роботи, способами використання та технічним обслуговуванням; - уміти аналізувати та досліджувати режими роботи елементів та систем електронного управління; використовувати отримані теоретичні знання та навички в різних штатних ситуаціях; -оволодіння прийомами та методами складання структурних схем систем автоматичного управління
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Основи авіації Теорія автоматичного керування Елементна база електронних апаратів
Короткий зміст навчальної програми: Системи координат літального апарату. Комплекси бортового обладнання, які функціонально пов'язані із системою давачів і бортовим комп'ютером. Теоретичні основи та схеми побудови систем стабілізації польотів літаків та системи управління польотами (САУ). Надає навички практичного аналізу та проектування систем управління. Основи побудови та експлуатації бортових комп'ютерних систем та обчислювачів
Опис: Тема 1. Літак як об’єкт керування Тема 2. Математичні моделі руху ЛА Тема № 3. Системи забезпечення стійкості і керованості літальних апаратів Тема № 4. Системи автоматичного управління кутовим положенням літальних апаратів Тема №5. Керування та контроль силовою установкою та її системами
Методи та критерії оцінювання: Для контролю результатів навчання студентів у процесі поточного та семестрового контролю передбачені наступні методи: • поточний контроль за виконання практичних робіт та їх захист; • тестування у віртуальному навчальному середовищі; • захист індивідуального завдання; • усне опитування з окремих розділів. Практичні роботи оцінюються по 4 бали. 4 бали – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 3,5 бала – («дуже добре») виставляється за знання навчального матеріалу вище від середнього рівня, включаючи розрахунки, аргументовані відповіді на поставлені запитання (можлива невелика кількість неточностей), вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 3 бали – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу, включаючи розрахунки, аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 2,5 бала – («посередньо» («задовільно») виставляється за посередні знання навчального матеріалу, мало аргументовані відповіді, слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 2 – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 1 бал – («незадовільно») виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 0 балів – («дуже погано») виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень
Критерії оцінювання результатів навчання: -письмові звіти з практичних занять (25%), усне опитування, тестування, індивідуальне завдання (20%) -підсумковий контроль (55 %, контрольний захід, іспит): письмово-усна форма (55 %)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Синєглазов В.М., Філяшкін М.К. Автоматизовані системи управління повітряних суден: підручник для студ. вищих навч. закл., що навч. за спец. "Комп'ютерно-інтегровані технологічні процеси і виробництва" та "Системи управління та автоматика". К. : НАУ, 2003. 502 с. 2. С. С. Ільєнко та ін. Функціональні автоматизовані системи та комплекси повітряних суден: навч. посіб. Київ: НАУ, 2019. 158 с. 3. Рогожин В. О., Синєглазов В. М.,, Філяшкін М. К. Пілотажно-навігаційні комплекси повітряних суден: підруч. К: НАУ, 2005 316 с. 4. Кузнецов С.В., Гусев А.А. Системы автоматического управления полётом. Методические указания по изучению дисциплины и контрольные задания. М.: МГТУ ГА, 2004. 48 с. 5. Скрипець А.В., Єгоров С.Г., Бєлов М.А., Яппаров А.Н., Тризна О.О. Регіональний/магістральний літак та його авіоніка: навч. посібник. – К.: НАУ, 2016. - 352 с. 6. Распопов В. Я. Микросистемная авионика – Тула. «Гриф и К», 2010. – 248 с. 7. AVIONICS DEVELOPMENT AND IMPLEMENTATION Edited by CARY R. SPITZER AvioniCon, Inc. Williamsburg, Virginia, U.S.A. - p 233
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).