Картографія

Спеціальність: Геодезія та землеустрій
Код дисципліни: 6.193.00.O.027
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Картографія та геопросторове моделювання
Лектор: к.т.н., доцент Голубінка Юлія Ігорівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни "Картографія" полягає в наданні студентам теоретичних основ та практичних навичок зі створенння картографічних моделей за допомогою ГІС технологій, тобто використання ГІС для збору, опрацювання, аналізу та візуалізації географічних даних.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти фахових компетентностей: СК01. здатність застосовувати фундаментальні знання для аналізу явищ природного і техногенного походження при виконанні професійних завдань у сфері геодезії та землеустрою; СК02. здатність застосовувати теорії, принципи, методи фізико-математичних, природничих, соціально-економічних, інженерних наук при виконанні завдань геодезії та землеустрою; СК06. здатність виконувати дистанційні, наземні, польові та камеральні дослідження, інженерні розрахунки з опрацювання результатів досліджень, оформляти результати досліджень, готувати звіти при вирішенні завдань геодезії та землеустрою; СК12. здатність проводити технічний контроль та оцінювати якість топографо-геодезичної та картографічної продукції.
Результати навчання: РН5. Застосовувати концептуальні знання природничих і соціально-економічних наук при виконанні завдань геодезії та землеустрою. РН7. Виконувати обстеження і вишукувальні, топографо-геодезичні, картографічні, проектні та проектно-вишукувальні роботи при виконанні професійних завдань з геодезії та землеустрою. РН10. Обирати і застосовувати інструменти, обладнання, устаткування та програмне забезпечення, які необхідні для дистанційних, наземних, польових і камеральних досліджень у сфері геодезії та землеустрою. РН11. Організовувати та виконувати дистанційні, наземні, польові і камеральні роботи в сфері геодезії та землеустрою, оформляти результати робіт, готувати відповідні звіти.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Вища геодезія ГІС і бази даних
Короткий зміст навчальної програми: Картографія, її суть, предмет та об’єкт. Структура картографії. Зв’язки з іншими науками. Карти, картографічні твори, їх суть і властивості. Класифікація карт та інших картографічних творів. Геодезична і математична основа карт (Земний еліпсоїд. Заміна земного еліпсоїда сферою. Системи координат. Масштаб карт. Картографічні проекції карт. Спотворення картографічного зображення. Класифікація проекцій. Властивості картографічних проекцій. Вибір проекцій. Локсодромія і ортодромія. Розграфлення, номенклатура карт. Компонування карт). Теорія картографічних проекцій. Мова карти. Картографічні способи зображення. Шкали умовних позначень. Способи зображення рельєфу. Написи на географічних картах (Види і функції написів на картах. Картографічні шрифти. Картографічна топоніміка. Форми передачі назв. Покажчики географічних назв. Розміщення написів на картах). Картографічна генералізація (Сутність, фактори, види генералізації. Географічні принципи генералізації. Генералізація об’єктів різної локалізації). Проектування, укладання та видання карт (Етапи створення карт. Програма карти. Укладання і редагування карт. Авторство в картографії. Видання карт).
Опис: 1. ГІС та паперові карти. Подібності та відмінності між ГІС та паперовими картами. 2. Картографічний дизайн: елементи карти, компонування карти, колір, символи, картографічний текст, способи картографічного зображення. 3. Перехід від сферичної поверхні Землі до плоского зображення на карті. Системи координат. Відображення форми Землі: геоїд, еліпсоїд, датуми. Картографічні проекції та спотворення. Проекційні системи координат. Геодезична референцна система УСК-2000. 4. Картографіна генералізація. Фактори та види генералізації та шляхи її здійснення. Генералізація точкових, лінійних та полігональних об’єктів.
Методи та критерії оцінювання: Для контролю результатів навчання студентів у процесі поточного та семестрового контролів передбачено наступні методи: поточний контроль за виконанням лабораторних робіт у відповідному програмному середовищі, машинний контроль; перевірка письмових звітів лабораторних робіт, захист лабораторних робіт; виконання завдань та захист контрольного заходу (іспиту); усне, комбіноване і фронтальне опитування; машинний тестовий контроль.
Критерії оцінювання результатів навчання: • Виконання лабораторних робіт, усне опитування (45%); • Підсумковий контроль (55%, контрольний захід, іспит): письмово-усна форма (55%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Божок А.П. Картографія: підручник / А.П. Божок, А.М. Молочко, В.І. Остроух. - К.: Видавничо-поліграфічний центр “Київський університет”, 2008. – 271 с. 2. Лященко Д.О. Картографія з основами топографії: Навчальний посібник / Д.О. Лященко. – К.: Наукова думка, 2008. – 184 с. 3. Національний атлас України. – К.: ДНВП«Картографія», 2007. – 440 с. 4. Гудз І.М. Основи математичної картографії. Львів.-Видавництво Львівської політехніки.-2021.-504 с. 5. Шевченко Р.Ю. Картографія: Електронний підручник / Шевченко Роман Юрійович. – К.: ЦНМВ «Кий», 2015. – 230 с. 6. Топографо-геодезична та картографічна діяльність: Законодавчі та нормативні акти. В 2-х частинах.- Вінниця: Антекс, 2002.- 656 с.: іл., табл. 7. Мельник В.М. Основи картографії. Навчальний посібник. - Луцьк, 2012. - 210 с. 8. Король П.П. Картографічні проекції. Довідник. Ч.1 Циліндричні проекції. – Луцьк. 2017.-145. 9. Барановський В. Д., Карпінський Ю. О., Кучер О. В., Лященко А. А. Топографо-геодезичне та картографічне забезпечення ведення земельного кадастру. Системи координат і картографічні проекції / За заг. ред. Ю. О. Карпінського. – К.: НДІГК, 2009. – 96 с: іл.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).