Фотограмметрія та дистанційне зондування

Спеціальність: Геодезія та землеустрій
Код дисципліни: 6.193.00.O.029
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Фотограмметрія та геоінформатика
Лектор: професор Бурштинська Христина Василівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни та результатом навчання є формування в майбутнього фахівця І (бакалаврського) рівня вищої освіти основних компетентностей передбачених освітньо-професійною програмою, потрібних для подальшого успішного навчання і професійної діяльності, набуття практичних навиків із застосування методів фотограмметрії та дистанційного зондування в різних сферах науки та економіки.
Завдання: Інтегральна компетентність Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми геодезії та землеустрою із застосуванням сучасних технологій, теоретичних положень та методів дослідження фізичної поверхні Землі, її форми, розмірів та гравітаційного поля, проведення вимірів на земній поверхні для відображення її на планах та картах, для розв’язання різних наукових і практичних завдань. Загальні компетентності: ЗК01. Здатність вчитися й оволодівати сучасними знаннями. ЗК02. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК06. Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології. ЗК09. Здатність до міжособистісної взаємодії. Фахові компетентності: СК01. Здатність застосовувати фундаментальні знання для аналізу явищ природного і техногенного походження при виконанні професійних завдань у сфері геодезії та землеустрою. СК02. Здатність застосовувати теорії, принципи, методи фізико-математичних, природничих, соціально-економічних, інженерних наук при виконанні завдань геодезії та землеустрою. СК06. Здатність виконувати дистанційні, наземні, польові та камеральні дослідження, інженерні розрахунки з опрацювання результатів досліджень, оформляти результати досліджень, готувати звіти при вирішенні завдань геодезії та землеустрою. СК10. Здатність здійснювати моніторинг та оцінку земель.
Результати навчання: Програмні результати навчання: PH07. Виконувати обстеження і вишукувальні, топографо-геодезичні, картографічні, проектні та проектно-вишукувальні роботи при виконанні професійних завдань з геодезії та землеустрою. РН09. Збирати, оцінювати, інтерпретувати та використовувати геопросторові дані, метадані щодо об’єктів природного і техногенного походження, застосовувати статистичні методи їхнього аналізу для розв’язання спеціалізованих задач у сфері геодезії та землеустрою. РН10. Обирати і застосовувати інструменти, обладнання, устаткування та програмне забезпечення, які необхідні для дистанційних, наземних, польових і камеральних досліджень у сфері геодезії та землеустрою. РН11. Організовувати та виконувати дистанційні, наземні, польові і камеральні роботи в сфері геодезії та землеустрою, оформляти результати робіт, готувати відповідні звіти.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: 1. Геодезія ч. 2 2. Програмне забезпечення задач геоматики 3. Математичне опрацювання та аналіз геоданих 4. Фотограмметричні технології в геодезії та землеустрої 5. Фізика 6. Технології лазерного сканування 7. Цифрове аерознімання з БПЛА 8. Практика за темою бакалаврської кваліф. Роботи
Короткий зміст навчальної програми: Фотограмметрія та дистанційне зондування – науково-практична дисципліна, яка вивчає способи отримання та опрацювання зображень для визначення форм, розмірів і просторового положення, якісних і кількісних характеристик різних об'єктів шляхом їх вимірювання за фотографічними, оптико-електронними, лазерними, радіолокаційними та іншими зображеннями. В останні роки фотограмметричні і дистанційні методи все ширше застосовують в геодезії, топографії, картографії та при різних інженерних дослідженнях, при побудові та експлуатації інженерних споруд, землевпорядкуванні та ін. Фотограмметрія та дистанційне зондування входить в комплекс знань бакалавра спеціальності 193 Геодезія та землеустрій.
Опис: Тема 1. Основи дистанційного зондування та фотограмметрії. Принципи аеро- та космічного знімання. Тема 2. Фізичні засади дистанційного зондування Землі. Тема 3.Теоретичні основи фотограмметрії .Геометричний аналіз знімка. Тема 4. Знімальна апаратура. Тема 5. Математичні основи аналітичної фотограмметрії. Тема 6. Основні відомості про фотограмметричні мережі. Основи цифрової фотограмметрії. Тема 7. Спектральні перетворення та класифікація зображень.
Методи та критерії оцінювання: Для оцінювання рівня досягнення результатів навчання застосовують метод контролю, який ґрунтується на позитивному принципі, що передбачає врахування рівня досягнень студента. Об'єктом оцінювання є знання, уміння та навички, досвід творчої діяльності. До основних функцій оцінювання рівня досягнення результатів навчання віднесено контролюючу, навчальну, діагностично-коригуючу, стимулюючо-мотиваційну та виховну. Елементами контролю є система вимог і правил, види контролю, зміст контролю за різними видами, критерії стобальної системи оцінювання. Види контролю поділяють на письмові звіти з лабораторних робіт та їх захист; усне індивідуальне, комбіноване і фронтальне опитування; захист індивідуальних домашніх завдань, виконання та захист контрольної роботи; виконання проміжних тестових завдань; виконання та захист контрольних робіт для заочної форми навчання.
Критерії оцінювання результатів навчання: • письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, РГР (40 балів) • підсумковий контроль (60 балів, контрольний захід, екзамен): письмова компонента (50 балів), усна компонента (10 балів)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Бурштинська Х. В., Станкевич С. А., Денис Ю. В. Фотограмметрія та дистанційне зондування. Книга 2. Підручник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2019. 216с. 2. Бурштинська Х.В., Станкевич С.А. Аерокосмічні знімальні системи: підручник. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2013. – 316 с. 3. Дорожинський О.Л. Основи фотограмметрії. Підручник.-Львів: Видавництво НУ «Львівська політехніка», 2003.-214с. 4. Дорожинський О.Л. Тукай Р. Фотограмметрія. Підручник. – Львів: Видавництво НУ «Львівська політехніка», 2008. - 332с. 5. Дорожинський О.Л. Фотограмметрія та дистанційне зондування. Книга 1. Підручник.-Львів: Видавництво НУ «Львівська політехніка», 2019.-176с. Навчально-методичне забезпечення 1. Геометричні перетворення зображень. Методичні вказівки до лабораторної роботи з дисципліни "Фотограмметрія та дистанційне зондування, частина 2" для студентів І (бакалаврського) РВО спеціальності 193 «Геодезія та землеустрій», 2018. 2. Побудова цифрової моделі рельєфу на ЦФС «Дельта». Методичні вказівки до комплексної лабораторної роботи для студентів 1 курсу спеціальності 7(8).070908 «Геоінформаційні системи і технології» 3. Технології вирішення фотограмметричних задач. Методичні вказівки до лабораторної роботи з дисципліни "Фотограмметрія та дистанційне зондування, частина 2" для студентів І (бакалаврського) РВО спеціальності 193 «Геодезія та землеустрій», 2018. 16с. 4. Створення синтезованих космічних зображень та їх інтерпретація. Методичні вказівки до виконання лабораторної роботи. 2021, 20с. 5. Обернені фотограмметричні засічки. Методичні вказівки до розрахунково-графічної роботи з дисципліни "Фотограмметрія та дистанційне зондування, частина 2" для студентів базового напряму 080101 «Геодезія, картографія та землеустрій», 2014. 28с. 6. Аналітичне розв’язання подвійної оберненої фотограмметричної засічки для стерео знімків наближеним способом. Методичні вказівки до лабораторної роботи з курсу «Фотограмметрія та дистанційне зондування, ч.1» Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2014, 16с. 7. Фотограмметрія та дистанційне зондування, частина 2. Електронний навчальний комплекс: http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=2932
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).