Фізика

Спеціальність: Нафтогазова інженерія та технології
Код дисципліни: 6.185.00.O.007
Кількість кредитів: 8.00
Кафедра: Загальної фізики
Лектор: к.т.н., завідувач кафедри Семків Ігор Володимирович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: - створити майбутньому спеціалістові надійний фундамент на якому ґрунтується його наступна спеціальна підготовка; - дати можливість орієнтуватися в основних фізичних ідеях, модельних підходах, та фізично грамотно їх використовувати; - допомогти орієнтуватися в потоці науково-технічної інформації.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни «Фізика» передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: - ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу - ЗК5. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. фахові компетентності: - ЗК6. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. - ЗК7. Здатність працювати в команді.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: – Знання фундаментальних наук, в обсязі, необхідному для освоєння загальнопрофесійних дисциплін. – Застосування основних теорій, методів та принципів фізики у сфері професійної діяльності. – Оволодіння робочими навичками ефективно працювати самостійно (графічно–розрахункові роботи) або в групі (лабораторні роботи, включаючи навички лідерства при їх виконанні), вміння отримати бажаний результат. – Уміння організувати вимірювання фізичних, електричних, магнітних та інших величин, та давати оцінку їх точності при контролі якості і сертифікації устаткування. – Уміння визначати на основі функціонального призначення технічні вимоги до виробів нафтогазового комплексу, вимоги до їх якості, вибирати способи їх отримання, проектувати технологічне оснащення, технології обробки і складання. – Здатність використання різноманітних методів, зокрема, нафтогазових технологій та інженерії для спілкування на професійному та соціальному рівні. – Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань. – Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики. У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: - РН5. Знаходити необхідну інформацію в науковій та довідковій літературі,базах даних, Інтернет та інших джерелах, оцінювати, інтерпретувати та застосовувати цю інформацію. - РН9. Застосовувати базові поняття та методи фундаментальних і прикладних наук для розв’язання спеціалізованих задач в нафтогазовій інженерії. - КОМ2. Збір, інтерпретація та застосування даних - АіВ5. Здатність продовжувати навчання із значним ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Супутні і наступні навчальні дисципліни: Електротехніка; Технічна механіка, частина 1 і 2; Матеріалознавство та технологія конструкційних матеріалів.
Короткий зміст навчальної програми: Курс фізики складається з 45 годин лекцій, 30 годин практичних та 30 годин лабораторних занять у I семестрі. Лекційний курс охоплює розділи фізики, в яких викладені фізичні основи механіки, молекулярної фізики і термодинаміки, електростатики, постійного струму, електромагнетизму, хвильової оптики, квантової природи випромінювання, елементів фізики твердого тіла. Лабораторні роботи у I семестрі виконуються в механіко-молекулярній лабораторій, електричній і оптичній лабораторіях. Студенти після 7 лекції пишуть роботу по перевірці самостійної роботи, а в кінці семестру – розрахунково – графічну роботу. В кінці I семестру студенти складають екзамен.
Опис: - Фізичні основи механіки - Основи молекулярної фізики та термодинаміки - Електростатика - Постійний електричний струм - Електромагнетизм - Хвильова оптика - Квантова природа випромінювання - Фізика атомів і молекул - Елементи фізики твердого тіла
Методи та критерії оцінювання: У процесі поточного та семестрового контролів використовуються наступні методи контролю результатів навчання здобувачів освіти: усне опитування; письмове опитування; практична перевірка; стандартизований контроль. Фронтальне усне опитування здійснюється на лабораторних заняттях. Індивідуальне усне опитування відбувається на лабораторних заняттях а також під час семестрового екзамену. Письмове опитування застосовується під час перевірки самостійної роботи здобувачів освіти, розрахункових робіт, домашніх завдань, семестрового екзамену. Практична перевірка знань здобувачів освіти відбувається під час виконання лабораторних робіт, в процесі виконання яких виявляється сформованість умінь працювати з приладами, проводити вимірювання, виконувати розрахунки, аналізувати отримані результати, робити висновки, оформляти звіт про виконану роботу. При стандартизованому контролі використовується тестова методика з альтернативним вибором відповідей. Тестові завдання використовуються у екзаменаційних білетах і при контролі самостійної роботи здобувачів освіти.
