Основи технічного забезпечення оцінки нерухомості
Спеціальність: Геодезія та землеустрій
Код дисципліни: 6.193.03.E.067
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Кадастр територій
Лектор: д.т.н. Губар Ю.П.
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
загальні компетентності:
ІНТ Здатність розв’язувати складні спеціалізовані завдання та практичні проблеми геодезії та землеустрою із застосуванням сучасних технологій, теоретичних положень та методів дослідження фізичної поверхні Землі, її форми, розмірів та гравітаційного поля, проведення вимірів на земній поверхні для відображення її на планах та картах, для розв’язання різних наукових і практичних завдань;
ЗК1 Дотримання етичних принципів досліджень і інтелектуальної чесності, а також професійних кодексів поведінки;
ЗК5 Опановування базовими знаннями, включаючи сучасні наукові та технічні досягнення та використання їх в практичних ситуаціях;
ЗК10 Здатності до реалізації навчальних та соціальних завдань;
ЗК12 Здатність до пошуку, опрацювання, аналізу інформації з різних джерел та проведення досліджень на відповідному рівні;
ЗК13 Сприйняття сучасних знань і донесення до фахівців і нефахівців інформації, ідей, проблем, рішень та власного досвіду в галузі професійної діяльності.
фахові компетентності:
ФК1 Здатність до реалізації професійних обов’язків за видами професійних робіт;
ФК2 Знання і розуміння основних теорій, методів, принципів, технологій і методик в галузі геодезії і землеустрою;
ФК3 Засвоєння базових знань із супутніх наук, що входять окремими блоками до сфери геодезії і землеустрою (фізика, математика, інформатика, екологія, право, економіка та інші), вміння використовувати їх теорії, принципи та технічні підходи;
ФК4 Використання знань із загальних інженерних наук у навчанні та професійній діяльності;
ФК5 Здатність вибору методів, засобів та обладнання.
Результати навчання: РН3.1. Знати нормативно-правову, методичну бази державного земельного кадастру, кадастрів природних ресурсів, землеустрою.
РН3.2. Застосовувати сучасні методи і засоби використання новітніх технологій при виконанні робіт з кадастру та землеустрою.
РН3.5. Демонструвати знання з організації та управління земельно-кадастровим виробництвом, роботами з оцінки земель та нерухомого майна.
РН3.6. Володіти методами геопросторових кадастрових даних для виконання управлінських рішень у сфері кадастру та землеустрою.
ФКП 3.3 Базові знання основних нормативно-правових актів та додаткових матеріалів, чинних інструкцій та інших нормативних документів в галузі землеустрою та кадастру;
ФКП 3.7 Складання технічної документації із землеустрою та підготовка документів, що засвідчують право власності або право користування землею;
ФКП 3.9 Працювати з геодезичними приладами, створювати геодезичні мережі, виконувати кадастрове знімання і складати плани землеволодінь і землекористувань, обчислювати площі земельних ділянок, складати робочі креслення для виносу проектів в натуру (на місцевість) та інше;
ФКП 3.10 Проведення польових і лабораторних досліджень в землеустрої та кадастрі;
ФКП 3.11 Виконувати весь комплекс робіт по кадастру, включаючи роботи з державної реєстрації землеволодінь, обліку кількості і якості земель, бонітуванню ґрунтів і економічної оцінки земель;
ФКП 4.3 Базові знання основних нормативно-правових та методичних актів, довідкових матеріалів, чинних національних стандартів, інструкцій та інших нормативно-розпорядчих документів у сфері оцінки землі та нерухомого майна;
ФКП 4.7 Розроблення варіантів управління об’єктами нерухомості, обґрунтування їх вибору за критеріями соціальної і економічної ефективності;
ФКП 4.8 Знання класифікації нерухомого майна та його особливостей, як об’єкта оцінки, поняття нерухомості і нерухомої власності, види прав, інтересів та зобов’язань щодо нерухомості;
ФКП 4.9 Знати бази оцінки та особливості їх застосування, основи теорії вартості грошей у часі, поширені методи визначення ставок капіталізації і дисконту;
ФКП 4.10 Виконувати проектування, керування і підтримку прийняття рішень у процесі документування результатів оцінки, організація виконання робіт, пов’язаних з проведенням оцінки землі та нерухомого майна;
ФКП 4.11 Володіти загальними вимогами до формування звіту з експертної грошової оцінки нерухомості, функціями та змістом його рецензування;
ФКП 4.12 знання процедури професійної підготовки оцінювачів, норм професійної діяльності та етики, порядок отримання сертифіката суб’єкта оціночної діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Державний земельний кадастр та оцінка нерухомості,
Оцінка нерухомості. Реєстрація нерухомості
Короткий зміст навчальної програми: У процесі оцінки генеруються та оцінюються альтернативні варіанти використання оцінюваних об’єктів приймаються рішення щодо їх оптимального використання. Результати проведеної оцінки слугують інформаційною базою для моніторингу впливу управлінських рішень на поточну і прогнозовану ринкову вартість об’єктів.
Метою викладання дисципліни є формування у студентів знань, умінь та навиків, що дасть їм можливість самостійно вирішувати практичні завдання з оцінки об’єктів у матеріальній формі, а саме: оцінки нерухомих речей (нерухомого майна, нерухомості), у тому числі земельних ділянок, та майнових прав на них; оцінки машин і обладнання.
