Авіаційні електричні машини та апарати

Спеціальність: Авіоніка
Код дисципліни: 6.173.00.O.027
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Електромехатроніка та комп'ютеризовані електромеханічні системи
Лектор: доцент Харчишин Богдан Михайлович
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни „ Авіаційні електричні машини та апарати ” є набуття студентами теоретичних та практичних знань процесів електромеханічного перетворення енергії в авіаційних електричних машинах і апаратах. Предметом вивчення цього курсу є електричні машини і апарати, які є головними ланками сучасних авіаційних електромеханічних та електроенергетичних установок і систем.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей. Загальні компетентності: - ЗК1. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях; - ЗК2. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації; - ЗК3. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми; - ЗК4. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. Фахові та спеціальні компетентності: - ФК2. Здатність використовувати основи електроніки, схемотехніки при розв'язанні практичних завдань авіоніки; - ФК6. Здатність математично описувати і моделювати фізичні процеси в системах керування літальних апаратів; - ФК9. Здатність оцінювати технічні і економічні характеристики систем та пристроїв авіоніки; - ФК10. Здатність обґрунтовувати прийняті рішення: ефективно працювати автономно та у складі колективу; - СК1. Здатність розкривати суть і значення фізичних понять та законів, оперувати фізичними термінами, розуміти закономірності фізичних процесів; - СК3. Здатність орієнтуватися в основних фізичних і фізико-хімічних закономірностях, які лежать в основі функціонування авіоніки; - СК7. Знання інженерних методів розрахунку та вибору, сфери застосування класичних та новітніх конструкцій літальних пристроїв, вузлів і механізмів, що використовуються в сучасних системах авіоніки та використання наноматеріалів; - ФКС1.2. Здатність здійснювати проєктування систем та пристроїв авіоніки; - ФКС1.3. Здатність аналізувати, розраховувати та проєктувати електричні та електронні системи авіоніки; - ФКС2.2. Оцінювати технічні рішення для безпілотних бортових систем.
Результати навчання: • знати принцип дії, будову та основні характеристики різних типів авіаційних електричних машин і апаратів; • вміти застосовувати базові знання характеристик, конструктивних особливостей, призначення і правил експлуатації авіаційних електричних машин і апаратів; • мати знання та розуміння, пов'язані з апаратами комутації, керування й захисту, їх призначенням та категоріями застосування, вимогами до них, умовами роботи, принципом дії та характеристиками основних груп авіаційних електричних апаратів; • вміти використовувати знання й уміння для розрахунку, дослідження, вибору, обслуговування та ремонту авіаційних електричних машин і апаратів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Фізика. • Вища математика. • Теоретичні основи електротехніки.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Авіаційні електричні машини та апарати» є важливою складовою навчальних планів першого циклу вищої освіти спеціальності 173. Авіоніка. Вона побудована таким чином, що розгляд питань вимог, призначення, будови, принципу дії, характеристик, умов роботи та особливостей застосування авіаційних електричних машин і апаратів, зокрема трансформаторів, машин постійного струму, асинхронних та синхронних машин, здійснюється не тільки в теоретичному аспекті, але супроводжується відповідними розрахунками на практичних заняттях, де вказані авіаційні електричні машини і апарати досліджуються в різних режимах роботи, зокрема в аварійних. Крім того розглядаються базові питання, які стосуються застосування, конструктивних особливостей, правил експлуатації авіаційних електричних машин і апаратів, підходи до складання електричних схем за використання позначень та маркувань, які застосовуються в сучасній практиці електромашинобудування з урахуванням вимог міжнародних стандартів
Опис: Електричні машини – перетворювачі енергії. Основні типи авіаційних електричних машин. Авіаційні електричні машини постійного струму. Умови та процес самозбудження, характеристики авіаційних генераторів постійного струму. Авіаційні двигуни постійного струму (АДПС). Способи пуску. Характеристики АДПС паралельного послідовного та змішаного збудження. Поняття про методи регулювання частоти обертання, гальмування та реверсування. Авіаційні трансформатори. Рівняння трансформатора. Заступна схема. Загальні питання теорії машин змінного струму. Асинхронні машини. Рівняння, заступна схема електромагнітний момент, характеристики асинхронного двигуна. Дослід неробочого ходу і дослід короткого замикання асинхронного двигуна. Авіаційні синхронні машини: генератори, двигуни, характеристики. Авіаційні електричні апарати: міжнародна термінологія, функції та основні частини, експлуатаційні вимоги, позначення, умови роботи, класифікація. Комутаційні електричні апарати.
Методи та критерії оцінювання: Підсумковий контроль знань проводиться у вигляді екзамену. Підсумкова семестрова оцінка виставляється за результатами поточного та екзаменаційного контролю за 100-бальною шкалою. Поточний контроль здійснюється у формі усного, письмового або письмово-усного експрес-контролю практичних робіт, а також за результатами тестувань чи письмових контрольних заходів.
Критерії оцінювання результатів навчання: • усне опитування,тестування (40%); • контрольний захід (екзамен) (60%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Бурштинський М.В. Копчак Л.С. Хай М.В. Апарати захисту та керування в електричних установках низької напруги . – 2-е вид.–— Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2008. – 184 с. 2. Яцун М. А. Електричні машини: Навчальний посібник. – Львів: Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2011. – 464 с. 3. Бєлікова Л.Я., Шевченко В.П. Електричні машини: Навчальний посібник. — Одеса: Наука і Техніка, 2011. — 480 с. 4. Панасюк Г.И., Попов И.А., Привалов Г.В. Авиационные электрические машины. – М.: ВВИА им.Н.Е.Жуковского, 1985. 6. Клименко Б. В. Електричні апарати. Електромеханічна апаратура комутації, керування та захисту. Загальний курс : навчальний посібник. – Харків: Вид-во «Точка», 2012. – 340 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).