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка в балах – 100 Поточний контроль (ПК) – 40 – Лабораторні заняття – 20 – Практичні заняття – 10 – РГР – 10 Екзаменаційний контроль (ЕК) – 60 – Письмова компонента – 50 – Усна компонента – 10 Разом за дисципліну (ПК+ЕК) – 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: - 100–88 балів “Відмінно” –виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу модуля, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і розвитку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; - 87–71 балів “Добре” – виставляється за знання навчального матеріалу модуля вище від середнього рівня, включаючи розрахунки, аргументовані відповіді на поставлені запитання які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; - 70–50 балів “Задовільно ” – виставляється за посередні знання навчального матеріалу модуля, малоаргументовані відповіді, відповіді з порушенням послідовності викладення, слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; - 49–00 балів “Незадовільно” – виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу модуля, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова Література до теоретичного курсу 1. Фізика. Підручник / І.Є.Лопатинський, І.Р.Зачек, Г.А.Ільчук, Б.М.Романишин. – Львів: Афіша, 2005. – 394 с. – ISBN 966-8013-50-6 2. Фізика: підруч. для ун-тів : повний курс в одному томі / П. М. Воловик. – К. ; Ірпінь : Перун, 2005. – 864 с. – ISBN 966-569-172-4 Література до практичних занять. 1. Збірник задач з фізики: Навч. посібник. 2-ге видання, доповнене і перероблене / За ред. І.Є. Лопатинського, А.М.Андрейка. – Львів: Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2010. – 320 с. – ISBN 978-966-553-935-3 2. Збірник задач з фізики: Навч. Посібник. / І.Є. Лопатинський, І.Р. Зачек, С.О. Юр’єв та ін. – Львів: Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2016. – 244 с. – ISBN 978-617-607-918-7 Література до лабораторних занять. 1. Лабораторний практикум з фізики. Частина 1. Лабораторія механіки та молекулярної фізики. Навч. посіб. / за ред. Лопатинського І.Є., Бандрівчака І.В., Крушельницької Т.Д. – Львів: Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002. – 184 с. – ISBN 966-553-221-9 2. Лабораторний практикум з фізики. Частина 2. Електрика і магнетизм. Навч. посіб. / за ред. Лопатинського І.Є., Білинського Ю.М., Крушельницької Т.Д. та ін. – Львів: Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2006. – 204 с. – ISBN 966-553-575-7 3. Лабораторний практикум з фізики. Частина ІІІ. Оптика та атомна фізика. Навч. посіб. / за ред. Лопатинського І.Є.; М.М.Рудка, І.Є. Лопатинський, С.О. Юр’єв, І.Р. Зачек та ін. – Львів: Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2006. – 264 с. – ISBN 966-553-576-5 Допоміжна література. 1. Загальний курс фізики: Навч. Посібник для студентів вищих техн. і пед. Закладів освіти. Т.1.: Механіка. Молекулярна фізика і термодинаміка. / Кучерук І.М., Горбачук І.Т., Луцик П.П.. – К.: Техніка, 1999. – 536 с. – ISBN 966-575-017-8 2. Загальний курс фізики: Навч. Посібник для студентів вищих техн. і пед. Закладів освіти. Т.2.: Електрика і магнетизм. / Кучерук І.М., Горбачук І.Т., Луцик П.П.. – К.: Техніка, 1999. – 452 с. – ISBN 966-575-183-2 3. Загальний курс фізики: Навч. Посібник для студентів вищих техн. і пед. Закладів освіти. Т.3.: Оптика. Квантова фізика. / Кучерук І.М., Горбачук І.Т., Луцик П.П.. – К.: Техніка, 1999. – 520 с. – ISBN 966-575-172-7
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).