Основи комп'ютерних технологій в картографії

Спеціальність: Геодезія та землеустрій
Код дисципліни: 6.193.02.E.053
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Картографія та геопросторове моделювання
Лектор: доцент Ярема Наталія Петрівна
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни “ Основи комп’ютерних технологій в картографії” є знайомство з теоретичними, методичними й технологічними основами геоінформаційних систем, засвоєння загальних принципів роботи й одержання практичних навичок використання геоінформаційних технологій для рішення прикладних завдань в картографії.
Завдання: Загальні компетентності: 1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу на основі логічних аргументів та перевірених фактів; 2. Опановування базовими знаннями, включаючи сучасні наукові та технічні досягнення та використання їх в практичних ситуаціях; 3. Використання інформаційних технологій та інноваційних підходів; 4. Здатність до пошуку, опрацювання, аналізу інформації з різних джерел та проведення досліджень на відповідному рівні; сприйняття сучасних знань і донесення до фахівців і нефахівців інформації, ідей, проблем, рішень та власного досвіду в галузі професійної діяльності фахові компетентності: 1. Здатність вибору методів, засобів та обладнання; 2. Здатність збору, опрацювання, моделювання та аналізу геопросторових даних у польових та камеральних умовах; 3. Здатність застосовувати професійно-профільовані знання й практичні навички для розв’язання типових задач спеціальності, а також вибору технічних засобів для їх виконання; 4. Детальні знання принципів роботи та функціонального призначення сучасних геодезичних приладів; 5. Здатність використовувати та впроваджувати сучасні технології, брати участь в модернізації та реконструкції обладнання, пристроїв, систем та комплексів, зокрема з метою підвищення їх ефективності та точності; 6. Здатність застосовувати професійно-профільовані знання й практичні навички для розв’язання задач спеціальності, а також вибору технічних засобів для їх виконання; 7. Уміння аргументувати вибір методів розв’язування спеціалізованих задач, критично оцінювати отримані результати та захищати прийняті рішення.
Результати навчання: РН 1 (ЗН 2 Здатність продемонструвати знання основ професійно-орієнтованих дисциплін спеціальності в області геодезії та землеустрою) РН 2 (ЗН 3 Здатність продемонструвати знання та розуміння методологій проектування, відповідних нормативних документів, чинних стандартів і технічних умов) РН 3 (ЗН 4 здатність продемонструвати знання та розуміння методологій проектування, відповідних нормативних документів, чинних стандартів і технічних умов) РН 4 (ЗН 5 застосовувати знання технічних характеристик, конструкційних особливостей, призначення і правил експлуатації устаткування та обладнання для вирішення технічних задач геодезії та землеустрою) РН 5 (ЗН 6 застосовувати знання технічних характеристик, конструкційних особливостей, призначення і правил експлуатації устаткування та обладнання для вирішення технічних задач наук про Землю) РН 6 (ЗН 8 здатність продемонструвати базові знання в геодезії та землеустрої за відповідними спеціалізаціями) РН 7 (ЗН 10 розуміння основ охорони праці та безпеки життєдіяльності та їх застосування) РН 8 (УМ 1 здатність застосовувати знання та розуміння для розв’язання якісних та кількісних задач, оцінювання, інтерпретації та синтезу інформації даних) РН 9 (УМ 2 здатність використовувати різноманітні інформаційні технології та програмне забезпечення в галузі наук про Землю ) РН 10 (УМ 4 застосовувати знання і розуміння для ідентифікації, формулювання і вирішення технічних задач спеціальності, використовуючи відомі методи ) РН 11 (УМ 5 застосовувати знання і розуміння для розв’язування задач синтезу та аналізу в системах, які характерні обраній спеціалізаці)ї; РН 12 (УМ 6 здійснювати пошук інформації в різних джерелах та виконувати роботу застосовуючи базові навички за професійною тематикою_) РН 13 (УМ 8 поєднувати теорію і практику, а також приймати рішення для вирішення завдань спеціальності з урахуванням загальнолюдських цінностей, суспільних, державних та виробничих інтересів) РН 14 (КОМ 1 навички взаємодії з іншими людьми, уміння роботи в групах) РН 15 (КОМ 2 навички спілкування, включаючи усну та письмову комунікацію українською мовою та однією з іноземних мов) РН 16 (КОМ здатність бути критичним та самокритичним для розуміння факторів, які мають позитивний чи негативний вплив на комунікацію, та здатність визначити і врахувати ці фактори в конкретних комунікаційних ситуаціях) РН 17 (АіВ1 здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати рішення) РН 18 (АіВ2 здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань РН 19 (АіВ3 відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики)
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Математичні основи картографії. • ГІС і бази даних.