Дисципліна має завдання забезпечити студентам теоретичні і практичні заняття з оцінки земель, будівель та споруд сучасними методами.
Мета та завдання аналізу. Найбільш ефективне використання вільної земельної ділянки, покращеної земельної ділянки. Особливі випадки при аналізі найбільш ефективного використання земель. Методичний підхід співставлення цін продажу подібних об’єктів (аналогів продажу). Методичний підхід капіталізації чистого доходу. Методичний підхід з урахування витрат на спорудження об’єктів нерухомого майна. Метод співставлення продаж. Економічний метод. Метод співвіднесення. Метод капіталізації земельної ренти. Інвестиційний метод. Метод залишку для землі. Метод розподілення доходу. Метод розвитку. Загальні вимоги до звіту з експертної грошової оцінки нерухомості. Структура звіту з оцінки нерухомості.
Опис: Тема 1. Нормативна грошова оцінка земель сільськогосподарського призначення і населених пунктів.
Нормативна грошова оцінка земель населених пунктів.
Нормативна грошова оцінка земель сільськогосподарського призначення
Тема 2. Аналіз найкращого та найбільш ефективного використання земель.
Мета та завдання аналізу. Найбільш ефективне використання вільної земельної ділянки, покращеної земельної ділянки.
Особливі випадки під час аналізу найбільш ефективного використання земель.
Тема 3. Методичні підходи оцінки нерухомості
Методичний підхід співставлення цін продажу подібних об’єктів (аналогів продажу).
Методичний підхід капіталізації чистого доходу.
Методичний підхід з урахування витрат на спорудження об’єктів нерухомого майна.
Тема 4. Методи оцінки земельних ділянок
Метод співставлення продаж.
Економічний метод. Метод залишку для землі.
Метод співвіднесення.
Інвестиційний метод. Метод капіталізації земельної ренти.
Метод розподілення доходу. Метод розвитку.
Тема 5. Процес документування результатів оцінки.
Загальні вимоги до звіту з експертної грошової оцінки нерухомості.
Структура звіту з оцінки нерухомості.
Методи та критерії оцінювання: • звіти з лабораторних робіт, усне опитування - (40%)
• підсумковий контроль (60 %, контрольний захід): письмово-усна форма (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль:
Виконання та захист практичних і контрольних (заочна ф.н.) робіт
• 4 бали або 8 балів (для практичних робі №3 і №8) - виставляються за виконання власного варіанту відповідної практичної роботи без помилок, підготовку письмового звіту виконання та його захист у терміні не пізніше 3 занять від дати видачі завдання до практичної роботи. Захист практичної роботи на визначену кількість балів передбачає вміння чітко, лаконічно і логічно послідовно відповідати на поставлені питання, вміння застосовувати теоретичні положення при розв’язанні практичних задач.
• 3 бали або 6 балів (для практичних робі №3 і №8) - виставляються за виконання власного варіанту відповідної практичної роботи без суттєвих помилок, підготовку письмового звіту виконання та його захист у терміні не пізніше 4 занять від дати видачі завдання до практичної роботи. Захист практичної роботи на визначену кількість балів передбачає вміння чітко, лаконічно і логічно послідовно відповідати на поставлені питання, вміння застосовувати теоретичні положення при розв’язанні практичних задач.
• 2 бали або 4 бали (для практичних робі №3 і №8) - виставляються за виконання власного варіанту відповідної практичної роботи без помилок (або з деякими неточностями), підготовку письмового звіту виконання та його захист у терміні 5-6 занять від дати видачі завдання до практичної роботи. Захист практичної роботи на визначену кількість балів передбачає вміння чітко, лаконічно і логічно послідовно відповідати на поставлені питання з несуттєвими помилками, вміння застосовувати теоретичні положення при розв’язанні практичних задач.
• 1 бал або 2 бали (для практичних робі №3 і №8) - виставляються за виконання власного варіанту відповідної практичної роботи з деякими помилками, підготовку письмового звіту виконання та його захист у терміні 7-8 занять від дати видачі завдання до практичної роботи. Захист практичної роботи на визначену кількість балів передбачає посередні знання навчального матеріалу, мало аргументовані відповіді, слабке застосування теоретичних положень при розв’язанні практичних задач.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1.Закон України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні» / Верховна Рада України. Закон від 12.07.2001 № 2658-III. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2658-14.
2. Міжнародні стандарти оцінки; пер. з англ. С.О. Пузанка. – [ 8-ме видання]. – К.: «АртЕк», 2008. – 432 с.
3. Методичні основи грошової оцінки земель в Україні: [навч. пос.]/ Ю. Ф. Дехтяренко, М. Г. Лихогруд, Ю. М. Манцевич, Ю. М.Палеха. К.: Профі, 2007, - 624 с.
4. Перович Л.М. Оцінка нерухомості: навч.посібник / Л.М.Перович, Ю.П.Губар. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2016. – 325с.
5. Фридман Д., Ордуэй Н. Анализ и оценка приносящей доход недвижимости. — М.: Дело ЛТД, 1995. — 440с.
6. Харрисон Г. С. Оценка недвижимости. — М.: РИО Мособлупрполиграфиздат, 1994. — 231с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).