Короткий зміст навчальної програми: Джерела даних і їхні типи. Технічні засоби введення й виведення даних. Технології введення даних (растрових і векторних). Вивід і візуалізація даних. Методи й засоби візуалізації даних. Растрове подання даних і його різновиди. Векторне подання даних і його різновиди. Формати і стандарти цифрової просторової інформації. ГІС як засіб прийняття рішень. Огляд промислових пакетів ГІС. Продукція компанії ESRI: ArcInfo, ArcView. Модулі ArcView (Spatial Analyst, Net Analyst, 3d View). Структура ГІС Mapinfo. Векторизація картографічних зображень. Правила векторизації растрової інформації. Створення картографічних і атрибутивних баз даних. Поняття картографічного шару. Шари цифрової карти (ЦК). Розміщення даних на ЦК. Тематичні ЦК. Підписування ЦК. Малювання й редагування ЦК. Звіти. Робота з таблицями. Проекції й координатні системи.
Опис: Взаємозв'язок з картографією, інформатикою та іншими науками. Дані, інформація, знання: відмінності між ними. Джерела даних і їхні типи. Технічні засоби введення й виведення даних. Технічні й програмні засоби машинної графіки. Технології введення даних (растрових і векторних). Вивід і візуалізація даних. Методи й засоби візуалізації даних. Растрове подання даних і його різновиди. Векторне подання даних і його різновиди. ГІС як засіб прийняття рішень. Формати і стандарти цифрової просторової інформації. Створення додатків, подання результатів аналізу й виробництво електронних карт. Огляд промислових пакетів ГІС. Продукція компанії ESRI: ArcInfo, ArcView. Організація роботи з ГІС. Векторизація картографічних зображень. Правила векторизації растрової інформації. Структура ГІС. Файлова організація зберігання картографічної й тематичної інформації в рамках ГІС. Можливості імпорту й експорту графічної й тематичної інформації. Векторизація растрової інформації методом оцифровування Створення картографічних і атрибутивних баз даних. Поняття картографічного шару. Структура ГІС ArcView. Файлова організація зберігання картографічної й тематичної інформації. Скрипти в складі ArcView. Модулі ArcView (Spatial Analyst, Net Analyst, 3d View).
Методи та критерії оцінювання: • Виконання лабораторних робіт, усне опитування (40%). • Підсумковий контроль (70%, контрольний захід, іспит): письмово-усна форма (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль Лабораторна робота №1 - 8 Лабораторна робота №2 - 8 Лабораторна робота №3 - 8 Лабораторна робота №4 - 8 Лабораторна робота №5 - 8 Разом за ПК 40 Екзаменаційний контроль 60
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова 1. Божок А.П. Картографія: підручник / А.П. Божок, А.М. Молочко, В.І. Остроух. - К.: Видавничо-поліграфічний центр “Київський університет”, 2008. – 271 с. 2. Лященко Д.О. Картографія з основами топографії: Навчальний посібник / Д.О. Лященко. – К.: Наукова думка, 2008. – 184 с. 3. Шевченко Р.Ю. Картографія: Електронний підручник / Шевченко Роман Юрійович. — К.: ЦНМВ «Кий», 2015. — 230 с. Допоміжна 1. Атлас вчителя під ред. Молочко В.В., Бонк Ж.Є., Дрогушевська І.Л. та ін. – К.: ДНВП «Картографія», 2010. – 328 с. 2. Національний атлас України. – К.: ДНВП «Картографія», 2007. – 440 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).